Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 11841 kertaa)

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
But Geoffrey Thomas, the editor in chief of Airline Ratings, told CNN the Ethiopian Airlines crash on Sunday had "significant differences" to the Lion Air crash last year. On the Lion Air flight, there were "wild fluctuations in air speed and... we continued to get data from the plane all the way down to impact."

Sunday's crash, however, had "no fluctuations and all of the sudden transmission" ceased, he said. "That transmission ceasing indicates catastrophic failure in air."
https://edition-m.cnn.com/2019/03/10/africa/ethiopia-airline-crash-nairobi-intl/index.html

Tämä voi olla terrori-isku. Al Shabaab on aktiivinen Keniassa. Kone oli matkalla Keniaan.

Lentokone on tuliterä 737 MAX, vain 4 kuukautta vanha yksilö. Indonesiassa viime syksynä autopilotti pudotti samanlaisen, koska sensorit olivat rikki ja pilotit eivät osanneet kytkeä autopilottia pois.

Etiopian tapauksessa yhteys vain katkeaa.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 13:27:22 kirjoittanut Ajattelija2008 »

Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 750
  • Liked: 6767
  • *******
Lainaus
Kommentti: Aivan uunituore Boeing 737 MAX putosi jälleen - edellisestä vakavasta turmasta vain kuukausia
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2682db8e-9229-4eaa-915a-718008eeb943
Jo tässä vaiheessa voidaan sanoa, että onnettomuus on hyvin samankaltainen kuin Lion Airille Indonesiassa viime lokakuussa tapahtunut onnettomuus, jossa sai surmansa 189 ihmistä.

Ethiopian Airlinesin maahansyöksystä tiedetään tässä vaiheessa vasta se, että yhteys koneeseen katkesi kuusi minuuttia nousun jälkeen.

Lion Airin tapauksessa kone syöksyi mereen 13 minuuttia noususta.

Konetyyppi on molemmissa tapauksissa tismalleen sama, Boeing 737 MAX 8. Se on ollut lentoyhtiöiden käytössä vasta alle kaksi vuotta. Niitä on Boeingin mukaan toimitettu yhtiöille 350 kappaletta. Tilauksia on yli 5 000.

Lentokoneista tietoja keräävien verkkosivustojen mukaan maahan pudonnut Ethiopianin kone oli tehnyt ensilentonsa vasta viime lokakuun 30. päivänä.

Siis tismalleen päivä sen jälkeen, kun Lion Airin kone oli tuhoutunut. Näin ollen se ehti olla käytössä neljä kuukautta. Lion Airin konetta oli käytetty kolme kuukautta.

Lion Airin tapauksessa tutkinta on vielä kesken, mutta alustavan raportin mukaan koneen automatiikkaan oli tullut vika pian nousun jälkeen, joka johti lopulta siihen, että lentäjät menettivät koneen hallinnan.

Mikäli Ethiopianin koneen putoamisen syy oli jokin muu kuin tahallinen teko, herää vakava kysymys siitä, onko Boeingin uutuudessa kaikki kunnossa.

Olisiko jokin tyyppivika koneessa?
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.


Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 126
  • Liked: 34498
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Kone tippui maahan eikä mereen, joten mustien laatikoiden löytyminen lienee todennäköistä. Mutta se, että transponderi menee pois päältä, voi tarkoittaa, että transponderi räjähti. Eikä pelkästään transponderi.
"Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan."
- Mikhail Gorbachev

”Mitä perverssimpää asiaa osataan suvaita, sitä enemmän suvaitsemisesta saa hyvepisteitä.”
- https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/2336133563173491

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065

Olisiko jokin tyyppivika koneessa?

Voi olla ettei Etiopiassa ole pidetty kiirettä korjailla sitä vikaa joka tiputti vastaavan koneen Indonesiassa.
Vuoden kuluttua ehkä tiedämme.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."


Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 750
  • Liked: 6767
  • *******
Heikosti koulutetut keharilentäjät eivät ehkä osaa tehdä mitään, jos automatiikka pettää.

Varmaan parhaat sällit saa noin uuden koneen lennettäväkseen tuolla.

Tämä etiopialainen ainakin osasi hommansa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlinesin_lento_961
https://www.youtube.com/watch?v=SqKdVo_IcGs
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 657
  • Liked: 4734
Ei jäänyt koneesta paljon jäljelle.

https://cimg9.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/750x511/ethiopian_b38m_et_avj_190310_1_14a0aab2424d300494cd58c168099c7d5a254e0a.jpg
Kuvassa näkyy yksi varas lentoturmantutkija ja taustalla lisää.. tulee varmaan perusteellinen tutkimus.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Indonesian turmassa viime syksynä sensorit olivat olleet rikki jo kolmella edellisellä lennolla, mutta Lion Air vain jatkoi lentämistä koneella. Edellisellä lennolla kone meinasi pudota, mutta pilotit kytkivät autopilotin pois ja lensivät manuaalisesti Jakartaan. Tuhoisalla lennolla pilotit eivät osanneet kytkeä autopilottia pois.

Minun on vaikea uskoa, että Ethiopian Airlines olisi tehnyt samaa virhettä.

Kone Addis Abebassa putosi vain 6 - 10 minuuttia lähdön jälkeen. Tekninen vika on hieman todennäköisempi kuin pommi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 14:27:34 kirjoittanut Ajattelija2008 »


ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065
Valokuvasta päätellen tonttiin on tömähdetty melkoisella vauhdilla.
Eikös Indonesiassa käynyt juuri samoin, paitsi tontti oli merta ??

[Edit] Pommi olisi sirotellut koneen kappaleiksi laajemmalle alueelle.[/Edit]
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 14:05:57 kirjoittanut ämpee »
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."


Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 14:19:05 kirjoittanut Henry69 »

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 165
  • Liked: 13123
  • "Ich bin Jude"
Valokuvasta päätellen tonttiin on tömähdetty melkoisella vauhdilla.
Eikös Indonesiassa käynyt juuri samoin, paitsi tontti oli merta ??

[Edit] Pommi olisi sirotellut koneen kappaleiksi laajemmalle alueelle.[/Edit]

Totta. Pitäisi vain olla ilmakuva alueesta, mutta törmayskraaterista päätellen kone on tullut alas lujaa ja melkoisen kokonaisena.

Olen melkoisen seikkailunhaluinen*, mutta en menisi ensimmäisenä vaihtoehtona lentämään jonkun Ethiopian Airlinesin -  vaikka yhtiön ylistetäänkin olevan luotettavimpien kehismaalaisten lentoyhtiöiden joukossa - tms. koneella.

* Kiinalaisten lentäjien otteet vanhoilla neuvostoliittolaisilla "Putoilevineilla" - kilinää, kolinaa ja räminää, hurjia heilahteluja ja koukkauksia ja tavaroiden lentelemistä ympäri matkustamoa - antoivat riittävän sopivasti esimakua ilmailun pioneeriajan seikkailunhaluisesta ilmapiiristä.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065
Jäsen Henryn laittamassa linkissä:
http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0
on lisätietoja jo saatavilla kommenteissa, ja näyttää todella pahasti samalta kuin Indonesian onnettomuus.

Kone oli noussut ensin 8.150 jalkaan, laskeutunut (pudonnut) 7.725 jalkaan, ja juuri ennen katoamistaan tutkasta jälleen noussut 8.600 jalkaan.
Samanlaista sahausta kuin Indonesiassa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 720
  • Liked: 17492
  • Blues for Allah
Olisiko jokin tyyppivika koneessa?
Hyvinkin voi joku terroristityyppi tai muutama olla koneessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Kyllä se on ainakin laajalle levinnyt kuva. Ethiopian Airlines julkaissut kuvan facebook sivuillaan.

http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0

https://www.facebook.com/EthiopianAirlines.GB/photos/a.1965182780378688/2338588339704795/?type=3&theater

Tuossa Avheraldin jutussa on kummallista, että lentokone nousi vain 9000 jalkaan above Mean Sea Level, vaikka maasto on 8000 jalan korkeudessa. Tuohan olisi vaivaiset 300 metrin korkeudessa maanpinnan yläpuolella. Jos tuo on totta, niin ei tämä pommi ole, vaan ongelma koneen ohjauksessa.

Luin, että Boeing aikoo päivittää MAX 8:n softan, niin että Indonesian tyyppinen sakkauksenesto ei enää toistuisi. Softa ei kuitenkaan ole vielä valmis.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
“In a press conference the Ethiopian Airlines CEO stated that the pilot of #ET302 reported difficulties with the aircraft to ATC. He was given clearance to return to the airport.

Eli tuskin oli terroristi isku.

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 11 264
  • Liked: 13439
Kone oli noussut ensin 8.150 jalkaan, laskeutunut (pudonnut) 7.725 jalkaan, ja juuri ennen katoamistaan tutkasta jälleen noussut 8.600 jalkaan.
Samanlaista sahausta kuin Indonesiassa.

Tarkoitat ilmeisesti tätä onnettomuutta jossa lentokoneena: "brand new Boeing 737 MAX 8":

Lion Air Flight 610 - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air_Flight_610

Lainaus
On 7 November, the NTSC confirmed that there had been problems with Flight 610's angle of attack (AoA) sensors. The aircraft suffered an airspeed indicator problem for its last four flights, including the flight to Denpasar. Thinking that it would fix the problem, the engineers in Bali then replaced one of the aircraft's AoA sensors, but the problem persisted on the penultimate flight, from Denpasar to Jakarta. Just minutes after takeoff, the aircraft abruptly dived. The crew of that flight, however, had managed to control the aircraft and decided to fly at a lower than normal altitude. They then managed to land the aircraft safely and recorded a twenty-degree difference between the readings of the left AoA sensor and the right sensor.[124] NTSC chief Soerjanto Tjahjono told the press that future reporting or actions, enacted to prevent similar problems on similar aircraft, would be decided by Boeing and US aviation authorities.[125]

On 28 November, Indonesia investigators said the Lion Air jet was not airworthy on the flight before the crash. Several relatives of the crash victims have already filed lawsuits against Boeing.[126]
...
On 28 November, the Indonesian National Transportation Safety Committee (NTSC) released its preliminary accident investigation report.[143] After airspeed and altitude problems, an AoA sensor was replaced and tested two days earlier on the accident aircraft.[144] Erroneous airspeed indications were still present on the subsequent flight on 28 October, which experienced automatic nose down trim.[144] The runaway stabilizer non-normal checklist was run, the electric stabilizer trim was turned off, and the flight continued with manual trim; the issues were reported after landing.[144] Shortly after takeoff on 29 October, issues involving altitude and airspeed continued due to erroneous AoA data and commanded automatic nose-down trim via the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).[144] The flight crew repeatedly commanded nose-up trim over the final ten minutes of the flight.[144] The report does not state whether the runaway stabilizer trim procedure was run or whether the electric stabilizer trim switches were cut out on the accident flight.[144]

Leeham News reported that the crew did not have a clear knowledge of the trim runaway checklist which all 737 crews are required to know, and that the MCAS was going to be updated to operate from multiple, verified AoA signals.[145] Leeham News principally covers Airbus, Boeing, Bombardier and Embraer issues.[146]

Boeing pointed to the successful troubleshooting that was conducted on 28 October as evidence that the MCAS did not change runaway stabilizer procedures,[147] and emphasised the longstanding existence of procedures to cancel MCAS nose-down commands.[148]

Voi olla, että Boeingille tulee tästä vielä isoja taloudellisia ongelmia, jos kone alkaa vaikuttaa sudelta ja/tai tulee kalliita oikeusjuttuja sen tiimoilta.


Ethiopian Airlines flight bound for Nairobi crashes, all 157 on board killed - The Washington Post
https://www.washingtonpost.com/world/ethiopian-airlines-flight-bound-for-nairobi-crashes-with-157-on-board/2019/03/10/0be5826c-4310-11e9-90f0-0ccfeec87a61_story.html?utm_term=.4678d671ff71

Lainaus
Following the crash of Lion Air flight 610 in Indonesia, Boeing issued an emergency notice that an erroneous sensor input could “cause the flight crew to have difficulty controlling the airplane,” leading to “possible impact with terrain.”

In the Lion Air crash, a malfunctioning sensor convinced the airplane’s software that the flight was stalling and corrected by pointing the nose down.

This model plane lacks a common override feature that allows pilots to reliably pull planes out of nose dives.

Voisi olla hyvä idea länsimaisillakin lentoyhtiöillä välttää kyseiseen konetyyppiin nousemista, ennen kuin onnettomuuden on perinpohjin selvitetty ja mahdolliset tekniset korjaukset ja ohjeistukset varmasti kunnossa...
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 14:55:58 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
Mr Gerbremariam said the pilot, who had an "excellent flying record", had reported difficulties and asked to turn back, adding the plane had "no known technical problems".
https://www.thesun.ie/news/3847690/ethiopian-airlines-crash-news-no-survivors/

Indonesiassa Lion Air lensi rikkinäisellä koneella. Tässä tapauksessa näyttää olevan joku muu syy.


Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Lainaus
Mr Gerbremariam said the pilot, who had an "excellent flying record", had reported difficulties and asked to turn back, adding the plane had "no known technical problems".
https://www.thesun.ie/news/3847690/ethiopian-airlines-crash-news-no-survivors/

Indonesiassa Lion Air lensi rikkinäisellä koneella. Tässä tapauksessa näyttää olevan joku muu syy.

Voihan kyseessä olla sama anturivika kuin Indonesiassa, mutta ilmaantui vasta ensimmäistä kertaa.

Jos paljastuu että kysessä on sama vika, on mahdollista että kaikki 737 MAX 8 koneet maadoitetaan.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 15:10:44 kirjoittanut Henry69 »

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065
Toinen kuva laajemmasta alueesta.

https://cimg6.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/1280x720/1_w_1512_q_low_c_0_bild_4d45ead5a8dd824b2ab71084eadc74e63ba8e624.jpg

Yhtenä kappaleena näyttäsi alas tulleen, joten anturivikaa on syytä epäillä ensimmäisenä ja muuta tekniikkaa seuraavana.
Lentäjä tietenkin on yhtenä epäiltynä mutta kun Indonesian onnettomuus on vielä noinkin tuoreessa muistissa niin lähtisin sen pohjalta tutkimaan tätäkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Hohtava Mamma

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 115
  • Liked: 20891
  • Takapenkin paha poika
Jos koneessa on ollut sensorivika, sen pitäisi kai vaikuttaa ensisijaisesti autopilottiin? Tietysti uusissa koneissa on tietokonepohjainen fly-by-wire -ohjaus, todennäköisesti autotrimmit ja muutakin älyä.

Kone on lentänyt n. 1000ft AGL ja kelikin on ollut ns. pommicavok. Kuskilla ei olisi pitänyt olla mitään vaikeuksia ajella hallittua VFR-lentoa tuossa tilanteessa. Aikaisemman koneen tuhossa ohjaajilla oli ollut vaikeuksia kytkeä autopilotti pois päältä? Kuulostaa erikoiselta.

Olisiko ohjauksen keinoäly mennyt liian pitkälle? Onko ohjaajalla enää 'ohjat käsissään'?
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. -Thucydides

Möhömaha

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 853
  • Liked: 2082
  • Koneinsinööri (todistusta ei jätetty Somaliaan)
Ei ole mikään yllätys, että tämä tapahtuu "persläpi -maan" lentoyhtiössä.
“You can't make anything idiot proof because idiots are so ingenious.”
Me tahdomme
The Net treats censorship as a defect and routes around it- John Gilmore

Bellerofon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Liked: 2111
Tuli juuri lennettyä tuolla mallilla ja vähän jännitti nimenomaan nousujen aikana. Tämä pelkästään Indonesian onnettomuuden vuoksi. Nyt saattaisi hirvittää.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Boeing 737 MAXin tuhoon johtaneen trimmimuutoksen taustalla MCAS-suojausjärjestelmä

http://www.lentoposti.fi/uutiset/boeing_737_maxin_tuhoon_johtaneen_trimmimuutoksen_taustalla_mcas_suojausj_rjestelm

Kohtauskulma-anturin antamat väärät tiedot johtivat Lion Airin Boeing 737 MAX -koneen turmaan

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kohtauskulma_anturin_antamat_v_r_t_tiedot_johtivat_lion_airin_boeing_737_max_koneen_turmaan
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 15:54:39 kirjoittanut Henry69 »

Riukulehto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 271
  • Liked: 4207
Maailmalla lentää 350 Boeing 737 MAXia. Tai no 349 tämän päivän jälkeen. Niiden lisäksi lentoyhtiöt ovat tilanneet koneita yhteensä 4661 kpl. Norwegianilla niitä on 18 ja tilattuna peräti 92.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Indonesiassa välitön syy oli se, että pilotit eivät toisella lennolla osanneet kytkeä pois automaattista sakkauksenestoa, eli nose down -automatiikkaa.

Sitä ennen oli nopeusmittari ollut rikki kolmella edellisellä lennolla ja ennen edellistä lentoa siiven angle of attack -sensori oli kai asennettu väärin. Edellisen lennon pilotti osasi kytkeä automatiikan pois.

Boeingin kohdalla mahdollinen virhe oli se, että sakkauksenesto ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että sensorit ovat rikki.

Mutta tuon tapahtumaketjun toistuminen Addis Abebassa olisi pieni ihme. Jos kone pääsi vain 300 metrin korkeuteen, viittaa se moottorivikaan tal ohjausvikaan.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 16:14:51 kirjoittanut Ajattelija2008 »

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Moottorivika tuskin oli kun vauhtia sai reilu 700km/h ennen syöksyä, mutta ylöspäin ei päässyt jostakin syystä normaalisti.