Kokouksessa pari nuorempaa hemmoa ehdotti isänmaa- sanan vaihtoa kansallismieliseen ja että myös kristillissosiaalinen on mainittava. Olen täysin eri mieltä, äänestäjille jää tuosta mieleen vain kansallissosialistinen puolue. Mikä vika on kaikille tutussa ja hienossa isänmaassa?
Miksi sinä
@dothefake et kysy asiaa suoraan niiltä henkilöiltä, jotka näistä asioista kokouksessa puhuivat? Puhujien nimet kerrottiin koko salille ja ainakin useimpien näistä asioista kokouksessa puhuneiden perussuomalaisten yhteystiedot löytyvät helposti Googlen avulla. Pullervon tänään klo 18:01:11 julkaisema huomio Homma-keskustelun sisällöstä on erittäin aiheellinen. Sähköposti, yksityisviesti sekä puhelin on keksitty hyvästä syystä ja yhteystietoja löytyy nimiä googlettamalla.
Noin muuten olen kirjoittanut kansallismielisyyden ja isänmaallisuuden eroavaisuudesta jo vuonna 2012:
https://tuomastahti.wordpress.com/2012/02/10/nationalismi-ja-patriotismi/Eri henkilöt ovat antaneet aikojen kuluessa kansallismielisyydelle ja isänmaallisuudelle erilaisia kuvailuja ja määritelmiä. Yksimielisyyteen tuskin koskaan päästään, mutta näissä piireissä puhutaan välillä omaa isänmaata vahvasti korostaen ja ylistäen, mutta toisinaan alleviivataan kaikkien kansojen tasavertaisuutta. Niinpä on selvää, että tarvitaan kaksi eri termiä. Olen asiaa pohdittuani päätynyt pitämään seuraavaa jaottelua järkevänä:
Isänmaallisuus eli patriotismi on oman isänmaan korostamista ja uskollisuutta omalle isänmaalle (tai kotimaalle), kun taas kansallismielisyys eli nationalismi on ideologia siitä, että kaikilla kansoilla on tasavertainen oikeus elää rauhassa omalla alueellaan ilman, että mikään ulkopuolinen vallankäyttäjä hallitsee niitä.
Rautalankaesimerkki: Joku isänmaallinen ihminen saattaa kannattaa toisen valtion ja toisen kansan luonnonvarojen riistämistä tai jopa aluevaltauksia, kunhan se tekee omasta isänmaasta rikkaan tai suuren. Kansallismielinen ihminen ei sellaista voi kannattaa, koska kansallismielisyydessä kansat nähdään tasa-arvoisina.
Tämä ei tarkoita sitä, että kansallismielisyys ja isänmaallisuus sulkevat toisensa pois. Suomelle on täysin mahdollista edistää omaa etuaan loukkaamatta muiden kansojen itsemääräämisoikeutta. Kansallismielisyyttä ja isänmaallisuutta ei kuitenkaan tulisi käyttää synonyymeinä.
Huomasin erään miehen kirjoittavan aiemmin tänä vuonna Facebookissa, että tuhoutukoon vaikka koko muu maailma, kunhan Suomi kukoistaa ja säilyy. Tuollainen kommentti on omalla tavallaan isänmaallinen, mutta kansallismielisyyttä eli nationalismia siinä ei ole tippaakaan. Nämä ovat kaksi eri asiaa, vaikka poliittiselle puolueelle onkin mahdollista olla sekä isänmaallinen että kansallismielinen.
En pysty todistamaan, että minun käyttämäni määritelmät näille käsitteille olisivat ainoat oikeat, mutta aivan ehdottomasti tarvitsemme kaksi eri termiä näille kahdelle erilaiselle ajattelutavalle.