No niin, justiinsa.
En oikein voi ottaa tosissani tuota valitusta vihapuheesta, etenkin kun osa humanistisesta tutkimuksesta jätetään systemaattisesti tekemättä erilaisten professorien mieltymysten mukaan.
Ongelmahan tässä on oikeasti humanistisen koulutuksen yleistaso, sekä sinne pesiytyneet henkilöt, jotka vääristävät tutkimustuloksia tarkoitushakuisesti. Onhan tätä tapahtunut omalla alallanikin (fysiikka), mutta tulosten vääristelemisestä voi jäädä "kovissa" (haha!) tieteissä kiinni helpommin, sillä metodologia on toistettavissa, ja tieteenalan luonne on deterministinen (= samat alkuehdot johtavat samaan lopputulokseen). Humanistisissa tieteissä on liian helppo vedota erilaisen tuloksen tullessa, että meidän otos vaan sattui olemaan erilainen, ja tulokset eivät vaan ole vertailukelpoisia keskenään. Jos tällaista esiintyy, silloin minusta kumpikaan tulos ei ole lähtökohtaisesti oikea, eikä niitä pitäisi edes julkaista, koska tutkimuksessa on mukana tekijä, jota ei selkeästi tunneta.
Henkilökohtaisesti näen tällä hetkellä humanistiset tieteet pääasiallisesti pseudotieteinä, jotka ratsastavat luonnontieteiden ja teknillisten tieteiden maineella. Ja mikä pahinta, ongelma on ollut olemassa jo 50 vuotta, kuten Feynmannin jutuista voi lukea. Näiden tieteenalojen sisäänrakennettu korjausmekanismi ei yksinkertaisesti toimi. Koska tilanne on ollut näin kovin pitkän aikaa, ainoa konsti on ajaa tieteenala pienelle rahoitukselle joiksikin vuosiksi, ja nostaa rahoitus sen jälkeen pikkuhiljaa ylös kun luotettavuus on lisääntynyt. Mitä muita vaihtoehtoja olisi, jos Berkeleyn yliopistossa toiminut professori jäi kiinni mellakoinnista Antifan riveissä? Lieneeköhän toiminut reviewerinä kuinka monelle paperille, ja kuinka monta hyvin tehtyä tutkimusta siinä samalla estänyt? Sillä tasolla siis siellä mennään.
Näin tuumii ÄmTeeAa, joka luennoi itsekin yliopistossa, ja on toiminut vertaisarvioijana. Julkaisemisen taso on myös käytännössä romahtanut, sen pari kertaa kun olen alani juttuja vertaisarvioinut, on tuntunut siltä, että olen kirjoittanut jutut puoliksi itse. Yliopistojen rahoituksen maailmanlaajuinen "määrä korvaa laadun" -periaate on aikamoinen katastrofi "kovillekin" (haha) tieteille.