Kirjoittaja Aihe: Sukupuolikiintiöt - ongelmallista  (Luettu 1989 kertaa)

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 3507
  • The sloganist
Sukupuolikiintiöt - ongelmallista
« : 02.06.2017, 08:25:18 »
Elina Lepomäen mielestä sukupuolikiintiöt tulisi poistaa. Niinpä, miksipä ei.

Lainaus
Binga Tupamäki was feeling annoyed.
11 hrs ·

Kauniaisten Kokoomus ehdottaa minua sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. Olen tyytyväinen päätökseen, koska tämä oli ensisijainen toiveeni soten suurten muutosten takia lähivuosina.

Sitten tilitys sukupuolikiintiöistä (naisten ja miesten määrä toimielimessä on pakko olla 60%-40% tai tasaisempi) kaupungin luottamuspaikoista. Aikamoista paskaa. Uudenmaan Kokoomusnuoret kirjoittivatkin tästä tällä viikolla mutta nyt sain kokea ihan livenä itse kuinka mätä tällainen järjestelmä on.

Olin kiinnostunut kaupunginhallituksessa toimimisesta ja halusin sen varajäseneksi. Kaksi miestä tarjoutuivat heti luovuttamaan paikkansa, jotta kaupunki saisi nuorta näkökulmaa päätöksentekoon. Ongelmana vain oli, että he olivat miehiä. Ja minä nainen. Ainoaan naisvarapaikkaan pohjaesityksessä ehdotettu henkilö ei halunnut luopua varapaikasta, minkä minä ymmärrän. Onhan se äärimmäisen kiinnostava paikka. Hävisin äänestyksen 5-7.

Tämä tapahtuma oli elävä todiste siitä, kuinka sukupuolikiintiöt tosiasiassa eivät auta vaan hankaloittavat myös "vähemmistöjen" etua. Kaksi vanhempaa valkoista miestä olivat valmiita luovuttamaan paikkansa minulle, nuorelle (ei-valkoiselle) naiselle ja huonosti kävi. Vain koska olen nainen. Miten ironista.

https://www.facebook.com/bingelie/posts/1346771298733582
Iudex illius ero

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 12548
  • Soon korkeemmas käres!
Vs: Sukupuolikiintiöt - ongelmallista
« Vastaus #1 : 02.06.2017, 08:57:18 »
Olen kritisoinut sukupuolikiintiöitä jo vuosia.

Aikanaan kun ensimmäistä kertaa pääsin seurakunnan luottamustehtäviin, huomasin, että esim. lähetystyön johtokuntaan jonotti eläkeikäisiä naisia. Lähetystyön johtokunta järjestää erilaisia tapahtumia, jossa keitellään kahvia, kunnostellaan kirpparille tuotuja vaatteita ym. Oli pakko valita myös miehiä, joita tuo perustoiminta ei käytännössä kiinnostanut, ja jotka satunnaisesti vaivautuivat kokouksiin.
Vastaavasti johonkin kasvatustyöhön tai kiinteistöryhmään olisi ollut miehiä tyrkyllä riittämiin, mutta kiintiöt.

Sitten kun tulin kunnallispolitiikkaan mukaan, niin rakennuslautakunnassa oli naisia, jotka eivät tienneet mitään rakentamisesta, rakennusluvista, kaavoituksesta tai kiinteistötoimituksista. Teknisessä lautakunnassa oli naisia, jotka eivät ymmärtäneet mitään vesihuollosta, tierakennuksesta, kiinteistöjen kunnossapidosta tai katuvalaistuksesta. Perusturvalautakunnassa oli miehiä, joiden ainoa kosketus sosiaali- ja terveysasioihin oli terveyskeskuskäynti kevätflunssan aikaan ja sivistyslautakunnassa miehiä, joiden ainoa kosketus kirjastoon tai kouluun oli satunnainen kaljalla käynti eläkkeelle jääneen rehtorin kanssa viisi vuotta sitten. (esimerkit väritettyjä). Perussuomalaisena ryhmänä itse valitsimme lautakuntiin vain ihmisiä, joilla oli asiantuntemusta kunkin lautakunnan asioista. Jopa niin, että oman ryhmän ihmiset saivat jossain kohtaa väistyä ulkopuolisen asiantuntijan kohdalla jäädessään itse varajäseneksi tai muihin tehtäviin, koska menimme asiantuntemus edellä.

Toki Lepomäen esimerkissä ei ole kyse asiantuntijuudesta vaan enemmänkin sitoutumisesta ja halusta omistautua juuri kyseiseen tehtävään. Kiintiöt ovat perseestä. Ihmiskunnan pitäisi olla niin kypsä, että kukin ryhmä ei syrji keskuudessaan miehiä eikä naisia. Jos joku ryhmä on saanut ehdokkaakseen vain miehiä, niin kiintiöillä voidaan heiltä evätä kokonaisia lautakuntapaikkoja, elleivät saa jostain naisia mukaan toimintaan vaikka ryhmän ulkopuolelta? Samoin ei pitäisi olla ongelma, jos tekninen lautakunta on 90%:sti miehiä ja/tai opetuslautakunta 90%:sti naisia, mikäli kukin ryhmä on toiminut ryhmän sisäisen sukupuolijakauman mukaan tasa-arvoisesti.

Jos oletetaan, että koko kunnan johtamisesta eli kunnallispolitiikasta olisi kiinnostunut vaikka 90 miestä ja 10 naista, eikä aggressiivisella tai suostuttelevalla ehdokashankinnallakaan ole voitu saada naisia mukaan toimintaan. Miten on millään tavalla tasa-arvoista vaatia, että vähintään 40% lautakuntapaikoista annetaan tuolloin naisille? Kuvitelkaa työtaakkaa, jos on vaikka 50 luottamushenkilöpaikkaa jaossa. Jokainen nainen saisi ristikseen kaksi paikkaa ja kaksi varapaikkaa, kun miehistä 60 jäisi ilman luottamuspaikkaa ja näistäkin vain puolet saisi korkeintaan varapaikan.

Tasa-arvo, jossa ei kohdella lähtöryhmää tasa-arvoisesti vaan tähdätään lopputuloksen kosmeettiseen tasa-arvoisuuteen ei ole tasa-arvoa. Se on feminismiä ja syrjintää.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 26162
  • Nuiva VHM-sillanrakentaja & sananvapauttaja
Vs: Sukupuolikiintiöt - ongelmallista
« Vastaus #2 : 02.06.2017, 09:04:40 »
Kiintiöt ovat pätevien syrjintää tasa-arvon nimissä.
Sota kaikkea järkeä vastaan ei voi viedä kuin tuhoon.
- Vaniljaihminen

Tagit: