Suomen Perusta -ajatuspaja julkaissut pdf -muodossa olevan kirjan:
Kuinka kalliiksi
halpatyövoima tulee?
Ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinta,
työmarkkinat ja julkinen talous
Samuli Salminen
s. 13:
5 Yleistä saatavuusharkinnasta: Saatavuusharkinta koskee vain EU:n/ETA:n
ulkopuolelta matalapalkka-aloille töihin tulevia
s. 14:
5.1.2 Saatavuusharkinta koskee vain matalapalkka-aloille töihin tulevia. Erityisasiantuntija pää-
see suoraan töihin
s. 15:
Taulukko 1:
Oleskeluluvat Suomeen työn perusteella, jos tulee EU/ETA-alueen ulkopuolelta. Odotettavissa olevat käsittelyajat (kk) kesäkuussa 2018 hakemusperusteen mukaan, sekä koskeeko hakemusperustetta saatavuusharkinta. Lähde: Maahanmuuttovirasto (g).
Hakemusperuste Ensimmäinen lupa (kk) Saatavuusharkinta Jatkolupa (kk)
Startup-yrittäjä 1 Ei 1
Yrittäjä 8 Ei 4
Erityisasiantuntija 1 Ei 4
Yrityksen sisäinen siirto 3 Ei 3
Tutkija 1 Ei 1
Urheilu ja valmentaminen 2 Ei 2
Työharjoittelu 2 Ei 4
Kausityö, alle 6 kk – Ei –
Kausityö, 6–9 kk – Kyllä –
Työntekijän oleskelulupa 4 Kyllä 4
s. 16:
Saatavuusharkinnan päätökset. Kyseessä on matalapailkkaiset vähän koulutusta vaativat työt.
s. 18:
TE-toimiston osapäätös perustuu nk. kokonaisharkintaan, joka sisältää neljä komponenttia (Rikama
(2017), 6–14):
1. Saatavuusharkinta.
2. Työsuhteen ehtojen arviointi.
3. Työntekijän toimeentulon arviointi.
4. Työnantajan ja työntekijän edellytysten arviointi.
s. 20:
5.5 Saatavuusharkinta on poistettu alueellisesti usealta matalapalkka-alalta
Jokaisella alueellisellaElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella (lyh. ELY-keskus) on niiden omaa aluetta koskeva ulkomaisen työvoiman käyttöä koskeva linjaus. Nämä aluelinjaukset perustuvat ulkomaalaislakiin ja valtakunnalliseen työlupalinjaukseen. Aluelinjauksissa ELY-keskukset määrittävät ne ammattialat, joiden osalta saatavuusharkinta on poistettu niiden omalta alueelta
s. 21:
5.6 Saatavuusharkinta on poistettu turvapaikanhakijoilta
Turvapaikanhakijalle työnteko-oikeus myös ”ilman papereita”, turvapaikanhakija huolehtii itse
omista oikeuksistaan työntekoon liittyen.
s. 22:
Maahanmuuttoviraston ohjeiden mukaan turvapaikanhakijalla on oikeus tehdä ansiotyötä Suomessa:
• 3 kuukautta turvapaikkahakemuksen jättämisen jälkeen, mikäli turvapaikanhakija on esittänyt voi-
massaolevan matkustusasiakirjan turvapaikkahakemuksen jättämisen yhteydessä.
• 6 kuukautta turvapaikkahakemuksen jättämisen jälkeen, mikäli turvapaikanhakija ei esittänyt voi-
massaolevaa matkustusasiakirjaa turvapaikkahakemuksen jättämisen yhteydessä.
Kielteisen päätöksen saaneiden työnteko-oikeus jatkuu mahdollisen valitusprosessin ajan
s. 22 - 23:
Huomioita turvapaikanhakijoiden erittäin vapaasta työnteko-oikeudesta
Turvapaikanhakijoiden erittäin vapaan työnteko-oikeuden mahdollisia seuraamuksia voivat olla (asiaa käsitellään vielä tarkemmin raportin johtopäätöksissä alaluvussa 11.2.2)
• Muodostaa uuden reitin Suomeen (matalapalkka-aloille) sellaisille henkilöille, jotka eivät saisi muuten Suomeen oleskelulupaa EU-/ETA-alueen ulkopuolelta. Tällainen henkilö voi tulla Suomeen turvapaikanhakijana, ja hän on oikeutettu työntekoon 3/6 kuukauden kuluttua saapumisesta ilman, että hänen pitää hakea työntekijän oleskelulupaa. Pelkästään hakuajan puolesta turvapaikanhakijana työskentelemään tuleminen on ”kilpailukykyinen” työntekijän oleskeluluvan hakemiseen verrattuna, sillä jälkimmäisen hakuaika on odotusarvoisesti noin 4 kuukautta (taulukko 1).
• Mahdollistaa osaltaan valetyöpaikkamarkkinoiden syntymisen: Ei tarvita henkilöpapereita, ja viranomaiset (Maahanmuuttovirasto, TE-toimistot) eivät tarkista työsopimuksen ehtoja ennen työn aloittamista. Vaikka varsinainen turvapaikkapäätös on kielteinen, henkilö voi silti hakea Suomeen työntekijän oleskelulupaa, jos hänellä on työpaikka Suomessa. (Tähän liittyy myös sisäministeri Kai Mykkäsen suunnitelma hankkia irakilaisille kielteisen turvapaikanhakupäätöksen saaneille passit, ks. tarkemmin alaluku 11.2.2.).
----------
Halpatyöläinen maksaa vain vähän veroa palkastansa. Elämiseensä hän tarvitsee asumistukea ainakin kalliilla seudulla (esim. pääkaupunkiseutu). Lisäksi hän saattaa tarvita toimeentulotukea, esim. jos työ on osa-aikainen.
Huono koulutus mahdollistaa vain huonopalkkaiset ammatit.
Englannin tai suomen kielen taidon puute rajoittaa huomattavasti työnsaantimahdollisuuksia. Lisäksi kielitaidotonta on helppo huijata työehdoissa ja palkassa.
Niinpä halpamamu maksaa vähemmän veroja kuin saa valtiolta ja kunnilta tukea.
Halpamamu ei ole ratkaisu eläkekriisiin tai raihnaisten hoitokustannuksiin.
----------
Saatavuusharkinta tarkoittaa sitä, että työpaikkaa tarjotaan ensin EU- ja ETA -alueen asukkaille.
Parempi sekä työttömälle suomalaiselle että valtiontaloudelle, että työtön suomalainen saa työpaikan eikä sitä annetta EU- ja ETA -alueitten ulkopuolta tulleelle.