SAK:n teettämä tuore tutkimus väittää, että osaltaan työvoimapulan taustalta löytyy työnantajien epärealistisia vaatimuksia, jotka eivät edes aina ole välttämättömiä tarjolla olevan työn kanssa.
Menisin pidemmälle kuin SAK:n tutkimus. Arvelen, että syynä on työnantajapuolen pahuus. Käytännössä se ilmenee metodologisena valehteluna. Ei ole pulaa kuin 4-5 ammatissa, ja niissäkin vain koska palkkatasoa ja/tai koulutettujen määrää pidetään tahallaan liian alhaisena.
En ole yrittäjä enkä julkisen puolen päättäjä. Hyvin suuri osa maan työpaikoista on tapettu oman ahneuden takia. Esim viemällä töitä tavalla tai toisella halpamaihin. Tai töitä teetetään ilmaiseksi koululaisilla, lukiolaisilla, TE:n kuntoutus- tai harjoittelutoimilla jne.
Jopa lääkärien työt on osittain halpaviety tai Lääkäriliiton ja julkisen sektorin johtotason yhteisjuonitteluilla on kustu.
Kävin ensimmäistä kertaa tooooodella pitkään aikaan arvauskeskuksessa. Noin 80-v suomalaisnainen poru kurkussa joutui valittamaan kuulustelutiskillä kaikkien odottajien kuullen, että "en ymmärtänyt sanaakaan mitä lääkäri selitti minulle. Se oli joku venäläinen. En tajunnut, en saanut selvää, maski naamalla, hiljainen ääni ... sitten lääkäri suuttui minulle kun jouduin sanomaan etten ymmärrä". Tiskin takana ollut 30-vuotias äärimmäisen epäempaattinen hoitaja tms vastasi rauhallisesti "teidän pitää varmaan lähteä päivystykseen".
Viereiselle tiskille tuli horjumalla muumiomainen suomalainen äijä jotain 90 v. ja piipitti kaikkien kuullen : "hoitaja laittoi mulle alushousuihin (epäselvää ...) ja nyt mun housut on ihan märät ..." Vastaus oli tyyliin "voi voi miten te nyt niin olette tehnyt...mä en tässä nyt voi tehdä mitään ..."
Mitä muuta tällainen on kuin pahuutta. Vanhoja ihmisiä nöyryytetään ja sätitään ja naureskellaan. Jokainen normaaliälyinen käsittää että tämän kaiken aiheuttaa ahneus.
Jos työantajalla on kysyntää työvoimasta, niin asia hoidetaan muutamassa vuodessa kuntoon koulutettavien määrää ja palkkatasoa tarkastelemalla. Jos työnantajalla on tasapaino työvoimassa, niin silloin pidetään työvoimasta huolta pitämällä palkat kunnossa. Ei ole rakettitiedettä. Paitsi jos kysytään joko a) julkisen sektorin pyramidihuijauksen yläpäästä tai b) aitokokoomuslaisilta äänestäjiltä. Heidän mielestään ongelma on joko a) rahapula tai b) työntekijöiden ja -hakijoiden laiskuus.