En ole äänestänyt puolesta. Tuosta GCM:stä ei edes päästy äänestämään. Esitin hallintovaliokunnassa pohjaesityksestä (että Suomi menee mukaan GCM:ään) poikkeavaa kantaa, mutta esitystäni ei kukaan kannattanut. Silloin esitykseni raukesi, joten siitä ei silloin äänestetty. Olen Perussuomalaisten ainoa jäsen hallintovaliokunnassa, joten tämän tyyppisissä asioissa minun on vaikea saada kannatusta. Huhtasaari oli kyllä varajäsenen ominaisuudessa kärkkymässä paikkaa, mutta muut puolueet olivat miehittäneet kaikki tuolit, ja Laura joutui istumaan sohvalla ilman äänioikeutta.
Tästä syystä esimerkiksi Soini ja muutamat muut ovat päässeet sanomaan että HaVissa asia meni "yksimielisesti". Oikeasti kävi niin, että esitykseni raukesi kun sitä ei kannatettu.
En oikeastaan edes tiedä, miten olisi ollut mahdollista jättää tässä asiassa eriävä mielipide (vrt. Essayah/ Suuri valiokunta). Liekö sitten jotain eroa sillä onko kyseessä E-kirje, O-asia, U-kirje, hallituksen esitys.. Täytyy selvittää tämä, mutta sen ohjeistuksen mukaan mikä meillä on ollut käytössä, ei eriävää ole päässyt tämän tyyppisissä asioissa jättämään, jos on jäänyt yksin. Eri asia sitten hallituksen esityksiin tehtyjen mietintöjen kohdalla.
Euroopan yhteistä turvapaikkapolitiikkaa voi joko kannattaa tai vastustaa sen mukaan, mitä se tarkoittaa. Jos se tarkoittaa sitä linjaa joka takavuosina oli Ruotsissa, niin ehdottomasti vastustan. Jos se taas tarkoittaa Unkarin, Tanskan, Itävallan jne. tiukentunutta linjaa, niin miksipä semmoinen ei kelpaisi?
Sinä aikana kun olimme hallituksessa, oli meillä päällä kielto uhmata hallituksen esityksiä/ haukkua muidenkaan puolueiden ministereitä, saati omia. Uhkaa tehostettiin sillä, että ei pääsisi seuraaviin vaaleihin, tai että potkittaisiin pois eduskuntaryhmästä/ puolueesta. Tästä syystä käynnistimme operaatio -puheenjohtajiston vaihdoksen. Siinä oli aikomuksena vaihtaa paria ministeriäkin. Sitä ennen jouduimme hiukan pitämään sordiinoa päällä, ja jopa kehumaan muiden ministereitä, jos erikseen kysyttiin.
Varmaan olen virheitä tehnyt, ja huolimatonkin ehkä ollut. Yritän parantaa tapani. Ja myös sen suhteen, että hieman aktiivisemmin vastailisin.