UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2018-07-22 Islamilaisen teologian opetus alkaa Helsingin yliopistossa  (Luettu 18417 kertaa)

ISO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 076
  • Liked: 18587
  • Persuhtava keskustelija
Musulmaanien kannustaminen reformoimaan uskontoaan on hullun hommaa, siinä puuhassa päätyy fatwan alle, ja pääsee suoraan kuoppaan jos hyvin käy. Jos käy huonosti päätyy kidutettavaksi ja sitten kuoppaan.

Eikös se ole peräti EU-tuomioistuimen mukaan rasismia arvostella islamia, että kyllä täällä Euroopassa on asiat hullulla mallilla.
Syyrialainen Nesrin, 20, kertoo:
Hänen mukaansa häirinnältä voi arabikulttuurissa välttyä, jos ei puhu miehille ja välttää kaikenlaista kontaktia, ”merkkien antamista”.

duc

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 129
  • Liked: 8169
  • Tecumseh
Viimein luin tämän ketjun loppuun. Historiallis-kriittinen islamin tekstien/lain/teologian yliopistotasoinen tutkimus olisi toki myönteinen ilmiö Suomessa, koska sitä ei käytännössä nyt ole ollenkaan. Al-Sharmani on valitettavasti todennut, ettei aio soveltaa nk. historiallis-kriittistä metodia opetustyössään, mikä tarkoittaa käytännössä länsimaisen tekstitutkimusmetodiikan sivuuttamista ja pitäytymistä perinteiseen islamilaiseen juridiikkaan ja länsimaisiin sosiologisiin metodeihin ja feministiseen tulkintapaan, mikä lienee hänen ydinosaamistaan. Länsimaista historiallis-kriittistä metodologiaa hän tuskin edes tuntee, saati osaa käyttää. Se jää muiden tehtäväksi. Minunko? Hohhoijaa. Paljon porua vähän villoja.
ὁ βίος βραχύς, ἡ δὲ τέχνη μακρή / vita brevis ars longa / learning one's craft takes so long that a lifetime may not be adequate (käännös Merriam-Webster)

Taikakaulin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 194
  • Liked: 3745
    • The Rainforest Site
Pahoittelut lievästä ot:stä, mutta haluan jakaa muutaman kuvan Helsingin yliopiston Viikin kampuksen muslimeille tarkoitetusta rukoushuoneesta, joka on nimetty vain peitenimellä "hiljentymistila". Tämä huone on Metsätieteiden talo B:n kellarikerroksessa. Lattialta löytyy A4:lle printattu nuoli ja tekstit "rukoussuunta" ja "qibla direction" . Kuvat on otettu kesällä, joten siksi siellä on joukossa "Ramadan"-kalenterikin kesäkuulta.

Näitä on varmaan useammassakin yliopiston rakennuksessa, jos vain menisi tutkimaan kellarikerroksia yms. syrjäisempiä kolkkia. Kerrain näin yhden somalin rukoilevan ihan käytävälläkin. Hän ei lienee ollut kerinnyt hänelle tarkoitettuun tilaan suorittamaan kumarruksiaan.
Tehokkainta ja helpointa kehitysapua mitä voit antaa ja saat vielä rahasikin takaisin - http://www.kiva.org/

Radio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 557
  • Liked: 610
Taas kolme silmääni rävähtivät auki uuteen tietoon. Teologia ei olekkaan turha tiede, kuten nuorempana oletin. Kuvittelin siellä vain pappeja tuotettavan. Näin oli ehkä ennen. Nyt siellä toimii mm. filosofisen psykologian, moraalin ja politiikan tutkimuksen tutkimusyksikkö (Suomen Akatemian huippuyksikkönä 2008-2013).
Hieno asia, jos siitä sikiäisi vertailevan uskontototieteen yksikkö. Islamin tutkiminen onkin ei-turhaa, vaan hyvin tärkeää. Opetuskin sopii, kunhan tutkimuspuoli ei unohdu. Kaikki uskonnot mukaan vaan!

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 26 780
  • Liked: 18803
Taas kolme silmääni rävähtivät auki uuteen tietoon. Teologia ei olekkaan turha tiede, kuten nuorempana oletin. Kuvittelin siellä vain pappeja tuotettavan. Näin oli ehkä ennen. Nyt siellä toimii mm. filosofisen psykologian, moraalin ja politiikan tutkimuksen tutkimusyksikkö (Suomen Akatemian huippuyksikkönä 2008-2013).
Hieno asia, jos siitä sikiäisi vertailevan uskontototieteen yksikkö. Islamin tutkiminen onkin ei-turhaa, vaan hyvin tärkeää. Opetuskin sopii, kunhan tutkimuspuoli ei unohdu. Kaikki uskonnot mukaan vaan!

Toisen maailmansodan aikana liittoutuneiden maiden tutkijat tutkivat natsismia innolla ja tehokkaasti joskin hiukan eri tarvenäkökulmasta kuin Helsingin yliopisto islamia nyt. Oli tärkeää tuntea III Valtakunnan henkilöiden persoonallisuutta, sen piirteistä ennustettavaa käyttäytymistä ja koko opin vaikutusta saksalaisten sotilaallis-poliittisiin ratkaisuihin. "Natsismia" myös opetettiin jkv. liittoutunneiden poliittisille ja sotilaallisille päättäjille.

Tunne vihollisesi siis. On ikävä, kun HY:ssa on ns. enemy within -tilanne menossa ja opetus on ideologian sisältä tulevaa; lähinnä apologesiaksi katsottava eli puhtaaksipesuksi rinnastettavaa ei-tieteellistä menoa.
Ystävälläni oli miellyttävät ja älykkäät kasvot. Hyvyyttä saattoi joskus löytää keskellä helvettiä.
Charles Bukowski: Naisia (Women).

Jorma Teräsrautela

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 435
  • Liked: 1648
  • Pimeä voima
Löysin tämmöisen kirjoituksen viime keväältä - osoittaa mitä sisäministeri ajattelee islamista

Lainaus
Radikaali islam versoo sosiaalisesta kriisistä

Kai Mykkänen 20.4.2018 Suomen Kuvalehti

Ilmiössä on sukulaisuutta tämän päivän oikeistopopulismin kanssa

… Suomessa on pian satatuhatta muslimia. Uskontona islam ei ole yhtään sen huonompi tai parempi kuin muutkaan, mutta sen rakenteet ovat meillä vakiintumattomammat kuin muilla merkittävillä uskonnoilla. Ei ole lainkaan yhdentekevää, missä imaamit koulutetaan ja kuka moskeijat rakentaa tai uskonnollisen kirjallisuuden lahjoittaa. Olen tyytyväinen siitä, että Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta on opetusminiseriön tuella aloittamassa imaamien kouluttamista. Siinä on tärkeää onnistua.

Omalta osaltani olen kutsumassa Suomen muslimiyhteisöjen johtajia   ajatustenvaihtoon siitä, miten voimme yhdessä varmistaa tasapainoista kehitystä. Islamista on todellakin moneksi


https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide-kotimaa/kai-mykkanen-islamin-ongelma-suomessa-on-rakenteiden-vakiintumattomuus/?shared=1017255-f3257ebb-4 (loput maksumuurin takana)

Mykkänen rinnastaa islamilaisen terrorin oikeistopopulismiin. Molemmat kumpuavat hänen ajatuksissaan osattomuudesta ja siitä, ettei ole osattu pysyä modernin yhteiskunnan muutosvauhdissa. Mykkänen uskoo, että kun valtio auttaa imaamikoulutuksessa (Helsingin yliopisto), Suomeen saadaan kesytetty versio islamista - koska uskontona islam ei ole sen kummempi kuin kristinusko.

Tässä nähdään Hämeen-Anttilan työn jälki. Hänet nostettiin islamin tulkinnan korkeimmaksi auktoriteetiksi YLE:n ja Pravdan yhteistyöllä. Parhaaseen aikaan hän oli joka viikko television uutislähetyksissä. Hämeen-Anttila on kuitenkin kielitieteilijä eikä valtiotieteilijä, uskontososiologi tai historioitsija. Jälkimmäisissä rooleissaan hän on harrastelija muiden joukossa. Hämeen-Anttilan teesinä on ollut islamin ja kristinuskon samanlaisuus, molemmat ovat muka lähes sama uskonto. Koraanin kääntäjänä hän on sievistellyt sen tekstiä sisällön vääristelyyn saakka.

Hämeen-Anttilalta on myös peräisin fraasi, jonka mukaan Muhammed  "saattoi avioliiton täytäntöön". Hän oli varmaan kirjoittanut ensin että "pani avioliiton täytäntöön", mutta päätyi sitten vaihtamaan verbin hieman harvinaisempaan. Todellisuudessa ei pelkästään pannut, vaan raiskasi lapsen.

Veikkaan, että muslimit eivät lotkauta korviaan vääräuskoisessa kafferiyliopistossa koulutetuille imaameille.


« Viimeksi muokattu: 19.12.2018, 10:41:40 kirjoittanut Jorma Teräsrautela »
Älkää työ pojat säästelkö niit sokerloitanne! Myö uijjaan koht.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 378
  • Liked: 64896
Veikkaan, että muslimit eivät lotkauta korviaan vääräuskoisessa kafferiyliopistossa koulutetuille imaameille.

Harhautus perustuu mielikuvaan eurooppalaisista kristillisistä seurakunnista ja kirkon hierarkiasta, jollaisia islamissa ei ole.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

akez

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 067
  • Liked: 23038
[Mykkänen:] Suomessa on pian satatuhatta muslimia.

Vuodesta 1990 lähtien Suomeen on tullut jonkin verran yli 100.000 turvapaikanhakijaa. Muslimit tulevat matuvirrassa, joten koko tuo populaatio on haalittu tänne lähinnä nyrjähtäneellä turvapaikkapolitiikalla (mm. Sipilän talo). Yksikään näistä ei ollut hädänalainen. Kaikki olivat turvassa jo kauan ennen Suomen rajoja. Monen kohdalla tämä toteutui jo Aasian ja Afrikan maissa. Sen sijaa joku päätti, ettei meillä ole jo riittävästi ongelmia omasta takaa, vaan päätti tuoda niitä lisää tänne. Varsin hölmöä politiikkaa tuollainen. Jo ennalta tiedossa olleet seuraukset alkavat nyt realisoitumaan. Tämä tulee repimään maata rikki ja tuhoamaan yhteiskunnallista rauhaa. Ratkaisu ei silloin ole jatkaa tätä trafiikkia, vaan tehdä jotakin muutakin kuin kouluttaa imaameja ja seisoa tumput suorana.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 378
  • Liked: 64896
Lainaus
Koraani naisten silmin

Helsingin yliopiston tutkijaa Mulki Al-Sharmania kiehtoo se, miten nykyajan musliminaiset tulkitsevat uudelleen Koraanin tekstejä, joilla perustellaan naisen alisteista asemaa avioliitossa ja julkisessa elämässä.

[...]

Hän on Yhdysvalloissa väitellyt antropologi, joka on tutkinut varsinkin islamilaista perheoikeutta, siirtolaisuutta, avioliittoja sekä islamilaista feminismiä.

ÄSKETTÄIN Al-Sharmani nimettiin Helsingin yliopiston islamin ja Lähi-idän tutkimuksen uudeksi apulaisprofessoriksi. Hän on perehtynyt klassiseen islamilaiseen lainoppiin, mutta tuntee myös toisenlaisia tapoja tulkita islamia.

Al-Sharmania kiehtoo etenkin se, miten nykyajan musliminaiset osallistuvat uskonnollisten tekstien tulkintaan.

”Olen kiinnostunut siitä, miten vuosisatojen aikana islamilaisia tekstejä koskeva tieto on kertynyt ja miten tietyistä tulkinnoista tuli hallitsevia”, hän sanoo.

ISLAMILAINEN feminismi voi kuulostaa ristiriitaiselta käsitteeltä. Termi juontaa juurensa 1990-luvulle ja on hyvin kiistanalainen, Al-Sharmani sanoo.

Jotkut käyttävät islamilainen feminismi -käsitettä löysästi viittaamaan kaikkeen sukupuolten tasa-arvoon liittyvään, jos kyseessä sattuvat olemaan musliminaiset.

Al-Sharmani on perehtynyt islamilaisiin naistutkijoihin, jotka tutkivat sukupuolta ja islamin kirjallista perinnettä. He tekevät järjestelmällistä tutkimusta islamin käsitteistä, joilla perustellaan naisen alisteista asemaa avioliitossa ja julkisessa elämässä.

Nämä tutkija-aktivistit eivät kyseenalaista Koraanin pyhyyttä, mutta he haastavat monet sen patriarkaaliset tulkinnat. Uranuurtajia alalla ovat esimerkiksi egyptiläinen Omaima Abou-Bakr ja iranilais-brittiläinen Ziba Mir-Hosseini.

”He tutkivat vaihtoehtoisia tapoja tulkita pyhiä tekstejä. Heille on tärkeää, että se tapahtuu nimenomaan islamilaisista lähtökohdista. Se on islamilaista feminismiä, koska se pohjautuu islamin pyhään kirjaan”, Al-Sharmani sanoo.

AL-SHARMANI antaa esimerkiksi Koraanista suuran 4:34. Kohdan tulkitaan yleensä tarkoittavan, että mies on avioliitossa naiseen nähden ylemmässä asemassa.

”Koraanin jakeen arabiankielisellä termillä on monta merkitystä, mutta sen merkitykseksi on vuosisatojen kuluessa vakiintunut, että mies on naisen käskynhaltija ja auktoriteetti”, Al-Sharmani sanoo.

Miehellä on tulkinnan mukaan taloudellinen velvollisuus elättää vaimo, ja vaimolla on velvollisuus olla seksuaalisesti miehen käytettävissä.

Se ei kuulosta kovin feministiseltä.

Mutta asiaan keskittyvät naistutkijat sanovat esimerkiksi, että jae viittaa miehen taloudelliseen vastuuseen perheen hyväksi eikä anna ylivaltaa suhteessa naiseen. He kiinnittävät huomiota muihin Koraanin jakeisiin, jotka määrittävät avioliittoa rakkauden, kiintymyksen ja myötätunnon kautta.

”Heidän näkemyksensä on, että hallitseva tulkinta on ristiriidassa Koraanin yleisen eettisen näkemyksen kanssa, joka korostaa ihmisten tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta.”

Kyseessä ei ole vain teologinen kiista. Naisaktivistit esimerkiksi Egyptissä ja Malesiassa vetoavat näihin tulkintoihin ajaakseen yhteiskunnallisia muutoksia, kuten uudistuksia perheoikeuteen ja lainsäädäntöön.

EI ole yllätys, etteivät tällaiset tulkinnat innosta kaikkia. Islamilaisesta feminismistä ei ole yksimielisyyttä asiaan keskittyvien tutkijoidenkaan parissa, saati muuten.

On niitä, joiden mielestä islam ja feminismi ovat ylipäätään yhteensopimattomia. Jotkut hylkivät feminismi-termiä ja pitävät sitä liian länsimaisena. Jotkut jakavat islamilaisten feministien tavoitteet, mutta pitävät käsitettä ongelmallisena.

Ja maallisuuden kannattajien mielestä lakeja ja yhteiskuntaa ylipäätään pitäisi uudistaa muista lähtökohdista kuin uskonnollisten tekstien perusteella, tulkittiin niitä sitten miten tahansa.

Al-Sharmanin mukaan uskonnollisilla perusteluilla on merkitystä siksi, että islam on tärkeä osa elämää niin monille ihmisille.

Jos uudistuksia perustelee islamilaiselta pohjalta, niillä on enemmän legitimiteettiä. Samalla uudistetaan uskonnollista diskurssia sukupuolinormeista. Kyseessä on myös uskonnollinen reformi.

HÄN ei itse halua kutsua itseään islamilaiseksi feministiksi. Al-Sharmani sanoo olevansa ennen muuta tutkija ja opettaja.

Eikä hän pidä lokeroista. Mutta islamilainen feminismi on hänen mukaansa tärkeä liike, jota on syytä tutkia ja tukea.

”Ei vain sukupuolikysymyksen vuoksi, vaan siksi, että se nostaa esiin laajempia kysymyksiä Koraanin etiikasta ja siitä, miten tietynlaisesta uskonnollisesta tiedosta tulee hallitsevaa.”

[...]

ISLAMIN uskon alusta saakka on kiistelty siitä, miten profeetan opetuksia pitäisi tulkita ja soveltaa käytännössä.

Varsinkin muut kuin muslimit näkevät helposti Koraanin vain lakikirjana, kokoelmana muuttumattomia sääntöjä. Se on Al-Sharmanin mielestä ongelmallinen luenta. Hänestä on tärkeää lukea kirjaa kokonaisuutena.

”Koraanin jakeista ylipäätään vain melko pieni osa sisältää velvoittavia määräyksiä. Lait, joita Koraanista puhuessamme ajatellaan, ovat yleensä niitä, joita pidämme barbaarisina ja ongelmallisina, kuten käsky leikata varkaalta käsi irti”, Al-Sharmani sanoo.

VASTAAVIA nykymittapuulla järkyttäviä sääntöjä on löydettävissä myös Raamatusta. Se on myös Koraanin tavoin hyvin patriarkaalinen teksti, jossa nainen on hierarkiassa miestä alempana. Tämä näkyy etenkin Vanhassa testamentissa, mutta myös Uudessa testamentissa.

Paavali käski tunnetusti naista vaikenemaan seurakunnassa. Länsimaissa lainsäädäntö ei enää suoraan perustu Raamatun jakeisiin, mutta sen sanomaa naisen asemasta heijastaa Suomessakin esimerkiksi keskustelu pappisviran sallimisesta naisille.

OSA Koraanin ohjeista on sidottu siihen historialliseen tilanteeseen, jossa profeetta Muhammed eli, eivätkä monet muslimit katso niiden velvoittavan tänä päivänä.

”Koraanissa on kyllä myös joitain lauseita, jotka saavat pysähtymään ja pohtimaan, miten oikeudenmukainen Jumala olisi voinut sanoa sellaista”, Al-Sharmani sanoo.

Kuten Naisten suuran jae 34, jonka loppuosa Al-Sharmanin mukaan tunnetaan ”vaimonhakkaamisjakeena”. Tarkalleen ottaen kohta kuuluu suomennettuna näin:

”Jos pelkäätte vaimonne olevan uppiniskainen, varoittakaa häntä, välttäkää häntä vuoteessa ja lyökää häntä, mutta jos hän sitten tottelee teitä, älkää ahdistako häntä enää. Jumala on korkea, mahtava. (4:34)”

Sanooko Jumala siis Koraanin mukaan, että naisia saa lyödä? Voiko kohtaa edes ymmärtää muuten?

RIIPPUU keneltä kysyy, Al-Sharmani sanoo.

Joidenkin mukaan jakeen arabiankielinen sana ei välttämättä tarkoita lyömistä. Toiset taas sanovat, että siinä todellakin puhutaan lyömisestä. Joidenkin mukaan lyömisen pitää olla mahdollisimman kevyttä.

”Toiset sanovat, että täytyy katsoa historiallista kontekstia, jossa Koraani syntyi. Väkivalta naisia kohtaan oli yleistä ja tyttölapsia jopa haudattiin elävältä. Tämän tulkinnan mukaan jakeen tarkoitus on vähentää väkivaltaa ja saada miehet kohtelemaan naisia paremmin”, Al-Sharmani sanoo.

Miten jae siis pitäisi ymmärtää?

”Sanon aina oppilailleni, että Koraanin opiskelun kauneus on siinä, että mitä enemmän asiaa tutkii, sitä selvemmin huomaa, miten valtava määrä erilaista tutkimusta siitä on. Juttu on siinä, että et tule koskaan saamaan selvää vastausta.”

KIINNOSTAVIA tulkintoja hän osaa kertoa myös moniavioisuudesta. Koraanin mukaan mies voi ottaa korkeintaan neljä vaimoa, jos kykenee kohtelemaan näitä tasapuolisesti.

Jotkut uskonoppineet eivät käytännössä hyväksy moniavioisuutta siksi, että se on tutkimusten mukaan haitaksi lapsille ja perheelle. Isäsuhde voi jäädä heikoksi ja perheen taloudellinen asema kärsiä, mistä seuraa muita ongelmia.

Siten moniavioisuuden voi Al-Sharmanin mukaan sanoa olevan ristiriidassa sen islamilaiseen lainoppiin kuuluvan periaatteen kanssa, että sääntöjen pitää olla hyväksi koko uskonnolliselle yhteisölle.

”Tämän tulkinnan kuulin Al-Alzharin yliopistossa Egyptissä hyvin perinteiseltä uskonoppineelta, joka ei ollut kiinnostunut feminismistä tai sukupuolten tasa-arvosta.”

ISLAMIN tutkimusta on opetettu Helsingin yliopistossa pitkään. Silti Mulki Al-Sharmanin nimitys islamilaisen teologian yliopistonlehtoriksi vuosi sitten herätti vastalauseita.

Kyseessä oli ensimmäinen islamilaisen teologian virka teologian tiedekunnassa. Tiedekunta perusteli tarvetta sillä, että uskontojen monimuotoisuus on lisääntynyt Suomessa.

Perussuomalaisten kansanedustajat Sami Samio ja Ville Tavio arvostelivat viran perustamista: ”Yliopistoissa jo pitkään harjoitettu naistutkimus näyttääkin saavan veronmaksajien kustannuksella kovan kilpailijan”, Samio kirjoitti Facebookissa.

Al-Sharmani on saanut myös sähköpostia kansalaisilta. Osa on ollut solvausta, islamin haukkumista ja vertaamista kommunismiin. Erään naisen sähköposti on jäänyt Al-Sharmanin mieleen poikkeuksena.

”Nainen kertoi vanhempiensa sukupolven taistelleen tasa-arvon puolesta ja vetosi minuun, että emme opettaisi epätasa-arvoa. Hänen pelkonsa oli aitoa, vaikka se kumpusi tietämättömyydestä”, Al-Sharmani sanoo.

”Vastasin, että emme opeta tunnustuksellista islamia ja kerroin esimerkkejä siitä, mitä opetan. Sanoin, että hän on tervetullut mille tahansa luennolleni.”

Nainen ei tullut.

AL-SHARMANIN mielestä reaktiot osoittavat yhteiskunnallisen keskustelun tarpeen ja sen, että monet eivät kunnolla tiedä, mitä islamin tutkimus yliopistossa on.
Helsingin Sanomat 20.9.2019

Ns. islamilainen feminismi on muslimimaissa käytännössä merkityksetöntä marginaalin marginaalia. Kun "islamin tutkija" länsimaan yliopistossa silti keskittyy tällaiseen marginaali-ilmiöön, sillä ei ole tarkoitus lisätä tietoamme islamin todellisuudesta vaan hämärtää sitä. Sillä, että islamista voidaan periaatteessa esittää myös kumouksellisen liberaaleja tulkintoja, jotka kääntäisivät nykyislamin käytännöt päälaelleen, ei ole merkitystä muslimimaiden muslimeille, mutta sitäkin enemmän länsimaalaisten islam-kuvalle, jota se vääristää, ikään kuin kaikki tulkinnat olisivat samalla viivalla ja noin vain vaihdettavissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset