Kirjoittaja Aihe: Kova tekijä - Jordan B. Peterson  (Luettu 115065 kertaa)

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 033
  • Liked: 6107
  • ”Vituiksi meni koko vallankumous”
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #270 : 08.11.2018, 02:24:09 »
mikä tässä Peterson kuviossa kusee?

Minun kannaltani ei välttämättä mikään. En ole kummemmin fanittanut mitään sen jälkeen, kun Piece of Mind -albumi julkaistiin.

Pari väärää lausetta Jordanilta, niin hemmon naamaa ei näe telkkarissa, eikä kaveri rundaa kiertueella ympäri maailmaa.
NOVUS ORDO HOMMARUM
Every man is born as many men and dies as a single one.

Saturnalia

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 361
  • Liked: 7201
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #271 : 08.11.2018, 11:30:27 »
Sen verran tökin näin kamalana kulutusyhteiskunnan kannattajana ja ökyporvania  :P että hanki Kindle-padi tai muu e-kirja lukija - siihen saa ladattua nykyään minkä tahansa kirjan välittömästi sen julkaisemisen jälkeen ja voi heti alkaa lukemaan. Maailma liikkuu liian nopeasti että olisi aikaa jonottaa kirjastoihin  8)

PS: tosin itsekkin olen vielä sen verran vanhoollinen että haluan lukea kirjani tekstiä omaan tahtiin. Kaverit yrittävät saada minut kuuntelemaan kirjat audiokirjoina joka on nykyään hyvin trendikästä. Voi lenkkeillä tai tehdä kotitöitä samalla kun sanat soljuvat aivolohkoon :o

Tämän ikäisenä on aikaa jo odottaa ;) Meneehän se maailma nykyään kauheaa vauhtia, mutta jos asia on jo vanhentunut ja ohi siinä vaiheessa kun kirja on saatavilla kirjastosta, niin ei se sitten mitään niin kovin kestävää ollutkaan. Mä olen lukenut niin paljon jo kymmeniä vuosia, että tuo kirjasto on sellainen jo perinnekin. Sinne varaukseen hakkaa syksyisin aina sen 10-20 kirjaa, ja ne tipahtelevat sitten kukin aikanaan. Kirjan lukeminen läppäriltä tuntuu yhä jotenkin vieraalta, paperiversio on selkeämpi ja toimivampi ratkaisu. Mukavampi. Jordaniin suhtaudun toistaiseksi suht neutraalisti. Kirjan lukeminen tekstinä paperilta tekee myös hyvää ihmiselle. Siinä alitajunta oppii koko ajan puhdasta kieltä visuaalisesti, kappalerakenteita, jne. Onhan tuossa biblioteekin käytössä toki se, ettei yleensä ehdi mukaan siihen kuumimpaan keskusteluun kirjasta. On sitä tullut kirjoja välillä ostettuakin. Harvemmin kyllä.

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 116
  • Liked: 10748
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #272 : 10.11.2018, 22:56:20 »
Tässä pitkähkö keskustelu missä feministi yrittää maalittaa Petersonin epäonnistuen surkeasti.

https://www.youtube.com/watch?v=yZYQpge1W5s

Peterson repii feministin argumentit mm. patriarkaatista täysin kappaleiksi.
"Where have all the good men gone and where are all the gods? Where's the streetwise Hercules to fight the rising odds?"

- Bonnie Tyler

Jorma Teräsrautela

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 347
  • Liked: 1340
  • Vihapuheinen pienestä pitäen
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #273 : 13.11.2018, 15:20:57 »
HS NYT kohtaa Jordan Petersonin. Voitonriemuinen toimittaja jauhottaa Jordanin vartissa. Otsakkeena on pilkallisesti:

Lainaus
Tästä herrasta ollaan huolissaan

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005896757.html

Paperilehdessä alaotsakkeena on:

Lainaus
Kanadalainen kohukirjailija jää kiinni virheellisistä faktoista HS:n haastattelussa

NYTille ei varmana pärjää kukaan, ei edes sun isä.

« Viimeksi muokattu: 13.11.2018, 15:24:13 kirjoittanut Jorma Teräsrautela »
Kirjoituksia islamista; Ibn Matti: https://ibnmatti.blogspot.com/

Kirjoituksia islamista; Ilmari Hiidenlehto: http://hiidenlehto.blogspot.com/

MEMRI-TV: https://www.memri.org/tv

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 978
  • Liked: 7571
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #274 : 13.11.2018, 17:03:56 »
Avatkaa vähän tuota kuviota? Tiedän, että Peterson arvostaa juutalaisia koska heillä on korkea äo. Ja mitä voidaan päätellä tuosta Lassen linkkaamasta tekstistä?

Ainakin tästä kohdasta

Lainaus
Part of this may be the fact that, for an ostensibly Christian apologist, thus far only one of Peterson’s sixteen lectures have concerned the New Testament. What I find particularly interesting about Peterson’s interpretation of these stories is that he extracts, in abstract psychoanalytic fashion, a series of self-help non-sequiturs without looking at how and why the stories were formulated in the first place, and how they have been understood by Jews during the many centuries since they were written. This is an especially ironic development because Peterson’s approach to these particular texts is rather like that of Jacques Derrida, the Jewish Marxist postmodernist he rebukes in 12 Rules for Life, who argued “there is nothing outside the text.”

voi päätellä, kirjoittaja ei tunne kristillistä tapaa tulkita Raamattu kirkon historiana, ei niinkään juutalaisena historiana. Olisi ihmeellistä ja jopa aika puhtaan itämaista sulkea Vanha testamentti jotenkin kristinuskon ulkopuolelle ja muodostaa kristiuskosta täysin historiasta irrallaan oleva henkioppi. En ole itse mitenkään innoissani Petersonin Raamattua koskevista luennoista, mutta hän aloittaa ne alusta ja yrittää edetä sieltä. Eli ihan maalaisjärjellä perusteltua, että hän ei vielä ei ole Uudessa testamentissa. Varsinkin, kun hän mielestäni jaarittelee ja kiertää kehää. Hänhän itsekin toteaa, että yrittää vasta muodostaa omaa näkemystään myös noiden luentojen ja niiden vastavuoroisuuden kautta.

Petersonhan ei ole kristitty. Kristittyjen tulkintaan siitä kuinka lähes jokainen Vanhan testamentin kohta viittaa Kristukseen voi ehkä helpoiten tutustua The Orthodox Study Biblesta, jonka kommentit ovat kohtuullisen suppeita ja lähinnä vain kirkkoisiltä otettuja.

Derrida sitaatti ei tuohon oikein sovi "there's nothing out of the text" kuvaa Derrilalla hänen kielifilosofiaansa, joka on kyllä väärä, mutta ei kuitenkaan niin kulttuurimarxilainen - kuin Derridaa, jonka dekonstruktio kohdistui nimenomaan kieleen - seuranneiden valopäiden toiminta.

Eli väittäisin, että tuossa lainauksessa on väärinymmärretty Petersonia, Raamattua ja Derridaakin.
qui non est mecum adversum me est

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #275 : 13.11.2018, 17:19:48 »
^Ainoa tapa lukea ns. vanhaa testamenttia ei ole kristittyjen tapa. Ns. VT:tä on luettu vuosituhannet läpeensä muulla, kuin kristillisellä tavalla. Kristillinen tapa lukea VT:tä on toki paras ja valaisevin, mutta se on myös jälkiviisas ja etenkin muinaisten heprealaisten näkökulmasta absurdi.

Lisäksi käsittääkseni tekstissä ei edes väitetä Derridaa kulttuurimarxilaiseksi, vaan marxilaiseksi ja postmoderniksi, mitä mies melko kiistattomasti oli. (minun kirjoissani Derrida oli kyllä myös de facto kulttuurimarxilainen...) Lisäksi konteksti, jossa tekstin kirjoittaja viittaa Derridan dekonstruktioon, on hyvin täsmällinen, eli kirjallisuudentutkimus.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 978
  • Liked: 7571
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #276 : 13.11.2018, 19:15:21 »
^Ainoa tapa lukea ns. vanhaa testamenttia ei ole kristittyjen tapa. Ns. VT:tä on luettu vuosituhannet läpeensä muulla, kuin kristillisellä tavalla. Kristillinen tapa lukea VT:tä on toki paras ja valaisevin, mutta se on myös jälkiviisas ja etenkin muinaisten heprealaisten näkökulmasta absurdi.

Muinaisten heprealaisten näkökulmaa meillä ei ole muissa kuin niissä teksteissä jäljellä. Kyllä jo deuterokanoniset kirjat, jotka judaistit poistivat Raamatusta, antavat myös kuvaa heprealaisten ajattelusta jonkun verran alkaessaan olla lähempänä ajanlaskun taitetta. Qumranin kirjat ei kanonisina kirjoituksina myös. Tuo Orthodox Study Bible on puutteineenkin siitä hyvä, että se on käännetty Septuagintasta. Ei ole mitenkään erityisen vahvoja perusteita sille, masoreettiset tekstit olisivat tarkempia kopioita vanhoista heprean kielisistä teksteistä, vaikka niiden kieli heprea onkin.

Mitään varsinaista syytä ei ole pitää judaistista tulkintaa alkuperäisempänä ja vanhojen hepralaisten ajatuksia paremmin tulkitsevana kuin kristillistä tulkinaa. Jos Raamattua pidetään Jumalan sanana, niin on aika itsestään selvää, että judaistinen tulkinta on väärä.

Pointti kuitenkin lähinnä se, että Peterson lähestyy kertomuksia omasta, jungilaisesta näkökulmastaa ja kertoo metodinsa alkuun ihan avoimesti. Hän ei tavoittele sen enempää krisitillistä, kuin judaistista näkemystä, vaan ihan omaansa. Aloittaminen alusta on maalaisjärjellä loogista, eikä mikään hänen esitelmissäkään ( sen minkä olen jaksanut kuunnella ) viittaa juutalaiseen/judaistiseen tulkintaan.
qui non est mecum adversum me est

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #277 : 13.11.2018, 19:53:19 »

Mitään varsinaista syytä ei ole pitää judaistista tulkintaa alkuperäisempänä ja vanhojen hepralaisten ajatuksia paremmin tulkitsevana kuin kristillistä tulkinaa. Jos Raamattua pidetään Jumalan sanana, niin on aika itsestään selvää, että judaistinen tulkinta on väärä.

Tästä olen 100% samaa mieltä. Minusta tuo Petersonin omaan "jungilaiseen" fiilistelyyn perustuva tulkintatapa on silti erityisen ontuvaa hapuilua, jopa judaistiseen tulkintaan verrattuna.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #278 : 15.11.2018, 17:32:09 »
On ilmennyt, että Peterson on mukana globalistien Trilateraalisessa komissiossa Mario Montin, Jose Manuel Barroson, Herman van Rompyun, Rothchildien ja kumppaneiden kanssa.

Tämän vuotisena aiheena on Liberal Democracy in the Age of Political and Technological Disruption.

http://voxday.blogspot.com/2018/11/jordan-peterson-trilateralist.html
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Brandis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 315
  • Liked: 4045
  • Villasukkainen, Silkkihansikkainen
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #279 : 15.11.2018, 20:45:02 »
Minusta tuo Petersonin omaan "jungilaiseen" fiilistelyyn perustuva tulkintatapa on silti erityisen ontuvaa hapuilua

Päinvastoin, koen, että on häneltä hyvin rohkeaa lähteä viemään psykologian teemoja ja tulkintaa jungilaiseen suuntaan, pyrkiä yhdistämään näitä maailmoja. Ne teemamaailmat eivät ole mitään helppoja tai yksiselitteisiä tulkittaviksi. Mutta todella mielenkiintoisia ovat; kollektiivinen alitajunta, ihmisen varjo (ja sen merkitys persoonan kehityksessä ja vuorovaikutussuhteissa), astrologia, mytologia (arkkityypit) ja synkroniteetti.

Hänellä on persoonallinen ote työhönsä, jota kaikki eivät ymmärrä. Tällä tasolla operoitaessa on selvää, että vastustusta, kritiikkiä ja epäilijöitä tulee kohtaamaan.
~ visualize your highest self, then start showing up as her ~

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #280 : 15.11.2018, 20:58:26 »
Tällä tasolla operoitaessa on selvää, että vastustusta, kritiikkiä ja epäilijöitä tulee kohtaamaan.

Mitä Petersonin pitäisi tehdä tai sanoa, jotta sinustakin voisi tulla epäilijä?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Brandis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 315
  • Liked: 4045
  • Villasukkainen, Silkkihansikkainen
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #281 : 15.11.2018, 21:46:34 »
Tällä tasolla operoitaessa on selvää, että vastustusta, kritiikkiä ja epäilijöitä tulee kohtaamaan.
Mitä Petersonin pitäisi tehdä tai sanoa, jotta sinustakin voisi tulla epäilijä?

Hmm, esititpä hyvän kysymyksen. Jälkimmäisen luennon Petersonilta nähtyäni olin kyllä vaikuttunut. Aiemmin ajattelin hänen heikkoutensa olevan siinä miten hän pyrkii liiaksi älyllistämään asioita. Nyt pidän häntä aika hyvänä yhdistelmänä tunteellisuutta ja älyllistä uteliaisuutta selvittämään ja avaamaan monia sellaisia merkitysrakenteita ja käsitteitä, joita useamman meistä voi olla vaikea koskaan ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018, 21:48:08 kirjoittanut Brandis »
~ visualize your highest self, then start showing up as her ~

J. Lannan haamu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 993
  • Liked: 7364
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #282 : 16.11.2018, 23:57:06 »
@Tavan esitti mielenkiintoisen kysymyksen ja lavennan sitä suuremmalle yleisölle ja vastaan itsekin hieman soveltaen...

Eli Mitä Petersonin pitäisi sanoa tai tehdä, jotta minusta tulisi epäilijä? No ensin mietin että minkä epäilijä? Identiteettipolitiikan merkityksessä, jonain nuorison blokkaajana ettei he pääse syvemmälle tasolle identiteettiin vai ylipäänsä että hänen maailmankuvansa ei olisi oleellista?

Sanotaan näin, että muillla asioilla ei ole niin väliä, kun tuo luonnon, ihmisen sekä eri voimien väliset suhteet kuulostaa niin syvällisiltä että jätän nuo muut asiat suoraan muille sellaisille, jotka ovat siihen enemmän vihkiytyneet ja haluaavat perustella.

Kyllä minuakin vähän aina huvittaa jos Peterson kritisoi identiteettipolitiikkaa tyhmäksi. Hän tietää että asia on toisin, ja pelkää että oikeiston toteuttama identiteettipolitiikka vie tilanteen sotaan, mutta se millä hän perustelee sen yleisölle niin se on se mikä mättää. Siinä on ristiriita muuhun Petersonin tapaan kohdata maailma.

Mutta ensimmäinen tuon alan suuri ajattelija, joka vielä puhuttelee psykedeelejä erittäin fiksuun sävyyn. Tuo jo kertoo sen että ei se ihan pilipalidosentti ole.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 364
  • Liked: 2184
  • Vihtaasi on kustu!
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #283 : 17.11.2018, 14:22:48 »
Tulee mieleen vanha vitsi nuoresta ja vanhasta sonnista. Nuori sonni huomaa veräjän olevan avoinna ja huudahtaa "nyt juostaan tuonne ja pannaan yhtä lehmää. Vanha sonni sanoo "ei, me kävellään sinne ja pannaan kaikkia".

Petersonkin voisi julistaa vaikka mitä, mutta sen jälkeen olisi Siitoin-luokkaa, jota kukaan ei tulisi kuulemaan.

Verrataan vaikka Awakening-tapahtuman ja Pettersonin vastaavan kokoluokkia.

Ja uskon että se mitä Petterson nyt julistaa on terve järki(ja tämä tärkeimpaan ryhmaan eli nuoriin miehiin). Ja se tulee johtamaan terveeseen nationalismiin.
"– Me emme halua riisua kansalaisiamme aseista tällaisena aikana, kun Euroopan turvallisuustilanne huononee, sosiaalidemokraattien sisäministeri Milan Chovanec sanoi Tšekin parlamentissa keskiviikkona." Kansalainen.fi
Bhutan: "One Nation, One People"

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #284 : 17.11.2018, 20:23:16 »
^Sonnivertaus on hyvä!

Ongelmana on, että Petersonin toiminnassa ei ole  kyse maltillisesta/ovelasta oikeistolaisuudesta, joka houkuttelee nuoria miehiä kohti nationalismia. Kyse on maltillisesta/ovelasta vasemmistolaisuudesta, joka houkuttelee nuoria miehiä kohti liberaalia globalismia ja pitää nationalismin oven säpissä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 978
  • Liked: 7571
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #285 : 17.11.2018, 20:35:52 »
Itse en oikeastaan näe Petersonia millään poliittisella akselilla. Identiteettipoliitikkona hän tavallaan on kyllä aidosti kovempi kuin moni muu, koska näkee, että sitä identiteettiä pitäisi rakentaa itse ja myös uhrauksin. Pitäisi pyrkiä hyveellisyyteen. Aivan liian paljon on sellaista "liitytään kaikki yhteen, pistetään maailma kuntoon, jos joku muu vain jaksaa, ja jatketaan sitten taas viihdepornossa elämistä" - identiteettipolitiikkaa.
qui non est mecum adversum me est

Possumi

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 737
  • Liked: 2079
  • sapere aude
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #286 : 17.11.2018, 22:15:26 »
Laitan tämän nyt tänne kun aavistan että juttu on jotenkin vastaisku tai ainakin triggeröitynyt Petersonista.

Tosin meillä pitäisi olla täällä joku 'YLE:n kulttuurimarksistiset oksennukset' -ketju johon näitä viikottain linkkaisi.

Lainaus
Tutkija Donna Zuckerberg: Valkoisen ylivallan ja naisvihan lietsojat yrittävät omia antiikin klassikot kulttuurisotansa aseeksi
Princetonin yliopistossa antiikintutkijana työskentelevä Zuckerberg sukelsi naisvihaa ja valkoista ylivaltaa lietsoviin nettikeskusteluihin, ja törmäsi muinaisilla kreikkalaisilla ratsastamiseen

https://yle.fi/uutiset/3-10512433

Se että Svenska Ylen toimittajan Ylva Pereran Skypellä tekemä haastattelu on valtiollisen mediamme etusivun juttu jostain kirjasta joka perustuu kolme vuotta sitten tehtyyn feministi-tutkijan netti-troolaukseen voisi kertoa jotain veronmaksajien rahoittamasta journalismin tasosta mutta sellaisesta on oikeastaan turha enää puhua. Eivät enään edes peittele sitä että entinen repomedia on journalistikoulun käyneiden poliittisten aktivistien mielipidekirjoittelupalsta jossa silloin tällöin julkaistaan myös Reutersista kopsattuja uutissähkeitä.

Ei ole mikään ihme että Marcus Aurelius aiheuttaa näissä ajatusfasisteissa tuollaisia vihareaktioita ja sensuurihuutoja - Hän oli Mies jonka esikuvallisuus on jotain ajatonta, jonka elämästä kaikkien tulisi tietää ja oppia.

Marcus Aurelius-Best Lecture on Stoicism https://www.youtube.com/watch?v=5897dMWJiSM

Meditations by Marcus Aurelius https://www.youtube.com/watch?v=9pOHmcOHT48

Punaniska

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 782
  • Liked: 6472
  • patataantumuksellinen arkkikonservatiivi pimeästä
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #287 : 17.11.2018, 23:18:39 »
Toinen DZ-kimpoilu Petersoniin liittyen:

"Sosiaalinen media on nostanut misogynian uudelle väkivallan ja elinvoimaisuuden tasolle, hän toteaa The Guardianin haastattelussa.

Zuckerberg kritisoi erityisesti sitä, että sosiaalisen median naisvastaiset piirit levittävät salaliittoteorioita, valheita ja virheellistä tietoa. Antiikin tutkijana hän on havainnut, että monet esimerkiksi puhuja Jordan Petersonin tulkinnat antiikin ajan aatesuunnasta stooalaisuudesta perustuvat vääristeleviin tulkintoihin."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005896887.html

Ymmärtävätköhän nuo itse, että vaikka heillä on vanha media puolellaan, juuri kukaan ei enää usko tai vaivaudu kuuntelemaan heitä?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #288 : 18.11.2018, 07:03:30 »
Jutussa mainittiin, että jatkossa kaikki viittaukset antiikkiin saattavat saada äärioikeistolaisen kalskahduksen, yhtäältä koska äärioikeisto käyttää jatkuvasti antiikkia keppihevosenaan ja brändinsä rakennusaineena, ja toisaalta koska antiikin ajattelijat olivat oikeasti todella epäkorrekteja, naisvihamielisiä, toxisia maskuliineja, jne.

Näin voi todella käydä. Sama voi tapahtua kristinuskolle, jota äärioikeisto painottaa vielä enemmän kuin antiikin perintöä. Lutterista onkin jo maalattu natsi, Paavalista homofobi ja misogyyni. Seuraava askel on lanseerata Jeesuksesta taantumuksellinen ihmishirviö, joka viettelee ihmisiä äärioikeistoon ja toimii edistyksen esteenä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Mindy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 648
  • Liked: 643
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #289 : 18.11.2018, 12:25:26 »
^Sonnivertaus on hyvä!

Ongelmana on, että Petersonin toiminnassa ei ole  kyse maltillisesta/ovelasta oikeistolaisuudesta, joka houkuttelee nuoria miehiä kohti nationalismia. Kyse on maltillisesta/ovelasta vasemmistolaisuudesta, joka houkuttelee nuoria miehiä kohti liberaalia globalismia ja pitää nationalismin oven säpissä.

Päinvastoin. Petersonin mukaan hyvän elämän keskeinen pointti on elää niin, että tekemäsi asiat/päätökset ovat hyväksi itsellesi ja perheellesi ja suvullesi ja yhteisöllesi (naapurusto, työyhteisö), kansallesi jne. sekä tänään että huomenna, vuoden, 10 vuoden, sukupolven jne. päästä ja tehdä se rehellisesti, nöyrästi ja ottamalla vastuun omasta elämästään.

Ainoa looginen johtopäätös siitä, mihin elämäntapaan tuo länsimaissa johtaa on tämä: kristillinen terve kansallismielisyys. Sanon usein, että kristinusko on edistynein kulttuurillinen teknologia, minkä olemme koskaan kehittäneet. Sillä vaikka kristinuskon totuusarvoista ja kristinuskon opin toteuttamisen onnistumisasteesta ennen ja nyt voidaan olla eri mieltä, niin kristinuskon ohjenuoraksi asettaman elämäntavan toimivuutta hyvän yhteiskunnan luomiseksi on loogisesti ajateltuna lähes mahdotonta kiistää. Länsimainen sivistys ja teknologinen ja taloudellinen kehitys olisi ollut mahdotonta ilman kristinuskoa. Vain kristinuskossa yhdistyvät yksilö- ja perhekeskeisyys, jatkuva kilpailu itsensä ja muiden kanssa sekä materiaaliseen että henkiseen hyvään pyrkimisessä, nöyryyden vaatimus, ajatus siitä, että elämme vain kerran ja tämä elämä määrittää ikuisuutemme (emme siis voi syyttää aiempia elämiämme tai sysätä vastuuta tuleville elämillemme) yhdistettynä Jumalan armollisuuteen (jolloin epäonnistumisen pelon ei tarvitse täysin lamauttaa fatalismiin ja nihilismiin, sillä Jumala voi armahtaa luuserinkin), tämän hetken uhraaminen tulevan hyväksi, vapaan tahdon kunnioittaminen ja maallisen ja kirkollisen vallan erottaminen toisistaan. Nuo kaikki elementit vaaditaan dynaamisen mutta stabiilin ja rauhallisen yhteiskunnan luomiseen. Missään muussa uskomusjärjestelmässä ne eivät yhdisty kaikki yhdeksi loogiseksi kokonaisuudeksi, vaan kaikista muista opeista puuttuu joku noista elementeistä.

Nuo kaikki periaatteet ovat loogisesti skaalautuvia yksilötasolta koko maailman tasolle. Nöyryyden vaatimus, jonka Peterson kiteyttää sanoihin "Clean up your room before you have the audacity to think you can fix the world" ja Raamattu ilmaisee sanoin "Ota malka omasta silmästäsi ennen kuin rikka toisen silmästä", on itse asiassa looginen perustelu kansallisvaltioille. Kenelläkään ei ole oikeutta sanella toisille, miten heidän tulee elää, minkä virheen jokainen (viher)vasemmistolainen tekee ylpeydessään omasta erinomaisuudestaan. (Ylpeys ei syyttä suotta ole yksi kuolemansynneistä, sillä se johtaa kuolemiin, kuten historia on osoittanut.)

Kansakunta on suurin mahdollinen yksikkö, jolle tasolle hyvän tekeminen voi skaalautua ilman, että se muuttuu toisten itsemääräämisoikeutta loukkaavaksi sanelupolitiikaksi. Vain maksimissaan kansakunnan tasolla se, mikä on hyvää, voi olla tasapainossa paikallisten olosuhteiden ja kulttuurin ja kansan tahdon ja yksilöiden sekä perheiden hyvinvoinnin kanssa. Siksi nationalismi on uusi nouseva megatrendi, paradigman muutos. Kansojen kilpailu ja yhteistyö niiden omista lähtökohdista, niiden omia vahvuuksia ja heikkouksia hyödyntäen ja huomioon ottaen, kulttuuriset perinteet, tavat ja arvot huomioiden samalla kun niille sallitaan vapaus ottaa oppia muilta omassa tahdissaan ja omalla tavallaan, sekä kansalliselta yksilötasolle ulottuvan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja oman kansan pitkän aikavälin hyvinvoinnista huolehtiminen ilman sanelupolitiikkaa on uusi tapa tehdä asioita. Trumpin MAGA-politiikka on itse asiassa Make the World Great (Again), sillä se tarjoaa muillekin maille saman vapauden valita toimintatapansa oman kansakunnan pitkän aikavälin hyvinvoinnin etujen mukaisesti. Trump tarjoaa muille valinnan positiiviseen yhteistyöhön johtavien kehityskulkujen ja oman kansan/toisten kansojen sortamisen/epäreilun hyväksikäyttämisen jatkamisesta seuraavien taloudellisten etujen puuttumisen välillä. Mutta hän ei sanele, milloin ja miten toisten pitää muuttaa omia asioitaan. Ne ovat toisten omia asioita ja he tekevät omien etujensa ja arvojensa mukaiset päätökset omalla ajallaan ja tavallaan.

Identiteettipolitiikka vasemmalla on selkeä ongelma, mutta Peterson on oikeassa siinä, että liian pitkälle vedetty identiteettipolitiikka oikealla ei sekään ole oikea vastaus nykytilanteen ongelmiin. Identiteettipolitiikka oikealla luo vastavoiman vasemmistolaiselle identiteettipolitiikalle, mutta se myöskin sementoi ihmiset kahteen juoksuhautaan, joiden välille jää tuhoutumaan suuri enemmistö poliittisesti tiedostamattomia keskitien kulkijoita ei-kenenkään maalla. Täytyy löytää tapa pysyä liikkeessä, voittaa keskitien kulkijoiden mielet ja sydämet ja ottaa tilanne haltuun vastustajan ideologian nousun uhka neutraloiden, mutta tuhoamatta heidän tulevaisuuttaan yksilötasolla. Vähän niinkuin Japanilla ja Saksalla ei 2. maailmansodan jälkeen ollut tarvetta ruveta uudestaan aggressiivisiksi, sillä toisin kuin Versaillesin sopimuksessa heille ei tungettu luuta kurkkuun. Keisari jäi Japanissa keulakuvaksi ja molemmissa maissa alkoi uudelleenrakennus yhteistyössä voittajien kanssa. En tarkkaan tiedä, miten vihervasemmistolainen ideologia neutraloidaan ja saadaan irtautumaan aivopestyistä päistä, mutta ideologian saastuttamille yksilöille täytyy saada jollakin tavalla menemään perille, että kansallismielisessä tulevaisuudessa on tilaa myös heillekin. Muuten he jumittautuvat ideologiaansa entistäkin tiukemmin ja taistelevat vastaan epätoivon kiihkolla viimeiseen asti ja vielä hävittyäänkin jatkavat sabotaasiaan ja vastarintaliikettään.

Kansallismielisten verkostoituminen yli rajojen ja ajatusten vaihto, mitä nyt tapahtuu, on todella hyvä juttu. Se tukee jokaista paikallisen tason liikettä ja auttaa niitä kasvamaan varteenotettaviksi voimiksi positiivisen muutoksen toteuttajina. Mutta meillä eivät ole samat ongelmat samassa suhteessa vastassamme kuin jossakin toisessa maassa, joten meidän tulee kehittää oma tiemme omista lähtökohdistamme toimien toisten kanssa yhdessä silloin, kun tavoitteemme ovat yhtäläiset.

Edit typo
« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 12:32:32 kirjoittanut Mindy »
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

J. Lannan haamu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 993
  • Liked: 7364
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #290 : 18.11.2018, 12:43:42 »
Ehkä kaikista hankalinta on nähdä tuo näkemys, että Peterson olisi vasemmistolaista valeoppositiota. Vaikka Peterson olisi vasemmalla, mitä en myöskään juuri lainkaan koe hänen olevan, uskon hänen vilpittömästi haluavansa olla politiikan ulkopuolella. Myöskään mikään hänen ajamansa teesi ei ole politiikkaa vaan sosiologiaa ja psykologiaa. Mutta tottakai myös politiikassa nämä asiat ohjaavat päätöksentekoa.

Olen sitä mieltä, että Petersonia ei pitäisi tulkita identiteettipolitiikan näkökulmasta, sillä hän on perustellut miksi ajaa sitä omaa keskitietänsä. Se, miten häntä pitäiti tulkita tai määritellä, on hankalampi asia, sillä kuten Mindy tuossa hyvin toi esiin, hänen ajatuksensa tukevat ja rohkaisevat yksilöä (useimmiten miestä) kehittymään ihmisenä. Vaikka näen kuilun identiteettipolitiikan tai identitarianismin sekä Petersonin eri linjan välillä, en pidä niitä ristiriidassa. Koen tämän tärkeän asian siten, että Peterson voi olla tunteidensa kanssa henkisesti epätasapainossa, tai ainakin kertomansa mukaan on ollut, ja hän voi todella uskoa siihen, että vaihtoehto-oikeiston tai minkä tahansa oikeiston nousu on sen verran radikaali että se tuhotessaan vasemmiston saa aikaa liian suurta myllerrystä.

Erityisesti kaikki se muu kuin 12 rules for life, tai se mistä nuo teesit juontavat, on niin paljon laajempaa, syvällisempää ja merkityksellisempää massoille kuin vääränlaisen alt-rightin tai muun öyhötyksen kautta ajettu oleellinen ja tärkeä sanoma, jos se ei ole sidoksissa laajempaan ymmärrykseen ja on kommunikoitu liian epäsovinnaisesta ympäristöstä tai skenestä käsin.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #291 : 18.11.2018, 14:07:55 »
Tuntuu, että mies saa sanoa ja tehdä mitä tahansa ilman että se vaikuttaa mitenkään mihinkään.

Hän saa olla mukana Trilateraalisessa komissiossa, toimittaa YK: kestävän kehityksen toimenpideohjelman, vastustaa Kavanaughn nimitystä, olla nuorena intohimoisesti mukana sosialistisessa puoluetoiminnassa, todeten muun muassa, että “I won’t be happy until I’m elected prime minister”. Lisäksi hän vastustaa kiivaasti identiteettipoltiikkaa, jonka vaihtoehtona on tietysti sen saman sodanjälkeisen liberaalin open society mallin tekohengittäminen, joka nyt tekee kuolemaa.

Kaikesta huolimatta hän ei kuitenkaan ole globalisti eikä mitenkään poliittinen olento...
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Mindy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 648
  • Liked: 643
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #292 : 19.11.2018, 01:42:15 »
Tuntuu, että mies saa sanoa ja tehdä mitä tahansa ilman että se vaikuttaa mitenkään mihinkään.

Hän saa olla mukana Trilateraalisessa komissiossa, toimittaa YK: kestävän kehityksen toimenpideohjelman, vastustaa Kavanaughn nimitystä, olla nuorena intohimoisesti mukana sosialistisessa puoluetoiminnassa, todeten muun muassa, että “I won’t be happy until I’m elected prime minister”. Lisäksi hän vastustaa kiivaasti identiteettipoltiikkaa, jonka vaihtoehtona on tietysti sen saman sodanjälkeisen liberaalin open society mallin tekohengittäminen, joka nyt tekee kuolemaa.

Kaikesta huolimatta hän ei kuitenkaan ole globalisti eikä mitenkään poliittinen olento...

Monilla meistä on nuoruuden syntinä ollut demareiden äänestäminen, koska meille kerrottiin demareiden ajavan työväen asiaa. Itsekin sorruin siihen nuorena, jolloin en vielä ymmärtänyt demareiden pettäneen työväestön.

Yksi kaikkien aikojen kovimmista kommunismin kriitikoista kirjallisuuden alalla oli tulipunainen sosialisti, kunnes hän havaitsi mentyään itse tutustumaan kaivoskaupungin työläisten elämään paikan päällä ja mietittyään omaa keskiluokkaista polkuaan sosialismiin, että useimmat sosialistit eivät oikeasti välittäneet köyhistä ja työläisistä. Keskiluokkaisia sosialisteja motivoi kateus ja viha rikkaita kohtaan, eikä halu parantaa työläisten asemaa, kuten sankariamme Eric Blairia. Hän kirjoitti kirjan The Road to Wigan Pier sosialistien antaman taloudellisen tuen turvin, mutta sosialistitpa eivät olisikaan halunneet julkaista kirjaa kokonaisuudessaan. Sosiaaliporno työläisten huonojen olojen retostelemisen muodossa oli tervetullutta, mutta keskiluokan sosialismin pohdiskelu ja kritiikki ei. Kirja julkaistiin lopulta kokonaan, mutta se sai osakseen rajua kritiikkiä vasemmalta laidalta. Tunnemme kyseisen sosialismin kriitikon nimellä George Orwell, jonka kirjat Eläinten vallankumous ja 1984 ovat eräitä maailmankirjallisuuden kärjekkäimmistä sosialismin syytekirjelmistä.

Se että Jordan Peterson nuorena hakeutui sosialistisen puolueen toimintaan on ymmärrettävää siinä mielessä, että sosialistit olivat asemoineet brändinsä tehokkaasti köyhien ja työväestön asialla olijoiksi. Siihen aikaan oli helppoa tulla brändäyksen huijaamaksi. Kun Peterson havaitsi saman rikkauden vihan ja köyhien halveksunnan motivoivan sosialistien paikallis- ja piiritason toimijoita kuin mitä Orwellkin oli havainnut, hän jätti sosialistisen puolueen taakseen. Sanoisin, että kokemus sosialistisen puolueen toiminnasta auttoi häntä näkemään myös kevyt-sosialismin valheellisuuden ja vaarallisen tendenssin liukua liian vasemmalle. Ilman tuota kokemusta hän olisi voinut sortua samaan kuin monet vasemmisto-"älyköt", eli tuomita totalitaristisen kommunismin ja kannattaa demokraattista sosialismia/sosialidemokratiaa. Tosin ennemmin tai myöhemmin hän olisi todennäköisesti tajunnut virheensä, sillä ENTP:t etsivät aina totuutta ja käytännössä toimivia teorioita. Sosialistisesta puolueesta saanut huonot kokemukset jo hyvin nuorena vain nopeuttivat prosessia.

Olen itsekin ENTP, joten Petersonin lähestymistapa on minulle hyvin selkeästi ymmärrettävissä. ENTP tahtoo aina ymmärtää paremmin, mitä toiset ajattelevat ja uskovat, saadakseen tarkempaa dataa teorioidensa testaamiseen ja voidakseen paremmin kommunikoida ymmärtämänsä totuudet. ENTP väittelee kenen tahansa kanssa ja jos muita ei ole, niin sitten itsensä kanssa. Eikä ENTP:tä saa motivoiduksi mikään sen tehokkaammin, kuin jonkin mahdottomaksi väittäminen. Mahdottoman ongelman ratkaiseminen on ENTP:lle huumaavinta, mitä voi tapahtua. Trilateraalisen komitean osalta voisin kuvitella, että joku on sanonut Petersonille, että se jengi ei suostu kuuntelemaan eikä heidän päätään käännetä järjelliseen suuntaan kirveelläkään. Mihin Peterson: no minäpä aion yrittää osoittaa tuon olettamuksen vääräksi. Katsotaan, onnistunko vaikuttamaan heihin edes vähän, jotta ainakin osa heidän tuhoisista suunnitelmistaan saadaan muutettua positiivisiksi tai ainakin vähemmän tuhoisiksi.

Tasapainoisessa perheessä kasvanut ENTP on yleensä älyllisesti liian rehellinen ja eettinen voidakseen myydä jotain, mihin hän ei todella usko. ENTP voisi myydä vaikka hiekkaa Saharaan, mutta etiikka ei anna periksi käyttää kykyjä manipuloida ihmisiä "pahoihin tarkoituksiin". Olen koulutukseltani markkinoija ja pidän sitä omana alanani, vaikka olenkin tehnyt vuosikaudet töitä hieman muissa hommissa. Kuvailen itseäni joskus niin, että markkinoijana olen luonnollisesti bullshit artist ja huijari, mutta rehellinen huijari. En koskaan valehtele edes puolella sanalla markkinointitekstissä, vaikka käytänkin kaikki mahdolliset suostuttelu- ja manipulointitemput ja puolet mahdottomistakin luodakseni todella tehokasta markkinointimateriaalia. Joka sana, jonka käytän mainostamaan jotain tuotetta/palvelua/firmaa, on totta ja uskon itse viestiini. Siksi olenkin nirso työnantajan valinnassa. En voi mennä markkinointitöihin firmaan, minkä tuotteet eivät kiinnosta ja/tai joihin en usko, sillä en pystyisi tekemään työtäni kunnolla. Koska tiedän omakohtaisesti, miten tärkeää rehellisyys on terveet elämänarvot kotoaan saaneelle ENTP:lle, en usko Petersonin voivan olla salainen vasemmiston puolestapuhuja. Se olisi liikaa ristiriidassa hänen vakaumuksensa kanssa.

Mitä tulee Kavanaughiin, kyseessä oli ajatusleikki sille, olisiko olemassa muuta mahdollista tapaa selvitä tilanteesta kuin joko runnoa nimitys läpi (republikaanit) tai vetää nimitys pois senaatin käsittelystä (demokraatit). Blogissaan ja viimeisimmässä Q&A podcastissaan hän selvensi mielipiteitään asiasta.
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #293 : 19.11.2018, 21:42:25 »
Voxilla on käsissään uusi bestseller: JORDANETICS: A Journey Into the Mind of Humanity's Greatest Thinker

Milon esipuhe oli aikamoinen täyslaidallinen. Luettavissa myös erikseen Milon kotisivuilta. Tässä pari hyvää kohtaa.

Lainaus
Meaning is entirely subjective for Peterson, because he accepts this Enlightenment distinction. That’s why he talks about religion as though it were a sort of psychic medicine. And, critically, that’s why he’s a Marxist—even though he claims to hate Marxism. He believes in the end to which Marx tends, and only hates Marx because Marxism fails to get us there. This is why Peterson’s discussions with Sam Harris are so boring. He can’t get past trying to make Harris agree that evil is the same as suffering. Marxism is the unkeepable promise of a release from suffering by earthly means, and this is Peterson’s entire project.

Lainaus
But then there is the chameleon who looks and sounds the same all the time, but who adjusts and even completely subverts his own ideology, depending on the audience. Jordan Peterson’s grim, predictable wardrobe, his effete speaking style, his pained expressions and his eternally somber affect give the superficial impression of gravity and consistency. But when you look at what he says, you find a coiled and poisonous serpent beneath the dusty carapace.

https://www.dangerous.com/50407/jordan-peterson-is-the-wrong-kind-of-chameleon/?fbclid=IwAR1qBr9ffZRTL8xZNGe78HQPyP2yOHLWeNvFzqNXWattHCAODHwCCNNQRh0
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 978
  • Liked: 7571
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #294 : 19.11.2018, 22:29:42 »
On itsestään selvää, että kaikki paitsi katolinen kirkko ovat jossain määrin väärässä. En silti lähtisi arvostelemaan Petersonia teologisin perustein.

Minulle on jäänyt vähän se kuva, että oletettu alt-right on suuttunut, koska Peterson on arvostellut sitä. Voin olla väärässäkin, koska en tosiaan ole sen tarkemmin seurannut. Joka tapauksessa Petersonin puheet ovat hyvin kaukana marxismista, ellei kommariutta venytetä oman määritelmäni tasolle. Silloinkaan ne eivät olisi marxismia, vaan kommariutta.

Ainakin Ruotsin televisiossa Peterson oli hyvin terävä, totuudellinen ja poliittista korrektiutta puhkova. Samoin muissa keskustelu ja haastattelupätkissä joita olen nähnyt. Sam Harrisia en viitsi kuunnella. Nykyisessa eetoksessa pelkkä selkeä maalaisjärki riittää pitkälle. Vaikka itse en pidä hänen raamattuluentojaan juuri minään, niin en niitä menisi älyllisestä epärehellisyydestä tai marxismista syyttämään.

Hyveiden korostaminen itsessään on jo tärkeää. Ei niitä voi teoreettisesti opettaa, eikä varsinkaan perustaa hyveitä ajavaa, poliittista ryhmää. En tiedä onko kenenkään ohjelmassa kaikkialle yltävän laiskan viihdepornon kieltäminen. Tuskin on. Siksi on tärkeää, että jotkut jaksavat edes sanoa sen olevan vahingollista roskaa ja perustella näkemyksensä.
qui non est mecum adversum me est

Bona

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 272
  • Liked: 2647
  • Rutinuiva.
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #295 : 20.11.2018, 04:55:49 »

Mitään varsinaista syytä ei ole pitää judaistista tulkintaa alkuperäisempänä ja vanhojen hepralaisten ajatuksia paremmin tulkitsevana kuin kristillistä tulkinaa. Jos Raamattua pidetään Jumalan sanana, niin on aika itsestään selvää, että judaistinen tulkinta on väärä.

Tästä olen 100% samaa mieltä. Minusta tuo Petersonin omaan "jungilaiseen" fiilistelyyn perustuva tulkintatapa on silti erityisen ontuvaa hapuilua, jopa judaistiseen tulkintaan verrattuna.

Peterson tuntuu yrittävän liian suuren palasen haukkaamista. Ihminen voi olla todellinen asiantuntija vain yhdessä aihepiirissä. Hän ei vaikuta omistaneen elämäänsä jungilaiselle raamatuntulkinnalle, jolloin hänen ei pitäisi myöskään esiintyä siitä jotain tietävänä. Vaikuttaisi olevan käymässä kuten usein käy: ihminen saa julkisuutta ja alkaa kuvitella keskinkertaisia mietteitään asiasta kuin asiasta jotenkin arvokkaiksi. Vrt. tähtitieteilijä kirjoittamassa Raamatusta - kyseiset sepustukset tuottavat lähinnä myötähäpeää.
Se ei sittenkään pyöri. Lisäksi se on litteä.

Brandis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 315
  • Liked: 4045
  • Villasukkainen, Silkkihansikkainen
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #296 : 20.11.2018, 18:14:23 »
Peterson tuntuu yrittävän liian suuren palasen haukkaamista. Ihminen voi olla todellinen asiantuntija vain yhdessä aihepiirissä. Hän ei vaikuta omistaneen elämäänsä jungilaiselle raamatuntulkinnalle, jolloin hänen ei pitäisi myöskään esiintyä siitä jotain tietävänä.

Peterson on asiantuntija psykologiassa, joka on aihealueena jo itsessään monien mahdollisuuksien ja mielenkiintoisten ulottuvuuksien, tulkinnallisuuksien kokonaisuus. On hienoa, että hän on rohkea ulottaessaan ajattelunsa niille ei-niin-turvallisille -aihealueille, hän pohtii laaja-alaisesti ja avoimin mielin. Raamatun kertomuksia ja niiden opetuksia esille nostaessaan hän johdattelee nuoria ylipäätään ajattelemaan niiden sisältämiä opetuksia ja tuo sen totuuden äärelle, ettei ole mitään uutta auringon alla; niiden sisältämistä viisauksista olisi monella opittavanaan. Ihminen pysyy kautta aikojen samanlaisena, kohdaten samanlaisia ongelmia, oppien samoja perustotuuksia. Osa hänen luentojaan seuraavista varmasti kiinnostuu uskonnollisista aiheista hänen motivoimanaan, ehkä etsiytyy osaksi uskontokuntaa, löytää uskon tai vähintään oivaltaa uskonnollisen ajattelun ja ohjauksen arvon yhteiskunnassa. En näe miten se olisi huono asia, päinvastoin, sisältänee paljon myös myönteisiä piirteitä. Tuskin on tarpeen jäädä kiinni kovin dogmaattiseen uskontulkintaan silloin kun vasta ollaan luomassa merkityksellisyyttä.

Petersonin tärkein arvo, mitä hän voi oppilailleen antaa, on istuttaa uteliaisuus heihin, jotta he aikanaan veisivät ajatteluaan vielä pidemmälle.

e: yksi sana (pronomini) toiseksi.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018, 19:47:50 kirjoittanut Brandis »
~ visualize your highest self, then start showing up as her ~

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 26 360
  • Liked: 17579
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #297 : 20.11.2018, 19:03:15 »


Petersonin tärkein arvo, mitä hän voi oppilailleen antaa, on istuttaa uteliaisuus heihin, jotta he aikanaan veisivät ajatteluaan vielä pidemmälle.

Kyllä. Ja myös se ajattelua kehittävä puoli, että siivoaa aamuisin huoneensa, ei valehtele eikä juo viinaa / huimaa muuten itseänsä. Yksilön kehittyminen!
If you don't vote, you don't matter!

J. Lannan haamu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 993
  • Liked: 7364
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #298 : 20.11.2018, 19:07:39 »
Mitä on jungilainen raamatuntulkinta? Jung oli psykiatri ja psykologi. Ylivoimaisesti suurin osa Petersonin Jung-tulkinnasta liittyy 'varjoon' sekä arkkityyppeihin jotka ovat olleet erittäin merkittävänä osana kehittämässä kulttuuria.

Tuo Tavanin postaus oli eräässä mielessä mielenkiintoinen, nimittäin tuo Petersonin tulkinta maailmasta ja siitä että se on kärsimystä. Se on totta, hyvin usein Peterson tuo sen esiin kärsimyksen, mutta mielestäni siitä näkökulmasta että tarjoaa nuorille ja vanhemmillekin aseet ja työkalut jolla maailma kohdataan voittajana. Juuri näitä työkaluja vasemmisto, marksilaisuus ja liberalismi ovat kovasti kaivaneet piilopaikkaan viimeisten 50 vuoden aikana, kauemminkin.

Minusta on toisaalta hyvä, että Milo ja muut kritisoivat kovasti Petersonia. Pitääkin olla ja väittää, jotta Peterson joutuisi ottamaan kannan. Tällä hetkellä hän välttelee sitä tai pyrkii neutralisoimaan ääripäitä.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 338
  • Liked: 5882
Vs: Kova tekijä - Jordan B. Peterson
« Vastaus #299 : 20.11.2018, 20:20:37 »
Olen lukenut nyt lähes puolet Jordanethicsistä. Suosittelen lämpimästi!

Jordanin kaninkolo on todella syvä. Alkaa vaikuttaa siltä, että Peterson on rakentanut truismiensa taakse gnostilaisen ansan, "Kahdentoista Säännön Tien", joka perustaltaan muistuttaa demiurgi-ylijumala, Ahriman-Ahura Mazda jaottelua, tai Star Warssin voiman kahta puolta.

Kristittyjen ymmärtämää todellista ja objektiivista jakoa hyvään ja pahaan ei hänen mukaansa ole olemassa. Yhdessä laidassa on kaaos, toisessa tyrannia. Välissä on kompromissi, Tasapaino, johon Jordan haluaa seuraajiaan johdattaa.

Tämä on vasta jäävuoren huippu. Katsotaan mitä veden alta vielä paljastuu.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.