Äänestys

Oma elämäntilanteesi:

Työelämässä tai yrittäjänä
186 (62.6%)
Työttömänä
48 (16.2%)
Opiskelijana
15 (5.1%)
Kotiäitinä tai -isänä
3 (1%)
Vanhuuseläkkeellä
20 (6.7%)
Työkyvyttömyyseläkkeellä/kuntoutustuella/sairauspäivärahalla
13 (4.4%)
Armeijassa/siviilipalveluksessa
0 (0%)
Omaishoitajana
2 (0.7%)
Muuten työelämän ulkopuolella
10 (3.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 293

Äänestys päättynyt: 21.06.2018, 22:20:03

Kirjoittaja Aihe: Kansalaisaloite: Kumotaan hallituksen esitys työttömien kyykyttämiseksi  (Luettu 129717 kertaa)

Mika

• Jäsen^^^
  • Liked: 5745
  • Nato-haukka
Joillain aloilla Suomi on tällä hetkellä ihan oikeasti Keski-Euroopan mittakaavassa matalapalkkamaa, jossa maksetuilla palkoilla on lisäksi varsin huono ostovoima.

Varmasti näin on, mutta oleellinen kysymys. on, mitkä ovat Suomen kannalta vertailukelpoisia maita Keski-Euroopassa.  Ei Suomea voi verrata Saksaan, Itävaltaan tai Sveitsiin. Ehkä ei Britanniaan tai Ranskaankaan.   
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

diipadaapa

• Jäsen^^^
  • Liked: 1172
  • GCM - löyhä sopimus
5 päivässä tienaa mukavasti sen 300 euroa joka ei vaikuta millään tavalla tukiin, mutta on iso lisä työttömän köyhän tuloihin. Kurssit on kieltämättä perseestä, mutta aina ei voi pelata lapaan..
Se 300 on brutto ja jokaikinen työllistämistukea saava saa myös toimeentulotukea, josta rokotetaan jokaista tienattua euroa kohden euro. Eli työn tekemisestä ei saa euroakaan lisää rahaa talouteensa, työn sai kyllä tehdä. Eikä se työvaade ole 5 päivää, vaan 18 tuntia kolmessa kuukaudessa. Pikkuisen voisi perhtyä asioihin, ennenkuin alkaa väärällä tiedolla kommetoimaan.

Onhan tuo kieltämättä toimimaton kokonaisuus sovellettuna kaikkiin työttömiin, toisille voisi toimia..
"Empä tiiä, mutta tämmöstä se on, ja kaiken maailman muslimit täällä hilluu ja kyykkii tuolla ja huutaa...ootahan kohta on minareetti tuossa ukko huutaa siellä tolpassa... öööaaaah! Aamusella viiden aikaa alottaa, sitä on mukava kuunnella."
-Teuvo Hakkarainen-

dothefake

• Jäsen^^^
  • Liked: 18754
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Varmaankin pulskalla ansisidonnaisella ainakin paremmin, mutta meitä kaikkein köyhimpiä lyödään isku toisensa jälkeen ja nyt vielä näin, ettei pysty mitään itse tekemään välttääkseen rangaistuksen.
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 14664
Kannattajamäärä vuorokauden vaihtuessa: 10 505 ja uusia kannattajia tuli eilen 3878.
:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Alligaattori

• Jäsen^^^
  • Liked: 2068
Kansalaisaloite vaatii työttömiä suututtavan aktiivimallin kumoamista: ”Kohtuutonta rangaista työnhakijaa”
Nyt jo lähes 10 000. Itse allekirjoitan vain, jos 50 000 tulee täyteen.
Kunhan il tai is uutisoi niin alkaa olla allekirjoituksia.
Joillain aloilla Suomi on tällä hetkellä ihan oikeasti Keski-Euroopan mittakaavassa matalapalkkamaa, jossa maksetuilla palkoilla on lisäksi varsin huono ostovoima.

Varmasti näin on, mutta oleellinen kysymys. on, mitkä ovat Suomen kannalta vertailukelpoisia maita Keski-Euroopassa.  Ei Suomea voi verrata Saksaan, Itävaltaan tai Sveitsiin. Ehkä ei Britanniaan tai Ranskaankaan.
Tanska olisi hyvä vertailukohta. Väkiluku suunnilleen sama. Palkat (ja tuet) noin tuplat.

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 1455
  • Rapefugees not welcome !
Niin, no, periaatteessahan ehdotettu asia on sinänsä hyvä - ideaalimaailmassa. Mutta valitettavasti vain siellä.

Olen itse työttömänä - ja siksi katson että minulla on oikeus sanoa tämä asia ääneen - että hitto soikoon, työttömyysetuudet pois niiltä jotka eivät oikeasti viitsi käyttää vähintään 4 tuntia päivässä työnhakuun tai muuhun vastaavaan. Ja jos käyttävät, niin hallituksen uuden asetuksen mukaiset ehdot täyttyvät aivan varmasti eikä tätä aloitetta tarvita. Leikkaukset eivät kohdistu niihin jotka eivät ole tarpeeksi hyviä - vaan juuri niihin jotka ovat valinneet elää tekemättä mitään. Roskasakkia nuo, siis, minun mielestäni.

En allekirjoita. Sorry. Tämä hallituksen esitys on omiaan leikkaamaan pois turhaa työttömyysturvaa niiltä jotka eivät sitä ansaitse. Hyvä niin.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2017, 00:54:40 kirjoittanut Arkipiispa »
"Kelle täällä pitää maksaa ettei kaikki olis niin paskaa" - Ellinoora/Carrie
Polpo:lle tiedoksi: kirjoitukseni arvionnissa on sovellettava Poen lakia.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Miten työttömyysturva ansaitaan?  ??? Ja sitä paitsi, miksi joku käyttäisi päivässä 4 tuntia työnhakuun, jollei oman alan töitä kerta kaikkiaan ole? Siivoojaksiko pitäisi ruveta?
:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Miten työttömyysturva ansaitaan?  ??? Ja sitä paitsi, miksi joku käyttäisi päivässä 4 tuntia työnhakuun, jollei oman alan töitä kerta kaikkiaan ole? Siivoojaksiko pitäisi ruveta?

Micke hyvä, tässä asiassa mielipiteemme eroavat. Jos tavoite on pitää yllä työttömyyttä ja tarpeettomia etuisuuksia, niin sitten kansalaisaloite on hyvä juttu. Mutta sorry nyt vaan, ihan vailla oman alan töitä teen osapäiväistä työtä ja olen ihan hiton ylpeä siitä että olen saanut edes sen. paskaduunia, mutta edes jotakin. Jos joku haluaa täysiä etuuksia, ilman mitään velvoitteita, pidän sellaista siivelläeläjänä. Salli minulle se oikeus. Ollaan eri mieltä sitten ihan sovussa, jooko ?

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Paskahommiin, kuten bussikuskiksi tai siivoojaksi, palkataan nykyään vain ulkomaalaisia. Lisäksi varsinkin siivoojilla on niin huonot palkat, ettei niillä tule toimeen. Joten ei kiitos.

dothefake

• Jäsen^^^
Hyvä Arkipiispa, olin yrittäjä n. 30 vuotta ja olen maksanut veroja enemmän kuin tavallinen työläinen pystyy eläessään maksamaan. Nyt olen yhdeksän kuukautta vaille 63- vuotias työtön. TE-keskuskuksen asiantuntijat ovat sanoneet, ettei mitään muuta ole tehtävissä kuin eläkkeen odotus. Kukaan ei ota kuulemma minua ikinä mihinkään töihin.

Ja nyt sinä tuomitset minut hakemaan 4 tuntia päivässä töitä. Ihanko tosissasi olet, eikö hävetä? Sitäpaitsi tuo neljän tunnin työn hakeminen ei riitä, tutustupa kuinka aktiviteettilaki sinuunkin iskee.
Olin siellä minäkin.

kivimies

• Jäsen^^^
  • Liked: 2237
Aktiivimalli laskee aktiivisuudeksi vain työssä olemisen ja työkkärin kurssit /9 euron työt. Ne, jotka eivät löydä työtä voivat valita 5% leikkauksen ja kursseille/ 9 euron työhön menemisen välillä.
Uskoisin, että suurin osa valitsee sen 5% leikkauksen. Valtio säästää rahaa, kun työttömyyskorvauksia maksetaan vähemmän.

Valitettavasti säästöt ovat pieniä tiettyjen menojen rinnalla.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Miten voi todistaa hakeneensa 4 tuntia töitä päivässä?

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Hyvä Arkipiispa, olin yrittäjä n. 30 vuotta ja olen maksanut veroja enemmän kuin tavallinen työläinen pystyy eläessään maksamaan. Nyt olen yhdeksän kuukautta vaille 63- vuotias työtön. TE-keskuskuksen asiantuntijat ovat sanoneet, ettei mitään muuta ole tehtävissä kuin eläkkeen odotus. Kukaan ei ota kuulemma minua ikinä mihinkään töihin.

Ja nyt sinä tuomitset minut hakemaan 4 tuntia päivässä töitä. Ihanko tosissasi olet, eikö hävetä? Sitäpaitsi tuo neljän tunnin työn hakeminen ei riitä, tutustupa kuinka aktiviteettilaki sinuunkin iskee.

Ei hävetä.

Minusta työttömyysturvan ehdoksi pitäisi asettaa 4-8 tunnin osoitettu aktivitetti vuorokaudessa. Vasta sen kautta päästään eroon turvapaikkaturismistakin, Nykyinen systeemi on ihan per***stä. Rahaa saa kun ei TE-toimistolla ole osoittaa työtä. Ja turviksia saapuu koko ajan lisää, nauttoimaan tästä etuudesta.

Sitäkö sinä haluat ?

Jos aktiviteettia ei vaadita, Suomen houkuttelevuus on ja pysyy ihan tapissa. Vaadin päivittäistä käyntiä TE-toimistossa ja sen lisäksi vähintään 4 tunnin aktiviteettia työnhaussa pakolliseksi ehdoksi työttömyysturvan tai ylipäätään minkään sosiaalietuuden maksamiselle työttömälle. Siinä minun kansalaisaloitteeni. Laiskat ja työhaluttomat kyykkyyn.

Kari Kinnunen

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 5273
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Miten voi todistaa hakeneensa 4 tuntia töitä päivässä?

No  ei mitenkään.
Käytännössähän kyseessä on leikkaus työttömyysturvaan. Arvatkaapa muuten ottaako kukaan yrittäjä työhön tyyppejä joita motivoi vain tukien säilyttäminen.

dothefake

• Jäsen^^^
Luitko Arkipiispa ollenkaan kirjoitustani?
Olin siellä minäkin.

Ari-Lee

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 21584
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
Aktiivimalli laskee aktiivisuudeksi vain työssä olemisen ja työkkärin kurssit /9 euron työt. Ne, jotka eivät löydä työtä voivat valita 5% leikkauksen ja kursseille/ 9 euron työhön menemisen välillä.
Uskoisin, että suurin osa valitsee sen 5% leikkauksen. Valtio säästää rahaa, kun työttömyyskorvauksia maksetaan vähemmän.

Valitettavasti säästöt ovat pieniä tiettyjen menojen rinnalla.

Tarkalleen leikkaus on 4,65% eli yhden päivän päivärahan verran kuukautta kohti. Sehän on sitten 24,10€ vähemmän neljän viikon jaksolta.

TE-toimistoissa ei ole tarjota kaikille työttömille mitään kurssia, eikä 9€/pv tuettua harjoittelua. Jos tämänkin pienen kaupungin kaikki tuhannet työttömät lähtisivät aamuisin tekemään orjana töitä alkaisivat kohta tyypilliset työpaikat katoamaan, luonnollisesti. Miksi pitäisi maksaa suurta kuukausipalkkaa jos saa työntekijät maksamattakin?

Leikkaus on niin pieni napsaus ettei kannata tehdä yhtään mitään. Kannattaa sitten vain nukkua yhden päivän yli.
@Lasse Nortunen tekaisi tästä aiheesta hienon näytelmän jo aikaa sitten. Kyse siis naulojen irroituksesta poltettavasta lautatavarasta, etteivät arinat menisi. Kauhea vaiva ja sen päälle vaivaa.

Lyhytelokuva ARINAT MENEE - YouTube
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

dothefake

• Jäsen^^^
Ja sitten laki siitä, paljonko ihmiselle pitää antaa toimeentulotukea, jotta vähimmäismäärä täyttyy. Oletan saavani puuttuvan työmarkkinatuen toimeentulotukena. Eiköhän laki sen turvaa. Mutta pääasia, että syntyy valtavasti työpaikkoja. Vähän myös ihmettelen, mikä on ilmeisesti hyvässä työiässä olevassa ihmisessä, kun ei töitä löydy, vaikka hakee niitä 4 tuntia päivässä kuukaudesta toiseen.
Olin siellä minäkin.

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Luitko Arkipiispa ollenkaan kirjoitustani?

Luin.

Jos ei tiukempi kontrolli miellytä, sitten on ihan turha kenenkään itse valittaa turvapaikkaturismista tai vaatia hallitukselta toimia sen vähentämiseksi, eikä varsinkaan houkuttelevuuden vähentämiseksi.

Ei mitenkään henkilökohtaisesti, siis. Se nyt vaan on fakta että nykyisellä systeemillä ruokitaan työhaluttomia ja luodaan imua turhapaikkaturismille. Myöskin on fakta ettö se imu pitää katkaista ensin, ja sitten vasta miettiä miten saadaan oma pesä kuntoon. Siinä tulee collateral damagea, kuten sinä ja minä. Mutta first things first.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Turhisturismi loppuu, kun siirrytään kansalaisuusperusteiseen sosiaaliturvaan.

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Vähän myös ihmettelen, mikä on ilmeisesti hyvässä työiässä olevassa ihmisessä, kun ei töitä löydy, vaikka hakee niitä 4 tuntia päivässä kuukaudesta toiseen.

No kun niitä oman alan töitä ei ole, eikä terveyskään ole hurjan huippua. Mutta jos on, niin työllistyy, kun niitä joka päivä hakee, eikö ? Toki pois laskien sen, että osapäivätyö toki vähentää päivittäisen työnhakuajan määrää ?

Tunnen liian monta "ammattityötöntä", joilla ei ole pätkän verran intoa saada mitään duunia, suhtautuakseni asiaan neutraalisti.

dothefake

• Jäsen^^^
Jos pystyt tieteellisesti todistamaan, että minä hakemalla 4 tuntia päivässä töitä, joita en virkailijoiden mukaan tule ikinä saamaan, pelastan maani haittamaahanmuutolta, niin ilomielin alan hakemaan. Eiväthän nuo geeliarmeijat edes ole työnhakijoita, koska heillä ei ole työlupaa. Taidat olla kovin kokematon.
Olin siellä minäkin.

Lous

• Jäsen
  • *
  • Liked: 59
Jos aktiviteettia ei vaadita, Suomen houkuttelevuus on ja pysyy ihan tapissa. Vaadin päivittäistä käyntiä TE-toimistossa ja sen lisäksi vähintään 4 tunnin aktiviteettia työnhaussa pakolliseksi ehdoksi työttömyysturvan tai ylipäätään minkään sosiaalietuuden maksamiselle työttömälle. Siinä minun kansalaisaloitteeni. Laiskat ja työhaluttomat kyykkyyn.

Itse allekirjoitin aloitteen, luonnollisesti.

Saat tietysti ajatella mitä haluat. Mutta olisi hyvä kuitenkin muistaa muutama fakta ennen moisia julistuksia. Työttömien joukossa on paljon henkilöitä joiden ei käytännössä siellä pitäisi olla. Aikaisemmin on mainittu "melkein eläkkeellä"-olevat. Mutta työttömien joukossa on paljon käytännössä työkyvyttömiä, pitkäaikaissairaita, sairaseläkkeen tarpeessa olevia, moniongelmaisia, kuntoutuksen tarpeessa olevia ja/tai mielenterveyspuolen asiakkaita. Tällaisten ihmisten kohdalla nämä uudet kuviot ovat usein turhia. Ne voivat jopa _haitata_ mahdollista parantumista tai kuntoutumista. Enkä tiedä onko tällaisiin ihmisiin kohdistuvat pakkotoimet 4,65% tuenvähennyksen väärtti edes taloudellisessa mielessä.
Sooner or later there's always trouble when there's two humans together.

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Turhisturismi loppuu, kun siirrytään kansalaisuusperusteiseen sosiaaliturvaan.

... JOS kansalaisuutta ei saa ilman... mitä ?

Turhisturismia ei poliitikoilla ole haluakaan lopettaa, koska se lisää kulutusta, joka taas kasvattaa businesta, vaikka se onkin kansalaisten selkänahasta revittyä.

Raha ratkaisee.

Kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva on ratkaisu vain sinisilmäisimmissä päiväunissa. Jokaiselle turvikselle annetaan rahaa kansalaisuuteen asti tulevaisuudessakin, ja sen jälkeen saa sitten sen kansalaispalkan tms.

Mutta entä ne kansalaiset joilla ei ole vähintäkään kiinnostusta tehdä työtä ? Hups. Ollaan taas ihan samassa paskassa kuin nykyäänkin.

Ari-Lee

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^

Jos ei tiukempi kontrolli miellytä, sitten on ihan turha kenenkään itse valittaa turvapaikkaturismista tai vaatia hallitukselta toimia sen vähentämiseksi, eikä varsinkaan houkuttelevuuden vähentämiseksi.

Ei mitenkään henkilökohtaisesti, siis. Se nyt vaan on fakta että nykyisellä systeemillä ruokitaan työhaluttomia ja luodaan imua turhapaikkaturismille. Myöskin on fakta ettö se imu pitää katkaista ensin, ja sitten vasta miettiä miten saadaan oma pesä kuntoon. Siinä tulee collateral damagea, kuten sinä ja minä. Mutta first things first.

Ei tuossa ole yhtään mitään logiikkaa. Hallitus ei ole vieläkään ollut tekemässä tiukempaa turvapaikkapolitiikkaa vaan päinvastoin kansanvaihto etenee. Kaupungit tarjoavat ilmaisen elämän jopa karkotuspäätöksen saaneille. Siinä vetovoimaa. Vaikka ei olisi yhtä ainoaa työtöntä kanta-asukasta niin kansanvaihto etenee hallituksen voimilla. Jos ei olisi yhtään ainoaa työtöntä niin sitten kansanvaihdon voisi suorittaa vieläkin nopeammalla aikataululla. Murhapaikanhakijat saavat etunsa niin, että heille jopa järjestetään tyypillinen takuutyöpaikka kurssin jälkeen.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Jos pystyt tieteellisesti todistamaan, että minä hakemalla 4 tuntia päivässä töitä, joita en virkailijoiden mukaan tule ikinä saamaan, pelastan maani haittamaahanmuutolta, niin ilomielin alan hakemaan. Eiväthän nuo geeliarmeijat edes ole työnhakijoita, koska heillä ei ole työlupaa. Taidat olla kovin kokematon.

Geelitukista voidaan toki puhua, koska tunnen sen joukon paljon sinuakin paremmin. Osa heistä on työllistynyt ensimmäisten 6-12kk aikana maahantulosta, lopuista ehdoton valtaosa ei edes 60kk aikana. Ne työllistyvät, jotka työta haluavat, ja karekasti sanoen loput ei. Näistä enemmistö tulee suoraan työttömien kirjoille ja pysyy siellä.

Pystyn tieteellisesti todistamaan, että työnhakualueellasi on satoja avoimia työpaikkoja. Jos et halua hakea niistä mihinkään, edes osapäiväisenä, olet ansainnut työttömyysturvasi pudotuksen.

Arkipiispa

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Ei tuossa ole yhtään mitään logiikkaa.

Päinvaston, Siinä on kaikki logiikka. Jos täällä sosiaaliturvan saanti edellyttää 4h työpanosta päivässä, ja sitä valvotaan, ja toisaalta naapuristamme sen tuen saa tekemättä yhtään mitään, niin pistäpä veikkaus, moniko turvis on niin hullu että tulee tänne eikä Humanitääriseen Suurvaltaan ?

Ari-Lee

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
Ei tuossa ole yhtään mitään logiikkaa.

Päinvaston, Siinä on kaikki logiikka. Jos täällä sosiaaliturvan saanti edellyttää 4h työpanosta päivässä, ja sitä valvotaan, ja toisaalta naapuristamme sen tuen saa tekemättä yhtään mitään, niin pistäpä veikkaus, moniko turvis on niin hullu että tulee tänne eikä Humanitääriseen Suurvaltaan ?

Ja taas ei ole logiikkaa. Oletko sinä kännissä?

dothefake

• Jäsen^^^
Siinähän sitten todistelet ja haet töitä 4 tuntia päivässä tästä ikuisuuteen. Toivotan pitkää ikää ja sen myötä viisastumista. Minustakin vaikuttaa, ettei Arkipiispa ole huomenna täydessä iskussa, jos työmarkkinat kutsuvat.
Olin siellä minäkin.

Alligaattori

• Jäsen^^^
  • Liked: 2068
TE-toimistoissa ei ole tarjota kaikille työttömille mitään kurssia, eikä 9€/pv tuettua harjoittelua. Jos tämänkin pienen kaupungin kaikki tuhannet työttömät lähtisivät aamuisin tekemään orjana töitä alkaisivat kohta tyypilliset työpaikat katoamaan, luonnollisesti. Miksi pitäisi maksaa suurta kuukausipalkkaa jos saa työntekijät maksamattakin?
Sehän tuossa tarkoituksenakin on. Ihan eri keinot olisi työttömyyttä vähentää (ja samalla taloutta ja elintasoa parantaa), mutta työttömyyden vähentäminen ei ole tavoitteena ollut hallituksilla ainakaan sitten 80-luvun.
Lainaus
Leikkaus on niin pieni napsaus ettei kannata tehdä yhtään mitään. Kannattaa sitten vain nukkua yhden päivän yli.
Saattaa olla taustalla idea että sitten myös tuota vähennystä myöhemmin lisäävät, kun se on alkuun saatu. Kuitenkin jokainen työtön joka ei voi osoittaa olleensa töissä tai kursseilla, ei ole enää työtön. Eikä ole myöskään se kursseilla ollut. Ananasakäämä, työttömyys on alentunut ja lehdet määrätään ylistämään osaavaa hallitusta.

Kurssien pitäjille vaan tulee uudet uudet kissanpäivät, kun lisää orjia niihin saavat. Valtio maksaa, ei ole keltään pois jne.

Maija Poppanen

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 7808
  • white trash
Ja sitten laki siitä, paljonko ihmiselle pitää antaa toimeentulotukea, jotta vähimmäismäärä täyttyy. Oletan saavani puuttuvan työmarkkinatuen toimeentulotukena.

En olis tuosta niin varma. Ainakin joku aika sitten sossu sovelsi jotain karenssipykälää, millä sai tiputettua toimeentulotukea ensin kaksikymmentä - sitten neljäkymmentä pinnaa.

Multa sitä alennettiin, koska en ollut ilmoittautunut työttömäksi. Mä olin kiitollinen siitä alennetustakin toimeentulotuesta, mut huvittihan se jotenkin ajatuksena, että on muka määritelty joku toimeentulon minimi, mistä kuitenkin rangaistuksenomaisesti saattaa leikatakin.