HOMMAN POLIITTINEN SIIPI > Muut puolueet ja poliittiset vaikuttajat

Iiris Suomela (vihr) koontiketju

<< < (74/74)

ikuturso:

--- Lainaus käyttäjältä: n.n. - 23.07.2022, 07:26:48 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Näkkileipä - 22.07.2022, 22:44:00 ---Miksi Iiris Suomela puhuu itsestään monikossa Me?  Miksi hän uskoo kuuluvansa enemmistöön Me-ryhmään mielipiteensä kanssa, eikä Joku-ryhmään? Eikös tuo ole juuri sitä musta-valkoista vastakkainasettelua, jossa ihmiset jaetaan kahteen ryhmään Me vastaan Joku?

--- Lainaus päättyy ---
Minulle tulee tuosta 'keskustelu'tavasta mieleen jonkinlainen ultimaattinen olkiukko. Sen sijaan, että tyydyttäisiin tekemään vastustajan argumentista itselle sopiva karikatyyri, muokataan myös oma argumentti positiiviseksi irvikuvaksi. Itseasiassa kyseessä ei edes ole kaksi olkiukkoa vaan kaksi heinäseivästä, johon viskotaan asioita sen mukaan mitä kullakin hetkellä on muodissa ja epämuodissa. Omaan seipääseen viskellään positiiviset asiat ja vastustajalle niputetaan kaikki negatiivinen.

--- Lainaus päättyy ---

Me-sanaa käytetään poliittisessa puheessa edustamaan lähinnä omaa puoluetta/viiteryhmää, mutta on myös kaksi tapaa käyttää me-sanaa propagandistisesti.

Indikatiivi/preesens: Me olemme
Konditionaali/futuuri: Meidän pitäisi/pitää

Ensimmäisessä muodossa "me" edustaa vain puhujaa. Toisessa muodossa "me" edustaa kaikkia muita paitsi puhujia.

Esimerkki ensimmäisestä: Me olemme huolissamme merenpinnan noususta ja kokonaisten kaupunkien jäämisestä veden alle. Joku vielä kiistää ilmastonmuutoksen.

Selitys: MINÄ ja kaltaiseni fanaatikot höyryämme veden peittävän kaupungit ja yritämme saada valtaväestön panikoimaan ajaaksemme poliittista agendaamme. Asiasta piittaamattomaan valtaväestöön viittaamme halventavasti sanalla "joku", jotta nämä kuvittelisivat kuuluvansa vähemmistöön.

Esimerkki toisesta: Meidän pitäisi välttää lentomatkustamista ja kerskakuluttamista.

Selitys: TEIDÄN pitäisi kärsiä, pysyä kotona ja katsella IBM-pc:n kuvaruudulta, kun MINÄ kuvaan varpaistani 4K-videokuvaa Balin hiekkarannalla uudella iPhone 13:llani.

-i-

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta