UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2019-11-14 EIT: Suomi loukkasi ihmisoikeussopimusta karkottaessaan irakilaisen  (Luettu 61185 kertaa)

Blanc73

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 814
  • Liked: 17485
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Eikös tämä juttu ollut turvapaikkashoppailijoihin kiintyneen toimittelija Eero Mäntymaan lempiprojekti aikanaan? En ole jaksanut YLEn sivuja plarailla läpi, mutta onko Mäntymaan asiaa koskeneet vanhat itkun sekaiset reportaasit poistettu jo verkosta?   :D

Eiköhän ne jutut edelleen Ylen sivuilla ole, niihin on jopa ihan fiksusti päivitetty maininta KRP:n tutkinnasta:
https://yle.fi/uutiset/3-11068247
https://yle.fi/uutiset/3-10068103
https://yle.fi/uutiset/3-10071140

Tämä pisti naurattamaan...
Lainaus
Ylen tietojen mukaan tuntemattomat miehet ampuivat Alin joulukuussa,

..ja tämä Mäntymaan Villi Länsi-henkinen runoilu naurattaa vielä enemmän:
Lainaus
Neljä laukausta kajahtaa Bagdadissa. Kolme luodeista osuu keski-ikäiseen irakilaismieheen, Aliin. Ali kuolee ampumahaavoihinsa.
:silakka: :silakka: :silakka:
« Viimeksi muokattu: 25.05.2020, 14:22:50 kirjoittanut Blanc73 »
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 949
  • Liked: 3851
  • Palkittu toimittaja Faktantarkistaja
Lainaus
KRP tutkii kaikkien aikojen turvapaikkahuijausepäilyä

Tämä ei todellakaan ole kaikkien aikojen turvapaikkahuijausepäily. Tämä ei ole oikeastaan edes epäily vaan ihan jo tutkinnan tässä vaiheessa tapahtuneeksi todettu huijaus.

Tämä tosin taitaa olla ensimmäinen jota on ollut pakko lähteä tutkimaan ja josta on ikävä velvollisuus valtamediallakin vaieta. Odotetaan että sisä- ja liikenneministeri saavat työnsä kunnialla tehtyä, niin jatkossa ei näitä yksittäistapauksia tarvitse enempiä tutkia eikä informoida. Huijaavathan suomalaisetkin. :silakka:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Kriittinen, mutta myös objektiivinen julkinen sana on oleellinen osa demokratiaa. Jos se rappeutuu – kaupallisista tai poliittisista syistä yhdentekevää – niin demokratiakin saa ydinvian." - Kalevi Sorsa

"Ei n____ Turkuun, ei n____ minnekään."

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 664
  • Liked: 76224
Lainaus
EIT-päätöstä koskeva esitutkinta: Vääriä tietoja annettu epäilyn mukaan myös Suomen oikeusviranomaisille
...
Esitutkinta EIT-päätöstä koskevassa asiassa on laajentunut. Poliisi epäilee, että väärennettyjä asiakirjoja on toimitettu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen lisäksi Helsingin hallinto-oikeudelle vuoden 2017 lopulla. Asiaa tutkitaan epäiltynä törkeänä väärennyksenä ja väärien tietojen toimittamisesta hallinto-oikeuteen epäillään useita henkilöitä.

Taitaa olla tyttären hallinto-oikeuteen tekemä valitus, jonka oheen näitä väärennettyjä asiakirjoja on liitetty.

Savon Sanomat: "On pelolla odotettu, milloin Suomi joutuu tähän kastiin" – Suomi rikkoi ihmisoikeussopimuksen ydinartiklaa ensimmäistä kertaa 14.11.2019

Lainaus
–  Pelolla on sitä odotettu, milloin Suomi joutuu siihen kastiin, jossa näiden pykälien loukkaus todetaan. Meillähän on systemaattisesti viime vuosina ja erityisesti Sipilän hallituksen aikana heikennetty turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa niin, että valitusaikoja on lyhennetty, oikeutta avustajaan on rajoitettu tutkinnan alkuvaiheessa ja avustajien korvauksia on karsittu, Scheinin sanoo.

Tapaus ei liity yhteenkään turvapaikkalakiin. Scheininin mainitsemia lakeja muutettiin muutenkin vasta sen jälkeen, kun Maahanmuuttovirasto oli käsitellyt "Alin" tapauksen.

Lainaus
Professori Scheinin kohdistaa moitteen lainsäätäjään, mutta myös tapauksen käsitelleisiin tuomioistuimiin. Helsingin hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus kun eivät kumpikaan järjestäneet suullista käsittelyä palautetun miehen tapauksessa. Hänen mukaansa tapauksessa näkyy se, että hallinto-oikeuden päätökset ovat täytäntöönpanokelpoisia, ellei korkein hallinto-oikeus erikseen keskeytä täytäntöönpanoa.

–  Kyllä tässä on viety Suomen lainsäädäntö sellaiseen jamaan, jossa riskejä on otettu ja riskit hyväksytty tietoisesti.

Tapaus ei liity Suomen lainsäädäntöön. EIT:n tuomio ei viittaa mihinkään, mikä olisi ilmennyt suullisessa käsittelyssä.

Lainaus
Scheininin mukaan seuraava askel on, että Suomi joutuu selvittämään Euroopan neuvoston ministerikomitealle, että mitä lakeja muutetaan vastaavien loukkauksien estämiseksi tulevaisuudessa.

–  Suomen pitää vakuuttaa ministerikomitea siitä, että lakeja on sillä tavalla muutettu, että vastaavaa ei enää tapahdu, Scheinin sanoo.

EIT:n tuomiossa ei viitata lakeihin, eikä Suomelta vaadita lakimuutoksia.

Lainaus
Ihmisoikeusasioihin erikoistunut asianajaja Markku Fredman katsoo, että irakilaismiehen tapauksessa voisi olla syytä epäillä kuolemantuottamusta, sillä EIT:n mukaan kahta aiempaa hengenvaarallista tilannetta ei ollut otettu riittävästi huomioon. Hänen mukaansa turvapaikasta vastanneiden viranomaisten toiminta vertautuu asiassa hoitovirheeseen lääkärin vastaanotolla.

–  Ihminen hakeutuu turvapaikkapuhutteluun ja kertoo, mitä on tapahtunut. Sitten tehdään väärä diagnoosi ja ihminen kuolee. En tiedä, ketkä tähän päätöksentekoon ovat osallistuneet, onko esimerkiksi haastattelijoilla jotain tekemistä päätöksen kanssa, Fredman sanoo STT:lle.

–  Kaikki tarvittava tieto on ollut asian oikeaan hoitamiseen, mutta ainoa oikea ratkaisu jätettiin tekemättä ja sen seurauksena ihminen menetti henkensä.

Fredman vertaa tapausta korkeimman oikeuden (KKO) tuoreeseen päätökseen. Siinä lääkäriä syytettiin kuolemantuottamuksesta, sillä tämä ei ollut toiminut potilaan auttamiseksi, vaikka tarvittava tieto oli olemassa.

EIT:n tuomiossa ei oteta kantaa, oliko kielteinen turvapaikkapäätös oikea vai väärä ratkaisu. Siinä arvostellaan päätösprosessin laatua eli käytännössä puutteellisia perusteluja kumulatiivisen riskin arvioinnissa. Kun Suomen hyväksymisprosentti on ollut irakilaisten kohdalla Euroopan korkeimpia, päätös olisi luultavasti ollut kielteinen useimmissa EU-maissa.

Ajatus, että turvapaikkatutkinnassa mukana olevat viranomaiset olisivat vastuussa kuolemantuottamuksesta, jos joku palautettu kuolee, on pähkähullu, mutta sopii Markku Fredmanin kaltaiselle ammatikseen Suomea vastaan käräjöivälle ihmisoikeusasianajajalle.

Lainaus
Vuonna 2017 sisäministerinä toiminut Paula Risikko (kok.) sanoo, että hänen ollessaan ministerinä tapaus käytiin läpi ja sitä selvitettiin. Scheininin kritiikkiin Risikko vastaa sanomalla, että edellisellä hallituskaudella lisättiin sekä Maahanmuuttoviraston resursseja että resursseja oikeusapuun.

Tapauksella ei ollut yhteyttä Maahanmuuttoviraston tai oikeusavun resursseihin. Hakija sai haastatteluunsa avustajan normaalisti ennen myöhempää lakimuutosta, eikä asiassa ilmennyt sittemmin mitään uutta. Hallinto-oikeus vahvisti Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen oikeellisuuden, eikä korkein hallinto-oikeus nähnyt syytä valituksen käsittelyyn.

Tapaukseen käytettiin resursseja moninkertaisesti enemmän kuin jos päätös olisi ollut myönteinen. Maahanmuuttovirastossa hakemuksen on käsitellyt ja perusteettomaksi todennut kaksi tutkijaa, hallinto-oikeudessa käsittääkseni kolme tuomaria ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa vielä kaksi tuomaria. Sen sijaan myönteisen päätöksen olisi voinut tehdä itsenäisesti yksi Maahanmuuttoviraston tutkija.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 664
  • Liked: 76224
Taitaa olla tyttären hallinto-oikeuteen tekemä valitus, jonka oheen näitä väärennettyjä asiakirjoja on liitetty.

Lainaus
Tutkinnassa paljastui, että vastoin aiempaa tietoa samoja väärennetyksi uskottuja kuolintodistusta ja poliisiraportteja oli toimitettu myös Helsingin hallinto-oikeuteen ennen Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta. Hallinto-oikeuteen asiakirjat oli toimitettu muutamia viikkoja irakilaismiehen Irakiin palaamisen jälkeen, sen jälkeen kun hänen kerrottiin kuolleen.
MTV: Kuolleeksi lavastetun irakilaismiehen tapauksen jäljet vievät hallinto-oikeuteen toimitettuun väärennökseen – "Ei Irakissa näin hutiloiden asiakirjoja tehdä" 28.5.2020

Lainaus käyttäjältä: MTV
Poliisi hankki tapauksessa käytetyt asiakirjat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta, jolloin epäillyt saivat vahvistusta. Poliisin silmin Irakin viranomaisten tekemiksi väitetyissä asiakirjoissa oli selkeitä puutteita olennaisissa asioissa.

– Ei siellä näin hutiloiden näitä asiakirjoja tehdä, Jan Aarnisalo keskusrikospoliisista kertoo.

Poliisi sai myöhemmin Irakista vahvistuksen, että sen mielenkiinnon herättäneet asiakirjat eivät olleet aitoja.

Näin helppoa olisi ollut välttää EIT-sotku, mutta ilmeisesti sisäministeriössä ketään ei kiinnostanut.

Lainaus käyttäjältä: MTV
Poliisi epäilee asiassa törkeää väärennöstä ja epäilee siitä samoja ihmisiä kuin EIT-käsittelyyn liittyvistä törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennöksestä. Epäiltyinä on vuonan 1971 syntynyt irakilaismies, tämän vuonna 1996 syntynyt tytär ja naisen vuonna 1984 syntynyt entinen mies. Viimeksi mainittu on yhä vangittuna tapaukseen liittyen.

Poliisi kertoo, että sillä on yhä tavoittamatta henkilöitä rikosepäilyihin liittyen.

– Ei tule jäämään epäiltyjen määrä tähän kolmeen, Aarnisalo toteaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

zupi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 474
  • Liked: 3235

(...)

Lainaus käyttäjältä: MTV
Poliisi hankki tapauksessa käytetyt asiakirjat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta, jolloin epäillyt saivat vahvistusta. Poliisin silmin Irakin viranomaisten tekemiksi väitetyissä asiakirjoissa oli selkeitä puutteita olennaisissa asioissa.

– Ei siellä näin hutiloiden näitä asiakirjoja tehdä, Jan Aarnisalo keskusrikospoliisista kertoo.

Poliisi sai myöhemmin Irakista vahvistuksen, että sen mielenkiinnon herättäneet asiakirjat eivät olleet aitoja.

Näin helppoa olisi ollut välttää EIT-sotku, mutta ilmeisesti sisäministeriössä ketään ei kiinnostanut.

Eihän tuollaista nyt voi kyseenalaistaa, koska sehän olisi rassismia.

Lainaus käyttäjältä: MTV
Poliisi epäilee asiassa törkeää väärennöstä ja epäilee siitä samoja ihmisiä kuin EIT-käsittelyyn liittyvistä törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennöksestä. Epäiltyinä on vuonan 1971 syntynyt irakilaismies, tämän vuonna 1996 syntynyt tytär ja naisen vuonna 1984 syntynyt entinen mies. Viimeksi mainittu on yhä vangittuna tapaukseen liittyen.

Poliisi kertoo, että sillä on yhä tavoittamatta henkilöitä rikosepäilyihin liittyen.

– Ei tule jäämään epäiltyjen määrä tähän kolmeen, Aarnisalo toteaa.

No voi, eikö tuo elämää suurempi rakkaus sitten kuitenkaan kestänyt...  :'(

Tuo vain vahvistaa sitä käsitystä, että koko paskakuvio suunniteltiin jo ennen Irakista lähtöä vuonna 2015, ja kyseinen ex-jättipotti toimi vain siitossonnina, että tytär sai arvokasta (Suomessa syntynyttä) valuuttaa estämään karkotuksen. Kertauksena vielä, että tytär meni tuon hemmon kanssa naimisiin noin kuukausi Suomeen saapumisensa jälkeen.

Tämä koko juttu herättää taas sellaisia ajatuksia, joita ei nykyisin parane ääneen sanoa, tai varsinkaan kirjoittaa... Haaveilen vain siitä päivästä, kun kaikki vihervassu-maailmanhalaajat tajuaisivat, millaisina naurettavina idiootteina heitä pidetään niiden ihmisten keskuudessa, joiden oikeuksia he mukamas ajavat. Tämäkin on tietenkin vain yksittäistapaus...

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 345
  • Liked: 10623
Lainaus
KK 354/2020 vp

Kokeeko hallitus, että Suomi tutki asian riittävällä huolella ennen EIT-oikeudenkäyntiä, ja mistä johtuu, että tieto asiakirjaväärennöksestä selvisi vasta nyt, 
 
mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta jatkossa ulkomailta saatujen asiakirjojen todenperäisyys varmistetaan asiakirjan myöntäneeltä viranomaiselta,
 
aikooko Suomi hakea oikaisua EIT:n päätökseen,
 
aikooko hallitus lisätä väärän tiedon tahallisen antamisen viranomaiselle perusteeksi evätä tai perua oleskelulupa tai turvapaikkapäätös,
 
karkotetaanko viranomaisille väärää tietoa antanut henkilö Irakiin, mikäli tämä todetaan syylliseksi törkeään petokseen ja törkeään väärennykseen, mikä johti Suomen saamaan langettavaan päätökseen EIT:ssä ja
 
kuinka paljon Suomelle aiheutui vahinkoa siitä, että väärennettyihin dokumentteihin uskottiin kyseenalaistamatta niitä?


Helsingissä 4.5.2020
@Sanna Antikainen ps
Jani Mäkelä ps
Ritva Elomaa ps
Lainaus
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) antoi 14. marraskuuta 2019 Suomea koskevan ratkaisunsa (nro 25244/18) turvapaikanhakijan palauttamista Irakiin koskevassa asiassa. Asiassa todettiin Euroopan ihmisoikeussopimuksen 2 artiklan (oikeus elämään) ja 3 artiklan (kidutuksen ja epäinhimillisen kohtelun kielto) loukkaus. Tuomio tuli lopulliseksi 14. helmikuuta 2020. Lopullinen tuomio on valtiota sitova.
 
Hallitus on todennut tuomioistuimelle antamassaan vastineessa, että Suomen viranomaisilla ei ole ollut valittajan EIT:lle toimittamia alkuperäisiä asiakirjoja käytössään, eikä alkuperäistä kuolintodistusta ole toimitettu myöskään EIT:lle. Suomen viranomaiset eivät siten ole pystyneet varmistamaan asiakirjojen oikeellisuutta ja valittajan väitettä isänsä kuolemasta. Tämä on todettu myös EIT:n antamassa tuomiossa (kohdat 22 ja 70).   

EIT on todennut tuomiossaan (kohta 79), ettei se nähnyt syytä epäillä valittajan isän surmaamista Irakissa. Vaikka alkuperäistä kuolintodistusta ei ollut toimitettu Suomen viranomaisille, EIT katsoi sille toimitetut kuolintodistuksen kopiot ja käännökset yhdessä poliisiraportin kopioiden ja käännösten kanssa riittäväksi näytöksi asiasta.

Poliisi on saanut tuomion antamisen jälkeen tietoja, joiden mukaan Irakiin palannut ja surmatuksi väitetty henkilö saattaisi olla elossa ja aloittanut tämän perusteella esiselvityksen asiassa. Keskusrikospoliisi kirjasi asiasta rikosilmoituksen 6.3.2020 (epäillyt törkeä petos ja törkeä väärennys). Irakin sisäministeriö vastasi kirjallisesti KRP:n oikeusapupyyntöön 20.4.2020, että EIT:n ratkaisun perusteena tuomioistuimelle annetut asiakirjat ovat väärennettyjä ja että niissä kuolleeksi ilmoitettu henkilö on elossa. Esitutkinta asiassa on edelleen kesken.

Tiedon hankintaa yksittäisessä kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa käsittelevän ulkomaalaislain 97 b §:n mukaan viranomaiset eivät saa hankkia tietoa tavalla, jonka seurauksena vainoa harjoittavat tai vakavaa haittaa aiheuttavat toimijat saavat tietää kansainvälistä suojelua koskevasta asiasta ja joka vaarantaa asianomaisen tai hänen läheistensä turvallisuuden.

Kyseistä pykälää koskevissa hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa (HE 86/2008 vp) todetaan, että arvioitaessa kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen perusteita tai harkittaessa aseman lakkauttamista tai peruuttamista, saattaa ilmetä tarve tarkistaa asianomaisen antamia tietoja tai tehdä erilaisia lisäselvityksiä, mahdollisesti myös asianomaisen kotimaasta tai pysyvästä asuinmaasta. Tietoa hankittaessa erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että vainoa harjoittavat tai vakavaa haittaa aiheuttavat toimijat eivät saa tietää turvapaikan hakemisesta tai siitä, että asianomaisella on Suomessa pakolaisasema tai toissijainen suojeluasema. Hallituksen esityksen mukaan säännöksen tarkoituksena on velvoittaa viranomaiset ottamaan huomioon asianomaisen ja hänen läheistensä turvallisuusintressit siinä tapauksessa, että tietoja pyydetään joltakin taholta Suomessa vireillä olevan kansainvälistä suojelua koskevan asian ratkaisemiseksi. 

Käytännössä on usein erittäin vaikeaa varmistua siitä, että hakijaa koskevien tietojen hankkiminen hänen kotimaansa viranomaisilta voidaan tehdä siten, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa hänelle tai hänen perheenjäsenilleen. Turvapaikanhakijan kotimaan viranomaisten suhtautumista häntä koskeviin kyselyihin on vaikeaa ennakoida. Ei voida myöskään tietää, mihin hakijaa koskevat tiedot päätyvät, mikäli tiedustelu tehdään. 

On myös huomattava, että Maahanmuuttoviraston edellytykset selvittää hakijan kansainvälisen suojelun perusteita voivat heikentyä, mikäli hakija ei voi luottaa siihen, ettei häntä koskevia tietoja jaeta hänen kotimaansa viranomaisten kanssa. Luottamuksellisen ilmapiirin luominen on siten ensiarvoisen tärkeää turvapaikkatutkinnan kannalta.

Asiakirjojen teknisen luotettavuuden arvioinnissa Maahanmuuttovirasto voi pyytää KRP:n rikosteknisen laboratorion lausuntoa. Turvapaikka-asian yhteydessä Maahanmuuttovirastolle voidaan myös esittää kopioita tai valokuvia asiakirjoista, mutta näiden perusteella ei alkuperäisen asiakirjan aitoutta voida tutkia. Teknisen aitoustutkimuksen lisäksi mm. asiakirjan myöntämisprosessin luotettavuutta ja sitä, onko asiakirja voitu saada kerrotulla tavalla, voidaan arvioida esimerkiksi maatiedon perusteella. Asiakirjan luotettavuudesta voidaan hankkia tietoa myös Rajavartiolaitokselta tai ulkoministeriöltä. Maahanmuuttovirasto tekee kaikista havaituista väärennyksistä tutkintapyynnön poliisille.

EIT:n työjärjestyksen säännön 80 mukaan tapauksissa, joissa tulee esiin tosiseikka, joka on luonteeltaan sellainen, että sillä voi olla ratkaisevaa vaikutusta asiassa ja joka ei ollut tuomioistuimen tiedossa tuomiota antaessa eikä ole voinut olla kohtuudella osapuolen tiedossa, osapuoli voi pyytää tuomioistuinta tarkistamaan tuomionsa kuuden kuukauden sisällä siitä, kun osapuoli sai tiedon tästä tosiseikasta. Jos tuomioistuin hyväksyy säännön 80 mukaisen pyynnön, se voi kuulla uudelleen asianosaisia. Tämän jälkeen tuomioistuin antaa asiassa uuden ratkaisun. EIT harkitsee tapauskohtaisesti, onko esille tullut asia sellainen, että tuomioistuin tulisi muuttamaan tuomiotaan. Asian valmistelu on kesken ulkoministeriössä.

Voimassa oleva ulkomaalaislaki sisältää säännökset, joiden nojalla oleskelulupahakemukseen ja kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseen voidaan tehdä kielteinen päätös, jos käy ilmi, että hakija on antanut sen tueksi vääriä tietoja. Väärien tietojen antamisen merkitys arvioidaan tapauskohtaisesti. Ulkomaalaislain 101 §:n mukaan turvapaikkahakemus voidaan myös katsoa ilmeisen perusteettomaksi, jos hakijan ilmeisenä tarkoituksena on käyttää väärin turvapaikkamenettelyä antamalla hakemuksen ratkaisemisen kannalta keskeisistä seikoista tahallaan vääriä, harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja tai esittämällä väärennettyjä asiakirjoja ilman hyväksyttävää syytä. Ulkomaalaislain 108 §:n mukaan pakolaisasema tai toissijainen suojeluasema peruutetaan (mm.) jos hakija on kansainvälistä suojelua hakiessaan antanut tietoisesti vääriä tietoja, jotka ovat vaikuttaneet päätöksen lopputulokseen tai hakija on kansainvälistä suojelua hakiessaan salannut sellaisen seikan, joka olisi vaikuttanut päätöksen lopputulokseen. Pakolaisaseman ja toissijaisen suojeluaseman peruuttamista harkittaessa tulee suorittaa yksilöllinen tutkinta. Myös oleskelulupa voidaan peruuttaa, jos lupa on myönnetty hakijan antamien väärien tietojen perusteella. Ulkomaalaislakia ei siten ole tarpeen tältä osin muuttaa.

Ulkomaalaislain 149 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut tai Suomen kansalaisuuden menettänyt ulkomaalainen, joka oleskelee Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa. Tämä kohta voi tulla sovellettavaksi esimerkiksi tilanteessa, jossa oleskelulupa tai kansainvälinen suojeluasema on peruutettu. Saman momentin 2 kohdan mukaan maasta voidaan karkottaa ulkomaalainen (3. valtion kansalainen), jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta. Törkeän petoksen ja törkeän väärennyksen rangaistusmaksimi on neljä vuotta vankeutta. Kummatkin teot siten ylittävät ulkomaalaislaissa säädetyn rangaistusmaksimia koskevan kynnyksen karkottamiselle. Perustuslain 9 §:n 4 momentin mukaan ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu. Ulkomaalaislain 147 §:n mukaan ketään ei saa käännyttää, karkottaa tai pääsyn epäämisen seurauksena palauttaa alueelle, jolla hän voi joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen, vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi, eikä alueelle, jolta hänet voitaisiin lähettää sellaiselle alueelle.

Karkottamista koskeva päätös perustuu aina ulkomaalaislain 146 §:n nojalla suoritettuun kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa selvitetään, mitkä seikat puhuvat karkottamisen puolesta ja mitkä sitä vastaan, ja kumpia perusteita on pidettävä painavampina. Harkinnassa on erityisesti kiinnitettävä huomiota lapsen etuun ja perhe-elämän suojaan. Muita huomioitavia seikkoja ovat ainakin ulkomaalaisen maassa oleskelun pituus ja tarkoitus sekä ulkomaalaiselle myönnetyn oleskeluluvan luonne, hänen siteensä Suomeen sekä hänen perheeseen liittyvät, kulttuuriset ja sosiaaliset siteensä kotimaahan. Jos karkottaminen perustuu rikokseen, harkinnassa on otettava huomioon rikoksen vakavuus sekä yleiselle tai yksityiselle turvallisuudelle aiheutunut haitta, vahinko tai vaara. Korkein hallinto-oikeus on ratkaisukäytännössään todennut, että kokonaisharkinnassa on yhtäältä otettava huomioon rikoksen laatu ja toisaalta valittajan henkilökohtaiset olosuhteet (esimerkiksi KHO:2017:121 ja KHO:2008:91). Jos ulkomaalainen karkotetaan Suomesta, oleskelulupa raukeaa ulkomaalaislain 59 §:n mukaan automaattisesti.

Suomen tulee tuomion mukaan maksaa hyvityksenä valittajalle 20 000 euroa vahingonkorvauksena aineettomasta vahingosta sekä 4 500 euroa oikeudenkäyntikulujen osalta. Suomi ei ole maksanut hyvitystä.

Helsingissä 25.5.2020
Sisäministeri Maria Ohisalo
Tietämättömyys on voimaa (1984)

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 664
  • Liked: 76224
Asiakirjojen teknisen luotettavuuden arvioinnissa Maahanmuuttovirasto voi pyytää KRP:n rikosteknisen laboratorion lausuntoa. Turvapaikka-asian yhteydessä Maahanmuuttovirastolle voidaan myös esittää kopioita tai valokuvia asiakirjoista, mutta näiden perusteella ei alkuperäisen asiakirjan aitoutta voida tutkia. Teknisen aitoustutkimuksen lisäksi mm. asiakirjan myöntämisprosessin luotettavuutta ja sitä, onko asiakirja voitu saada kerrotulla tavalla, voidaan arvioida esimerkiksi maatiedon perusteella. Asiakirjan luotettavuudesta voidaan hankkia tietoa myös Rajavartiolaitokselta tai ulkoministeriöltä. Maahanmuuttovirasto tekee kaikista havaituista väärennyksistä tutkintapyynnön poliisille.
...
Helsingissä 25.5.2020
Sisäministeri Maria Ohisalo

Tai sitten olisi voitu yksinkertaisesti ottaa väitetyn kuoleman jälkeen yhteyttä Irakin viranomaisiin, mitä ketkään asiaa tutkineista (sisäministeriö, Pakolaisneuvonta, Ylen toimittaja Eero Mäntymaa) eivät joko tehneet tai ainakaan myönnä sitä, koska valekuolema on silloin paljastunut välittömästi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Oto Hascak

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 958
  • Liked: 3713
^^Vastasiko Ohisalo yhteenkään Mäkelän ja Elomaan esittämään kysymykseen tuossa kilometrin pituisessa tekstitulvassaan?
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

akez

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 638
  • Liked: 27524
Suomen Uutisissa tänään juttua EIT-tuomion jälkipyykistä.

Lainaus
Poliisi tutkii valekuolleen irakilaisen turvapaikanhakijan juttua – vihreän sisäministerin suu meni suppuun eduskunnassa

(...)

Vihreät käynnisti perusteettoman poliittisen sirkuksen

Sisäministeri Maria Ohisalo julisti jo viime syksynä pitävänsä EIT:n Suomelle antamaa päätöstä erittäin vakavana. Ohisalon mukaan Suomelle jää tapauksesta ”häpeätahra”. Nyt kun tapaus on saanut uuden käänteen, Ohisalo on kommentoinut aihetta niukasti.

Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Riikka Purra sanoo, että valekuolleen irakilaismiehen tapaus näyttää olevan huijaus, johon on osallistunut useita ihmisiä.

– Kuolintodistus oli väärennys ja vihreiden käynnistämä poliittinen sirkus oli jälleen kerran täysin perusteetonta. Ministeri Ohisalo käynnisti suuren uudelleentutkinnan Maahanmuuttovirastossa. 500 viraston tekemää turvapaikkapäätöstä piti käydä uudelleen läpi mahdollisten vastaavien tapausten tunnistamiseksi.

Ohisalo väistelee kysymyksiä

Nyt, kun kuolleeksi väitetyn irakilaismiehen tapaus onkin paljastumassa huijaukseksi, vihreän sisäministerin suu on mennyt suppuun.

Purra sanoo, että Ohisalo ei enää juuri halua vastata kansanedustajien kysymyksiin tapauksesta.

– Irakilaismiehen tapauksen osoittautuminen huijaukseksi lienee ollut pettymys vihreälle sisäministerille. Viime torstaina eduskunnan kyselytunnilla Ohisalo tuttuun tapaansa väisti kysymykseni ja kertoi, että Migrissä on joitakin ongelmia oikeusturvassa ja prosesseissa ja niitä pitää korjata. Siis vaikka koko tapaus oli feikki.

– Viime viikolla eduskuntaan saapui hallituksen vuosikertomus, joka julkaistiin muutama viikko sitten. Siellä luvussa ”Turvallinen oikeusvaltio Suomi” kerrotaan tästä tapauksesta, mutta ei lainkaan siitä, että kyseessä olikin huijaukseen perustuva tuomio, Purra ihmettelee.

Haluaako hallitus Suomen näyttävän edelleen syylliseltä?

Purra korostaa, että Suomen oikeusvaltio tai Maahanmuuttovirasto ei ole tehnyt mitään väärää eikä virhettä, päinvastoin.

– Näyttää aivan siltä, että hallitus haluaakin, että Suomi näyttäytyy syylliseltä asiassa, vaikka näin ei ole.

– Jos jotain tulisi arvostella, niin EIT:tä, joka tekee langettavia päätöksiä selvästi täysin puutteellisen evidenssin varassa. Suomessa pitäisi aloittaa selvitys tästä poliittisesta prosessista ja hakijaa avustaneesta kansalaisjärjestön toiminnasta, kunhan KRP on saanut tutkintansa päätökseen, Purra sanoo.
(...)

Lihavoinnit mun.

Ohisalo: "Migrissä on joitakin ongelmia oikeusturvassa ja prosesseissa ja niitä pitää korjata".

Ei ole vika Maahanmuuttovirastossa, vaan suomalaisissa poliitikoissa ja EU:ssa säädöksineen, jotka ovat päästäneet tilanteen sellaiseksi, että tuo koko asyylipuoli alkaa olla täyttä humpuukia koko Euroopassa (kts. Saksan median raportit). Pahinta asiassa on, että kukaan ei näytä edes aikovan tehdä asialle mitään, vaikka tähän mennessä aiheutuneet kustannukset ja muut oheisvahingot lasketaan jo täälläkin miljardien sijaan kymmenissä miljardeissa euroissa.
"Meidän on oltava valmiita huijaamaan, petkuttamaan, rikkomaan lakeja, salailemaan ja piilottamaan totuutta ... Meidän on kirjoitettava kielellä,
joka kylvää massojen keskuuteen vihaa, inhoa ja halveksuntaa niitä kohtaan, jotka ovat eri mieltä kuin me." - Vladimir Iljitš Lenin

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 664
  • Liked: 76224
Nyt, kun kuolleeksi väitetyn irakilaismiehen tapaus onkin paljastumassa huijaukseksi, vihreän sisäministerin suu on mennyt suppuun.

Purra sanoo, että Ohisalo ei enää juuri halua vastata kansanedustajien kysymyksiin tapauksesta.

– Irakilaismiehen tapauksen osoittautuminen huijaukseksi lienee ollut pettymys vihreälle sisäministerille. Viime torstaina eduskunnan kyselytunnilla Ohisalo tuttuun tapaansa väisti kysymykseni ja kertoi, että Migrissä on joitakin ongelmia oikeusturvassa ja prosesseissa ja niitä pitää korjata. Siis vaikka koko tapaus oli feikki.

– Viime viikolla eduskuntaan saapui hallituksen vuosikertomus, joka julkaistiin muutama viikko sitten. Siellä luvussa ”Turvallinen oikeusvaltio Suomi” kerrotaan tästä tapauksesta, mutta ei lainkaan siitä, että kyseessä olikin huijaukseen perustuva tuomio, Purra ihmettelee.

Lainaus
16.20 Riikka Purra ps
Arvoisa puhemies! Kysymyksemme aihe on päätöksenteon avoimuus.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tuomitsi Suomen ihmisoikeussopimuksen rikkomi-
sesta, kun irakilaismies, joka ei Maahanmuuttoviraston mukaan ollut oikeutettu kansain-
väliseen suojeluun, oli palannut Irakiin ja saanut surmansa. Jo tuolloin ihmettelimme, mi-
ten aidoksi todentamaton kuolintodistus, jollaisia saa helposti ostaa netistä, voi toimia
EIT:n todisteena, vaikka Maahanmuuttovirastokin esitti asiasta epäilyksensä. Kävi sitten
ilmi, että mies ei ollutkaan kuollut. Asia on krp:n tutkittavana, ja näyttää siltä, että kysees-
sä on törkeä huijaus, johon on osallistunut useita ihmisiä. Poliittinen sirkus, jota pääasiassa
käytiin vihreiden johdolla, oli turhanpäiväistä.


Asia vietiin EIT:hen kansalaisjärjestön avulla. Tällaisia pyörii etenkin maahanmuutto-
bisneksessä paljon. Etenkin vihervasemmistolainen hallitus tuntuu luottavan myös päätök-
senteossaan paljon näihin järjestöihin ja niiden esittämiin totuuksiin.

Kysynkin: näettekö tässä mitään riskiä päätöksenteon kannalta?


16.22 Sisäministeri Maria Ohisalo
Arvoisa puhemies! Kiitokset
kysymyksestä. Kyseinen mainittu tapaus on poliisilla tutkinnassa. Sen takia emme tieten-
kään voi kommentoida tällaista asiaa.

Ylipäätään on tietysti tärkeää, että suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa uudistetaan
siihen suuntaan, että oikeusturva toteutuu turvapaikkaprosessissa ja prosessit ovat laaduk-
kaita ja nopeita, ja siinä kokonaisuudessa on käynyt ilmi, että Maahanmuuttoviraston pro-
sesseissa on ollut aiemmin ongelmia,
[Riikka Purran välihuuto] joita Maahanmuuttoviras-
to on lähtenyt korjaamaan.
Siinä mielessä ajattelen, että se on hallitusohjelman linjan mu-
kaista ja oikeusministeriöllä on myös valmisteilla lakiesityksiä tänne eduskuntaan tuota-
vaksi, jotka parantavat tätä turvapaikkaprosessin laatua
. [Jussi Halla-aho: Vastatkaa kysy-
mykseen!]
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Poytakirja/Documents/PTK_92+2020.pdf

Toisin kuin sisäministeri Ohisalo harhauttaa, EIT:n tuomio ei osoittanut Maahanmuuttoviraston prosesseista ainuttakaan ongelmaa, joka edellyttäisi Maahanmuuttovirastolta tai oikeusministeriöltä muutostoimenpiteitä.

Ohisalon aina tässä yhteydessä esiin nostamat hallituksen ajamat lakiesitykset eivät liity tuomioon mitään kautta.

Lainaus
17.50 Riikka Purra ps
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen vuosikertomuksesta voisi
nostaa esille vaikka mitä, kuten edustaja Essayahkin tässä sanoi, mutta nostan nyt yhden
silmiini osuneen asian.

Luvussa ”Turvallinen oikeusvaltio Suomi” kerrotaan tässä turvapaikanhakijoita käsitte-
levän kohdan alla siitä EIT:n antamasta langettavasta päätöksestä, josta äsken kyselytun-
nillakin kysyin.
Silloin irakilaismies, joka ei siis Maahanmuuttoviraston mukaan ollut oi-
keutettu kansainväliseen suojeluun, oli palannut vapaaehtoisesti Irakiin, ja — näin uskot-
tiin — saanut surmansa. Ratkaisun seurauksena Maahanmuuttovirasto päätti käydä läpi
noin 500 viraston tekemää turvapaikkapäätöstä mahdollisten vastaavien tapausten tunnis-
tamiseksi ja käsittelemiseksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun edellyttä-
mällä tavalla. Jo tuolloin ihmettelimme, miten aidoksi todentamaton kuolintodistus voi toi-
mia EIT:n todisteena, vaikka Suomen maahanmuuttovirastokin oli tätä asiaa käsitellyt.
Kuten tiedämme, krp tutkii asiaa, koska mies ei kuollutkaan eli kyseessä oli siis oletetta-
vasti huijaus, jossa näyttää olevan paljon ihmisiä mukana.


Vuosikertomus on julkaistu toukokuun lopussa muutama viikko sitten. Ihmettelen, min-
kä takia kyseistä asiaa ei ole sinne voitu edes viitteenomaisesti lisätä tai korjata, tai sitten
ottaa vaikka koko kohta pois, jos siitä ei voi vielä mitään lausua, kun tutkinta on kesken.
Tapauksessa Suomen oikeusvaltio — minkä otsikon alla tämä siis on — tai Maahanmuut-
tovirasto, ei ole tehnyt mitään väärää eikä virhettä, päinvastoin.
Jos jotain tässä kohdassa
tulisi arvostella, niin se voisi sitten olla EIT, joka tekee langettavia päätöksiä selvästi täy-
sin puutteellisen evidenssin varassa.

Tässä vuosikertomuksessa puhutaan monessa kohtaa, esipuheesta alkaen, myös koro-
nasta, joten vastaus tähän ihmettelyyni ei voi olla se, että tämä käsittelee vain viime vuo-
den asioita. Jotenkin toivoisin että hallitus omassa vuosikertomuksessaan haluaisi kuiten-
kin näyttää Suomen oikeusvaltion ja oman toimintansakin ehkä mahdollisimman hyvässä
valossa eikä suinkaan näyttää syylliseltä sellaisessa asiassa, missä emme ole tehneet vir-
hettä.

Tarkoitus onkin esittää Suomi mahdollisimman huonossa valossa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tagit: