Olen myös miettynyt, missä kaikissa paikoissa medialla ja gallup-tutkimuksia tekevillä laitoksilla on mahdollisuudet vaikuttaa tutkimusten tuloksiin joko tutkimuksen tekijän tai tilaajan haluamaan suuntaan. Yksi mahdollisuus on otanta. Onko mitä muita takeita kuin tutkimustuloksien kuluttajien luottamus tutkimuslaitoksiin ja tulokset julkaiseviin medioihin siitä, että otanta on oikeasti satunnainen? Toinen ilmeinen paikka vaikuttaa gallup-tutkimuksen tuloksiin on gallup:in toteutus. Mitä takeita meillä on siitä, että gallup-kyselyä tehdessä puhelinnumero ja haastattelun vastaukset eivät millään muotoa tallennu haastattelua tekevän laitoksen järjestelmiin?
Otannan muodostaminen ja puhelinhaastattelussa soitetun puhelinnumeron sekä vastauksien välisen yhteyden tallentuminen ovat kytköksissä toisiinsa. Jos tutkimuslaitokset keräävät dataa, mitä vastauksia on saatu aiemmilla haastattelukierroksilla puhelinnumerokohtaisesti, niin otantaa voitaisiin manipuloida tämän datan avulla haluttuun suuntaan.
Jossakin ketjussa näin viikolla voimakkaita puolustuspuheita gallup-tutkimusten puolesta. Itse olen aivan varma, että olivat keinot mitkä hyvänsä, vaikka vain korjauskertoimien käyttö raakadataan tai raakadatan julkaisematta jättäminen, ovat merkkejä siitä, että gallupeilla käytetään valtaa. Vallankäyttö on mielipiteen muokkausta, koska edelleen vallitseva tosiasia on, että merkittävä osa äänestäjistä äänestää todennäköistä voittajaa.