Hesarin kuukausiliitteessä pormestari Juhana Vartiaisen pitkä
haastattelu. Muuten löysää lässynläätä, mutta mielenkiintoiset politiikkakysymykset kuitataan ranskalaisila viivoilla.
Sitten Vartiainen aloittaa pitkänpuoleisen luennon omasta yhteiskunnallisesta ajattelustaan. Koska kyse on luennosta, se esitetään tässä nyt luentomuistiinpanojen muodossa.
— Se ajattelu, jota edustan, mahtuisi aivan mainiosti Ruotsin demariliikkeeseen.
— Pidän itseäni edelleen oikeistodemarina, mutta on helpompi toimia kokoomuksen sisällä.
— Kokoomus on elinaikanaan tehnyt sen matkan, että se on hyväksynyt korkean veroasteen ja laajan hyvinvointivaltion.
— Minulle riittäisi ihan hyvin sellaiset talouspolitiikan reformit, jotka tekisivät meistä Tanskan tai Ruotsin.
— Olen liberaalianarkisti, ja minusta olisi kiva, että kaikkien maiden kaikki ihmiset saisivat muuttaa asumaan minne niitä ikinä huvittaisi.
— Kysymys turvapaikanhakijoista ja ulkomaalaisista on enemmän kysymys meidän sosiaaliturvasta ja työlainsäädännöstä.
— Se, että meillä turvapaikan saaneita jämähtää elämään sosiaaliturvan varassa, johtuu meidän sosiaaliturvasta eikä turvapaikan saaneista.
— Olen liberaalianarkisti, ja minusta olisi kiva, että kaikkien maiden kaikki ihmiset saisivat muuttaa asumaan minne niitä ikinä huvittaisi.
Olen älyllisesti laiska liberaalianarkisti, ja minusta olisi kiva, että talojen ovissa ei olisi lukkoja. Ja mihin tarvitaan oviakaan? Tai taloja.
— Kysymys turvapaikanhakijoista ja ulkomaalaisista on enemmän kysymys meidän sosiaaliturvasta ja työlainsäädännöstä.
Väärin. Kysymys on ennen kaikkea raja- ja maahanmuuttopolitiikasta. Vääränlaisella politiikalla Suomi on edelleen houkutteleva haittamaahanmuutolle riippumatta sosiaaliturvasta tai työlainsäädännöstä. Faktoille sokea Vartiainen kai luulee, että Ruotsi tosiaan on maahanmuuton mallimaa, koska kaikki maahanmuutto on jonkin hänen taloustieteellisen teoriansa mukaisesti hyödyllistä.
— Se, että meillä turvapaikan saaneita jämähtää elämään sosiaaliturvan varassa, johtuu meidän sosiaaliturvasta eikä turvapaikan saaneista.
Väärin. Tietenkin, jos ei olisi ollenkaan sosiaaliturvaa, ei olisi sosiaaliturvan varaan jämähtäneitä, mutta täysin sosiaaliturvan tasosta ja ehdoista riippumatta juuri turvapaikanhakijat ja muut laittomasti tulleet ovat ominaisuuksiltaan sellaisia, jotka jämähtävät sosiaaliturvaan. Tai sitten kovaa vauhtia niin Suomessa kuin Ruotsissakin kasvavaan harmaan ja mustan työn varjoyhteiskuntaan.