Sananvapauden pitäisi kattaa tuollaiset töräytykset (suuntaan tai toiseen), ja yleisesti ottaen toivotan tuollaiset ulostulot Vihreiltä tervetulleiksi. Keskisormen näyttäminen ei tunnetusti ole niitä parhaita tapoja houkutella uusia äänestäjiä.
Mutta että huumoria? Missä se vitsi oikein oli? Kyllähän minäkin voisin sanoa, että ainoa syy asua Pakistanissa on tilaisuus naida serkkuaan, ja se ettei kukaan välitä kun vaimo huutaa apua, mutta ei sekään vitsi olisi. Rasistisessa vihahuumorissa on sentään joku negatiivisiin stereotypioihin perustuva koukku, sen sijaan että ne vain todettaisiin faktoina. "Mitä tulee kun somali ja mustalainen naivat? Lapsi joka on liian laiska varastamaan" on vitsi. "Somput on kaikki umpilaiskoja loisia ja mannet vaan ryövää kunnon kansalaisia" ei ole.
Mitä noihin jatkuviin joukkoliikennekausteihin tulee, niin itse käytän pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä lähes päivittäin, enkä kyllä näe mitään tuollaista häirintää. Olen odottanut töistä lähtiessäni bussia mustien tyyppien kanssa, eivätkä autot ole hidastaneet edessä huutaakseen typeryyksiä. Varmasti on yksittäisiä idiootteja, mutta en kyllä niele purematta sitä väitettä, että tässä on joku valtava, systemaattinen ongelma, ja minä en vain jostain syystä huomaa sitä. Kaipa noilla leviää somessa jokainen kertoessa vähän kasvanut tarina suutaan soittaneista rasisteista, ja sitten kun kerran sattuu sellainen omalle kohdalle, nämä tuntevat saaneensa nyt osansa kaikkialla leijuvasta vihasta, ja kirjoittavat sen mukaan.