Kirjoittaja Aihe: 2017-11-06 Perinteisen lautasmallin lisäksi on olemassa monikulttuurinen lautasmalli  (Luettu 19579 kertaa)

Toni R Jyväskylästä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 873
  • Liked: 6845
  • Minä olen kaapumies!
Kouluruuan, ja koulujen opetuksen lienee kuitenkin tarkoitus tarjota käytännössä toimivia malleja, eikä yrittää väkisin ylläpitää jotain utopistista perunat ja tilliliha-kulttuuria?

No onko tarkoitus ylläpitää pronssikauden taikauskoon perustuvia ruokavalioita vuonna 2017?

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 352
  • Liked: 50713
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
Ihan oikeille ihmisille, ja lähinnä juuri koulujen käyttöön ja todellisuuteen näitä oppaita tehdään, ei aikuisten hommalle kirjoittavien lihaa syövien vhm:ien kiusaksi.

Sinuunkin olisi kannattanut syödä tillilihaa limakastikkeessa, niin sinustakin olisi tullut vhm. Ei tämä loppujen lopuksi aivan niin kauheaa ole, kuin voisi kuvitella, vaikka onkin kaikkeen syyllinen.

Taidat sinäkin loppujen lopuksi olla, sen verran laimeiksi mokutuksesi ovat käyneet.  ;) Sori ot.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 675
  • Liked: 2223
Todellisuus törmää sen yhtenäiskulttuuri-utopian kanssa, se on tapahtunut. Ja koulut sekä muu varhaiskasvatus operoi todellisuudessa tässä ja nyt.

Normiruoka, kuka sen määrittelee? Missä sitä normiruokaa tarjotaan? Pitäisikö peruskoululaisille ihan oikeasti sanoa, että syö tätä tai ole syömättä seuraavat 9 vuotta?

 Itselläni on ystäviä jotka ovat olleet koko ikänsä kasvissyöjiä. On ehkä ihan järkevää että kouluruokailun tarkoitus ei ole enää traumatisoida,  nolata tai stigmatisoida ketään kuten vielä 80 ja 90-luvuilla asiantila usein oli. Puhumattakaan sitten jostain ravitsemuksen opetuksesta.

Alaric

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 25 939
  • Liked: 68003
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
No kenelle vegaaninen malli, lihaton malli, sianlihaton malli, naudaton malli, urheilijan malli jne on tarkoitettu? Edes peruskouluissa ei enää mennä millään yhtenäisellä ruokalistalla, missä kasvisruoka tarkoitti parhaimmillaankin lihakastiketta ilman sitä lihaa. Ihan oikeille ihmisille, ja lähinnä juuri koulujen käyttöön ja todellisuuteen näitä oppaita tehdään, ei aikuisten hommalle kirjoittavien lihaa syövien vhm:ien kiusaksi.

Kukaan ei ole kiistänyt ettei monikulttuurinen tässä yhteydessä olisi vähän typerä nimi. Mutta sama poru siitä tulisi jos olisi eritelty halal/kosher/hare krishna/hindu/buddha/mikä tahansa uskonnollinen tai periaatteellinen syy olla syömättä jotain. Kouluruuan, ja koulujen opetuksen lienee kuitenkin tarkoitus tarjota käytännössä toimivia malleja, eikä yrittää väkisin ylläpitää jotain utopistista perunat ja tilliliha-kulttuuria?

Hienosti taas väistetty tilliliha-osastolle :)

Juuh, onhan se sanottu jo aiemminkin, että monikulttuurinen on huono sanavalinta. Mutta miten nämä kaikki mainitsemasi eri ruokavaliot on voitu puristaa yhteen 'monikulttuuriseen' lautasmalliin? Miten virolaisten, jenkkien, somalien, intialaisten, myanmarilaisten jne. ruokavalio voidaan yleistää ikään kuin yhdeksi mössöksi?

Onhan se lievästi sanottuna absurdia, että meillä on ikään kuin suomalaisten ja ei-suomalaisten ravintosuositukset. Kaikki ulkomaalaiset samassa paketissa. Etkö muka näe tässä mitään erikoista?
« Viimeksi muokattu: 10.11.2017, 23:34:05 kirjoittanut Alaric »
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 352
  • Liked: 50713
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
Todellisuus törmää sen yhtenäiskulttuuri-utopian kanssa, se on tapahtunut. Ja koulut sekä muu varhaiskasvatus operoi todellisuudessa tässä ja nyt.

Normiruoka, kuka sen määrittelee? Missä sitä normiruokaa tarjotaan? Pitäisikö peruskoululaisille ihan oikeasti sanoa, että syö tätä tai ole syömättä seuraavat 9 vuotta?

 Itselläni on ystäviä jotka ovat olleet koko ikänsä kasvissyöjiä. On ehkä ihan järkevää että kouluruokailun tarkoitus ei ole enää traumatisoida,  nolata tai stigmatisoida ketään kuten vielä 80 ja 90-luvuilla asiantila usein oli. Puhumattakaan sitten jostain ravitsemuksen opetuksesta.

Mutta et vaadi, että muslimilapsille sopii ja tulee tarjota yksinomaan kurkkukatkottua ja asianomaisin taikalausein varustettua halal-lihaa ja oikealla tavalla keitettyjä kasviksia - mieluiten ko. maista tänne rahtikoneella lennätettyjä kotimaassa kasvavia - oletko sittenkin rasisti? Olen pöyristynyt.  :-\

JJohannes

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 460
  • Liked: 3447
  • Eih bennek, eih blavek!
Todellisuus törmää sen yhtenäiskulttuuri-utopian kanssa, se on tapahtunut. Ja koulut sekä muu varhaiskasvatus operoi todellisuudessa tässä ja nyt.

Normiruoka, kuka sen määrittelee? Missä sitä normiruokaa tarjotaan? Pitäisikö peruskoululaisille ihan oikeasti sanoa, että syö tätä tai ole syömättä seuraavat 9 vuotta?

 Itselläni on ystäviä jotka ovat olleet koko ikänsä kasvissyöjiä. On ehkä ihan järkevää että kouluruokailun tarkoitus ei ole enää traumatisoida,  nolata tai stigmatisoida ketään kuten vielä 80 ja 90-luvuilla asiantila usein oli. Puhumattakaan sitten jostain ravitsemuksen opetuksesta.

Onko tässä ketjussa kukaan sanonut, ettei saisi syödä kasvisruokaa tai ettei saisi syödä etnistä ruokaa? Ei.

On kyse kahdesta asiasta:

1) "Monikulttuurinen" esiintyy ilmeisesti tässä yhteydessä synonyyminä ilmaisulle "arabimaista tai Afrikasta peräisin oleva". Ja vaikka ei esiintyisikään, on mieletöntä niputtaa kaikki maailman muut ruokaperinteet paitsi suomalainen ruokaperinne joksikin "monikulttuuriseksi" ruokaperinteeksi.

2) Urheilijalla on erilaiset tarpeet ravintoaineiden saannin suhteen. Toisiin etnisyyksiin kuuluvilla ihmisillä ei. Jos on katsottu hyväksi, että ateriasta vain 25% tulisi olla "proteiininlähdettä" niin on silloin yhdentekevää, onko tuo "proteiininlähde" suomalaista karjalanpaistia vai somalialaista grillattua vuohenkoipea.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

MW

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 278
  • Liked: 18452
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
"Beggers can not be choosers" on aika hyvä lautasmalli, vanha ja koeteltu.

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 548
  • Liked: 11814
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
Monikulttuurinen lautasmalli = työkansa piffaa ilmaisen lautasellisen ruokaa paitsi loisivalle haittamamulle niin myös verovaroilla loisivalle apparaatsnikille, siis sille todellista DeLuxe sosiaalietuutta nauttivalle virkaloiselle tai "yrittäjälle"
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Kari Kinnunen

  • Vieras
Monikulttuurinen lautasmalli = työkansa piffaa ilmaisen lautasellisen ruokaa paitsi loisivalle haittamamulle niin myös verovaroilla loisivalle apparaatsnikille, siis sille todellista DeLuxe sosiaalietuutta nauttivalle virkaloiselle tai "yrittäjälle"

No juurikin näin. Suomessa sentään saa eräät ryhmät maksuttomat, ei ilmaiset, ateriat ihan joka päivä. Näiden ryhmien edustajien kannattaisi pitää leipäläpensä kohtalaisen pienellään. Lahjaksi saadusta ei ole kohteliasta kitistä.
Voipi tulla sekin aika kun se jokapäiväinen leipä ei ole aivan itsestäänselvä asia.
 

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 831
  • Liked: 58865
  • Kekkosen re-inkarnaatio
YLE: https://yle.fi/a/74-20031301
Turkulainen tutkija ja Åbo Akademin ylipistonlehtori Måns Broo on kääntynyt hinduksi ja on julkaissut kirjan uskonnon ja ruoan välisistä suhteista.

Lainaus
Onko lehmä pyhä, saako sikaa syödä? Uskonto voi pyhittää ruoan tai näännyttää ihmisen nälkään
Kaikki maailman uskonnot säätelevät syömistä. Pyhä, paha ruoka on ensimmäinen suomenkielinen tietokirja ruoan ja uskonnon suhteesta.


Hindu ei syö lehmää, muslimilla on halal ja juutalaisella kosher....

