Hyvä että tietämättömyytesi islamin ja kristinuskonkin perusasioista kuten pyhien tekstien tulkintaperiaatteista tulee esille. Ei ole siten ihme, että näet väitteeni ristiriitaisina, mitä tarkoittanet
seulaksiampumisella. Luulisi sinun yli 10000 puheenvuoron saldolla oppineen edes Asran islam-ketjusta, että muslimit eivät ota elämänohjeitaan suoraan Koraanista, vaan sunnan eli Muhammadin esimerkin ja uskonoppineiden konsensuksen, eli sunnalaisuuden tapauksessa lakikoulukunnan konsensuksen kautta. Tämä siis muistuttaa katolisten ja ortodoksikristittyjen tapaa, mutta eroaa huomattavasti protestanttikristittyjen, joihin siis luterilaisetkin kuuluvat, tavasta. Jo pelkästään fakta, että muslimien mielestä vain arabiankielinen Koraani on ohjeellinen, katolisille ohjeellinen Raamattu on Vulgata, ortodokseille Septuaginta, luulisi kertovan, että rivimuslimi tai -kristitty ei kykene ilman uskonoppinutta tai pappia tulkintaa tekemään ym. uskonnoissa. Martin Luther tahtoi rikkoa tämän käytännön katolisessa kirkossa ja käänsi Raamatun Saksaksi. Luterilaiset siten katsovat, että jokainen kristitty lukekoon Raamattua äidinkielellään ja kykenee (siten) tulkitsemaan sitä elämässään. Toki luterilaisillakin on omat tulkinta-apparaattinsa, mutta niiden rooli on sivuosassa ainakin periaatteessa.
Mitä tulee esittämääsi "todistusaineistoon" oman näkemyksesi tueksi, niin se on ohut, vailla viitteitä tai muuta dokumentaatioa. Yrität kiemurrella keskustelusta, joka omalta osaltasi näyttäytyy lähinnä jankkaamisena, pois, kun asiantuntemuksesi ei riitä, eikä tahdo nöyrtyä itse selvittämään, pitääkö rakentamasi olkiukko paikkansa. Usko toki kuten jo totesin, mitä muslimit sinulle sanovat tai mitä luulet heidän sanovan. Minua kiinnostaa jo pelkästään ammatillisesti katsoa, pitävätkö sanat paikkansa. Heillä kun sattuu olemaan kodifioitu vääräuskoisille valehtelun säännöstö, eikä se muutu olemattomaksi sillä, että sinä et siitä ole tietoinen tai et sitä usko.
Kirjoituksesi ovat jatkuvaa väärinymmärtämistä: ideaali yhteiskuntamalli = Umma ei ole sama asia kuin termi konsensus. Oletko laiska, kun et ota selvää mitä termit tarkoittavat? Ideaali yhteiskuntamalli ja reaalitodellisuus, missä erityisesti länsimaissa asuvat muslimit elävät eivät (tietenkään) kohtaa. Se ei tarkoita, että tuollaiset yhteiskunnat, joita kutsut välimuodoiksi, olisivat muslimien tavoitteena. Muslimit joutuvat sopeutumaan pitkin hampain, vaikka monin paikoin esim. Ranskassa he ovat onnistuneet rakentamaan omalakisia yhteisöjä, joissa
sharia on
de facto voimassa valtion oman lain yläpuolella. Heikosti tuot esiin "muslimien omia kannanottoja" heidän tavoittelemastaan yhteiskunnasta. Lähinnä olet maininnut Lontoon pormestarin avaamatta hänen näkemyksiään. Jos
sharian noudattamisesta luopunut itseään muslimiksi kutsuva tahtoo elää yhteiskunnassa ja noudattaa moraalia, joka on ristiriidassa uskontonsa normien ja arvojen kanssa, ainakin minulle uskontojen tutkijana herää mielestäni oikeutettu kysymys, voiko ko. henkilöä enää pitää muslimina. Nuo normit kun islamissa määrittelevät islamin uskonoppineet, eivät ns. kulttuurimuslimit.
Puheenvuorosi viimeisen kappaleen otan tähän kokonaan, koska se avaa mielestäni hyvin, miten heikko käsitys sinulla on aiheesta, josta niin kiivaasti kirjoitat:
Nyt sitten ammuit oman kantasi täysin siiviläksi. Kyse on sittenkin "uskonoppineiden tulkinnasta", ei mistään objektiivisesta totuudesta, joka olisi yksiselitteisesti luettavissa Koraanista. Kuten sanottua, Koraani yksiselitteisesti sanoo, että vääräuskoiset pitää tappaa, missä heitä vaan kohdataankin. Siellä ei anneta mitään ehtoa, että ennen kuin kyseiseen touhuun saa ryhtyä, pitää jonkun uskonoppineen antaa fatwa. Minun pointtini tässä on ollut se, että jos on kyse uskonoppineen subjektiivisesta tulkinnasta, niin sitten on täysin mahdollista, ettei hän mitään tuollaista fatwaa anna, vaikka Koraani niin vaatiikin, eikä tässä ole kyse mistään taqqiyasta tai muusta hölynpölystä, vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että uskontoa nyt vaan voidaan tulkita niin, että kyseinen kohta Koraanista voidaan jättää historian sivuille. Ihan siis niin kuin Suomen ev lut kirkko teki 1980-luvulla tulkinnan Raamatusta, että naiset voivatkin olla pappeja, vaikka Paavalin kirje sen aika selvästi poissulkee.
Kursivointi minun.
On toki mahdollista, että joku uskonoppinut ei toimi islamin neljän jumalan tahdon tulkintasäännön mukaan. Toisaalta tuo henkilö kaiken todennäköisyyden mukaan ei saa arvovaltaisina pidettyjen kollegojensa hyväksyntää tulkinnalleen. Siten tuo oman tiensä kulkija pidetään kurissa. Täysin on myös mahdollista, että sinä alkaisit opiskella, millä perusteella arvovaltainen jumalan tahdon tulkinta muodostetaan islamissa, mutta kaiken todennäköisyyden mukaan se mahdollisuus ei koskaan toteudu.
Mitä Koraanin, sunnan, konsensuksen ja analogian (4. jumalan tahdon tulkintasääntö islamissa) merkitykseen muslimin elämän normien määrittelyssä tulee, sen olen tämän puheenvuoron alussa selittänyt. Sitä kautta lukijalle, vaan tuskin sr:lle, aukenee edes jotenkin, mitä sekasotkua käsityksesi islamista on.
Jotta muslimien tapa määritellä jumalansa tahto muuttuisi, olisi muslimien koettava vastaavanlaiset kriisit kuin mitä kristityt ovat kokeneet ns. reformaation ajasta lähtien. Ennen kaikkea Valistuksen ajan merkitystä uskonnollisen selitysmallin väistymisessä ei voi ylikorostaa. Yllä kommenteissani Jari Ehrnroothin kirjoitukseen on tästä kysymyksestä lisää.
OT: Eipä ymmärryksesi kristittyjen raamatuntulkinnasta tosiaan sen kummempi ole kuin muslimien. On näköjään kohtuutonta olettaa, että ottaisit selvää, ennen kuin kirjoitat. Sinun puheenvuoroissasi esittämä todistusainesto tosiaan on tämänkaltainen, ja luulet sen näemmä paljon painavan. Todellisuudessa naispappeuskysymys ei saa yksiselitteistä vastausta Raamatusta.
Naispappeuden puolesta on käytetty kohtaa Room. 16:7
Terveisiä Andronikokselle ja Junialle, heimolaisilleni ja vankilatovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja ovat olleet Kristuksen omia jo ennen minua.
Tämä kohta antaa ymmärtää, että nainen nimeltä Junia oli Paavalin työtoveri. Kollegani on
kirjoittanut Wikipediaan mainion esityksen Juniasta, joten lukija katsokoon sieltä lisää.
Naispappeutta vastaan on käytetty ainakin kohtia 1. Kor. 14:34-35:
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
Tämä kohta on tekstikriittisesti lisäys Paavalin kirjeeseen. Yhtä kaikki sitä on käytetty naispappeuskiistassa.
1. Tim. 2:11
Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1. Tim. 3:2
Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan.
Näitä kohtia on käytetty naispappeuden vastustamisen tärkeimpinä kohtina. Tätä kirjettä ei pidetä Paavalin omana, vaan ns. Pseudo-Paavalin kirjoittamana. Jälkimmäisen kohdan ongelmana on, että seurakunnan kaitsija tarkoittaa piispaa, ei pappia, jonka esikuvana on pidetty presbyteerin virkaa. Presbyteerin sukupuoleen ei oteta Uudessa testamentissa kantaa.
Kuten yllätotesin luterilaisen kirkon raamatuntulkinta ei ole sidoksissa perinteeseen kuten katolisen ja ortodoksisen kirkon. Varsinkin ortodoksinen kirkko on kanoneihinsa todennut, että pappisvirka on miehiä varten, joten naispappeuden tulo on erittäin epätodennäköistä ortodoksisessa kirkossa. Luterilainen kirkko on tahtonut ottaa huomioon nykyaikaisen raamatuntutkimuksen ja muutenkin ko. kirkossa katsotaan, että tämäntyyppinen kysymys ei ole pelastukseen liittyvä, joten kirkko voi vapaammin hylätä perinteiset, ja monien mielestä epätasa-arvoiset entiset käsitykset. Toki Paavalin maininta naispuoleisesta työtoverista ei ollut merkityksetön vuonna 1984, kun päätös pappisviran avaamisesta naisille tehtiin.
Tämä pitkä OT on tarkoitettu osoittamaan, mitä tarkoitan perusteluilla ja dokumentoinnilla. Jos tahdomme, että keskustelu menee eteenpäin, on syytä edes vähän nähdä vaivaa.