(Tupakan ja vodkan kätkeminen on eri asia
)
Meinasin jo huomauttaa 
En tiedä millaisia ohjukset ovat, mutta voisivatko ne mennä purettuina konteissa? Ja toisaalta lastattiinko kaikkiin ruumiin Pietarsaaressa?
Oli ohjuksia tai ei, niin siitä olen melkoisen varma, että pelkässä puutavaralastissa ollutta, viatonta laivaa ei tuollaisella operaatiolla olisi jahdattu. Miksi olisi? Tai jos on niin kaikki kunnia Venäjälle sitten kansalaistensa huolenpidosta.
Konttit olisvat aiheuttaneet ihan saman efektin kuin yht äkkiä tapahtunut ruuman pienentyminen.
Laiva oli rahdattu kuskaamaan sahista Algeriaan, rahtaaja olisi nostanut mekkallan että mitä hemmetiä, miksei mahdu sahis laivaan kun kerran siitä on sovittu ja maksettu.
Nämä laivat lastataan poikkeuksetta ääriään myöten sahista ja sen määrä on laskettu etukäteen että paljon saadaan mahtumaan.
Palaan vielä tähän salainen ohjus/salainen ruuma spekulaattioon vertauksen kautta:
Henkilön A pitää saada tavaraa henkilölle B salaa ja ilman kohun riskiä.
Laaditaan 3 mahdollista suunnitelmaa...
1.A odottaa että korjaamolle menee rekka ja korjaamolla sitten pyrkii järjestämään niin että rekkaan siellä rakennetaan salainen väliseinä jonka taakse tavara kätketään.
Isossa korjaamossa on katselijoita ja kiinnostuneita kyselijöitä että mitähän ihettä rekalle teette?
Kuskikin ihmettelee tätä mutta ei kysele mitään?
Korjaamolta rekka suuntaa terminaaliin lastaamaan ja terminaalin porukka ihmettelee että no voihan ihme, ennen tänne meni 100 jääkaappia ja nyt vain 70 ja silti jouset ovat pohjassa...Lopulta päädytään siihen että metri ei olekkaan enää metri vaan itse asiassa 1,30 pitkä ja kilokin on muuttunut painavammaksi...?
Rekka lähtee baanalle kohti määränpäätä ja kuskin käydessä kahvilla, A iskee ja pakoittaa rekan toiseen suuntaan, ajelemaan toistaiseksi päämäärättä kunnes keksisi miten saada rekka katoamaan muiden intresseistä ja sen jälkeen ajattaisi sen B:n luokse.
2.A ostaa tai vuokraa pakun ja vie tavaran B:lle.
Muista en tiedä mutta minä ainekin kallistuisin tuon suunnitelma 2 puoleen...
Jos nyt ihan tosissaan haksi syytä laivan kaappaukseen niin itse huomioisin seuraavat jutut:
-Solchart varustamona ilmestyi ikäänkuin tyhjästä ja useammalla laivalla, se ei siis kasvanut liiketoiminnan laajentumisen myötä vaan oli vain yht äkkiä olemassa.
-Laivat ovat vaihdelleet nimiä suht useasti, samoin niiden takana olevat offshore yhtiöt.
Lisäksi:
-Merenkulussa liikkuvat isot rahat ja jos joku vaikkapa haluaa pestä rahaa niin sehän onnistuu helposti ja isoilla summilla.
-Kaappaus oli aika perivenäläinen tapa toimia kun tulee erimielisyyksiä.
-Venäjä on perinteisesti korruption johtavia maita, jos minulla olisi riittävästi rahaa ja suhteita niin en epäilisi ettenkö vosi ostaa vaikka laivasto-osastoa käyttööni...
-Solchartilta asiaa ei haluta kommentoida mitenkään, kuka pitää tätä normaalina tapana toimia jos ei ole mitään salattavaa/pelättävää, varsinkin jos pitäisi tulevaisuudessakin saada laivoilleen rahtia...?
Näitä kun kaikkia ajattelee samalla kertaa niin väsitämättä tulee mieleen että oliskohan isojen poikien hiekkalaatikolla tullut hiukka kärhämää siitä että kuka mitäkin omistaa...Samalla tietty voisi spekuloida sillä että josko kaikenlaisia lonkeroita olisi levinnyt niin laajalle että Venäjällä olisi päätetty pistää iso luuta lakaisemaan ja voimalla.
Elikäs laivan kaappaus on vain yksi sivujuonne jostain isommasta kokonaisuudesta ja sitä ei vain pysty hahmottaamaan ilman laajempia tietoja ja ymmärrystä venäläisten eri operaatioista.