Jotta kristittykin on jotain, niin han-argumentilla tuodaan ehtoollinen, jossa leivällä on rooli ja viiniä pidetään Kristuksen veren symbolina....
Wattafuk?

Kun muut uskonnot kertovat mitä saa syödä ja mitä ei, jotta kristityt saadaan samaan soppaan, pitää vetää Kristuksen ruumis ja veri esimerkiksi meille pyhistä ruoista.

Logiikka kuulostaa aukottomalta. Kun haen alkosta pahvilaatikon punkkua, niin jessen vertahan siinä kotiini kuskaan. Ja kun ostan kaupasta rieskaa, niin jessen lihaahan siinä vien.

Lainaus
Kaikki uskonnot säätelevät syömistä
Ruokaan liittyviä sääntöjä on kaikissa uskonnoissa runsaasti.

Ei saa syödä sikaa, se on saastainen (muslimit), ei saa koskea lehmään, se edustaa anteliaisuutta ja ruokkijaa (hindut), pitää paastota ennen pääsiäistä (kristityt). Ruoka voi edustaa pelastusta (viini on Kristuksen veri) tai henkistymistä, lähentymistä jumalaa kohden (paasto).

Paastokin voi olla henkinen. Pidättyminen jostain nautinnosta. Ei se ole kristityllä välttämättä ruoka.

Lainaus
– Ei ole pitkää aikaa siitä, kun suomalaisissakin perheissä luettiin ruokarukous pöydän äärellä ennen ateriaa. Ja tietysti joissain perheissä se on yhä tapana, muistuttaa Virpi Mäkinen.

Otsikko oli syömisen sääteleminen. Ei siihen liittyvät rituaalit. Toki ruokarukouksen joku voi rinnastaa halal-teurastuksessa tapahtuvaan ällähöintiin, mutta ruokarukoukseen ei ole kaavaa, eikä siihen liity ohjetta, miten ruoka on tapettu, tai mitä eläintä siinä on.

Ja koska kristinusko ei sääntele ihmisten ruokavaliota, toki sinne on otettu mallikappale:
Lainaus
Pyhä, paha ruoka -kirjassa Åbo Akademin kirkkohistorian professori Päivi Salmesvuori kertoo 1100-1200-lukujen taitteessa eläneestä Marie Oigneslaisesta. Oigneslainen eli Belgiassa Liegen kaupungissa. Hän ei ollut nunna, vaan naimisissa oleva hurskas nainen.

Oigneslainen teki elämäkertatietojen mukaan miehensä kanssa sopimuksen, että pariskunta omistautuu Kristuksen kärsimysten kunnioittamiselle elämällä askeettisesti.

Oigneslainen vei paaston äärimmilleen ja lopulta kuoli aliravitsemukseen. Kirjan luvussa puhutaan pyhästä anoreksiasta.

Hindut vaan ei syö lehmää, kun se antaa maitoa ja kenkänahat. Muslimit eivät sikaa, kun se on saastainen. Sama koskee juutalaisia, mutta tämähän vaan on pieni väärinkäsitys, kun aikanaan sianliha oli huonosti säilyvää ennen jääkaappeja. Mutta kristityt paastoaa itsensä hengiltä.

Luin otsikon uudelleen uskonto sääntelee syömistä ja uskonto voi näännyttää nälkään. Tämä on oksymoroni, sillä muslimiuskonto todellakin pyhissä kirjoituksissa ja nykytulkinnassa sääntelee syömistä, mutta ainoa nälkään nääntynyt päätti toteuttaa henkilökohtaista uskoaan näännyttämällä itsensä nälkään. Ei se ollut uskonto, vaan jonkun oma päätös toteuttaa uskoaan valtavirrasta poikkeavalla tavalla.

En ota tätä niin raskaasti, kuin tämä kirjoitus antaa olettaa, mutta olihan taas pläjäys. Ihan sama kun vertaisi suomalaisten lauantaisaunaa siihen, kun muslimi pesee itsensä rituaalisesti ennen rukousta ja jos rukoillessaan pieraisee, pesee uudelleen.

-i-
« Viimeksi muokattu: 18.05.2023, 22:07:16 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 303
  • Liked: 22971
Monikulttuurinen ateria.

Raju ripulikaaos Ruotsissa – nyt puhuu Raymond Paska https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009977713.html

"Jönköpingin vuokratalojen Vätterhemin toimitusjohtaja Raymond Paska kertoo Expressenin mukaan, että tilaisuudessa tarjoiltiin falafeleja, tabbouleh-salaattia ja hummusta.

– Se oli totaalinen systeemin nollaus, konferenssiin osallistunut Paska sanoo.

Tähän mennessä sairastuneita on tarkalleen 95, ja he ovat kärsineet ripulista ja vatsakivuista."
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Tagit: