Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 31992 kertaa)

writer

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 303
  • Liked: 12424

En edelleenkään ole nähnyt selitystä, mihin koko MCAS-järjestelmää tarvitaan. Kaksi onnettomuutta olisi vältetty ilman tuota "turvajärjestelmää".

Sitä on tarvittu siihen että lentoyhtiöt säästäisivät kuluissa. Kun 737:aa paranneltiin ja tehtiin tämä MAX jossa isommat moottorit eri paikassa, MCAS:n perimmäinen tarkoitus oli tehdä Max identtiseksi käytökseltään vanhan 737:n kanssa. Siten pilotit joilla on 737-pätevyys saavat lentää Maxia - lentoyhtiö säästää tyyppikoulutuskulut.

Boeing oli vielä sitä mieltä että mitään lentosimulaattoria ei tarvita vaan lentäjät klikkailevat vähän tabletissa olevaa Boeingin ohjelmaa ja onnettomuuksien jälkeen vaadittu lisäkoulutus on sillä hoidettu.

Toivottavasti omaiset haastavat Boeingin johtajat henkilökohtaisesti oikeuteen.

jos Boeingin osakkeenomistajat olisivat tilanteen tasalla niin ylimääräinen yhtiökokous ja KAIKILLE Boeingin johtajille potkut.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Sitä on tarvittu siihen että lentoyhtiöt säästäisivät kuluissa. Kun 737:aa paranneltiin ja tehtiin tämä MAX jossa isommat moottorit eri paikassa, MCAS:n perimmäinen tarkoitus oli tehdä Max identtiseksi käytökseltään vanhan 737:n kanssa. Siten pilotit joilla on 737-pätevyys saavat lentää Maxia - lentoyhtiö säästää tyyppikoulutuskulut.

Tuota selitystä on julkisuudessa tarjottu, mutta ei tuo selitys toimi. MCAS on raju järjestelmä, joka näköjään aktivoituu vain, jos kone on viallinen, ja käytännössä pudottaa koneen maahan. Ei MCAS tee mitään, kun kone on normaalikunnossa.

En tiedä, onko yllä oleva tarina Intialaisista softan kehittäjistä totta, mutta laadun romahtaminen on tuttu juttu, kun kehitys ulkoistetaan Intiaan. Lentokoneen softaa ei saisi ulkoistaa. Seattlessa on yllin kyllin ohjelmoijia.

Ohjelmoijat eivät ole syypäitä MCAS:iin tai sen onnettomuuksiin. Joku on tehnyt järjettömän designin ja systeemi on aktivoitunut, koska angle-of-attack-sensori on ollut rikki.

Keza

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 235
  • Liked: 1557
Sitä on tarvittu siihen että lentoyhtiöt säästäisivät kuluissa. Kun 737:aa paranneltiin ja tehtiin tämä MAX jossa isommat moottorit eri paikassa, MCAS:n perimmäinen tarkoitus oli tehdä Max identtiseksi käytökseltään vanhan 737:n kanssa. Siten pilotit joilla on 737-pätevyys saavat lentää Maxia - lentoyhtiö säästää tyyppikoulutuskulut.

Tuota selitystä on julkisuudessa tarjottu, mutta ei tuo selitys toimi. MCAS on raju järjestelmä, joka näköjään aktivoituu vain, jos kone on viallinen, ja käytännössä pudottaa koneen maahan. Ei MCAS tee mitään, kun kone on normaalikunnossa.

En tiedä, onko yllä oleva tarina Intialaisista softan kehittäjistä totta, mutta laadun romahtaminen on tuttu juttu, kun kehitys ulkoistetaan Intiaan. Lentokoneen softaa ei saisi ulkoistaa. Seattlessa on yllin kyllin ohjelmoijia.

Ohjelmoijat eivät ole syypäitä MCAS:iin tai sen onnettomuuksiin. Joku on tehnyt järjettömän designin ja systeemi on aktivoitunut, koska angle-of-attack-sensori on ollut rikki.

Veikkaan kyllä, että MCAS aktivoituu aina kun sen luulee, että kohtauskulma on kasvanut liian suureksi. Ongelmana oli, että jos sensori (onko vain yksi?) on viallinen, niin monissa MAXeissa sensorivirheen varoitusvalo ei aktivoitunut vian sattuessa ohjaajien näyttöihin tai halpisversiosassa sitä ei ollut. Eli jos sensori vikaantui ja MCAS luuli turhaan, että kohtauskulma liian suuri ja nykäisi nokkaa alemmaksi, niin lentäjät eivät välttämättä ehtineet tajuta, mikä on ongelma kun kone jo tömähti maahan. Näin ainakin Ethiopian Airlines tapauksessa, jossa onnettomuus tapahtui pian npusun jälkeen, eli ongelma ilmeni varsin matalalla. Huhut lisäksi kertoivat, että MCASin poiskytkeminen oli useampivaiheinen juttu ja vei siis aikaa ja sen päällä ollessa pilotti tuppasi jäämään toiseksi ohjaussauvan veto/työntö taistelussa.

Keza

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 235
  • Liked: 1557
Kyllä 80286 tai vastaava MS-DOS:ia ajava prosessori aivan helposti hoitaa lentokoneen toiminnot, jos softa on kunnolla kirjoitettu. Se suorittaa miljoonia konekäskyjä sekunnissa. Jos tuo uutinen prosessorin hidastelusta pitää paikkansa, niin softa on huonoa.

Mutta, mutta, kun bisnesnerot aattelivat säästää vinon pinon fyffeä, kun tämmöset toissijaiset softat väsätään Intiassa:

Lainaus
BOOOOOOM I WAS RIGHT

A while ago I stated that Boeing's problems were caused by "diversity" and the firing of white males. I WAS RIGHT.
Bloomberg has reported that Boeing's problems were caused by firing white male engineers and replacing them with people work farmed from India. I SAID IT FIRST. And I said it without anyone telling me, it was simply obvious.
Boeing's 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers
Here are key quotes from this Bloomberg report
Engineers complain that Boeing is employing programmers for $9 per hour and the software is junk
The Max software -- plagued by issues that could keep the planes grounded months longer after U.S. regulators this week revealed a new flaw -- was developed at a time Boeing was laying off experienced engineers and pressing suppliers to cut costs.

Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

Rabin, a former software engineer, recalled one manager saying at an all-hands meeting that Boeing didn’t need senior engineers because its products were mature. "I was shocked that in a room full of a couple hundred mostly senior engineers we were being told that we weren’t needed, " said Rabin, who was laid off in 2015.

"It was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code, " Rabin said. Frequently, he recalled, "it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly."

The 787 entered service three years late and billions of dollars over budget in 2011, in part because of confusion introduced by the outsourcing strategy. Under Dennis Muilenburg, a longtime Boeing engineer who became chief executive in 2015, the company has said that it planned to bring more work back in-house for its newest planes.

My comment: The paper under the text is screaming, YES, and when you do it in house, BRING BACK THE ANGRY WHITE MALES.

And here is my previous post on this topic. I do not claim to be a prophet, but well, there is this:
I still stand by my original statement that there is WAY MORE than software wrong with this plane, and this post lays it all out PERFECT with cream and sugar on top.
BOEING HAS QUALITY PROBLEMS
That's what happens when you stop hiring white people and go to the lowest common H1B visa denominator,
THERE. I had the guts to say it like it is, and did it in a single short sentence.

As it turns out, the recent Ethiopian air Boeing 737-MAX crashed due to structural failure, and not a nose down causing pitot tube. I called B.S. on the pitot tube the first time around, and was reluctant to the second time around because it got blamed again and I thought "Maybe". However, the real problem is that the plane is a PIECE OF CRAP that fell apart in flight. Why? Just LOOK HERE.
FACT: Boeing products were without question, NO QUESTION WHATSOEVER, the best in the world until this diversity crap took center stage. Boeing rose to greatness with the work of the WHITE RACE. That is a completely, totally, irrevocable WRITTEN IN BEDROCK FACT. But I'll be a racist for pointing that out I guess. Now that Boeing has called diversity the most important thing they can be a part of, rather than building quality aircraft, we have crap like what just happened with Ethiopian air having a BRAND NEW 737 MAX fall apart in mid air.
It was not the pitot tube. It was not a software issue. Eyewitness accounts clearly prove the airplane simply fell apart in the sky so badly it was dropping "clothes and papers" and creaking and rattling from failing metal.

Now the only question is whether or not Al Bajeeb did not laminate something on the assembly line, or if Phi Bhopar screwed up the engineering somewhere, and ALL OF THESE PLANES need to be thrown in the trash! FACT: The 737 MAX is the first Boeing plane produced with "diversity" being a key component of it all. And what is now happening clearly proves that WHITE LIVES MATTER. THERE. Said it again. And I admit that I am a bigoted racist homophobic intellectually stunted ANTI SEMITE for saying it!

FACT: It takes growing up in the first world to fully understand how important it is to GET THINGS RIGHT. It takes growing up in the first world to fully understand that all of these great inventions DO NOT RUN ON MAGIC and "white boy" did not rise to greatness by screwing everyone and snorting fairy dust. Hiring someone who cooked with cow dung for the first 30 years of life just because a piece of paper said he was qualified does not cut it in the real world, Predominantly these H1B visa engineers are nothing but software jockeys who simply lack the sense they need to see a fatal flaw the software, for some reason, does not point out. AND GUESS WHAT: America invented the airplane, mastered electrical distribution and designed nuclear reactors WITHOUT that software. Go figure. How the hell did that happen? YOU GUESS.

/rant.

Here are the eyewitness testimonies that prove the all new "strength from diversity" Boeing simply built a horse sh*t product:

"It was a loud rattling sound. Like straining and shaking metal, " said Turn Buzuna, a 26-year-old housewife and farmer who lives about 300 meters (328 yards) from the crash site.

"Everyone says they have never heard that kind of sound from a plane and they are under a flight path, " she added.

Malka Galato, 47, a barley and wheat farmer whose field the plane crashed in, also described smoke and sparks from the back. "The plane was very close to the ground and it made a turn... Cows that were grazing in the fields ran in panic, " he said.

HERE'S THE CLINCHER, THAT PROVES IT CRASHED SIMPLY BECAUSE IT FELL APART:
Tamirat Abera, 25, was walking past the field at the time. He said the plane turned sharply, trailing white smoke and items like clothes and papers, then crashed about 300 meters away.
"It tried to climb but it failed and went down nose first, " he said. "There was fire and white smoke which then turned black."

My comment: There is ONE THING that matters: It was trailing debris before it hit and sounded like shaking and straining metal. No reports of explosions (no bomb) just reports of it making loud noises, falling apart, and crashing. That blows control software and pitot tube B.S. straight into the trash. No software update is going to fix this problem!

The white smoke was probably from debris damaging the engines. People noticed the noises of metal coming apart, not the engines, which can only mean the structural failures were so massive they were louder than the engines.

This type of failure was not possible in new aircraft from the original, no diversity, classic Boeing the company built it's reputation on. If this kind of crap is going on, Boeing is now below the quality threshold of 1970's vintage Tuopolev craft, and if they don't stop focusing on diversity and START FOCUSING ON QUALITY, they are going down, it won't be limited to this one POS.

ONLY WHITE AMERICAN MALES ARE GOING TO BE ABLE TO FIX BOEING'S PROBLEM. But no self hating snowflake liberal in the hiring department is ever going to own up to that reality, I predict that once all the aircraft produced before the 737 Max 8 obsolete out, Boeing is history. UNINTENDED CONSEQUENCE: When Trump blocked Iran from receiving all those "nice new Boeing" aircraft, all he did was prevent them from importing CRAP!

UPDATED COMMENT: Interesting it is that Bloomberg said the exact same thing a lot more nicely quite a while later. Boeing had DAMN WELL BETTER bring back the American white male, and the Jews had damn well better stop maiming all the little white boys with shots that are called vaccines yet are not, if they don't stop doing that EVERYTHING is going to eventually fall apart and they'll be walking in the sand again praying for a snake on a stick to save them.
http://82.221.129.208/.wh1.html

Kuinka monessa suomalaisessa systeemissä on paskaa koodia kun sen tehneen yhtiön johto on tuonut Suomeen 3000 euron intialaisia koodaajia että "säästävät" kun suomalaiselle ohjelmoijalle joka osaa ohjelmoida pitäisi maksaa 4500-5000 euroa kuussa?

Kuinka monella amerikkalaisella yhtiöllä on sama juttu kuin Boeingilla että on tuotu intialaisia jenkkeihin H1B-viisumeilla (joille maksetaan paljon pienempää palkkaa kuin amerikkalaisille ja jotka ovat H1B-viisumin sääntöjen mukaan sidottu yhtiöön joka toi heidät jenkkeihin eli tavallaan koodi-orjia) tai ulkoistettu ohjelmointi Intiaan ja ohjelmoinnissa tehdyt virheet vain odottavat paljastumistaan ja tuhoavat yrityksen brändin ja osakekurssin paljastuessaan ja voivat tuhota koko yhtiön?

Jos on osakkeenomistaja niin kannattaa kysellä johdolta Suomessakin että onko ohjelmointi-riskit ja laadunvalvonta kunnossa vai mennäänkö niin että intialaisten yliopistojen todistuksilla (joista osa ei ole minkään arvoisia koska Intiassa on opiskelussa helvetisti korruptiota koska opettajien palkat huonot) otetaan työntekijät ja johto ei tiedä mitään ohjelmoinnista vaan katsoo palkkoihin kuluvaa rahaa ja luulee olevansa hyviä johtajia...

Minusta kannattaisi lukea Bloombergin juttu https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-28/boeing-s-737-max-software-outsourced-to-9-an-hour-engineers

Boeing tosiaan on agressiivisesti hakenut säästöjä ja ulkoistanut paljon toimintojaan, osittain bisnessyistä, hyödynnä intialaisia niin kauppamahdollisuudet Intiaan, joka hyvin tärkeä markkina-alue, paranevat huomattavasti. Mutta ensinäkin Boeingin mukaan intialaisilla ei ole osuutta MCASin suunnittelussa eikä näiden uusien ongelmakohtien suunnittelussa. Väitteen todenperäisyys selvinnee viranomaistutkimuksissa. Toiseksi näiden ex-boeingilaisten mukaan myös Moskovassa toimivan/toimineen alihankkijan kanssa oli uskomattomia vaikeuksia ja veikkaampa, että ainakin tuon alihankkijan henkilöstöstä oli/on suuri osa valkoisia miehiä. Perusongelma näyttää olleen luja usko alihankkijoiden laatutietoisuuteen, vaikka kyllä laatua, myös ohjelmistojen, on pyritty valvomaan jenkkien voimin. Mutta kyllä johdon toiminta on ollut pääosassa.
Olennaisin osa on mielestäni lopussa, kyllä menee ihan Boeingin piikkiin
Lainaus
...Multiple investigations – including a Justice Department criminal probe – are trying to unravel how and when critical decisions were made about the Max’s software. During the crashes of Lion Air and Ethiopian Airlines planes that killed 346 people, investigators suspect, the MCAS system pushed the planes into uncontrollable dives because of bad data from a single sensor.

That design violated basic principles of redundancy for generations of Boeing engineers, and the company apparently never tested to see how the software would respond, Lemme said. “It was a stunning fail,” he said. “A lot of people should have thought of this problem – not one person – and asked about it.”

Boeing also has disclosed that it learned soon after Max deliveries began in 2017 that a warning light that might have alerted crews to the issue with the sensor wasn’t installed correctly in the flight-display software. A Boeing statement in May, explaining why the company didn’t inform regulators at the time, said engineers had determined it wasn’t a safety issue.

“Senior company leadership,” the statement added, “was not involved in the review.”

PS Bloomberg ehkä vähän vähättelee Intian lekoteollisuutta, Hindustan Aeronautics Limited (HAL) on toiminut melkein 80 vuotta ja sillä on ollut laaja, pääosin lisenssituotanto mutta myös lisenssikoneiden parantelua myös ohjelmistopuolella. Ja onhan se valmistanut omiakin tuotteita, mm. Kurt Tankin johdolla suunniteltua HF-24 Marut suihkuhävittäjää, joka nyt ei mikään suurmenestys ollut.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2019, 14:25:42 kirjoittanut Keza »

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 625
  • Liked: 15208
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Minkään firman ei koskaan pitäisi päivittää ohjelmistoja. Ne kannattaisi aina tehdä uudestaan. Vanhan ohjelmiston päivittäminen ja kehittäminen on syövän parantamista: erittäin kallista ja usein tehotonta; enemmän ongelmia aiheuttavaa, kuin ongelmia korjaavaa verrattuna siihen, että lähdettäisiin kokonaan puhtaalta pöydältä tekemään uutta.
qui non est mecum adversum me est

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 15 292
  • Liked: 26945
Minkään firman ei koskaan pitäisi päivittää ohjelmistoja. Ne kannattaisi aina tehdä uudestaan. Vanhan ohjelmiston päivittäminen ja kehittäminen on syövän parantamista: erittäin kallista ja usein tehotonta; enemmän ongelmia aiheuttavaa, kuin ongelmia korjaavaa verrattuna siihen, että lähdettäisiin kokonaan puhtaalta pöydältä tekemään uutta.

Höpö höpö. Ensinnäkin laajojen ohjelmistojen tekeminen on varsin kallista ja hidasta ja niihin käytännössä aina tulee jonkin verran bugeja, joista osa on pahempia kuin toiset (lyhyitä ohjelmapätkiä voidaan pyrkiä laatimaan virheettömiksi erilaisin keinoin, mutta silloin kyse on yleensä varsin pienistä ohjelmista, eikä tällainen ole käytännössä tyypillisesti mahdollista suurten ohjelmien kohdalla, mutta esimerkiksi lentokoneessa voidaan joitain kriittisimpiä kohtia pyrkiä toteuttamaan näin). Jos jonkun ikävän virheen korjaamiseksi koko ohjelmisto tehtäisiin aina uusiksi, niin vaikka silloin saataisiin juuri kyseinen ongelma korjattuakin, niin sen tilalle tulisi sitten jotain muita. Toki on tilanteita, joissa kannattaa mieluummin lähteä puhtaalta pöydältä, mutta mikään yleispätevää tällainen ei ole.

« Viimeksi muokattu: 01.07.2019, 14:44:26 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

IDA

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 625
  • Liked: 15208
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est
Vetoan todellisiin asiantuntijoihin:

https://waww.youtube.com/watch?v=NdSD07U5uBs

Toki eri asia ohjelmoida rautaa kuin tehdä ohjelmia siihen päälle. Rautaan tehdään kerralla ohjelmat, joita ei tarvitse päivittää. Lentokoneissa tilanteen pitäisi olla tällainen. Mutta kun tehdään ohjelmia joillekin firmoille, niin vanhan päivittäminen on typerämpää kuin kokonaan uuden tekeminen. Päivittämisessä käy aina niin, kuin on tapahtunut koko byrokratisoituvalle yhteiskunnalle, että sinne jää paljon roskaa tyhjäkäynnille, joka parhaimmillaan vain kuluttaa resursseja turhaan, mutta pahimmassa tapauksessa joutuu konfliktiin järjestelmän elintärkeiden toimintojen kanssa.

muoks: Bugeja toki voi korjata tiettyyn rajaan asti. Mutta ohjelmiston pitäisi olla sellainen, että ne korjaukset tehdään lennosta ilman, että niitä myydään ohjelmistopäivityksinä asiakkaille.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2019, 15:02:06 kirjoittanut IDA »
qui non est mecum adversum me est

ÄmTeeAa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 357
  • Liked: 6623
Oh-hoh, no jopas

Pidän toimittajan huomioita Boeingin diversiteettistrategiasta ihan osuneina. Silminnäkijäkuvauksen perusteella en kuitenkaan ole vielä vakuuttunut, että koneessa olisi vakavia rakenteellisia ongelmia. Etenkin mikäli tuo systeemi on pakottanut koneen alaspäin jonkinlaisessa ennakoimattomassa tilassa, on minusta mahdollista että koneen rakenteiden suunnitellut maksimikuormitukset ovat ylittyneet. Ja tarkoitan tällä siis ei niitä papereissa olevia maksimikuormituksia, vaan niitä rakenteellisia maksimikuormituksia, jotka tyypillisesti ovat 2-3X ilmoitettu maksimikuormitus.

En sinänsä ole lentänyt itse paljoa (pari kertaa normaalisti pienkoneessa sekä syöksykierre ja 4-5 G:n oikaisu silmukan alaosassa purjekoneessa on lähinnä koettu), ja matkustajakoneiden rakenteiden suurimmat sallitut kuormitukset ovat minulle tuntemattomia. Tiedän kuitenkin, että kone on mahdollista saada sellaiseen tilaan, missä sen turvamarginaalit ylitetään, kuten Air Chinan lennolla USAan kävi. Tilanne tapahtui reittilentokorkeudella, jossa ohjaajien huolimattomuuden takia kone kääntyi suhteellisen jyrkkään syöksyyn. Kyseisen Boeing 747 väitetään ylittäneen äänennopeuden tuossa syöksyssä, ja oikaisussa koneesta lähti ohjainpinnoista jonnin verran tavaraa irti. Tilanne saatiin hallintaan, ja kone teki hätälaskun.

Kysymys kuuluu nyt, että onko mahdollista, että pian nousun jälkeen matkustajakone voisi ylittää rakenteelliset rajakuormituksensa kuten silminnäkijähavainnot kertovat? Koneen nopeus tai korkeus ei ole vielä älytön tuossa, ja kone on tyypillisesti lähellä maksimilentoonlähtöpainoa. Mutta mikäli metallin väsymisääniä on kuulunut maahan asti, on rakenteissa täytynyt olla melkoiset kuormitukset. Pystyykö matkustajakoneen ohjauspinnat tuottamaan tuollaisen määrän voimaa kuvatussa onnettomuustilanteessa? Voiko ohjauspinnat, laipat tai vakaimet kääntyä niin paljon hitaassa vauhdissa, että ne alottavat koneen hajoamistapahtuman? @migri

Brandis

  • Vieras
Kun tämä on suomenkielinen palsta, niin yrittäkää nyt opetella edes terminologian alkeet. V*tuttaa lukea "angle-of-attackista", "stabilizerista" jne., kun niille on ollut liki 100 vuotta suomenkieliset termit (kohtauskulma, vakaaja jne.). Vihoviimeinen apina-anglismi on "pilotti". Se on ohjaaja!

Usean lentoyhtiön virallinen kieli on englanti ja kyseessä on hyvin kansainvälinen työympäristö. Ilmailualalla erilaisten anglismien käyttö on yleistä, kuin myös englanninkielisten käyttöön vakiintuneiden termien kirjainlyhenteet, joihin viitattaessa kaikki tietävät mistä puhutaan.

Kukaan ei koskaan, ikinä, ilmailualalla käytä pilotista sanaa ohjaaja tai lentokoneen ohjaaja; hän on pilotti, perämies tai kapteeni. Hierarkia ja vastuujärjestys muodostuvat tärkeiksi ja tähdennettäviksi asioiksi kun laitat henkesi toisen käsiin.

e: täsmennystä
« Viimeksi muokattu: 03.07.2019, 11:44:52 kirjoittanut Brandis »

dothefake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 36 935
  • Liked: 23044
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Ei se ole yhtiöiden asia. Ilmailuviranomaiset maapallolla valvovat tätä. Itse olen suorittanut 3.7. 1989 pienkoneita varten kyseisen luvan nimeltä ” Radiotelephone operator’s restricted certificate for aeronautical radio service”. This certificate is valid on international voyages.
”Oma kansa ensin” -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 194
  • Liked: 16279
Ketä kiinnostaa tarpeeksi, katsoo. Juan Brown (y-tubekanava "blancolirio") kertoo tuoreimmat 737 MAX-jutun kehitykset, 25min video.

Tuo setä on lentänyt militäärissä C-130 Herculesta (kuljetuskone) ja siviilipuolella monia, muun muassa 737:aa joten tietää mistä puhuu.

https://www.youtube.com/watch?v=S6dMlbCPmX0
« Viimeksi muokattu: 31.08.2019, 20:12:06 kirjoittanut Tunkki »

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Hmm, kuulostaa hieman arveluttavalta:

Former Boeing official subpoenaed in 737 MAX probe won’t turn over documents, citing Fifth Amendment protection
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/former-boeing-official-subpoenaed-in-737-max-probe-wont-turn-over-documents-citing-fifth-amendment-protection/
Lainaus
A former Boeing official who played a key role in the development of the 737 MAX has refused to provide documents sought by federal prosecutors investigating two fatal crashes of the jetliner, citing his Fifth Amendment right against self-incrimination, according to a person familiar with the matter.

Mark Forkner, Boeing’s chief technical pilot on the MAX project, invoked the privilege in response to a grand jury subpoena issued by U.S. Justice Department prosecutors looking into the design and certification of the plane, the person said.

Invoking the Fifth to avoid testifying, while a legal right, is sometimes interpreted as an admission of guilt. Its use to resist a subpoena for documents is less common and may only imply a dance between prosecutors and defense attorneys, legal experts say.
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Vika löydetään, vika korjataan?

Boeing Foresees Return Of The 737 MAX In November - But Not Everywhere
https://www.moonofalabama.org/2019/09/boeing-foresees-return-of-the-737-max-in-november-but-not-everywhere.html#more
Lainaus
The "phased ungrounding" means that the U.S. Federal Aviation Administration would certify the plane as being safe while other regulators would still not do so. U.S. passengers would be asked to fly on a plane that the rest of the world would still consider too unsafe to fly. 737 MAX flights from the U.S. to other countries would still be grounded as would the by far largest part of the total fleet in Europe and China.

It is doubtful that insurance providers, U.S. airlines, their passengers and their pilots would welcome such a "phased" move. It is an extremely risky behavior. Any accident during that time, no matter for what reason, would bring the affected airline, Boeing and the FAA into even deeper trouble.

It is likely that Boeing and the FAA would like to blame the foreign regulators for making late or unreasonable demands. But the history of the two deadly 737 MAX accidents and the development since prove that only Boeing and the FAA are to blame for this.
(jatkuu artikkelissa)
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Boeing...........boeing.............GONE!

Invalid Tweet ID
Broken Wings (Official Video)
https://www.youtube.com/watch?v=nKhN1t_7PEY
Lainaus
Take these broken wings
And learn to fly again
And learn to live so free
.......................
Take these broken wings
We can take what was wrong
And make it right
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

Herbert

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 172
  • Liked: 3881
Yli 100-sivuinen kirjoitus Boeing 737 MAX -fiaskosta.

Lainaus
In this report, I explain why it is likely that one of the most complex forces in all of nature, a force called turbulence, was responsible for the need to radically change MCAS. I provide calculations showing that moving the new LEAP engine one foot forward and one foot higher than it was placed on the previous version of the 737 leads to a sudden increase in turbulence when the angle of attack exceeds 15 degrees.

This hidden instability problem means that no change in MCAS can ever make the 737 MAX a safe plane. In fact, reducing the power of MCAS will actually increase the odds of another 737 Max crash in the coming years. The only solution to this turbulence problem is a complete recall of all 737 Max planes.

Unfortunately, because each 737 Max costs $100 million, a recall of all 500 737 Max planes currently in existence would cost Boeing $50 billion – in addition to losing the opportunity to produce 10,000 more planes over time – for a total loss of over one trillion dollars. These are losses Boeing simply cannot afford. Therefore, a complete recall of all 737 Max planes will likely lead to the bankruptcy of Boeing. As Boeing is one of the oldest and largest corporations in the world, the bankruptcy of Boeing will have ripple effects felt through out the world for years to come.

https://turningpointnews.org/phocadownload/Why%20Boeing%20is%20Going%20The%20Deadly%20Path%20from%20Blackmail%20to%20Bankruptcy.pdf
"The problem isn't that Johnny can't read. The problem isn't even that Johnny can't think. The problem is that Johnny doesn't know what thinking is; he confuses it with feeling."

Thomas Sowell

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful

Lainaus
arlier this year, the feds signed an agreement that let Boeing executives off the hook for the 737 MAX catastrophes, which killed 346 people.

The lead prosecutor, Erin Nealy Cox, then took a job with the firm that leads Boeing's criminal defense.

Nice work, if you can get it.
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 250
  • Liked: 16459
Ei näytä nätiltä, mutta lyhyt taitaa olla lista, jossa amerikkalaisten suuryritysten korkeinta johtoa olisi laitettu henkilökohtaiseen vastuuseen johtamiensa firmojensa teoista noin muutenkaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 773
  • Liked: 12884
737-max-kone teki hätälaskun, kun tehdasasenteinen hätäpoistumistien korvaava kansi irtosi nousussa ja aiheutti paineenlaskun.  Kone palasi kentälle ilman henkilövahinkoja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_1282

Lainaus
Alaska Airlines Flight 1282 was a scheduled domestic flight operated by Alaska Airlines from Portland International Airport in Oregon to the Ontario International Airport in California. Shortly after takeoff on January 5, 2024, a door plug installed at the factory in place of an optional emergency exit door on the Boeing 737 MAX 9 aircraft blew out, causing an uncontrolled decompression of the aircraft.

Kansi irtosi noin 5 km korkeudessa, jossa ilmanpaine on noin puolet merenpinnan tasolla vallitsevasta. Matkustamon ja ulkoilman paine-ero oli luokkaa neljännesilmakehä. 

Vaadittujen hätäpoistumisteiden määrä riippuu koneen matkustajakapasiteetista.  Kun sitä ei vaadita, aukko tulpataan kannella jo tehtaalla.  Mitä ilmeisimmin kiinnityksessä on tällä kertaa hutiloitu.



repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 150
  • Liked: 6999
  • Sus siunatkoon
Mielenkiintoinen tapaus - ja taas 737 MAX mallille.

Vaadittujen hätäpoistumisteiden määrä riippuu koneen matkustajakapasiteetista.  Kun sitä ei vaadita, aukko tulpataan kannella jo tehtaalla.  Mitä ilmeisimmin kiinnityksessä on tällä kertaa hutiloitu.

Ensimmäisenä heräsi uteliaisuus, kuinka kauan kone on ollut operatiivisessa käytössä. Wikipedia-sivun mukaan kone on luovutettu lokakuun viimeinen päivä Alaska Airlinesille, kone on uusi.

Termistä 'plug' tuli ensimmäisenä mieleen jokin pienempi aukko painerungossa, mutta tuo onkin tosiaan hätäoviaukon peittävä kansi eli käytännössä lennolla on hätäpoistumistien aukko rävähtänyt auki. Wikipedia-sivu kuvailee tapahtumia matkustamossa kuin tyypillisessä elokuvassa.

Lainaus
According to initial reports, nobody was seated in the seat immediately next to the hole, but several passengers experienced minor injuries that required medical attention and some passengers' personal items were lost when they flew out of the opening.[6][8][9] According to some passengers, a child seated in row 26 had his shirt ripped off and sucked out of the aircraft while his mother was holding on to him to prevent him being sucked out during decompression.

Teksteistä syntyvät mielikuvat ovat pienestä kiinni välillä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 15 292
  • Liked: 26945
737-max-kone teki hätälaskun, kun tehdasasenteinen hätäpoistumistien korvaava kansi irtosi nousussa ja aiheutti paineenlaskun.  Kone palasi kentälle ilman henkilövahinkoja.

Sattuipa ikävästi Boingille ajoitus, kun se vasta juuri vaati 737 MAX 7:lle poikkeuslupaa, kun sen moottorin jäänpoistossa havaittiin ongelma (ilmeisesti sama ongelmalliseksi havaittu ratkaisu on käytössä jo jossain muissakin MAX-konetyypissä). Eli ilmeisesti moottoria suojaava rakenne on tehty metallin sijaan komposiittirakenteesta ja jos jäänpoistoon tarkoitettu lämmitys on päällä joitain minuutteja pidempään, kuin mitä jään poistaminen sillä hetkellä edellyttää, voi se vaurioittaa tätä suojarakennetta, joka saattaisi päätyä moottorin sisään ja/tai sinkoutua päin matkustajia.

Boeing wants FAA to exempt MAX 7 from safety rules to get it in the air
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-wants-faa-to-exempt-max-7-from-safety-rules-to-get-it-in-the-air/
Lainaus
Little noticed, the Federal Aviation Administration in December published a Boeing request for an exemption from key safety standards on the 737 MAX 7 — the still-uncertified smallest member of Boeing’s newest jet family.

Since August, earlier models of the MAX currently flying passengers in the U.S. have had to limit use of the jet’s engine anti-ice system after Boeing discovered a defect in the system with potentially catastrophic consequences.

The flaw could cause the inlet at the front end of the pod surrounding the engine — known as a nacelle — to break and fall off.

In an August Airworthiness Directive, the FAA stated that debris from such a breakup could penetrate the fuselage, putting passengers seated at windows behind the wings in danger, and could damage the wing or tail of the plane, “which could result in loss of control of the airplane.”

Dennis Tajer, a spokesperson for the Allied Pilots Association, the union representing 15,000 American Airlines pilots, said the flaw in the engine anti-ice system has “given us great concern.”

He said the pilot procedure the FAA approved as an interim solution — urging pilots to make sure to turn off the system when icing conditions dissipate to avoid overheating that within five minutes could seriously damage the structure of the nacelle — is inadequate given the serious potential danger.

“You get our attention when you say people might get killed,” Tajer said. “We’re not interested in seeing exemptions and accommodations that depend on human memory. … There’s just got to be a better way.”
...
If they forget, or are distracted by other tasks, the overheating can begin to damage the structure after just five minutes.

Tajer said it’s “not uncommon” for pilots on other aircraft to inadvertently leave the anti-ice system on when it is no longer needed.

On older 737s, for example, this would waste energy but not do any damage. The defect affects only the MAX, with engine inlets made from carbon composite rather than the metal used on older models.

Independent aviation safety consultant and pilot John Cox said he’s run the anti-ice system on the previous 737 “for long periods of time.”

And he’s unsure how practical it is to ask a MAX flight crew to limit the time the system operates in dry air.

“I’ve been in and out of cloud tops,” Cox said. “Do you turn it on, turn it off, turn it on, turn it off?”

“If you are doing that and get distracted, and end up with the anti-ice off and you go back into clouds where you pick up inlet icing, the next time you turn it on, you’re going to ingest that ice,” he added.
...
Dostert added that this defect could overheat and damage both engines on the plane simultaneously, making such an event potentially even worse than several serious accidents in recent years when broken engine fan blades caused the inlet cowl to break off a single engine.

In 2018, a passenger aboard a Southwest Airlines 737 died when a broken fan blade destroyed an engine cowl. Shrapnel penetrated the aircraft’s fuselage and broke a cabin window beside the passenger.

The pod around the engine is part of the airframe and is the responsibility of Boeing, not the engine maker.

Dostert said an earlier nonfatal engine blowout on a Southwest flight in 2016 had also led to the inlet cowl departing the aircraft but no fix was made before the fatality in 2018.

Almost six years later, the fix for that broken fan blade scenario in older 737s is still in the works. In December, the FAA published a proposal that gives Boeing until the middle of 2028 to develop a retrofit that will strengthen the inlet cowls and fan casings.

“There’s a pattern here,” Dostert said. “Of Boeing knowing about potentially catastrophic single failures, and not addressing them in an expeditious manner.”

PS, vielä vuodelta 2019 vähän juttua näistä Boingin laatuongelmista:

Claims of Shoddy Production Draw Scrutiny to a Second Boeing Jet
https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html
Lainaus
Workers at a 787 Dreamliner plant in South Carolina have complained of defective manufacturing, debris left on planes and pressure to not report violations.
...
Joseph Clayton, a technician at the North Charleston plant, one of two facilities where the Dreamliner is built, said he routinely found debris dangerously close to wiring beneath cockpits.

“I’ve told my wife that I never plan to fly on it,” he said. “It’s just a safety issue.”
...
Faulty parts have been installed in planes. Tools and metal shavings have routinely been left inside jets, often near electrical systems. Aircraft have taken test flights with debris in an engine and a tail, risking failure.

On several planes, John Barnett, a former quality manager who worked at Boeing for nearly three decades and retired in 2017, discovered clusters of metal slivers hanging over the wiring that commands the flight controls. If the sharp metal pieces — produced when fasteners were fitted into nuts — penetrate the wires, he said, it could be “catastrophic.”

Mr. Barnett, who filed a whistle-blower complaint with regulators, said he had repeatedly urged his bosses to remove the shavings. But they refused and moved him to another part of the plant.

A spokesman for the Federal Aviation Administration, Lynn Lunsford, said the agency had inspected several planes certified by Boeing as free of such debris and found those same metal slivers. In certain circumstances, he said, the problem can lead to electrical shorts and cause fires.

Officials believe the shavings may have damaged an in-service airplane on one occasion in 2012, according to two people with knowledge of the matter.
...
“As a quality manager at Boeing, you’re the last line of defense before a defect makes it out to the flying public,” Mr. Barnett said. “And I haven’t seen a plane out of Charleston yet that I’d put my name on saying it’s safe and airworthy.”
...
The issue has cost Boeing at other plants. In March, the Air Force halted deliveries of the KC-46 tanker, built in Everett, Wash., after finding a wrench, bolts and trash inside new planes.
...
At the North Charleston plant, the current and former workers describe a losing battle with debris.

“I’ve found tubes of sealant, nuts, stuff from the build process,” said Rich Mester, a former technician who reviewed planes before delivery. Mr. Mester was fired, and a claim was filed on his behalf with the National Labor Relations Board over his termination. “They’re supposed to have been inspected for this stuff, and it still makes it out to us.”

Employees have found a ladder and a string of lights left inside the tails of planes, near the gears of the horizontal stabilizer. “It could have locked up the gears,” Mr. Mester said.
...
In the interest of meeting deadlines, managers sometimes played down or ignored problems, according to current and former workers.

Mr. Barnett, the former quality manager, who goes by Swampy in a nod to his Louisiana roots, learned in 2016 that a senior manager had pulled a dented hydraulic tube from a scrap bin, he said. He said the tube, part of the central system controlling the plane’s movement, was installed on a Dreamliner.

Mr. Barnett said the senior manager had told him, “Don’t worry about it.” He filed a complaint with human resources, company documents show.

He also reported to management that defective parts had gone missing, raising the prospect that they had been installed in planes. His bosses, he said, told him to finish the paperwork on the missing parts without figuring out where they had gone.

The F.A.A. investigated and found that Boeing had lost some damaged parts. Boeing said that as a precautionary matter, it had sent notices to airlines about the issue. The company said it had also investigated the flawed hydraulic tube and hadn’t substantiated Mr. Barnett’s claims.
...
But several former employees said high-level managers pushed internal quality inspectors to stop recording defects.

Cynthia Kitchens, a former quality manager, said her superiors penalized her in performance reviews and berated her on the factory floor after she flagged wire bundles rife with metal shavings and defective metal parts that had been installed on planes.

“It was intimidation,” she said. “Every time I started finding stuff, I was harassed.”
...
Mr. Barnett was reprimanded in 2014 for documenting errors. In a performance review seen by The Times, a senior manager downgraded him for “using email to express process violations,” instead of engaging “F2F,” or face to face.

He took that to mean he shouldn’t put problems in writing. The manager said Mr. Barnett needed to get better at “working in the gray areas and help find a way while maintaining compliance.”

Liam Wallis, a former quality manager, said in a wrongful-termination lawsuit that Boeing had fired him after he discovered that planes were being manufactured using obsolete engineering specifications. Mr. Wallis also said in the suit, filed in March, that an employee who didn’t exist had signed off on the repairs of an aircraft.

His boss had criticized him in the past for writing up violations, according to the lawsuit and emails reviewed by The Times. Boeing said it had fired Mr. Wallis for falsifying documents.

« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 16:44:30 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 770
  • Liked: 24853
. Huhut lisäksi kertoivat, että MCASin poiskytkeminen oli useampivaiheinen juttu ja vei siis aikaa ja sen päällä ollessa pilotti tuppasi jäämään toiseksi ohjaussauvan veto/työntö taistelussa.

Ongelma pois kytkemisessä oli pääosin se, että lentäjät eivät tienneet lainkaan kyseisen järjestelmän olemassa olosta, joten sen vikaantuminen oli odottamaton yllätys, eikä sen pois kytkemistä ollut koulutettu. Ajatus, että kyseinen systeemi luotti vain yhteen kohtauskulma-anturiin oli kyllä... :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 773
  • Liked: 12884
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 21:13:28 kirjoittanut Siili »

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
Oven korvaavan "plugin" on löytänyt "Bob" takapihaltaan.

NTSB Media Brief - Alaska Airlines Flight 1282 (Jan 7) livestream *UPDATE*: https://www.youtube.com/watch?v=o7Pfj8G7Rdg

Havainnepiiros plugista: https://twitter.com/ntsb_newsroom/status/1744202059870831016?s=46&t=wdZx1fUYZAcB4RrNJUmFQA

Tekninen esitys poistumistien ovesta ja sen tilalle asennattavasta plugista: 737 Mid-Cabin Emergency Exit Doors - Plug Option https://www.youtube.com/watch?v=maLBGFYl9_o

737-900 rungoissa siis on aina paikka poistumistien oville tuossa kohtaa rungossa. Jos koneessa on vähemmän istuimia (loppukäyttäjä päättää) niin sitä ei tarvita, jolloin ei tarvita siihen kohtaan myöskään suurempaa istuinväliä, liukumäkeä, kabiinihenkilökunnan penkkiä jne.

Merkittävää tapauksessa oli se, että kone oli uusi, lensi muutaman lennon ennen kuin marraskuun lopulla vietiin WiFi -järjestelmän asennukseen jossa mahdollisesti tuo "ovi" (plugi) on irroitettu.
Spekulaatio on tällä hetkellä että plugin ylös- ja ulos liikkumisen estävät pari pulttia olisi jäänyt epähuomiossa asentamatta/kiristämättä. WiFi asennus on tehty loppukäyttäjän toimesta.


mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
Tässä vielä keskustelu lennonjohdon kanssa:
Section of Fuselage BLOWS OFF in Flight Alaska Boeing 737 MAX 9 ALASKA 1282. REAL ATC: https://www.youtube.com/watch?v=SEh71lT08hI

Ohjaamon äänitallentimesta (CVR) ei saatu nauhoitetta ulos, koska se sammutettiin vasta 2 tuntia tapahtuman jälkeen (739 tallentaa vain 2h, FAA on jo pidempään ajanut sääntöä vähintään 25h tallennukselle) Lentodatan (FDR) data sensijaan on tallessa (lähde NTSB)

« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 21:42:01 kirjoittanut mck »

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
NTSB releases photos of door plug that blew off California-bound flight:
https://www.youtube.com/watch?v=00c_3loCFQc
Lainaus
Investigators have released photographs of the door plug that detached from Alaska Airlines flight headed from Portland, Oregon to Ontario, California on Friday night, terrifying passengers and forcing the jet to make an emergency landing. KTLA 5's Lauren Lyster reports. Jan. 8, 2024

Olkoon tämä nyt sitten MAX thread, mutta paljon merkittävämpi tapaushan oli kun laskeutumassa ollut JAL Airbus A350 flight 516 törmäsi kiitotien alussa Japanin rannikkovartioston koneeseen Tokion Hanedan kentällä... 2.1.2024 eli 6pvää sitten.

https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Haneda_Airport_runway_collision

Tuosta oli noin 8h live streami jopa.

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 150
  • Liked: 6999
  • Sus siunatkoon
^Olisi hyvä kuulla myös näkemyksesi, mikä tekee Japanin Hanakan onnettomuudesta merkittävämmän? Hyvä ja mielenkiintoinen nosto, kiitos siitä.

Kuulin tästä onnettomuudesta radiouutisista ja tämä oli toinen kerta, kun onnettomuus näkyy 'seuraa maailman tapahtumia' tutkanäytölläni. Kun katsoo tuon A350:n hyllyn kuvaa ja koneessa ollutta ihmismäärää, ei voi muuta kuin onnitella kaikkia pelastusjärjestelmiä. Hieno suoritus.

Jokin lennonjohdollinen ja laskeutumistekninen juttu tässä lienee takana, että tämä pääsi tapahtumaan. Wikipedia-sivun mukaan sää on ollut erinomainen, joskin pimeä, joten kiitotielle jääneen koneen näkyminen A350:seen on voinut olla vaikea havaita riittävän ajoissa. Ensimmäisenä itselle tuli mieleen, että A350:ssä on tehty VFR:n sijaan täysautomaattista laskeutumista, mikä selittäisi sen ettei kiitotielle jääneeseen esteeseen (Dash8) ole reagoitu.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
^Olisi hyvä kuulla myös näkemyksesi, mikä tekee Japanin Hanakan onnettomuudesta merkittävämmän? Hyvä ja mielenkiintoinen nosto, kiitos siitä.

Kuulin tästä onnettomuudesta radiouutisista ja tämä oli toinen kerta, kun onnettomuus näkyy 'seuraa maailman tapahtumia' tutkanäytölläni. Kun katsoo tuon A350:n hyllyn kuvaa ja koneessa ollutta ihmismäärää, ei voi muuta kuin onnitella kaikkia pelastusjärjestelmiä. Hieno suoritus.

Jokin lennonjohdollinen ja laskeutumistekninen juttu tässä lienee takana, että tämä pääsi tapahtumaan. Wikipedia-sivun mukaan sää on ollut erinomainen, joskin pimeä, joten kiitotielle jääneen koneen näkyminen A350:seen on voinut olla vaikea havaita riittävän ajoissa. Ensimmäisenä itselle tuli mieleen, että A350:ssä on tehty VFR:n sijaan täysautomaattista laskeutumista, mikä selittäisi sen ettei kiitotielle jääneeseen esteeseen (Dash8) ole reagoitu.

Merkittävämpi se oli mielestäni vain sen takia että siinä menehtyi ihmisiä ja kentän/kiitotien sulkeminen vaikutti satoihin lentoihin.
Lisäksi on selvinnyt jo ainakin 2 merkittävää seikkaa jotka edesauttoivat onnettomuuden syntymistä:
- Rullaustien, jota rannikkovartioston kone käytti, pysäytysvalot olivat väliaikaisesti poissa käytössä ja tästä miehistön on pitänyt olla tietoinen (luki NOTAM:issa). Kone ei ollut saanut lupaa rullata kiitotielle vaan käskyn pysähtyä odottamaan.
- Lennonjohtornissa maatutka varoitti että kiitotiellä on sinne kuulumaton kone, mutta tutkan näyttöä ei ollut kukaan seuraamassa jatkuvasti (eikä ollut pakollistakaan) eikä siinä ollut kuin visuaalinen varoitus (ei äänimerkkiä)

Lisäksi tuossa on varmasti paljon muitankin syitä kuten DASH8:n huono erottuvuus kiitotieltä yöllä, A350 HUD näyttö jonka läpi katsottaessa ne pienetkin valon pilkahdukset kiitotiellä eivät ole erottuneet, A350 oli saanut laskeutumisluvan normaalisti eikä tietenkään odottanut kiitotiellä olevan muuta liikennettä.

Itse arvaan että kyseessä on ollut ihan visuaalinen loppulasku koska keli oli hyvä. Autopilotti/Autoland ei olisi vaikuttanut vaikka sitä olisi käytetty.
Eikä ole vielä olemassa järjestelmää joka osaisi varoittaa maassa olevista koneista. TCAS (Traffic collision avoidance system) Kytkeytyy automaattisesti pois alle tietyn lentokorkeuden (luokkaa 1000ft).

edit: ajatusvirhe
« Viimeksi muokattu: 09.01.2024, 18:31:10 kirjoittanut mck »

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
WiFi asennuksen tehnyt AAR on antanut lausunnon etteivät ole olleet tekemisissä irronneen oven kanssa... joten ainakin se teoria ei ehkä pidä paikkansa.

https://www.aarcorp.com/en/newsroom/press-releases/2024/aar-issues-statement-on-january-5-2024-alaska-airlines-boeing-737-max-9-incident/

Lainaus
AAR did not perform any work on or near any mid-cabin exit door plug of that specific aircraft. AAR was contracted by Alaska Airlines to perform a 2KU Modification (Wi-Fi modification) on the aircraft that was performed from November 27 to December 7, 2023.

Seuraan melko aktiivisesti ilmailutapahtumia tuolta airliners.net sivustolta ja olen päivän verran perässä ketjujen lukemisessa kun ei aika tahdo riittää kaikkeen mielenkiintoiseen   ;D

Aiheesta kiinnostuneet voivat itse tuolta seurata spekulaatioita ja uusia uutisia.

AS1282 PDX-ONT decompression event, returned to PDX, FAA temporarily grounds 737MAX9 for inspections Linkki

Japan Airlines A350 collides with aircraft at HND Linkki
 





mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 382
  • Liked: 507
Boeing ehti jo antaa virallisen lausunnon jossa ottavat vastuun itselleen.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/faa-investigate-boeing-door-plug-falls-alaska-airlines-plane-midair-rcna133491
Lainaus
“Safety is our top priority and we deeply regret the impact this event has had on our customers and their passengers,” Boeing previously said in a statement. “We agree with and fully support the FAA’s decision to require immediate inspections of 737-9 airplanes with the same configuration as the affected airplane.”


https://www.faa.gov/newsroom/updates-grounding-boeing-737-max-9-aircraft
Lainaus
This incident should have never happened and it cannot happen again. FAA formally notified Boeing that it is conducting an investigation to determine if Boeing failed to ensure completed products conformed to its approved design and were in a condition for safe operation in compliance with FAA regulations. This investigation is a result of an incident on a Boeing Model 737-9 MAX where it lost a “plug” type passenger door and additional discrepancies. Boeing’s manufacturing practices need to comply with the high safety standards they’re legally accountable to meet.

Vaikuttaa siltä, että yksi ukko on tehyt kasaamisvaiheessa inhimillisen virheen ja unohtanut laittaa neljä pulttia paikoilleen ja sen lisäksi laadunvalvonta on pettänyt :P
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 00:57:51 kirjoittanut mck »

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 770
  • Liked: 24853
^On siinä muukin mennyt perseelleen. Koneen ovet ja pelaustautumisluukut ovat "tulppatyppiä", eli matkustamon paine sisältä painaa niitä kiinni vain tiukemmin, kunnes painero maanpinnalla annetaan tasaantua/tasaantuu ja oven voi avata. Sitten tälläinen tulppaovi on optiona korvattu väljemmin istuimin varustetussa versiossa "kiinteällä tulppaovella", joka ei olekaan tulppaovi, vaan aukeaa ulospäin, eli paine ei paina ovea kiinni, vaan repii sitä auki kokoajan, kun "kiinteä tulppaoven korvaaja" vastustaa matkustamon painetta sisältä ulos vain niillä pirun pulteilla. Jos jotain rakenteessä pettää, unohtuu asentaa jokin osa yms. matkustamon paine työntää oven korvaajan ulos, kun kone on lennossa ja painero on suuri... Ihan kuin nyt kävi.

Miksi se normaalisti ei avattava oven korvaava osa voinut olla rakenteeltaan ihan kuin siihen karmiin suunniteltu tulppaovi, joka vaan kiristyy ja tiivistyy sisäpuolen paineesta, mutta se olisi jätetty sen sisustuslevyn alle, kuten tämä ulosaukeava viritys? Ei järjenhäivää tuon rakenteen suunnittelussa. Boeingilla on todella suunnittelussa vakavia laatuongelmia...
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 09:10:46 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991