Tämä turhauttava ja surullisen kallis kuvio toistuu julkisella sektorilla yhä uudelleen ja uudelleen. Tehdään monimutkaisia sopimuksia riittämättömillä tiedoilla ja taidoilla. Hyvä sopimus edellyttäisi sekä sopimusoikeudellista osaamista että hyvät tiedot toimialasta ja liiketoiminnasta. Ei taida kuntapäättäjistä juuri löytyä asiantuntijoita joilla olisivat molemmat oikeasti hallussa. Sitten kun pikkupäättäjien hybris yhdistyy kyvyttömyyteen nähdä potentiaalisia ongelmia, lopputulos ei voi olla muuta kuin kallis. Uudessa tietojärjestelmässä se on melkeinpä sääntö, että projekti venyy ja paukkuu.
Apotti on muutenkin sellainen epäpyhä behemoth, joka olisi saanut jäädä syntymättä.
Kaiken integroiminen samaan järjestelmään
kuulostaa ajatuksena ihan
kivalta, mutta tekemisen tasolla alkaa nopeasti kivikkojen määrä lähestyä ääretöntä. Sitten kun kaupat on todennäköisesti tehty taas jollain rahat pois -mallilla, niin tulos on juurikin sellainen mitä voi odottaa. Joku aasintuntija taisi esittää allianssimallin hyödyntämistä julkisissa tietotekniikkaprojekteissa, jossa asiakkaan ymmärtämättömyys järjestelmästä, jota haluavat ja nenästä vietävyys on varma, eikä se
välttämättä olisi huono ajatus.