Saksassa liittopäivien juristit ovat tutkineet Angela Merkelin toimintaa syyskesällä 2015. Tuolloin Merkel "avasi rajan" massiiviselle laittomien siirtolaisten maahantunkeutumiselle. Yli miljoona laitonta siirtolaista siirtyi turvallisen maan (Itävalta) rajan yli Saksan puolelle. Liitopäivien juristit ovat tulleet tulokseen että Angela Merkelillä ei ollut lainmukaista oikeutta "avata rajaa", vaan asiasta olisi pitänyt äänestää liittopäivillä. Lakien ja sopimusten mukaan laittomat siirtolaiset olisi pitänyt käännyttää rajalta takaisin Itävaltaan. Asiaa tullaan Saksassa todennäköisesti käsittelemään vielä vaalien jälkeen, sillä ainakin AfD-puolue on vaatinut liittopäiviä perustamaan tutkimuskomitean syynäämään Merkelin hallinnon toimien lainmukaisuuden. AfD noussee liittopäiville 24.9 vaalien jälkeen.
"Rajan avaaminen" tässä kontekstissa tarkoittaa maahanpääsyn estämisen estämistä. Itävallan ja Saksan välillä ei tietysti ole rajaa, Schengenin sopimuksen mukaisesti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että Schengen alueella laittomasti oleskelevien ihmisten pääsy maahan tulisi sallia. Se pitäisi estää. Laittomasti Schengen alueella oleskeleva ihminen ei luonnollisesti ole lainkaan Schengen alueen vapaan liikkuvuuden piirissä. Vain Schengen-sopimuksen ratifioineiden maiden kansalaiset ovat. Lisäksi Itävalta on Dublin-sopimuksen mukainen turvallinen maa, josta ei alunalkaenkaan voi tulla pakolaisia.
Tilanne on selvästi analoginen Suomen ja Ruotsin välisen rajan kohdalla. Toimiko Sipilä laittomasti "avatessaan rajan" laittomien siirtolaisten vyörylle Suomeen ? Tulijoiden pääsy Suomeen olisi tullut estää. Mikäli Sipilä ei näin olisi halunnut menetellä, olisiko asiasta tullut äänestää eduskunnassa ?
Sipilän päätös "avata raja" rikkoo ainakin suoraan ulkomaalaislakia (luku 2, §11, §12). Lain perusteella maahanpääsy olisi pitänyt estää. Sipilän toiminta rikkoo myös Schengen-säännöstä vastaan (Schengen-vapaudet eivät koske laittomasti Schengen-alueella olevia). Näin ollen Sipilän toiminta rikkoo myös kv-sopimuksia vastaan. Perustuslaissa (luku 8, §94) on määrätty että eduskunnan pitää äänestää kv-sopimusten hyväksymisestä tai hylkäämisestä. EK ei ole äänestänyt Suomen ulkomaalaislain noudattamatta jättämisestä, Schengen-säännösten rikkomisesta (hylkäämisestä) eikä paljon muustakaan. Schengen-säännöstö kyllä mahdollistaa "humanitaarisista syistä" henkilön päästämisen valtakunnan alueelle mutta eihän nyt herranen aika kukaan siirry Ruotsista Suomeen "humanitaarisista syistä". Sipilä päätti siis hylätä / peruuttaa / jäädyttää jne. Schengenin-säännöstön mukaiset maahantulon edellytykset syyskesällä 2015. Oliko Sipilällä mandaatti tällaiseen vai olisi todellakin pitänyt perustuslain mukaan eduskunnan äänestää asiasta ?
Onko Sipilä toiminut laittomasti "avatessaan rajan" eli jättäessään estämättä laittomien siirtolaisten tunkeutumisen Suomen alueelle, turvallisesta maasta eli Ruotsista ?