Econ101, kiitos viestistäsi, pointtisi oli hyvä.
En kuitenkaan tarkoittanut juuri tuota kun sanoin, että naiset ja miehet ovat yhtä arvokkaita.
Onko muuten yhtään uskontoa/uskomusjärjestelmää- siis laajallelevittynyttä jossa naiset olisivat saanee vapaammat oikeudet kun miehet? Yleensä aika moni uskonto keskittyy pilkuttamaan sitä mitä naiset ei saa tehdä tai olla ja ylipapit, tulkitsijat ja kirjoittajat ovat miehiä.
Eli uskontojen historia itseasiassa on miesten tarve alistaa naista.
Syntyvyyteen tämä liittyy niin että jos naisen olisi "kunnia jumalalle" lisääntyä niin paljon kun mahdollista, ja pyhissä kirjoituksissa tämä menisi kaiken edelle, niin miehet vaan tyytyisivät uskollisina jumalanpalvelijana rooliinsa olla Jumalan Äitihahmon tuotteiden kasvattaja.
Nykyuskonnot taas tuomitsevat naisen joka tekee lapsia jos ei ole rituaalitaikojen kautta liitetty mieheen. Miestä ei niinkään tuomita.
Wikipediassa on pitkä kirjoitus matriarkaalisuudesta. Antropologien mielestä todellisia matriarkaalisia yhteiskuntia ei ole ollut, mutta poikkeuksia on näkökulmista riippuen.
https://en.wikipedia.org/wiki/MatriarchyMitä uskontoihin tulee, niin monissa uskonnoissa naisia on nostettu jumalattariksi. Oraakkelit ja heidän papittarensa olivat korkeita valtiaita. Keisarit ja sotapäälliköt kävivät kysymässä näiltä neuvoa ja ennusteita. Kun puhutaan ajanlaskumme alkuajoista, ei ole välttämättä kovin tarkkaa dokumentaatiota, miten nämä papistot ja oraakkelit järjestäytyivät ja mistä saivat valtansa. Väitetysti kuitenkin välittivät jumalten ääntä ihmisille ja joku heille tämän mandaatin soi.
Toisin kuin jotkut Vestan neitsyet, jotka olivat hyväksikäytettyjä pelinappuloita. Heillä oli korkea asema ja vaikutusvaltaa, mutta elävältä hautaaminen uhkasi, jos ei tehnyt niin kuin määrätty.
Amatsonien heimoissa naiset toimivat sotilaina ja metsästäjinä.
Hauska esimerkki tuolla wikiartikkelissa on Viron Kihnun saari, jossa miehet viettivät aikansa merillä ja naiset pyörittivät yhteiskuntaa.
Mitä olen romanikulttuurista lukenut, niin siellä vanhoilla naisilla on käsittääkseni melkoinen sananvalta perheen ja suvun asioihin. Myös välimeren kulttuureissa vaikka ovatkin roomalaiskatolisia, mikä mielestäsi lienee naista alistava uskonto, perheen vanhin on usein nainen, jolla on todella paljon sananvaltaa yhteisössä. Onko se sitten niin, että nuoria naisia ensin varjellaan, sitten pompotetaan - ehkä jossain varjelu muuttuu pakkonaittamiseksi "turvalliseen suhteeseen", mutta kun nainen on synnyttänyt yhteisöön uusia jäseniä ja ikääntyy, tämä nousee jonkinlaisen matriarkan asemaan. Tarvitaanko siihen äiteys vai isoäiteys vai mitä, sitä en osaa sanoa.
Mutta meidän kulttuurissammekin on vanhan naisen asema yleensä ollut vahva.
-i-
Muoks: Marksilaisessa kirjallisuudessa (mistä lainattua retoriikkaa kipuilin lukiessani paria kasvatustieteiden väikkäriä) naisten taakkana pidetään naisten roolia yhteiskunnan uusintajana. Ainakin kasvatustieteissä (no siinä väikkärissä, mutta se edusti nykysuuntausta) tuo uusintamisvastuu oli naisen kouluttautumisen ja itsenäistymisen taakka. Sen mukaan naiset kärsivät siitä, että heiltä odotetaan tuota uusintamista. Ehkä tämä näkyy sitten meidän koulutuksessa ja koulutuksen rakentumisessa. Kaikki koulut ovat kohta korkeakouluja ja tästä syystä verhojen takana opiskeluaikojen "sallitaan akateemsen vapauden puitteissa" venyä, vaikka yhteiskunnallinen keskustelu onkin tästä huolissaan. Mutta yksilön kehittyminen ihmiseksi nykyään tuntuu kestävän puoli ihmisikää, eikä enää kannusteta amiksen lyhyeltä linjalta töihin, vaan pitää opiskella, opiskella ja opiskella.
Missä välissä sitä ehtii uusintaa?