Kirjoittaja Aihe: Posti alkaa ensi kuusta periä lisähintaa ja nostaa toimitusaikoja  (Luettu 10936 kertaa)

Fiftari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 525
  • Liked: 4613
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Lainaus
Posti alkaa ensi kuusta periä lisähintaa siitä, että kirje on perillä 2 päivässä – Muuten se jaetaan 4 työpäivän kuluessa

HINNAT  Tavallisen postikortin saa jatkossa perille kahdessa työpäivässä maksamalla yhteensä 3 euroa.

Posti tiedottaa, että maaliskuun alusta alkaen kirjeposti jaetaan 4 työpäivän kuluessa määränpäähänsä.

Mikäli kirjeensä haluaa perille nopeammin, pitää perinteisten postimerkkien rinnalle lisätä uusi Plus-merkki. Uudistus tuo Postin mukaan kuluttajien toivomaa seurattavuutta kirjeisiin.

– Kuluttajat ovat toivoneet seurattavuutta myös tavallisiin kirjeisiin, Postin kuluttajakirjepalvelujen johtaja Noora Laaksonen perustelee tiedotteessa.

Postin mukaan 4 työpäivän kesto kirjepostin jakelussa on vuonna 2017 voimaan tulleen postilain mukainen.

– Haluamme tarjota helpon lisäpalvelun eli Plus-merkin, jolla lähettäjä uutena ominaisuutena näkee, milloin kirje on jaettu. Plus-merkillä varustettu kirje on perillä kahdessa työpäivässä, Laaksonen sanoo.

Plus-merkki maksaa 1,50 euroa ja se laitetaan kirjeeseen tavallisen postimerkin viereen. Sen jälkeen lähettäjä voi ottaa merkistä kuvan tai ottaa koodin talteen. Kun kirje on jaettu perille, käyttäjä näkee sen OmaPosti-sovelluksesta tai Postin verkkopalvelusta.

Plus-merkin voi kiinnittää kaikkiin kotimaassa tavallisena kirjeenä kulkeviin lähetyksiin. Plus-merkki ei sisällä kirjeen postitusta, joten lähetykseen on lisättävä perinteisiä postimerkkejä tarvittava määrä kuten aikaisemmin. Näin ollen esimerkiksi tavallisen postikortin saaminen perille 2 päivässä maksaa yhteensä 3 euroa.

Plus-merkillä varustettu kirje toimitetaan perille kahdessa arkipäivässä. Lisäpalvelu toimii Suomen sisäisissä kirjeissä, pois lukien Ahvenanmaa. Kirjeen voi jättää Postiin tai Postin kirjelaatikkoon.
Helsingin Uutiset

En löytänyt haulla postiketjua. Mutta siis. Posti aloittaa yt:t, potkii porukkaa pihalle, samalla se nostaa hintoja ja toimitusaikoja ja sitten itkee kun lähetykset vähenee. Toisaalta posti on vähentänyt porukkaansa vuosien saatossa tasaisen tappavaa tahtia. Työmäärä per työntekijä sen sijaan on noussut, kaveri tekee pääsääntöisesti 10-12 tunnin päivää koska ei vain ehdi tekemään kaikkea normaalissa työajassa. Ja kun porukka palaa loppuun niin aletaan huutamaan ettei teillä mitään ole.

Alla linkki vuoden 2015 juttuun postin johtajien palkoista.
Postin johtajien palkat
Koska elämme epävakauden aikoja jokainen ostaa itselleen vatupassin.

-Repomies

flammee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 665
  • Liked: 579
Näkee että on hillotolppamiehiä johdossa - sen sijaan että pyrittäisiin johtavaan markkina-asemaan laadullisella parhaudella, säästetään laadusta ja toiminnasta, jotta riittäs tolpanhallitsijoille hilloa lyhyellä aikavälillä. Kilpailu sitten kyllä päästää postin kärsimyksistään aikanaan, mutta se tuskin hillotolppamiehiä häiritsee, kerkiävät kyllä kerätä itelleen riittävät hillovarastot.

Miniluv

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 31 006
  • Liked: 12390
  • Mode EVP. 1/949jkl #propelipää
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.
"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 26 737
  • Liked: 18629
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

60-luvulla syntyneenä muistan tuon. Silloin oli vähemmän työttömiäkin. Postiauton matkassa oli mukava istua etupenkissä, kun apupoika avasi oven ja heitti lähetyksen vauhdissa postilaatikkoon tien vieressä. Osui aika tarkasti  :) Kirjeet kulkivat luullakseni nopeammin kuin nyt luvatussa neljässä työpäivässä. Mutta tehostumista on tapahtunut!
Meillä oli peli käynnissä, mustavalkoinen peli ja niistä oli mukava leikkiä. Boyer tuli luokseni, kosketti minua käsivarteen ja sanoi:
-"Veli, jos minulla olisi sinun väritys niin minä olisin miljonääri".
-"Takuulla olisit Boyer. Valkoinen nahkahan siihen vaan vaaditaan.

Charles Bukowski: Postitoimisto

Fer

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 103
  • Liked: 184
Vuonna 2009 1.lk postimerkki maksoi 80 senttiä ja näistä kirjeistä reilu 98 % oli seuraavana päivänä perillä (Postin oman ja Viestintäviraston suorittaman lakiin pohjautuvan laaduntarkkailun mukaan). 2.lk merkki oli 65 senttiä ja nämä jaettiin viimeistään postittamisesta kolmantena päivänä perille, käytännössä usein jo toisena päivänä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019, 13:18:31 kirjoittanut Fer »

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 361
  • Liked: 6811
  • Burn
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

Tuo kyllä ikävästi alkaa kääntyä ajattelutapaan, "Silloin kun Suomi oli vielä olemassa".
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Ei tästä maailmanloppua tule. Osalla planeetasta elinolot muuttuvat vaikeammiksi, mutta ihmisiä on elänyt vaikeissakin oloissa.”
--Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas

ismolento

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 006
  • Liked: 4962
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

Kyllä, näin oli. Muistan itsekin sen ajan. Tosin maaseudulla posti tuli yleensä vain kerran päivässä, useinkin vasta iltapäivällä. Mutta ainakin Helsingissä jaettiin kaksi kertaa päivässä ja postimaksut kuitenkin olivat kohtuulliset.

Eisernes Kreuz

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 702
  • Liked: 22254
  • Quid est veritas?
Aikoinaan kusti polki postin syrjäisiinkin torppiin. 2000-luvun huippumoderni postilaitos (anteeksi, yhtiö) ei siihen enää ollenkaan kykene.

Seuraava parannus toimintaan lienee, että asiakkaat saavat itse käydä hakemassa postinsa lähimmästä lajittelukeskuksesta.
There is freedom of speech, but I cannot guarantee freedom after speech.
- Idi Amin, diktaattori
Hyvää oppi tekee terroristillekin!
- Jari Taponen, ylikomisario

Helmeri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 391
  • Liked: 205
Lainaus
Posti alkaa ensi kuusta periä lisähintaa siitä, että kirje on perillä 2 päivässä – Muuten se jaetaan 4 työpäivän kuluessa

HINNAT  Tavallisen postikortin saa jatkossa perille kahdessa työpäivässä maksamalla yhteensä 3 euroa.

Posti tiedottaa, että maaliskuun alusta alkaen kirjeposti jaetaan 4 työpäivän kuluessa määränpäähänsä.

Mikäli kirjeensä haluaa perille nopeammin, pitää perinteisten postimerkkien rinnalle lisätä uusi Plus-merkki. Uudistus tuo Postin mukaan kuluttajien toivomaa seurattavuutta kirjeisiin.

– Kuluttajat ovat toivoneet seurattavuutta myös tavallisiin kirjeisiin, Postin kuluttajakirjepalvelujen johtaja Noora Laaksonen perustelee tiedotteessa.

Postin mukaan 4 työpäivän kesto kirjepostin jakelussa on vuonna 2017 voimaan tulleen postilain mukainen.

– Haluamme tarjota helpon lisäpalvelun eli Plus-merkin, jolla lähettäjä uutena ominaisuutena näkee, milloin kirje on jaettu. Plus-merkillä varustettu kirje on perillä kahdessa työpäivässä, Laaksonen sanoo.

Plus-merkki maksaa 1,50 euroa ja se laitetaan kirjeeseen tavallisen postimerkin viereen. Sen jälkeen lähettäjä voi ottaa merkistä kuvan tai ottaa koodin talteen. Kun kirje on jaettu perille, käyttäjä näkee sen OmaPosti-sovelluksesta tai Postin verkkopalvelusta.

Plus-merkin voi kiinnittää kaikkiin kotimaassa tavallisena kirjeenä kulkeviin lähetyksiin. Plus-merkki ei sisällä kirjeen postitusta, joten lähetykseen on lisättävä perinteisiä postimerkkejä tarvittava määrä kuten aikaisemmin. Näin ollen esimerkiksi tavallisen postikortin saaminen perille 2 päivässä maksaa yhteensä 3 euroa.

Plus-merkillä varustettu kirje toimitetaan perille kahdessa arkipäivässä. Lisäpalvelu toimii Suomen sisäisissä kirjeissä, pois lukien Ahvenanmaa. Kirjeen voi jättää Postiin tai Postin kirjelaatikkoon.
Helsingin Uutiset

En löytänyt haulla postiketjua. Mutta siis. Posti aloittaa yt:t, potkii porukkaa pihalle, samalla se nostaa hintoja ja toimitusaikoja ja sitten itkee kun lähetykset vähenee. Toisaalta posti on vähentänyt porukkaansa vuosien saatossa tasaisen tappavaa tahtia. Työmäärä per työntekijä sen sijaan on noussut, kaveri tekee pääsääntöisesti 10-12 tunnin päivää koska ei vain ehdi tekemään kaikkea normaalissa työajassa. Ja kun porukka palaa loppuun niin aletaan huutamaan ettei teillä mitään ole.

Alla linkki vuoden 2015 juttuun postin johtajien palkoista.
Postin johtajien palkat

Johtajien palkkoja olisi syytä tarkastaa osana tuota uudistusta. Tosin eivät kyllä poikkea mitenkään muiden firmojen johtajien palkoista.

Vaikka pakettin toimitusmäärissä on reilua kasvua, on kirjepostin määrä tippunut kolmannekseen huippuvuosista. Eli ei ihme, että ei jaeta ihan joka päivä. Ja hyvä niin, kun löydetään säästöjä. Sen verran vähän rakastan veroja.

Kommenttini veroista taisi ollakin turha, koska ilmeisestikin postia ei avusteta verovaroista.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019, 14:13:44 kirjoittanut Helmeri »

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 111
  • Liked: 146
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

60-luvulla syntyneenä muistan tuon. Silloin oli vähemmän työttömiäkin. Postiauton matkassa oli mukava istua etupenkissä, kun apupoika avasi oven ja heitti lähetyksen vauhdissa postilaatikkoon tien vieressä. Osui aika tarkasti  :) Kirjeet kulkivat luullakseni nopeammin kuin nyt luvatussa neljässä työpäivässä. Mutta tehostumista on tapahtunut!

Oli kyllä postiautoverkko yhdessä VR:n lättähattujen kanssa upea ja edullinen tapa ajokortittomallekin päästä hyvien kalavesien vierelle Itä- ja Pohjois-Suomessa. Ainakin 70-luvun loppuun nuo toimivat hyvin.

Kirjepostin ja aikakausilehtien jakelumäärät ovat nykyään niin pieniä, että homma supistunee jatkossa entisestään, nyt kaavailtu on vain välivaihe. Pakettipuolella kilpailu kai ei moista hidastelua salli, mutta on se toki kummallista, kun ulkomaisesta verkkokaupasta tilattu tuote saapuu kotiovelle tai pakettiautomaattiin kiikutettuna nopeammin ja edullisemmin kuin kotimaasta tilattu ja toimitettu. Toki hintaan kai vaikuttaa joku epäedullinen postisopimus.

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Lainaus käyttäjältä: Fiftari
En löytänyt haulla postiketjua. Mutta siis. Posti aloittaa yt:t, potkii porukkaa pihalle, samalla se nostaa hintoja ja toimitusaikoja ja sitten itkee kun lähetykset vähenee.
Entinen syömähammas, ykkösluokan kuluttajakirje, on kohtuullisen vanhentunut tuote. Ajat muuttuvat, ja sinänsä on toivottavaa että Posti muuttuu siinä mukana. Jokainen voi tarkastella tilannetta kysymällä itseltään, kuinka monta 1.lk:n kirjettä on lähettänyt kuluneen vuoden aikana, ja verrata tilannetta esim. 10v ja 20v takaiseen.

Lainaus käyttäjältä: Fiftari
Toisaalta posti on vähentänyt porukkaansa vuosien saatossa tasaisen tappavaa tahtia. Työmäärä per työntekijä sen sijaan on noussut, kaveri tekee pääsääntöisesti 10-12 tunnin päivää koska ei vain ehdi tekemään kaikkea normaalissa työajassa.
Nähtävästi kaverisi on jakelussa töissä. Meillä postikeskuksessa ylityöt ovat palkinto, kuten esimiehet asian ovat ilmaisseet. Se on palkinto joka annetaan osa-aikaisille työntekijöille, jotka ovat nykyään SOLin kautta talossa töissä. Aikaisemmin oli omiakin osareita, kuka mistäkin syystä, nykyään kämppä täynnä eri maista haalittua porukkaa, jotka eivät ymmärrä kieltä, eivätkä ole missään määrin kiinnostuneet työn laadusta.

Lainaus käyttäjältä: Ernst
60-luvulla syntyneenä muistan tuon. Silloin oli vähemmän työttömiäkin. Postiauton matkassa oli mukava istua etupenkissä, kun apupoika avasi oven ja heitti lähetyksen vauhdissa postilaatikkoon tien vieressä.
En ole ihan varma olenko tehnyt kotiläksyni kunnolla tämän asian osalta, mutta minulla on käsitys, että linja-autosta jaettiin heittäen pelkästään lehtiä, ja kirjeposti sitten myöhemmin oikeaan postilaatikkoon.
En nyt kuollaksenikaan muista millä nimellä noita laatikoita kutsuttiin, mutta niitä on jäänteinä edelleen siellä täällä.

Lainaus käyttäjältä: Helmeri
Johtajien palkkoja olisi syytä tarkastaa osana tuota uudistusta.
Johtajia olisi syytä tarkistaa. Postin keskeisimmät ongelmat ovat management-by-perkele -johtamien, ja se että pääkonttorin väellä ei ole mitään käsitystä tai tietoutta prosessista. Osa ei tunne edes postiterminologian perusteita.


Lainaus käyttäjältä: Helmeri
Vaikka pakettin toimitusmäärissä on reilua kasvua, on kirjepostin määrä tippunut kolmannekseen huippuvuosista.
Tässä on hyvä taas erottaa rahalla maksettavat kuluttajakirjeet yrityskirjeistä. Kokonaisvolyymi on laskenut pidemmän aikaa, mutta yhden kuluttajakirjeen hinnalla saa parista useampaan yrityskirjettä, taustatekijöistä riippuen.

Lainaus käyttäjältä: Helmeri
Kommenttini veroista taisi ollakin turha, koska ilmeisestikin postia ei avusteta verovaroista.
Toistaiseksi kyllä. Työntekijäliiton, PAU:n puheenjohtaja esitti hiljattain käden ulottamista veronmaksajien taskuihin riittävän palvelutason turvaamiseksi tulevaisuudessa.
Tämä on lähtökohtaisesti väärä ajattelutapa, vaikka kenties hän yleistä hyvää ja postilaisten työllisyystilannetta ehkä ajattelikin.
Oikea tarkastelupiste on postilaki. Mikäli laki mahdollistaa vähemmän, Posti yhtiönä tekee vähemmän, ja käärii voitot johtajilleen ja valtiolle. Mikäli laki velvoittaa enemmän, työntekijöiden tuottamasta lisäarvosta valuu vähemmän harvoille ja valituille.

Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 361
  • Liked: 6811
  • Burn
Nähtävästi kaverisi on jakelussa töissä. Meillä postikeskuksessa ylityöt ovat palkinto, kuten esimiehet asian ovat ilmaisseet.

Heh, näköjään Hommalla on agentteja joka puolella.

Kovasti ihmettelen, että tilatessani iHerbistä, kestää maksikirjeellä tulla kymmenisen kilsaa himaan Helsinki-Vantaan lentopostista yhtä kauan, kuin matka Kaliforniasta Suomen kamaralle.

Samoin, jos ystävällinen tullivirkailija haluaa paunan läskiään, Posti yhteistyökumppanina ei viitsi laittaa viestiä OmaPostiin, vaan kiikuttaa paperisen kirjeen mulle himaan.

Avuliaasti ette viitsi liittää alkuperäistä lähetystunnusta tullikirjeeseen, vaan keksitte siihen oman koodinne, jotta saa arvailla, että mikäköhän paketti tällä kertaa jumittaa tullissa.

Toistaiseksi vasta kaksi maksikirjettä on minulta nussittu, joten sikäli ei paha. Toisesta oli jopa pakettikortti laitetu postilaatikkoon, eli olitte muka jo yrittäneet toimittaa. Lähikaupan kassa (eli postivirkailija oman työn ohessa) kertoi, että niitä (maksikirjeitä) nyysitäänkatoaa ihan vitusti.

Anteeksi avautumiseni.

NOVUS ORDO HOMMARUM
”Ei tästä maailmanloppua tule. Osalla planeetasta elinolot muuttuvat vaikeammiksi, mutta ihmisiä on elänyt vaikeissakin oloissa.”
--Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 799
  • Liked: 24647
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

60-luvulla syntyneenä muistan tuon. Silloin oli vähemmän työttömiäkin. Postiauton matkassa oli mukava istua etupenkissä, kun apupoika avasi oven ja heitti lähetyksen vauhdissa postilaatikkoon tien vieressä. Osui aika tarkasti  :) Kirjeet kulkivat luullakseni nopeammin kuin nyt luvatussa neljässä työpäivässä. Mutta tehostumista on tapahtunut!

Sain kunnian työskennellä PTL:ssä autopostimiehenä/rahastajana kolmella linjalla 80 -luvun alkupuoliskolla. Töitä oli. Rahti ja posti kulkivat. Muistikin parani kummasti kun piti muistaa pysäkkien nimet, postilodjujen nimet, pysäkiltä pysäkille hinnatkin. Jotkin laatikot olivat niin lahoja, että postinippu tupsahti laatikosta läpi kun viskasin vauhdista. Minulla oli vaikeaa pidätellä nauruani kun kyydissä oli matkustajiakin. Rahastuslaskukoneen lanseerasi Kajaani Oy elektroniikka. Saatiin vielä uudet keltaiset automaattivaihteiset Volvo linja-autot.

Ja nyt ei ole mitään jäljellä. Bernerin sanoin: "Puitteet ovat nyt kunnossa."
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Helmeri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 391
  • Liked: 205
Aikoinaan kusti polki postin syrjäisiinkin torppiin. 2000-luvun huippumoderni postilaitos (anteeksi, yhtiö) ei siihen enää ollenkaan kykene.

Seuraava parannus toimintaan lienee, että asiakkaat saavat itse käydä hakemassa postinsa lähimmästä lajittelukeskuksesta.

Aikoinaan eli omalta kohdaltani 70-luvulla, posti (niin lehdet kuin kirjepostikin) haettiin kilsan päästä.

MattiN

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 133
  • Liked: 140
mmm:n kommentti oli hyvä. Minkäpä posti sille tekee, että kirjeitä lähetetään jatkuvasti vähemmän. Sekään ei auttaisi mitään, vaikka lysti olisi ilmaista.

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Lainaus käyttäjältä: Lasse
Kovasti ihmettelen, että tilatessani iHerbistä, kestää maksikirjeellä tulla kymmenisen kilsaa himaan Helsinki-Vantaan lentopostista yhtä kauan, kuin matka Kaliforniasta Suomen kamaralle.
Lentokentältä lentokentälle on suora veto ilman välivaiheita, eli mitä siihen lentämiseen nyt menee aikaa? 10h? Epämuotoisia lähetyksiä sisältävät säkit siirtyvät Vantaalta postikeskukseen pääsääntöisesti saman työpäivän aikana, ja ne selvitetään iltavuoron aikana kulkunopeuden mukaan. 2.lk lähetykset kulkevat päivää hitaammin perille, eli lähetyksen matka ulkomaan terminaalista sinun postilaatikkoosi pitäisi kestää vähintään kaksi työpäivää, korkeintaan neljä.

Lainaus käyttäjältä: Lasse
Samoin, jos ystävällinen tullivirkailija haluaa paunan läskiään, Posti yhteistyökumppanina ei viitsi laittaa viestiä OmaPostiin, vaan kiikuttaa paperisen kirjeen mulle himaan.
Lainaus käyttäjältä: Lasse
Avuliaasti ette viitsi liittää alkuperäistä lähetystunnusta tullikirjeeseen, vaan keksitte siihen oman koodinne, jotta saa arvailla, että mikäköhän paketti tällä kertaa jumittaa tullissa.
Vieras aihealue.

Lainaus käyttäjältä: Lasse
Toistaiseksi vasta kaksi maksikirjettä on minulta nussittu, joten sikäli ei paha. Toisesta oli jopa pakettikortti laitetu postilaatikkoon, eli olitte muka jo yrittäneet toimittaa. Lähikaupan kassa (eli postivirkailija oman työn ohessa) kertoi, että niitä (maksikirjeitä) nyysitäänkatoaa ihan vitusti.
Virkailijoita ei ole ollut olemassa sitten vuoden 1994, ja asiamiepostin työntekijällä ei ole mitään jakoa verrattaessa ammattiylpeään postityöntekijään. Niin läpipaskaa touhua joutunut katselemaan heidän suunnastaan, että itseänikin välillä hirvittää asioida aspossa.

Ei niitä lähetyksiä oikeasti kukaan varasta. Useammalle katoamiselle on varsin rationaalinen, joskaan ei välttämättä kovin hyväksyttävä syy. Volyymit ovat kuitenkin suuria, ja se tilastollinen lähetyksen katoaminen osuu aina jonkun kohdalle. Silloin tällöin lentokoneitakin tippuu taivaalta.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 144
  • Liked: 11104
Aiheeseen (Posti) liittyen:

En tiedä kuinka julkinen asia tämä aikanaan oli ja on nykyään, mutta jotenkin veikkaan, että ainakaan ns. suuri yleisö ei tätä tiedä.

Olin aikanaan (2000-luvun alussa) töissä tehtävässä, joka mahdollisti pääsyn, noh, sanotaanko nyt vaikka "Postin hallinnoimaan tilaan", jossa järjestettiin edustustilaisuuksia, mutta myös Postin oman johtoportaan erilaisia tilaisuuksia ja palavereja.

Jo siihen maailman aikaan Posti oli jyrkässä alamäessä, rividuunareita potkittiin pihalle ja jäljelle jääneitä pidettiin nälkäpalkoilla tuiskussa puurtamassa. Tämä alamäki ei toki mitenkään näkynyt tämän "Postin hallinnoiman tilan" varustuksessa tai tarjoiluissa. Ei ruokatarjoilun, mutta ei varsinkaan juomatarjoilun suhteen. Laatuviinejä ja konjakkeja virtasi. Tämä nyt on toki ihan normaalia sikailua, mutta sitten tuli vastaan sellaista, jota ei ole tullut vastaan missään vastaavassa porsasteluluolassa. Ja ihan omin silmin nähtynä:

Postin omilla etiketeillä varustettua olutta. Oli muistaakseni vitsikkäästi "Postin merkki" -olut. Pulloissa varmaankin ihan jotain peruskepukkaa, oli vaan teetetty etiketit erikseen. Nykyäänhän monikin panimo tarjoaa vastaavaa palvelua.

Kuten sanottua, voihan se olla, että tuo oli täysin tiedossa oleva asia jo silloin? Itse en ollut vaan törmännyt moiseen, enkä kuullut tuollaista olevan Postilla. Olisi jälkikäteen ajatellen pitänyt tallentaa moinen hylsy, mutta kun on nuori, pelkuri, ja perheen toimeentulo oli kiinni siitä työpaikasta (josta olisi lentänyt pihalle kuin leppäkeihäs, jos moisesta olisi jäänyt kiinni), niin jäi tallentamatta. Harmittaa toki nyt moinen pelkuruus.

e:typo
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019, 21:48:36 kirjoittanut MiljonääriPlayboy »
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Lainaus käyttäjältä: MiljonääriPlayboy
Olin aikanaan (2000-luvun alussa) töissä tehtävässä, joka mahdollisti pääsyn, noh, sanotaanko nyt vaikka "Postin hallinnoimaan tilaan", jossa järjestettiin edustustilaisuuksia, mutta myös Postin oman johtoportaan erilaisia tilaisuuksia ja palavereja.
Kovin kovasti tulee mieleen tuntemattoman vartijan tarina, joka liittyy pääkonttorin edustustiloihin. En tosin muista oliko ko. vartija jokin silloisista tutuistani, vai puhuiko hän työkaveristaan.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

hulaq

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 3 446
  • Liked: 4349
  • The sloganist
Pitäähän ne ruohonleikkurit jollain maksaa ja tietenkinhän se posti siirtyy toimitettavaksi pari päivää myöhempään, koska pitäähän sitä leikkuria jonkun käyttääkin.

En onneks hirveän usein käytä postia ja jos käytän niin joku muu maksaa viulut ja vastaanottaa romut.
Iudex illius ero

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 244
  • Liked: 4972

Sain kunnian työskennellä PTL:ssä autopostimiehenä/rahastajana kolmella linjalla 80 -luvun alkupuoliskolla. Töitä oli. Rahti ja posti kulkivat. Muistikin parani kummasti kun piti muistaa pysäkkien nimet, postilodjujen nimet, pysäkiltä pysäkille hinnatkin. Jotkin laatikot olivat niin lahoja, että postinippu tupsahti laatikosta läpi kun viskasin vauhdista. Minulla oli vaikeaa pidätellä nauruani kun kyydissä oli matkustajiakin. Rahastuslaskukoneen lanseerasi Kajaani Oy elektroniikka. Saatiin vielä uudet keltaiset automaattivaihteiset Volvo linja-autot.

Ja nyt ei ole mitään jäljellä. Bernerin sanoin: "Puitteet ovat nyt kunnossa."

Postilla olivat myös paremmat palkat kuin yksityisellä puolella. Onpa ainakin yksi AKT:n aktiivi pitänyt yleisön kuullen puheen Postilinjojen kuljettajalle, jossa hän marmatti heidän korkeista palkoista verrattuna heidän omaan AKT:n työehtosoppariin.

Taustaksi pitää ymmärtää, että tämä avautuminen liittyi 1990-luvun alun (1991?) lakkoon, jossa AKT:n julkisuuskuva kärsi. Tämä aktiivi halusi esittää yleisölle sen, että Postilla linja-autonkuljettajan palkka oli ilman työtaisteluakin parempi kuin heillä lakon jälkeen.

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Lainaus käyttäjältä: hulaq
En onneks hirveän usein käytä postia ja jos käytän niin joku muu maksaa viulut ja vastaanottaa romut.
Postissa on todellisuudessa hirveän vähän muuta vikaa, kuin se esperimäinen tuotantoajattelu. Kuten aiemmin kirjoitin, mikäli Postille annetaan löysää lainsäädännön kautta, hyöty menee Postin johtajille ja valtiolle, kansalaisten kärsiessä. Jokainen dirikka haluaa kääriä itselleen mahdollisimman paljon rahaa, ja miksi ei käärisi. Eikös tämä ollut se 90-luvulla luotu tavoiteltava ihannetila?
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Postin 4 päivän toimitusaikahan on täysin keinotekoinen. Koneet lajittelee postit ja säkit laitetaan muutamaksi päiväksi odottamaan toimitusta. Samalla kustannuksella jaettaisiin 1-2 päivässä.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 799
  • Liked: 24647
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Paljonkohan se velottaa ensi kuusta alkaen Elli-tädin Miisa -kissan pesusta ja kukkien kastelusta? Entäs Ellin kävelyttämisestä?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Postin 4 päivän toimitusaikahan on täysin keinotekoinen. Koneet lajittelee postit ja säkit laitetaan muutamaksi päiväksi odottamaan toimitusta. Samalla kustannuksella jaettaisiin 1-2 päivässä.
Aiemman velvoitteen mukaan postia piti jakaa jokaisena arkipäivänä. Jakaja, jolle joutuu maksamaan sitä oikeaa rahaa, jakoi sen reittinsä riippumatta siitä oliko rapussa jaettavaa postia yhdelle vai kaikille talouksille. Samaten rungot kuskasivat postia eestaas pitkin Suomea keskuksesta keskukseen, koska laki velvoitti.

Logistiikan(lue raha) kannalta on järkevämpää ajaa täysiä runkoja kuin tyhjiä, yhtälailla kun on järkevämpää että se jakaja viskaa kaikille rapun asukkaille postit samalla kertaa, eikä ainoastaan osalle. Aikaisemmin liikkumavaraa ei ollut, nykyään on. Työ tehdään silloin kun se on kannattavaa, eli silloin kun on tarpeeksi postia. Neljän päivän jakeluaikatavoite tarkoittaa sitä, että postikeskuksia, jakeluita ja terminaaleja voidaan käyttää puskurivarastoina, ja jampat liikkuu vasta sitten kun säkit tai autot on täynnä, tai kun taloon ei mahdu enempää postia säilytettäväksi.

Rivityöntekijänä täysin mahdotonta arvuutella kirjeen kustannuksia tai kulurakennetta ylipäänsä, mutta tästä uudesta kustannustehokkaammasta mallista eivät hyödy asiakkaat, eivätkä postityöntekijät. Jäljelle jää siis kysymys, kuka hyötyy?


Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
En tiedä voinko asiaa enää mitenkään yksinkertaisemmin ilmaista.
Postilain muutoksella annettiin Postille mahdollisuus heikentää postin saatavuutta ja palvelutasoa.  Ja koska tasoa sitten heikennettiin, porukkaa voidaan nyt potkia pihalle, ja säästyneet rahat voidaan kerätä parempiin taskuihin. Koko kuvio on samanlainen yllätys kuin Oulun lapsiraiskaukset. Kukapa olisi osannut odottaa, ooh!
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

dothefake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 352
  • Liked: 20817
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Miksi posti ei lumilinkoa?
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Miksi posti ei lumilinkoa?
En ole vakuuttunut kysymyksen asiallisuudesta, jos on nähnyt sen Riemurasiassa olleen videon, jossa neljä postin kledjuissa hengailevaa neekeriä kiertää ympyrää yhden puun ympärillä ruohonleikkureiden kanssa :)
Joku kuvas ikkunastaan, oisko ollut Kuopiossa, mutta suunnalla kuitenkin.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

dothefake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 352
  • Liked: 20817
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Aivan asiallinen kysymys. Ehkä ilmastonmuutos on esteenä.
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 745
  • Liked: 3515
  • junior koodari
Postin johtajisto on velvoitettu keksimään kaikenlaisia innovaatioita, oli mainitut ruohon leikkaamiset ja vanhusten hoito, seuraava on varmaan: Emme enään jaa postia, postit kipataan kaupunginosittain kasaan, josta voit valita parhaat postit, jätä laskut naapurille, ota parhaat päältä, kilpaile.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 799
  • Liked: 24647
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Kusti poseen, posti kuseen. Oma ideani on se, että jos kirjeiden ja postikorttien hinnat pompsahtavat pitää niille antaa vastikettakin. Voisivat esim. pestä mummonmökeistä akkunoita samaan rahaan niin voivat perustella kalliita maksuja. Tai, menkööt konkurssiin paskiaiset.

Haistakaa paska koko valtiovalta ...jne. Goodmanin laulu.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Tagit: