UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Posti alkaa ensi kuusta periä lisähintaa ja nostaa toimitusaikoja  (Luettu 11039 kertaa)

mmm

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 987
  • Liked: 545
Aivan asiallinen kysymys. Ehkä ilmastonmuutos on esteenä.
No jos tota hommaa tekis kunnollisella työmoraalilla, niin ei toi ole yhtään huonompi ajatus kuin ruohonleikkuukaan. Itseasiassa jopa vähän parempikin, koska pitkäksi kasvanut ruoho on enimmäkseen esteettinen haitta, kun taas liika lumi hankaloittaa kulkemista ja aiheuttaa vaaratilanteita. 

Vastausta mulla ei sulle ole.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lucce

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 294
  • Liked: 252
Jos Postia ei kiinnosta postin jakaminen ,niin sitten pitää alkaa miettiä uutta postilaitosta.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 112
  • Liked: 146
Jos Postia ei kiinnosta postin jakaminen ,niin sitten pitää alkaa miettiä uutta postilaitosta.

Yritys- ja pakettipuolella näin etenevässä määrin on jo käynyt. Toki sitten niissä hintataso on aivan toinen. Esim. taksinkuljettajana itselle näitä sattuu ehkä km. joka kolmanteen vuoroon, jopa enemmän.

Ulkomaisten verkkokauppojen pakettihinnoissa taitaa olla paljonkin subventiota, ei esim. DHL tai UPS voi kustannusrakenteeltaan voi (vai voiko) paljon Postista erota, siihen päälle lento- tai laivarahti.

Kirje- ja aikakausilehtijakelu (maaseudulla) taitaa kyllä tappiollista olla jo nyt. Tässä pääkaupunkiseudun kupeessa kun katsoo jakeluauton sisältöä keikan alussa, "tavaraa" on niin vähän, että km. hyvä jos riittää postimiehen palkka- ja autokuluihin. Liekö alalla edelleen sama vanha käytäntö, että se postimiehen "oma piiri" on ns. täyden päivän keikka. Moni kaveri jäi postiin tuon takia duuniin, ahkera lajittelija ja jakaja oli hommansa tehnyt viimeistään puolilta päivin. Jos tuo noin toimien ei tuota vähentyneen jaettavan takia, kai sitä lisätyötä on ajateltu sitä kautta.

flammee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 666
  • Liked: 581
Ulkopuoliset pakettifirmat (DHL, UPS ym.) on melkoisen surkeita tapauksia. Kaikilla sama kehno toimintatapa, soittavat ensin ja tuovat paketin kotiin (tai työpaikalle) satunnaiseen aikaan työpäivän aikana tai jättää johonkin ovelle/pihalle. Pakettia ei voi noutaa mistään järkevässä paikassa olevasta toimipaikasta, isoillakin paikkakunnilla sijaitsevat jossain syrjässä. Toimii kyllä joo yrityksillä, mutta jos ei haluaisi pakettia työpaikalle ja kotona ei ole ketään niin ei siinä erityisen hyviä vaihtoehtoja ole. Eikä tuo ylimääräinen puhelimessa sopiminenkaan ole mitään hyvää palvelua. Postin puolella paketin vastaanottaminen on yksinkertaista ja virtaviivaista, saapumisilmoitus tekstiviestinä ja nouto, ilman vaatimusta että pitäisi pystyä vastaamaan puhelimeen tietyllä hetkellä tai tehdä mitään ylimääräisiä järjestelyitä että voisi vastaanottaa paketin tiettyyn aikaan. Paketin kotiinkuljetuskin on postinkin kautta mahdollista jos tuo kehnompi toimintatapa on jostain syystä sopivampi.

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 656
  • Liked: 7886
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Toimii kyllä joo yrityksillä, mutta jos ei haluaisi pakettia työpaikalle ja kotona ei ole ketään niin ei siinä erityisen hyviä vaihtoehtoja ole. Eikä tuo ylimääräinen puhelimessa sopiminenkaan ole mitään hyvää palvelua.

Jaa? Ja minusta kun juuri ihan helmeä palvelua. Tosin riippuu varmasti asumismuodosta. Böndeläiselle mökkiläiselle pelaa mainiosti.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 112
  • Liked: 146
Toimii kyllä joo yrityksillä, mutta jos ei haluaisi pakettia työpaikalle ja kotona ei ole ketään niin ei siinä erityisen hyviä vaihtoehtoja ole. Eikä tuo ylimääräinen puhelimessa sopiminenkaan ole mitään hyvää palvelua.

Jaa? Ja minusta kun juuri ihan helmeä palvelua. Tosin riippuu varmasti asumismuodosta. Böndeläiselle mökkiläiselle pelaa mainiosti.

DHL:n palvelussa voi "valita" aamu- tai iltajaon (kotiovelle) tai lähimmän pakettiautomaatin, erinomainen systeemi. UPSin noutopiste omalla kohdalla on K-kauppa lähellä, jossa on samassa yhteydessä Postin toimipiste.

Fer

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 103
  • Liked: 184

Johtajia olisi syytä tarkistaa. Postin keskeisimmät ongelmat ovat management-by-perkele -johtamien, ja se että pääkonttorin väellä ei ole mitään käsitystä tai tietoutta prosessista. Osa ei tunne edes postiterminologian perusteita.


Postin kuljettaminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta sen hallitseminen vaatii tietoa prosessin yksityiskohdista ja niiden vaikutuksesta kokonaisuuteen. Ilman näitä on mahdotonta tehdä oikeita ratkaisuja ja päätöksiä postiprosessien kehittämisessä ja hallinnoimisessa. Näitä tietoja ei saa mistään kirjoista lukemalla, ja jotain tuotantotalouden ja tehdasprosessien periaatteita on vaikea tuoda käytäntöön, koska kyseessä on kuitenkin erilaisten ja monimuotoisten, eri tavoilla prosessiin tulevien lippusten ja lappusten oikeaan järjestykseen saaminen, jossa muuttujia on paljon.

Management by perkele tulee siitä, kun ei ole oikeasti tietoa ja osaamista prosesseista ja ylipäätään postinkulkuun liittyvistä asioista. Keskijohto on perinteisesti ollut pitkän linjan postilaisista koostunutta koulunsa kesken jättänyttä porukkaa, joiden ansio on lähinnä ollut tietynlainen aktiivisuus oikeiden henkilöiden kanssa kaveeramisessa (hyvä veli -kerho). Osa on ollut ruohonjuuritason esimieshommissa ja osa jopa ay-aktiiveja, siis vanhan Postiliiton ajoilta. Ongelmien selvittelyyn käyttävät lähinnä toisen käden tietoa.

Tilalle on tosin viime vuosina palkattu ulkopuolelta uusia päälliköitä, mutta tilanne ei juurikaan ole parantunut. Ongelmien selvittely on lähinnä paska valuu alaspäin -tyyppistä vastuun siirtämistä ja julkisuuteen hölynpölylausuntojen antamista.

skyuu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 653
  • Liked: 1286
Kuulunee tähän ketjuun.

Lainaus käyttäjältä: Taloussanomat
Posti harkitsee joidenkin töiden siirtämistä Viroon – johtaja ei kiistä tietoa

Posti harkitsee Taloussanomien saaman tiedon mukaan toimistotöiden siirtämistä Tallinnaan. Talousjohtaja Tom Jansson kertoo, että yt-neuvotteluissa pohditaan eri vaihtoehtoja.
Posti aloitti tammikuun lopussa yt-neuvottelut jotka koskevat noin 6 000 ihmistä. Posti kertoi tuolloin tavoittelevansa 150–200 miljoonan euron kustannussäästöjä kolmen vuoden aikana. Henkilöstön vähennystarve on enintään 236 henkilöä hallinnossa ja palvelutuotannossa.
--
Onko mahdollista, että henkilöstöä siirtyisi Tallinnaan?

Meillä on eri vaihtoehtoja ja henkilöstön edustajien kanssa pyrimme löytämään meille kaikille parhaan mahdollisen suunnitelman, joka toimisi parhaiten.

Ette kuitenkaan sano, että saamamme tieto olisi virheellinen?

En kiistä mitään, enkä sano mitään, koska tämä on tällä hetkellä vain suunnittelua.
Meillä on kustannuspaineita ja pyrimme löytämään niihin hyviä ratkaisuja. Meidän pitää miettiä eri vaihtoehtoja ja tässä suunnittelussa tämä on tällä hetkellä menossa.
--
Valtio ei puutu asiaan kesken neuvottelujen

Ei meillä ole mitään kommentoitavaa. Postilla on yt-prosessi on käynnissä ja suomalainen käytäntö on, että ensin neuvotellaan ja sen jälkeen tulee päätökset.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006026578.html

Hauskasti tästäkin sai lukea ensin ulkomaan kielellä lehdestä. https://www.aripaev.ee/uudised/2019/03/07/soome-posti-plaanib-osa-tegevust-tallinna-tuua
Käytännössä sama uutinen jossa qoutataan tuota Taloussanomien juttua joten en sen suuremmin rupea referoimaan. Samaa paskaa anyway, päätöksiä ei ole tehty jne.

Veikkaan että päätöksiä ei ole tehty mutta kunhan n+100 työntekijää on potkittu YT:ssä aktiivimallioppilaiksi aletaan itkemään työvoimapulaa ja päätetään siirtää konttorit Tallinnaan ja johtajat tietty kanssa. Ja tietty kotimaan koordinaattorit ja apujohtajat joiden pitää tietty konsultoida ainakin kerran viikossa isoja johtajia siellä ulkomailla että päivärahat juoksee.

 :facepalm: Muumien kevät ja hattiwattien takatalvi.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 270
  • Liked: 5000
^Tämä olisi vältettävissä kaiketi vain siten, että Suomen ja Viron palkkataso olisi sama.

Antaa kylläkin jonkinlaisen signaalin, jos valtion firma toteaa suomalaisten työehtosopimuksien olevan liian kalliita.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 817
  • Liked: 24671
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Keskustelua Groupista ja otsikon aiheesta peräkammarissa:

https://hommaforum.org/index.php/topic,124016.msg3019109.html#msg3019109
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 395
  • Liked: 1106
Pitäisi ottaa mallia USA:sta eli siellähän posti on liittovaltion omistama itserahoittava liikelaitos, ts. yhtiö toimii omakustannustasolla, eikä se saa tuottaa voittoa (eikä tappiota). Jenkkiposti mm. maksaa kirjeen maksun takaisin, ellei ole perillä sovitussa ajassa (kotimaan jakelu).
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 817
  • Liked: 24671
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Pitäisi ottaa mallia USA:sta eli siellähän posti on liittovaltion omistama itserahoittava liikelaitos, ts. yhtiö toimii omakustannustasolla, eikä se saa tuottaa voittoa (eikä tappiota). Jenkkiposti mm. maksaa kirjeen maksun takaisin, ellei ole perillä sovitussa ajassa (kotimaan jakelu).

No niinhän luonnollisen monopolin tulisikin olla. Mutta eikun meillä kaikenmaailman kepulaiset sveitsittäret saavat suunnitella myyvänsä kaikki verorahoilla pystytetyt ja ylläpidetyt luonnolliset monopolit yksityisille ryöstöklustereille.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Rauno Murju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 568
  • Liked: 905
Postin toimintaa sekä lausuntoja seuranneena voin sanoa, että harvassa firmassa haukutaan asiakkaat ja nostetaan hintoja.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 30 817
  • Liked: 24671
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen‡
Suomi on paska maa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 897
  • Liked: 8808
  • köyhää suomalaista paskasakkia

Muistaakseni luin jostakin että Postissa on 17 virkaa joissa peruspalkka on isompi kuin Suomen pääministerillä.

Jos kiinnostaa niin täällä on osa. Muinaista tietoa vuodelta 2015

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015111320656685


Ja kun huomioidaan

- Venäjäsekoilut
- nimienvaihtosekoilut (logoja ja nimiä vaihdettu ehkä 10 kertaa),
- postinlajittelijoiden ja postinkantajien kiusaamiset ja vähentämiset,
- postiluukku- ja kirjelaatikkomuutos-/direktiivipelleilyt,
- postin jakeluiden supistamiset
- postien hukkaamiset ja
- orjapalkattujen matujen js sekakäyttäjien ("postiljoonit") postien dumppaamiset
- toimialalaajennuspelleilyt (vanhuksien syöttämiset, ruohonleikkuut ja perseenpyyhkimiset)

niin täytyy sanoa tämä Suomen cuckold-kansa saa arvoisensa ja rahoittamansa postipalvelut. Suomi Nousuun!

törö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 777
  • Liked: 9507
Kohta joku ulkomainen firma valtaa markkinat ja nuo pääsevät mutisemaan jotain vaikeasta kilpailutilanteesta.
101-vuotissynttärilahja koko Suomelle.

https://pohjolangalapagos.wordpress.com/

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 910
  • Liked: 5611
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Miksi maksaa sen mitä se maksaakaan kirjeen kuljettamisesta virastoon pääkaupunkiseudulla postin kautta, kun sen voi viedä itse perille alle tunnissa paluumatkan mukaan laskettuna?
And madness and despair are a force.

Huscarl

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 104
  • Liked: 2118
  • Waitu piggu go homu!
Neljä päivää peruskirjeen kantamiseen alkaa olla jo aika kehitysmaameininkiä. Viimeksi näin hidas posti ollut varmaan 1800-luvulla kun breivit kuljetettiin hevoskärreillä.

Bellerofon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Liked: 2231
Kirjepostin osalta määrä on vähentynyt hurjasti ja pakettien määrä on kasvanut verkkokaupan myötä aivan käsittämättömän paljon. Monopoliosuus, eli kirjejakelu, on myös vapautunut kilpailulle, mutta kilpailu harvoin parantaa laatua asioissa, joissa on yleispalveluvelvoitteita tai tiukkaa regulaatiota. Kuluttajien osalta palvelu heikkenee lähes kaikkialla, hinnat yleensä nousevat kovimman kilpailualueen ulkopuolella ja myös toimijat vähenevät, markkina konsolidoituu muutamaan isoon toimijaan.
 Hyvin toimiva kirjejakelu kaikkialle Suomeen vakiohinnalla samassa ajassa on tappiollista liiketoimintaa. Tämän vuoksi sen pitäisi olla monopoli ja toimia täysin verovaroin ja keskittyä vain ydinosaamiseen ja sen tehostamiseen. Kaikki kaupallinen höttö pois. Jakelureitit sekä -suunnitelmat ovat kullanarvoisia kaupallisesti jakelua tekeville, joten tieto pitäisi olla kaikille saatavilla kaikille toimijoille hyvin edullisesti tai ei ollenkaan kenellekään mistään hinnasta.
 Ruohonleikkuun ja muun saa unohtaa...

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 656
  • Liked: 7886
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Antaa kylläkin jonkinlaisen signaalin, jos valtion firma toteaa suomalaisten työehtosopimuksien olevan liian kalliita.

Kuuluu alan perinteeseen. VR Transpoint käyttää itä-eurooppalaisia ja Venäläisiä. Ihan normihommaa se tekee joka tekee halvimmalla.

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 104
  • Liked: 3677
Saa poistaa
« Viimeksi muokattu: 08.03.2019, 09:02:17 kirjoittanut Pakkanen »

Andy_81

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 143
  • Liked: 219
Postin pitäisi alkaa opettelemaan Lean-ajattelumalli.  :P
Voi voi, kuinka paljon sieltä löytyisi hukkaa... Ei tarvitse juosta nopeammin, vaan kävellä viisammin… Postipa olisi jollekin Lean-koulutusfirmalle oikea rahasampo jos postin kokoisen yrityksen saisivat asiakkaaksi.

Seuraavaksi SA-int ja TE-palvelut Leanille...




No, olihan tuo Lean-heitto osaksi vitsiä. Mutta jos tuota Postin hommaa pääsisi perkaamaan joku ulkopuolinen konsultti ja yhdessä henkilöstön (pieni osa-alue kerrallaan, sieltä satunnaisia suorittajia joka portaalta), niin löytyisi hurjan paljon kehitettävää.

Kyllä, oon istunu Lean-palavereissa takavuosina ihan tuskatumiseen saakka. Mutta kyllä niillä saatiin hurja muutos tuotantoon omalla työpaikalla ja vieläkin osa keinosta on käytössä, vaikka johtoa vaihtunut ja Lean ei ole enää juttu.

orientexpressen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 116
  • Liked: 1412
Postissa on todellisuudessa hirveän vähän muuta vikaa, kuin se esperimäinen tuotantoajattelu. Kuten aiemmin kirjoitin, mikäli Postille annetaan löysää lainsäädännön kautta, hyöty menee Postin johtajille ja valtiolle, kansalaisten kärsiessä. Jokainen dirikka haluaa kääriä itselleen mahdollisimman paljon rahaa, ja miksi ei käärisi. Eikös tämä ollut se 90-luvulla luotu tavoiteltava ihannetila?

Mitä lainsäädäntöön tulee, niin Posti lobbaa itse postilain muutokset. Hallintoneuvostonkin käytännön rooli taitaa olla lähinnä edesauttaa postin johdon mielipiteiden toteutumista valtion suunnassa eikä suinkaan tukea valtion määräysvaltaa Postin toiminnan suhteen.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Oldschoolguy

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 120
  • Liked: 412
  • Ruutupaitamies
Kuulemma silloin kun Suomi oli köyhä maa, posti jaettiin kaksi kertaa päivässä - lauantainakin.

60-luvulla syntyneenä muistan tuon. Silloin oli vähemmän työttömiäkin. Postiauton matkassa oli mukava istua etupenkissä, kun apupoika avasi oven ja heitti lähetyksen vauhdissa postilaatikkoon tien vieressä. Osui aika tarkasti  :) Kirjeet kulkivat luullakseni nopeammin kuin nyt luvatussa neljässä työpäivässä. Mutta tehostumista on tapahtunut!

Sain kunnian työskennellä PTL:ssä autopostimiehenä/rahastajana kolmella linjalla 80 -luvun alkupuoliskolla. Töitä oli. Rahti ja posti kulkivat. Muistikin parani kummasti kun piti muistaa pysäkkien nimet, postilodjujen nimet, pysäkiltä pysäkille hinnatkin. Jotkin laatikot olivat niin lahoja, että postinippu tupsahti laatikosta läpi kun viskasin vauhdista. Minulla oli vaikeaa pidätellä nauruani kun kyydissä oli matkustajiakin. Rahastuslaskukoneen lanseerasi Kajaani Oy elektroniikka. Saatiin vielä uudet keltaiset automaattivaihteiset Volvo linja-autot.

Ja nyt ei ole mitään jäljellä. Bernerin sanoin: "Puitteet ovat nyt kunnossa."

Yle Areenassa on aiheesta lyhytelokuvia wanhoilta hyviltä ajoilta, eli postiauton kyydissä eri puolilla Suomea.

- Uusimaa postiauton ikkunasta 1968, 15 min

- Pohjanmaa postiauton ikkunasta  1970, 12 min

- Savoa ja Karjalaa 1966, 13 min

- Posti vie - Posti tuo 1960, 11 min

- Kesäistä Lappia postiauton ikkunasta 1971, 10 min


dothefake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 352
  • Liked: 20818
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Mitä tarkoittaa toimitusaikojen nosto?
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 136
  • Liked: 6560
Mitä tarkoittaa toimitusaikojen nosto?

 :roll:

Lähetys on kauemmin postin hallussa, joten kuljetuksen hintaa täytyy nostaa. 
Tell me something, it's still "We the people," right ?

Hevonen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Liked: 883
  • Lopen uupunut
Suomessa kirje maksaa 1,50-3,00 e, kun Yhdysvalloista saisi lähetettyä tänne kirjeen 1,15 dollarilla. Epistä.  :'(

Muoks// Tää oli 1000. viestini. :D
« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 13:47:35 kirjoittanut Hevonen »
"Olisi virhe uskoa, että kansa voisi poistaa jaottelun ystävään ja viholliseen julistamalla ystävyyttään koko maailmalle tai vapaaehtoisesti riisumalla itsensä aseista." — Carl Schmitt 1927

18.8.2017 - Emme ikinä unohda.

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 827
  • Liked: 17785
  • Blues for Allah
Suomessa kirje maksaa 1,50-3,00 e, kun Yhdysvalloista saisi lähetettyä tänne kirjeen 1,15 dollarilla. Epistä.  :'(
Meneekö vielä kauan, että kannattaa lentää Floridaan vain tilataksesi Postin leikkaamaan nurmikkosi?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 656
  • Liked: 7886
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Neljä päivää peruskirjeen kantamiseen alkaa olla jo aika kehitysmaameininkiä. Viimeksi näin hidas posti ollut varmaan 1800-luvulla kun breivit kuljetettiin hevoskärreillä.

No jaa. Ei ole juurikaan parantunut. Nykyään kuljetetaan Volvoilla. Mallia FH "paketinhävittäjä".

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 950
  • Liked: 2201
Mitä tarkoittaa toimitusaikojen nosto?

Nostetaan toimitusajat puheenaiheeksi, eli ns. kissa pöydälle.

Tagit: