Kirjoittaja Aihe: 2019-06-30 Lestadiolainen äiti on ollut "äitinä" aikuisille tp-hakija-miehille  (Luettu 4301 kertaa)

writer

• Jäsen^^^
  • Liked: 12017
Lainaus
IL suviseuroilla: Leena sai 11 lasta ja väsyi niin, että usko oli koetuksella – lapsenlapsen itsemurha pysäytti
Eilen klo 7:58
Viime vuodet Leena Mutanen on auttanut Suomeen tulleita turvapaikanhakijoita. Vanhoillislestadiolainen usko on pitänyt pinnalla elämän vaikeina hetkinä.

Leena ja Raimo Mutanen ovat pitäneet yhtä jo 50 vuoden ajan. Muhoksen suviseurojen aattona asuntovaunullaan he muistelevat, että suviseuroja takana on suurin piirtein samanmoinen määrä. Raimon keitellessä kahvia asuntovaunussa Leena on enimmäkseen äänessä.

Pariskunnalle suviseurat ovat nykyisin yhteistä aikaa, rauhoittumisen tilaisuus. Kotona ympärillä häärää usein sellainen määrä lapsenlapsia ja molemmat uppoutuvat omiin askareisiinsa, että yhteiset hetket ovat harvassa.

Suviseuroilla heillä on mukana myös viimeisin ”lapsi”, aikuinen turvapaikanhakijamies, joka asuu Mutasten luona. Vuoden 2015 kriisin myötä Mutanen päätyi auttamaan turvapaikanhakijoita Jyväskylässä, jonne avattiin useampia vastaanottokeskuksia.

Taustalla oli oman perheen kriisi.

Mutasen lapsenlapsi, nuori poika, teki itsemurhan sairaalassa, jossa sen ei pitänyt olla mahdollista. Pojan kohtalo mursi isoäidin.

– Olin väsynyt ja surullinen. Olimme kaikkemme tehneet ja hakeneet apua.

Hän istui neulomassa sukkia päiväkausia, purki siten surua ja kuunteli uutisia turvapaikanhakijoista. Puhuttiin ihmismassoista ynnä muusta. Mutanen päätti ottaa yhteyttä Suomen Punaiseen Ristiin ja ryhtyä toimeen muiden hädänalaisten auttamiseksi.

Mutanen kertoo, että hänestä tuli hyvin pidetty henkilö turvapaikanhakijoiden keskuudessa. Moni on kutsunut häntä äidiksi kolmessa vastaanottokeskuksessa, joissa hän on ollut vapaaehtoisena.

– Kauneinta oli, kun eräs miehistä sanoi minulle, että äiti, sinun äänesi kuullessani minulla on turvallinen olo.

Leena Mutanen tunsi yhteenkuuluvuutta turvapaikanhakijoiden kanssa. Hän uskoo tämän johtuneen osin siitä, että hänkin on kokenut syrjintää taustansa takia. Turvapaikanhakijat ovat saaneet Suomessa paljon lokaa niskaansa, kuten myös lestadiolaiset aikojen saatossa.

– Se on ikävää, pahaa ja se sattuu. Joutuu tekemään töitä, ettei suutu. Kun minä provosoidun, sanon aika suoraan ja hyvinkin topakasti. Monet luulevat, että olen hyvin naiivi, mutta se ei pidä paikkaansa.

Mutanen syntyi sotien jälkeiseen Piippolaan. Perheen lapsista kolme kuoli ja kuusi jäi henkiin. Ajat olivat kovat, mutta yhteisöllisyys kukoisti. Koko kylä auttoi toisiaan teiden rakennuksessa ja heinätöissä. Ovet kotiin olivat aina auki ja sama on jatkunut läpi aikuisiän. Mutasilla on ollut vieraana vaihto-oppilaita ja ihmisiä yli 20 maasta.

– Lapsuudessa ei ollut ennakkoluuloja. Koko kylä järjesti isoja seuroja, eikä lestadiolaisia ollut monta kymmentä. Murrosiän jälkeen, kun en lähtenyt tansseihin, alkoi tulla niitä, mutta en muista olleeni pahoillani. Kysyttiin, mistä kuvittelet miehen saavasi, mutta kun menimme naimisiin, oli häissä 200 ihmistä.

Leena ja Raimo tapasivat postiautossa, jossa Raimo toimi rahastajana. Kuljettaja huomasi Piippolassa unohtaneensa rahastajan Pulkkilaan. Siitä alkoi pitkä rakkaustarina, josta syntyi yksitoista lasta.

Lapset ovat olleet yksi syrjinnän syy. Tämän sairaanhoitaja-Leena on saanut kokea työelämässä.

– Ei se ole halvaannuttanut. Aikuisena muutaman työpaikan olen menettänyt. On kysytty, että kun on noin monta lasta, olet tietysti pian raskaana. Olen sanonut, että nämä asiat eivät kuulu muille kuin minulle. Olen joutunut pätkätyötä tekemään paljon samalla työnantajalla.

Leena Mutanen on ollut lapsesta asti uskovainen. Usko oli pahiten koetuksella kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen, kun lapsiperhearki oli raskaimmillaan. Raimo teki useaa työtä päällekkäin.

– Ihmisen kehitykseen kuuluu vaiheita, jolloin tarkastelee niitä uskonasioita. Se oli varmaan oma kehityksellinen kriisi. Oli taloudellisesti tiukkaa ja lapset pieniä. Oli vauva, joka valvotti paljon, ei nukkunut öisin ja oli pakko valvoa ja vahtia. Se oli raskasta, hän myöntää.

Lapsia hän on kuitenkin tehnyt omasta halustaan, ei painostettuna. Lestadiolaisäitejä kutsutaan joskus ivallisesti jopa synnytyskoneiksi. Leena Mutasen mielestä luulot siitä, että lapsia pitäisi tehdä pakosta, ovat vääriä.

Nykyään lestadiolaisperheetkin pienenevät, vaikka liike on ollut tunnettu ehkäisystä pidättäytymisestä. Ehkäisyä käytetään varmasti enemmän kuin takavuosina. Liikkeestä erotaan herkemmin, eivätkä kaikki Mutasten lapsetkaan enää ole uskossa. Se ei ole perheen välejä rikkonut, vaan jokaista rakastetaan.

– Ajattelen sen niin, että jokainen tekee ne ratkaisut itse. Se ei ole minun asiani. Tiedän että kaikki eivät saa lapsia ja on niitä, jotka saavat yhden, mutta sitten tulee jotakin. Suoraviivainen näkemys on se, että on se ehkäisy siellä.
Pariskunnalle suviseurat ovat yhteistä aikaa ilman omia askareita tai jaloissa hääriviä lapsenlapsia.

Usko turvaa

Leena Mutasen mielestä Raamatun perusasiat eivät ole muuttuneet vaikka maailma, yhteiskunta ja ihmiset ovat.

– Usko antaa turvallisuutta. Uskon lapsellisesti, että kun teen parhaani, niin minä en ole koskaan yksin, vaan Taivaan isä on luvannut pitää huolta. Se antaa valtavasti voimaa, muttei tarkoita sitä, että vastuu on muilla. Jokainen ihminen kantaa vastuun sekä sanoistaan että teoistaan.

Lestadiolainen liike on joutunut luovimaan läpi monien myrskyjen. Pedofiilikohu ravisutti liikettä vuosikymmenen taitteessa.

– Se on sattunut kauheasti.

Samojen asioiden äärelle Mutanen on joutunut turvapaikanhakijoiden seksuaalirikoksista uutisoitaessa. Suviseuroja puolestaan varjosti videokohu, jossa mies etsi nuorta tyttöseuraa tapahtumaan. Seksuaalista väkivaltaa on ollut olemassa aina, hän korostaa.

– Olen itse joutunut suomalaisten miesten pedofiilisia tekoja selvittämään ja taistelemaan virkavaltaa vastaan, että niihin puututtaisiin.

Sairaanhoitajan työssään ja naisena politiikassa hän ei ole itsekään seksuaaliselta ahdistelulta säästynyt. Mutanen on tehnyt pitkään politiikkaa paikallistasolla Keski-Suomessa keskustan riveissä.

– Sen minä olen oppinut, että kaikissa on huonoja, ikäviä ja pahoja puolia, koska se kuuluu ihmiseen. Toiset eivät sitä vastaan pysty taistelemaan. Se on sitä vastuun kantamista. Olen toki joutunut itsekin suomalaisten kähmimäksi. Sairaanhoitajan työssä se oli hyvin paljon läsnä. Tosi törkeitä juttuja. Suhtauduin yleensä huumorilla. Politiikassa kerran olen sanonut, että jos nyt et lähde, niin minä lyön. Se on ollut radikaalein ratkaisu.

Politiikkaa sivuten pariskunta sanoo, että heidän mielestään keskustan lähtö Rinteen punavihreään hallitukseen oli hyvä asia. Myös puolueen johdon nuorennusleikkaus on toivottu.

– Olemme olleet sitä mieltä, että tulee esitys mistä puolueesta vain, ei sitä pidä sen takia tyrmätä, jos esitys on hyvä. Asioista pitää kantaa vastuu.

loput:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d55211a1-5d44-404d-a73d-ed85ed875aa3

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Kim Evil-666

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 44919
  • Saatanalliset säkeet Tervetuloa!
"Monet luulevat, että olen hyvin naiivi, mutta se ei pidä paikkaansa."

Voi herranjestas sentään. Kyllä se pitää paikkaansa, eikä siinä vielä kaikki. Perään voisi lisätä litanjan adjektiiveja, joista typerä olisi lievimmistä päästä.

Mistä näitä tupeloita oikein satelee.
Sävytteisviritteinen ja erittäin Nuiva!
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Ethnos Nation!

Supernuiva

• Jäsen^^^
  • Liked: 5262
Tässä jutussa kirjoitetaan minusta aika paljon vuosikymmenien takaisista(?) ilmeisesti vain kantasuomalaisten tekemistä seksuaalirikoksista. Onko sitten haastateltavan vai toimittajan tekemä valinta, että tämä näkökulma tuntuu olevan korostuneena tässä jutussa?

Onko hän tietoinen siitä, millaisia tekoja nykyaikana tapahtuu verrattuna hänen omiin kokemuksiinsa?

Hänen itsensä työssään kokemat seksuaaliset ahdistelut olivat haastattelun mukaan "tosi törkeitä", mutta silti hän suhtautui niihin omien sanojensa mukaan yleensä huumorilla.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos hänen tuolloin kokemat ahdistelut olisivat olleet rangaistusasteikolla törkeitä tekoja, ei hän olisi voinut suhtautua niihin huumorilla. (Onko esimerkiksi historiassa yksikään raiskattu suhtautunut koskaan omaan raiskaukseensa huumorilla? Oletukseni on, että ei.)

dothefake

• Jäsen^^^
  • Liked: 21085
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Ehkä yhdentoista lapsen äidin huumorintaju on asian tiimoilta jotain, jota emme ymmärrä.
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.
Totta vai husua?

newspeak

• Jäsen^^^
  • Liked: 5776
Minusta on kauhean mukavaa, että haastateltavan poliittiset kytkökset mainitaan, vaikka kepulaisuus pitäisi kai olettaa lestadiolaismummojen elämänkerroissa. Bueno!

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Liked: 18053
  • Blues for Allah
Kun on jäsenenä jossain hihhuliliikkeessä, jossa seksuaalirikokset käsitellään omissa piireissä, niin näköjään ne muidenkaan tekemät vastaavat rikokset eivät enää hätkäytä.
Sama oli myös havaittavissa Juha Sipilän lesta-asenteissa ja toimissa. Mitään ei tehty asian hillitsemiseksi, vaan yritettiin hyssytellä seksuaalirikokset kuoliaaksi ja vieläpä syytti, että jotkut tekevät asialla politiikkaa. Eli asiaa ei olisi saanut nostaa framille, koska se oli yksi suurimmista syistä Keskustan romahdukseen.

Miten ihmeessä jotkut ovat voineet äänestäätuon lestamafioson uudelleen eduskuntaan? :facepalm:
No, ilmeisesti juurikin leenamutaset.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tsuudi

• Jäsen^^^
  • Liked: 1322
  • Päähänpotkinnan voimaaannuttama Tsuudi pohjoisesta
Hiukan yleistäen lestadiolaisuus liikkeenä on juuri kuin Islam. Poliittinen. Taas on käyty hakemassa vuodeksi eteenpäin mielipiteet ja verkostoitumassa (eli luomassa hyvävelikerhon kontakteja).
Ihmiset arvioin yksilöinä, mutta läheltä seuranneena kokemuksiin perustuva näkemykseni ei kovin hyvä ole.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Ari Ojala

• Jäsen
  • *
  • Liked: 55
Hiukan yleistäen lestadiolaisuus liikkeenä on juuri kuin Islam. Poliittinen. Taas on käyty hakemassa vuodeksi eteenpäin mielipiteet ja verkostoitumassa (eli luomassa hyvävelikerhon kontakteja).
Ihmiset arvioin yksilöinä, mutta läheltä seuranneena kokemuksiin perustuva näkemykseni ei kovin hyvä ole.

Minkälaista mahtaa olla poliittinen lestadiolaisuus? 

ISO

• Jäsen^^^
  • Liked: 18837
  • Persuhtava keskustelija
Kaikki kiihkouskonnot on poliittisia, koska niitten avulla on tarkoitus hallita ihmisiä kaikilla mahdollisilla elämänaloilla, ja sitä kautta saada valtaa päättää asioista.
Syyrialainen Nesrin, 20, kertoo:
Hänen mukaansa häirinnältä voi arabikulttuurissa välttyä, jos ei puhu miehille ja välttää kaikenlaista kontaktia, ”merkkien antamista”.

Tuomionenkeli

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1236
  • 'Till things are brighter, I'm the Man In Black
Kaikki kiihkouskonnot on poliittisia, koska niitten avulla on tarkoitus hallita ihmisiä kaikilla mahdollisilla elämänaloilla, ja sitä kautta saada valtaa päättää asioista.
Kaikki uskonnot on poliittisia, koska niitten avulla on tarkoitus hallita ihmisiä kaikilla mahdollisilla elämänaloilla, ja sitä kautta saada valtaa päättää asioista.
Be careful who you trust; Even the Devil was once an Angel.

Hoppborg, Dialog, Vädjande Brev, Operation Rimfrost,Pizza och Käpphäst/ Pomppulinnaa, Dialogia, Vetoomuskirjettä, Operaatio Huuretta, Pitsaa ja Keppihevosia.

newspeak

• Jäsen^^^
Tässä jutussa kirjoitetaan minusta aika paljon vuosikymmenien takaisista(?) ilmeisesti vain kantasuomalaisten tekemistä seksuaalirikoksista. Onko sitten haastateltavan vai toimittajan tekemä valinta, että tämä näkökulma tuntuu olevan korostuneena tässä jutussa?

Onko hän tietoinen siitä, millaisia tekoja nykyaikana tapahtuu verrattuna hänen omiin kokemuksiinsa?

Hänen itsensä työssään kokemat seksuaaliset ahdistelut olivat haastattelun mukaan "tosi törkeitä", mutta silti hän suhtautui niihin omien sanojensa mukaan yleensä huumorilla.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos hänen tuolloin kokemat ahdistelut olisivat olleet rangaistusasteikolla törkeitä tekoja, ei hän olisi voinut suhtautua niihin huumorilla. (Onko esimerkiksi historiassa yksikään raiskattu suhtautunut koskaan omaan raiskaukseensa huumorilla? Oletukseni on, että ei.)

Tuossa tuotiin aika paljon erilaisia näkökulmia esille, joten piti ajatuksen kanssa lukea, etteivät ne sekoitu keskenään. Tuossa oli esimerkiksi tietenkin tuo turvapaikanhakijoiden kanssa puuhastelu ja heihin samaistuminen. Varmasti turvapaikanhakijoiden kanssa puuhasteluun liittyy hyviäkin puolia, sillä eiväthän ihmiset sitä muuten tekisi. Toisaalta Mutanen tuo esille myös sitä, että uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvana hän samaistui turvapaikanhakijoihin, jotka tietenkin myös edustavat vähemmistöä vaikkakin erilaista sellaista. Sekin on varmasti normaalia ajattelua, että omia tuntemuksia heijastetaan muihin, eikä sekään täysin vailla todellisuuspohjaa olevaa ajattelua ole, sillä tietenkin ihmiset etsivät luonnostaan toisista ihmisistä samanlaisuutta, mutta ongelmaksi tuleekin sitten oman kokemuksen yleistäminen muita koskevaksi.

Suomalaisuutta ei tuossa määritelty mitenkään erityisesti. Vähemmistöjen edustajat saattavat puhua vähemmistöstään rinnakkain suomalaisuuden kanssa. Suomalaisella saatetaan siis tarkoittaa sekä lestadiolaisia että ei-lestadiolaisia. Kun Mutanen puhuu suomalaispedofiilien tekoihin puuttumisesta, tässä voisi herkästi ajatella kyseessä olevan lestadiolaispiireissä esiintyvästä pedofiliasta, sillä lähipiirissähän seksirikolliset yleensä toimivat ja lestadiolaisten keskuudessa esiintyvistä vääryyksistä uutisessa puhutaankin, mutta tätä ei erikseen kerrota tuossa kohtaa, joten erottelu jää arvailujen varaan.

Toisaalta on sitten tuo työelämässä esiintynyt kähmintä. Sairaanhoitajan työ on sikäli omalaatuista monen muun terveydenhuollon toimen tavoin, että siinä liikutaan hyvin intiimillä alueella, joten voidaan perustellusti puhua jopa työn haittapuolista. Tässä yhteydessä Mutanen puhuukin juuri "tosi törkeistä jutuista" ja huumorilla suhtautumisesta. Törkeys ei tässä ole selvästikään lakitekninen termi. Se on aina törkeää, jos henkilö joutuu vasten tahtoaan kähminnän kohteeksi. Kuitenkin ajatellaan herkästi, että paskaa pitäisi myös sietää työn puolesta, joten sitten "suhtaudutaan huumorilla". Kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä tämä onkin välttämätöntä, jotta mitään voitaisiin ylipäätään tehdä, mutta samanaikaisesti varmasti kaikki ymmärtävät, ettei kenenkään pitäisi joutua työssään sietämään mitään paskaa ja ettei sairaanhoitajia saa kukaan mennä hipelöimään. Esimerkki vastaan panemisesta tulikin tuossa sitten politiikan saralta.

Sitten on tietenkin se klassinen eli halutaan vaihtaa puheenaihetta ja lyödään hansuomalaisuus-kortti pöytään. Halutaan luoda etäisyyttä aiheeseen. Kun puhutaan turvapaikanhakijoiden seksuaalirikollisuuden uutisoinnista, etäisyys on jo valmiina, sillä uutiset ovat aina välikäden tietoa. Omakohtaisiin negatiivisiin kokemuksiin tuossa ei taaskaan menty. Oletan, että jos näin oltaisiin tehty, kovin seikkaperäistä tietoa tuskin olisi tullut esimerkiksi tarinan muodossa, mutta haastattelun luonne olisi muuttunut. "SPR:n vapaaehtoistyöntekijä myöntää vastaanottokeskuksissa olevan ongelmia", lukisi otsikossa, mutta uutisessa olisi ongelmista ainoastaan yhdellä lauseella: "Mutanen myöntää ongelmiakin olleen. (Piste)"

IDA

• Jäsen^^^
  • Liked: 8346
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Ehkä yhdentoista lapsen äidin huumorintaju on asian tiimoilta jotain, jota emme ymmärrä.

Itse luulen myös näin. Sympatiseeraan lestadiolaisia noin yleisestikin, mutta jos naisella on yksitoista lasta saman miehen kanssa, niin minä en ole mikään sanomaan hänelle miten pitäisi ajatella ja olla. Kyllä hän itse osaa.
qui non est mecum adversum me est

sancai

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1135
Näillä lestadiolaisilla maaseudun mummoilla yleissivistys on tasan nolla. Ei niillä ole mitään käryä maailman menosta, kun tv:kin on haram. Toisaalta sisäsiittoisen yhteisön synnytyskone saattaa kokea suurta yhteyttä islamilaisiin yhteisöihin.

Taattua YLE-laatua, kun onnistuvat löytämään äärikonservatiivien joukostakin sen suvakin... :)

newspeak

• Jäsen^^^
Ketjun otsikkoon liittyen erikoinen yksityiskohta tuo vieraan naisen kutsuminen "äidiksi". Ehkä siksi se haastattelussa tulikin esille. Sitä voisi herkästi ajatella kyse olevan joko kieroilusta tai vaihtoehtoisesti lapsenomaisesta, hävettävästä lipsahduksesta. Kuin pieni lapsi erehtyisi kutsumaan toista naista äidikseen.

Tässä voisi toisaalta olla kyse myös kulttuurista. Sukulaisuuteen viittaavat sanat voivat tiettävästi olla merkki läheisyydestä tai arvoasemasta. Islamilaisessa maailmassa ihmiset voidaan esimerkiksi nimetä jonkun isäksi tai äidiksi. Naisen nimi voi olla vaikka "Fatiman äiti", koska hänellä on Fatima-niminen lapsi. Sitten taas vanhempien henkilöiden kutsuminen sediksi tai tädeiksi, mummoiksi tai vaareiksi ei ole tavatonta länsimaissakaan. Vanhemmuus heijastuu ihmisten yhteiskunnalliseen asemaan. Isät ja äidit ovat isiä ja äitejä lastensa tähden eivätkä sukulaisuuden kautta.

Ikäkin voi vaikuttaa kieleen. Joku voidaan mieltää äidiksi ikänsä puolesta, vaikka ei tiedettäisi onko naisella lapsia vai ei. Tapakulttuuri on ihmeellinen asia. Oletan tästä olevan kyse. On nykyään poikkeuksellista puhutella naista äitinä ilman selkeää kontekstia.

writer

• Jäsen^^^
  • Liked: 12017

Äänestetään Keskustaa koska muutkin äänestää.

Persujen pitäisi saada lestadiolaiset äänestämään Persuja niin Keskusta olisi 7% puolue.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Nuivinator

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 2875
  • Je suis Charlie
Kyllähän viime vuosina joka vaaleissa lestadiolaiset ovat myös PS:ää äänestäneet. Yhtään lestadiolaista PS:n kansanedustajaa ei vielä ole, mutta PS kunnanvaltuutettuja tuli muutamia viime kunnallisvaaleissa.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019, 00:29:17 kirjoittanut Nuivinator »

newspeak

• Jäsen^^^
Myös Mestari aikoinaan kirjoitti lestadiolaisista aikanaan sopuisaan sävyyn. Ilmankos hän onkin niin viriili pukki. Ja raitis mies.

Juffe

• Jäsen^^^
  • Liked: 2146
Kun on jäsenenä jossain hihhuliliikkeessä, jossa seksuaalirikokset käsitellään omissa piireissä, niin näköjään ne muidenkaan tekemät vastaavat rikokset eivät enää hätkäytä.
Sama oli myös havaittavissa Juha Sipilän lesta-asenteissa ja toimissa. Mitään ei tehty asian hillitsemiseksi, vaan yritettiin hyssytellä seksuaalirikokset kuoliaaksi ja vieläpä syytti, että jotkut tekevät asialla politiikkaa. Eli asiaa ei olisi saanut nostaa framille, koska se oli yksi suurimmista syistä Keskustan romahdukseen.

...koska lähinnä vain lestadiolaiset mokuttavat ja kohauttelevat olkiaan maahanmuuttajien seksuaalirikoksille? 

Minä puolestani luulen, että veganismi on se mikä altistaa mokutukselle. Moni vegaani on mokuttaja. Syy-yhteys on selvä.  :)

Lainaus käyttäjältä: sancai
Näillä lestadiolaisilla maaseudun mummoilla yleissivistys on tasan nolla. Ei niillä ole mitään käryä maailman menosta, kun tv:kin on haram. Toisaalta sisäsiittoisen yhteisön synnytyskone saattaa kokea suurta yhteyttä islamilaisiin yhteisöihin.

Taattua YLE-laatua, kun onnistuvat löytämään äärikonservatiivien joukostakin sen suvakin... :)

Jo synnytyskoneena toimimisen ja islamilaisten yhteisöjen symppaamisen välillä on yhteys, pitäisi suvakin löytämisen heidän joukostaan olla helppoa.

Tsuudi

• Jäsen^^^

Tietyissä Pohjois-Pohjanmaan kunnissa esim. rakennusurakat menevät "omille", päätöksissä suositaan "omia" jne. Eikä siinä mitään, jos on puhtaat jauhot pussissa ja toiminta puolueetonta. Usein kuitenkin, kun päästäännyhteiskunnan rahoilla pelaamaan, niin siinä suositaan veljiä veronmaksajam kustannuksella. Poliisissa on myös mm. "oman" ollessa epäiltynä ollut syytä epäillä tutkinnan puolueellisuutta.
Jokainen on yksilö, lestadiolainenkin. Joillekin vain tuo menestys ajaa ohi raamatun tuntemuksen sekä kyvyn erottaa väärä ja oikea.

Ari Ojala

• Jäsen
  • *
  • Liked: 55
Tietyissä Pohjois-Pohjanmaan kunnissa esim. rakennusurakat menevät "omille", päätöksissä suositaan "omia" jne. Eikä siinä mitään, jos on puhtaat jauhot pussissa ja toiminta puolueetonta. Usein kuitenkin, kun päästäännyhteiskunnan rahoilla pelaamaan, niin siinä suositaan veljiä veronmaksajam kustannuksella. Poliisissa on myös mm. "oman" ollessa epäiltynä ollut syytä epäillä tutkinnan puolueellisuutta.
Jokainen on yksilö, lestadiolainenkin. Joillekin vain tuo menestys ajaa ohi raamatun tuntemuksen sekä kyvyn erottaa väärä ja oikea.

Toimin raksainssinä Kalajokilaaksossa enkä täällä päin ainakaan ole huomannut kuntien rakentamispäätöksissä lestamafiaa missään.

Ja missä yhteiskunnan rahoilla pääsee pelaamaan,  muuta kuin julkisissa rakennushankkeissa?

Supernuiva

• Jäsen^^^
  • Liked: 5262
Toimin raksainssinä Kalajokilaaksossa enkä täällä päin ainakaan ole huomannut kuntien rakentamispäätöksissä lestamafiaa missään.

Kalajokilaaksoa ei kukaan ole kaiketi pitänyt ns. "lestamafian" ydinalueena.

Jotta päästäisiin ns. ytimeen, pitää kulkea sisämaata kohti ja mennä pohjoisemmaksi. Sieltä on kuultu monenlaisia kertomuksia, mm. Hannu Karponkin toimittamana.

Tsuudi

• Jäsen^^^

Ja missä yhteiskunnan rahoilla pääsee pelaamaan,  muuta kuin julkisissa rakennushankkeissa?
Kyllä siitä on ihan konkreettisia havaintoja takavuosilta, mutta kuten supernuivakim totesi, Kalajokilaakso ei ehkä ole ydinaluetta.
Lisäksi persoonallinen kaverini joutui "omien" kiusaamaksi, joten otti ja lähti liikkeestä. Kertomukset eivät hurveän mairittelevia olleet.
Tilanne sielläkin on ilmeisesti muuttunut. Nykyisin tuttavapiiriin kuuluu lestadiolaisia, eikä heidän kanssa ole mitään ongelmaa. Minulla on avoin suhtautuminen, ja jos yksilö osoittautuu hyväksi tyypiksi ,(hedelmistä puu tunnetaan, ihminen on tekojensa summa) ei kanssakäymisessä ole ongelmaa. Päinvastoin. Kun itse olen vähäviinainen, niin nuo lestadiolaiset työkavereina ovat kyllä ok. Vaikka on sielläkin linja höltynyt mm. oluen suhteen, niin humalajuomista ei juuri esiinny.
Sen sijaan jos alkaa omien suosiminen ja valehtelu muiden kustannuksella on kohtelelu ihan yhtä nuivaa kuin "maailman lastenkin". Ko. toiminta on ihan yhtä paheksuttavaa tekipä sen vierolainen tai mierolainen. Mierolainen ja vierolainen on muuten kieltä, jota lestadioilaisalueella käytti pakanoitakin pahempi ihmislaji: ryssät!
Kuten sanottua ajat ja ihmiset muuttuvat. Ja hyvä niin.

Hannu Niemi

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 124
  • No amount of belief makes something a fact

Kalajokilaaksoa ei kukaan ole kaiketi pitänyt ns. "lestamafian" ydinalueena.

Jotta päästäisiin ns. ytimeen, pitää kulkea sisämaata kohti ja mennä pohjoisemmaksi. Sieltä on kuultu monenlaisia kertomuksia, mm. Hannu Karponkin toimittamana.

Tuossa on se Karpon juttu. Siinä haastatellaan myös SMP:läistä, jolle kerrottiin että pitäisi erota puolueesta tai heitetään yhdistyksestä pihalle.

Hannu Karpon reportaasi kuvaa lestadiolaisuuden synkempää puolta. Ohjelmassa esiintyy mm. liikkeestä erotettu opettaja Esko Takkula.

Lestadiolaisuuden vahvoja alueita Suomessa ovat Pohjois-Suomi ja Pohjois-Pohjanmaa.

Ryhmistä vanhoillislestadiolaisuus on laajimmalle levinnyt. Sillä on Suomessa 199 rauhanyhdistystä eri puolilla maata.

Syntisin silmin -ohjelma kuvaa juuri vanhalestadiolaisten tiukkaa otetta omistaan. Ulkopuolelle joutuminen voi altistaa jopa mielenterveysongelmille.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/syntisin-silmin?fbclid=IwAR2Zx00t85VW3L9j4K8McGKNnuB93dceDQ2netw7xexBjmqjIFIDlnytqvE
"ensisijaisesti hyysäreinä ja mokuttajina. Toissijaisesti ollaan Bilderbergin tahdottomia sätkynukkeja. Jos aikaa jää, niin toimitaan myös natottajina, kukkiksina, stalinisteina ja ek:n juoksupoikina."
Miska Rantanen kysymykseeni tiedonvälittäjä vai mielipidevaikuttaja

Pyhä Olavi

• Jäsen^^^
  • Liked: 582
Kunnan hommissa teetin rakennusurakoita Päijät-Hämeessä. Kerran voittanut pohjalainen rakentaja ihmetteli kännissä, että täällä ei joutunut maksamaan mitään lisää, koska Pohjanmaan kepukunnissa piti aina laittaa 10% päälle.

Tagit: