UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 11840 kertaa)

Bwana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 133
  • Liked: 2917
  • Ihmis-perse natsi.
Taisi mennä yksi tuttu konsultti tuossa.

Kaikki merkit viittaavat teknisiin ongelmiin. Noinkohan 737 Maxit pääsevät lähiaikoina ilmaan? Itsehän olen toki ensi perjantaina astumassa etiopialaiseen lentimeen...

Pölhökustaa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 317
  • Liked: 4934
Yleisesti ottaen kannattaa huomioida se, että Ethiopian Airlines on hyvämaineinen yhtiö ja Star Alliancen jäsen. Tällaisiin alliansseihin ei hyväksytä mukaan yhtiöitä joiden toiminnan taso on millään tavoin hitusenkaan kyseenalainen, se olisi vakava maineriski. Ethiopianilla taitaa myös olla erittäin hyvä sijoitus turvallisuustilastoissa.

Eli tässä tapauksessa ei ole mielestäni mitään aihetta katsoa maata, maanosaa tai yhtiön henkilöstön ihonväriä.

Surullinen tapahtuma.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Videota/kuvia turmapaikalta.  Paikalliset siellä vapaasti pyörii.

https://globalnews.ca/news/5040395/canadians-ethiopian-airlines-plane-crash/

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065
Indonesiassa välitön syy oli se, että pilotit eivät toisella lennolla osanneet kytkeä pois automaattista sakkauksenestoa, eli nose down -automatiikkaa.

Sitä ennen oli nopeusmittari ollut rikki kolmella edellisellä lennolla ja ennen edellistä lentoa siiven angle of attack -sensori oli kai asennettu väärin. Edellisen lennon pilotti osasi kytkeä automatiikan pois.

Boeingin kohdalla mahdollinen virhe oli se, että sakkauksenesto ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että sensorit ovat rikki.

Mutta tuon tapahtumaketjun toistuminen Addis Abebassa olisi pieni ihme. Jos kone pääsi vain 300 metrin korkeuteen, viittaa se moottorivikaan tal ohjausvikaan.

Mikäli, kuten arvelen, kyseessä oli samainen vika kuin Indonesiassa, niin juuri tuo matala lentokorkeus yhdessä tuon vian kanssa on kohtalokasta sillä lentäjälle ei jää aikaa reagointiin.
Ehkä vuoden kuluttua olemme viisaampia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 165
  • Liked: 13123
  • "Ich bin Jude"
Lainaus
Accidents and incidents


According to the Aviation Safety Network records for Ethiopian Airlines, the airline has had 61 accidents and incidents since 1965, plus six more for Ethiopian Air Lines, the airline's former name. As of March 2019, these occurrences resulted in 494 deaths. On March 10, 2019, Ethiopian Airlines Flight 302, a 4-month-old Boeing 737 MAX 8, crashed shortly after takeoff from Addis Ababa en route to Nairobi, reportedly killing all 157 people on board.

 Prior to the 2019 accident, a hijacking was the carrier's deadliest accident, when an aircraft crashed into the Indian Ocean due to fuel starvation in 1996. The third-deadliest accident occurred in 2010, when an aircraft crashed into the Mediterranean Sea shortly after it departed Beirut–Rafic Hariri International Airport, killing all 90 people on board. The crash of a Boeing 737-200 in 1988 led to 35 fatalities and ranks as the fourth most deadly accident experienced by the company. Despite this, Ethiopian Airlines has a good safety reputation, in contrast to other African airlines.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines#Accidents_and_incidents
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Hohtava Mamma

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 115
  • Liked: 20891
  • Takapenkin paha poika
Indonesiassa välitön syy oli se, että pilotit eivät toisella lennolla osanneet kytkeä pois automaattista sakkauksenestoa, eli nose down -automatiikkaa.

Sitä ennen oli nopeusmittari ollut rikki kolmella edellisellä lennolla ja ennen edellistä lentoa siiven angle of attack -sensori oli kai asennettu väärin. Edellisen lennon pilotti osasi kytkeä automatiikan pois.

Boeingin kohdalla mahdollinen virhe oli se, että sakkauksenesto ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että sensorit ovat rikki.

Mutta tuon tapahtumaketjun toistuminen Addis Abebassa olisi pieni ihme. Jos kone pääsi vain 300 metrin korkeuteen, viittaa se moottorivikaan tal ohjausvikaan.

Mikäli, kuten arvelen, kyseessä oli samainen vika kuin Indonesiassa, niin juuri tuo matala lentokorkeus yhdessä tuon vian kanssa on kohtalokasta sillä lentäjälle ei jää aikaa reagointiin.
Ehkä vuoden kuluttua olemme viisaampia.

Voihan se olla, että eivät tosiaan ole osanneet kytkeä sitä kohtauskulmasensorilla toteutettua sakkauksenestoautomatiikkaa pois päältä. Kone ei anna nostaa nokkaa kun AOA-sensori näyttää virheellistä lukemaa.

Voi kuvitella minkälaiset fiilikset ohjaajilla on ollut jos syy on tuo. Sauva munissa mutta kone vaan vänkää nokkaa alas.

The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. -Thucydides

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462
Asian sivusta suomennos ihmetteleville: AOA = angle of attack, suomeksi kohtauskulma.
Siiven asento ilmavirtaan nähden.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kohtauskulma

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
https://www.flightradar24.com/blog/flightradar24-data-regarding-lion-air-flight-jt610/
Indonesiassa lentokone pääsi 2 km korkeuteen, ennen kuin sakkauksenesto alkoi nykiä nokkaa alas. Mutta pilotti voi vastata siihen itse nostamalla nokkaa ylös. Sakkauksenesto yrittää taas myöhemmin pudottaa nokkaa. Tätä kissanhännänvetoa voi jatkaa noin 10 minuuttia, kunnes automatiikka voittaa.

Addis Abeba on yli 2 km korkeudessa. Voi olla, että sakkauksenesto oli aggressiivisempi tällä kertaa.

On kuitenkin kummallista, jos pilotti ei osannut kytkeä automatiikkaa pois. Viime syksynä oli tästä iso haloo. Lisäksi turman alkusyy Indonesiassa oli väärin asennettu angle of attack -sensori sekä ehkä rikkinäinen nopeusmittari. Koneen huoltomiesten on täytynyt tietää näistä asioista. Olisi aikamoinen mokaus, jos nämä toistuivat.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
https://www.flightradar24.com/blog/flightradar24-data-regarding-lion-air-flight-jt610/
Indonesiassa lentokone pääsi 2 km korkeuteen, ennen kuin sakkauksenesto alkoi nykiä nokkaa alas. Mutta pilotti voi vastata siihen itse nostamalla nokkaa ylös. Sakkauksenesto yrittää taas myöhemmin pudottaa nokkaa. Tätä kissanhännänvetoa voi jatkaa noin 10 minuuttia, kunnes automatiikka voittaa.

Addis Abeba on yli 2 km korkeudessa. Voi olla, että sakkauksenesto oli aggressiivisempi tällä kertaa.

On kuitenkin kummallista, jos pilotti ei osannut kytkeä automatiikkaa pois. Viime syksynä oli tästä iso haloo. Lisäksi turman alkusyy Indonesiassa oli väärin asennettu angle of attack -sensori sekä ehkä rikkinäinen nopeusmittari. Koneen huoltomiesten on täytynyt tietää näistä asioista. Olisi aikamoinen mokaus, jos nämä toistuivat.

Missä on sanottu että Indonesiassa olisi ollut väärin asennettu angle of attack -sensori?

Alustava raportti turman syystä on julkistettu:

On 28 November, the Indonesian National Transportation Safety Committee (NTSC) released its preliminary accident investigation report.[144] After airspeed and altitude problems, an AoA sensor was replaced and tested two days earlier on the accident aircraft.[145] Erroneous airspeed indications were still present on the subsequent flight on 28 October, which experienced automatic nose down trim.[145] The runaway stabilizer non-normal checklist was run, the electric stabilizer trim was turned off, and the flight continued with manual trim; the issues were reported after landing.[145] Shortly after takeoff on 29 October, issues involving altitude and airspeed continued due to erroneous AoA data and commanded automatic nose-down trim via the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).[145] The flight crew repeatedly commanded nose-up trim over the final ten minutes of the flight.[145] The report does not state whether the runaway stabilizer trim procedure was run or whether the electric stabilizer trim switches were cut out on the accident flight.[145]

https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air_Flight_610
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 18:05:55 kirjoittanut Henry69 »

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 126
  • Liked: 34497
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Vähän ihmetyttää, kuinka vähän koneen osia on päätynyt kuviin.
"Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan."
- Mikhail Gorbachev

”Mitä perverssimpää asiaa osataan suvaita, sitä enemmän suvaitsemisesta saa hyvepisteitä.”
- https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/2336133563173491

Bwana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 133
  • Liked: 2917
  • Ihmis-perse natsi.
Vähän ihmetyttää, kuinka vähän koneen osia on päätynyt kuviin.

Olisko tullut ihan nokalleen aika vauhdilla ja täydessä polttoainelastissa. Paikalliset sanoivat palon olleen valtoimenaan kolme-neljä tuntia. Ei siinä lasikuidusta ja alumiinistä paljoa enää jää.
Jees pox holiray!

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
Missä on sanottu että Indonesiassa olisi ollut väärin asennettu angle of attack -sensori?

Päättelin, että Indonesiassa asennettiin väärin angle of attack -sensori toisella saarella, koska paluulennolla Jakartaan uusi asennettu sensori näytti heti lähdössä täysin vääriä lukemia ja lentokone meinasi pudota sakkaukseneston takia. Pilotti kytki sakkaukseneston pois ja lensi käsiohjauksella Jaavalle.

Pilotti ei pannut konetta lentokieltoon kuitenkaan. Jonkin väitteen mukaan seuraavan päivän turmalennolla oli mukana mekaanikko, jonka piti selvittää, mikä sensorissa on vikana.

Tuo oli törkeä menettely. Lentokonehan meinasi pudota, mutta sillä lähdettiin seuraavana päivänä lentämään matkustajat kyydissä - tuloksena onnettomuus.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 127
  • Liked: 2309
  • Dirty white boy
Videota/kuvia turmapaikalta.  Paikalliset siellä vapaasti pyörii.

https://globalnews.ca/news/5040395/canadians-ethiopian-airlines-plane-crash/

Tästä linkistä löytyvässä videossa lentoyhtiön pomo kertoo, että pilotilla (Mohammed Nur Mohammed) oli yli 200 lentotuntia takana. Tarkoittanee tällä konetyypillä tai kapteenina. Muutenhan kapu oli ihan noviisi ja oikeampi sanamuoto olisi ollut vain 200 tuntia.
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maailmaa hallitaan.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
Videota/kuvia turmapaikalta.  Paikalliset siellä vapaasti pyörii.

https://globalnews.ca/news/5040395/canadians-ethiopian-airlines-plane-crash/

Tästä linkistä löytyvässä videossa lentoyhtiön pomo kertoo, että pilotilla (Mohammed Nur Mohammed) oli yli 200 lentotuntia takana. Tarkoittanee tällä konetyypillä tai kapteenina. Muutenhan kapu oli ihan noviisi ja oikeampi sanamuoto olisi ollut vain 200 tuntia.

Perämiehellä 200, kapteenilla 8000 tuntia.

The captain was with Ethiopian Airlines for 9 years and had about 8000 hours of flight experience, a first officer with 200 flight hours
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 18:56:29 kirjoittanut Henry69 »

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 165
  • Liked: 13123
  • "Ich bin Jude"
Vähän ihmetyttää, kuinka vähän koneen osia on päätynyt kuviin.

Olisko tullut ihan nokalleen aika vauhdilla ja täydessä polttoainelastissa. Paikalliset sanoivat palon olleen valtoimenaan kolme-neljä tuntia. Ei siinä lasikuidusta ja alumiinistä paljoa enää jää.

Raskaammat palaset uppoavat maahan kovassa törmäyksessä - jos vain maa on edes jotenkin pehmeää. Kevyemmät jäävät pinnalle pirstoutuneina. Jos on kunnon palo, joka jatkuu riittävän pitkään, niin kevytmetalli palaa pois - lasikuidusta ja muusta muovista puhumattakaan. Viime sotien lentokoneenraadoista jäi palokohdista jäljelle vain teräksiset osat. Kevytmetalli - duralumiini - paloi kokonaan pois korkean kuumuuden alueelta.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 918
  • Liked: 2154
Aika vähän jäi kuvattavaa niistäkään lentsikoista jotka aikoinaan kaapattiin (9-11 juttu). Toinen päätyi Pentagoniin ja toinen jonnekin pellolle. Suihkarissa ei taida olla muuta kovaa kuin moottorit, "NG lentoturmatutkinta" sarjaa katselleena.

ismolento

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 969
  • Liked: 4893
Lainaus
Missä on sanottu että Indonesiassa olisi ollut väärin asennettu angle of attack -sensori?

Päättelin, että Indonesiassa asennettiin väärin angle of attack -sensori toisella saarella, koska paluulennolla Jakartaan uusi asennettu sensori näytti heti lähdössä täysin vääriä lukemia ja lentokone meinasi pudota sakkaukseneston takia. Pilotti kytki sakkaukseneston pois ja lensi käsiohjauksella Jaavalle.

Pilotti ei pannut konetta lentokieltoon kuitenkaan. Jonkin väitteen mukaan seuraavan päivän turmalennolla oli mukana mekaanikko, jonka piti selvittää, mikä sensorissa on vikana.

Tuo oli törkeä menettely. Lentokonehan meinasi pudota, mutta sillä lähdettiin seuraavana päivänä lentämään matkustajat kyydissä - tuloksena onnettomuus.

Noo - yleensä noissa kehitysmaissa otetaan liikenteessä isoja riskejä, johtuneeko fatalistisesta asenteesta elämään tai sitten suhtaudutaan enemmän tai vähemmän välinpitämättömästi ihmishenkien menetyksiin tyyliin riittäähän näitä.

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 26 676
  • Liked: 18407
Aika vähän jäi kuvattavaa niistäkään lentsikoista jotka aikoinaan kaapattiin (9-11 juttu). Toinen päätyi Pentagoniin ja toinen jonnekin pellolle. Suihkarissa ei taida olla muuta kovaa kuin moottorit, "NG lentoturmatutkinta" sarjaa katselleena.

Lievä OT, toivon. Minäkin katselen NG:n lentoturmantutkinta-aiheisia ohjelmia. Niistä voisi ottaa oppia myös maahanmuuttoasioissa. Siis jos pieleen menee ja rumihia tulee (=matutodellisuus EU:ssa nyt), niin avataan pohjia myöten yksittäisiä tapauksia, tehdään kunnollinen analyysi, mietitään vaihtoehtoisia syitä, päädytään siihen oleellisimpaan ja annetaan ohje, viranomaismääräys, laki, sanktio, uhkasakko, kielto tai lopulta vankilaa.

Lentoyhtiöt ja lentokonevalmistajat ymmärtävät tätä kieltä aika hyvin. Rahasta on kysymys.

Sama pätee matu-asiakokonaisuuteen. Siinä ymmärrys pätkii ja pahasti, myös lännessä. Ja kun ymmärrys pätkii, pätkii toimintakykykin, tehdyt päätelmät ja tarvittavat korjausliikkeet jäävät vajaiksi, ei-osuviksi, ei-vaikuttaviksi.

Asiaan. Tämäkin turma pitää sananmukaisesti kaivaa suokuokalla ja siivilällä esille. Jos siitä voisi oppia?
Meillä oli peli käynnissä, mustavalkoinen peli ja niistä oli mukava leikkiä. Boyer tuli luokseni, kosketti minua käsivarteen ja sanoi:
-"Veli, jos minulla olisi sinun väritys niin minä olisin miljonääri".
-"Takuulla olisit Boyer. Valkoinen nahkahan siihen vaan vaaditaan.

Charles Bukowski: Postitoimisto

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 743
  • Liked: 9775
  • Anyone?
Haaskalinnut(media) ovat herkuttelemassa raadoilla, hyvä kun suihkumoottorien jäänteet ehtineet jäähtyä.
Lainaus
Ruotsalaislehti Aftonbladetin mukaan kuolleiden joukossa on neljä ruotsalaista ja yksi norjalainen. Norjan Punainen risti kertoo verkkosivuillaan kuolleen norjalaisen olleen järjestön taloushallinnossa työskennellyt 28-vuotias Karoline Aadland.

Bergenistä kotoisin olevan mutta hiljattain Osloon muuttaneen Aadlandin kerrotaan matkustaneen Addis Abebaan lauantaina. Norjalaislehti Aftenpostenin mukaan hänen oli tarkoitus vierailla työtehtävissä useissa Afrikan maissa tulevina viikkoina. Aikaisemmin hänen kerrotaan työskennelleen YK:n lastenjärjestössä Malawissa tyttöjen koulutusta edistävässä projetkissa.

– Olemme kertoneet asiasta hänen läheisimmälle perheelleen. Ajatuksemme ovat heidän kanssaan tänä vaikeana hetkenä, sanoo järjestön pääsihteeri Bernt G. Apeland tiedotteessa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006030850.html
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 11 264
  • Liked: 13439
Chinese carriers, Ethiopian Airlines halt use of Boeing 737 MAX 8 aircraft after crash | Reuters
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airlines-china/china-orders-its-airlines-to-suspend-use-of-boeing-737-max-aircraft-media-idUSKBN1QS01Z

Lainaus
China’s aviation regulator on Monday grounded nearly 100 Boeing Co 737 MAX 8 aircraft operated by its airlines, more than a quarter of the global fleet of the jets, after a deadly crash of one of the planes in Ethiopia.
...
Ethiopian Airlines said it had grounded its 737 MAX 8 fleet until further notice as an “extra safety precaution” even though it did not know the cause of Sunday’s crash.

The airline has a remaining fleet of four of the aircraft, flight tracking website FlightRadar24 says.

Cayman Airways said it had grounded both of its new 737 MAX 8 jets until it got more information.
...
By January-end, Boeing had delivered 350 of the 737 MAX family jets to customers, with 4,661 more on order.

Keskustelua aiheesta:

China orders its airlines to suspend use of Boeing 737 Max aircraft | Hacker News
https://news.ycombinator.com/item?id=19356138

Lainaus
Maybe it's politically motivated, but IMO so is the FAA's certification and nonaction so far. Boeing promised a software fix by January, and the FAA's decision not to ground the fleet was probably informally based on that promise. Unfortunately the software fix is proving more difficult than anticipated. Regulated, safety-critical software, whose failure leads to a smoking crater full of bodies can be like that. Especially in this case where it's not going to be just a bugfix, but probably a major redesign of the concept of the MCAS.
Ultimately though there are over 5000 orders for the 737MAX. The list price is $121 million. That makes the total value of the order book $600 Billion at list prices. That's roughly the market cap of Google or Apple, and the 737MAX is extremely important to the U.S. balance of trade. There is obviously going to be a political component to any big regulatory action on it.

The FAA needs to make a major course correction here, because what's even more important long-term than a single, very popular airplane to the U.S. economy is FAA's credibility as a regulator. In most countries, FAA certification means rubber-stamp certification from the local authority. As long as it is, it's a huge advantage to the U.S. aviation industry, because the FAA can write regs that are favorable to U.S. interests. This is only true though as long as the FAA is seen to have integrity.

In this case, when it comes to that, by my reading (and I'm not a lawyer or an expert), the MCAS is in violation of FAR part 25.672, and the 737MAX is not airworthy.
...
It befuddles me to see people relating this to external motivations, not a genuine concern for safety. Would you fly 737 max8 tomorrow? Anybody who knows anything about Chinese aviation industry knows that it is severely government-regulated industry and the top 1 priority is safety. It has better records than the American counterpart. While BOEING(being one of the pillars of American industry) might twist arms in corporate America, it simply doesn't have enough influence to warrant such risks with the Chinese government. Simple as that. I would very much appreciate FAA doing the same.
...
Rumors are that the model (a stretched version) is aerodynamically unstable without FBW.
Stretched versions of the MD11 cargo also mad many stability problems.
...
I'm disappointed that the FAA hasn't done this. The FAA seems to be adopting Gollum's "I'm not listening" stance. There is historical precedent for the FAA suspending a type certificate. This happened after a DC-10 crash in 1979.[1]
The facts are that the Indonesia crash just 5 months ago killed 189 people; this latest Ethiopia crash just killed 157 people. That's way too many dead people for a plane that has only been shipping since 2017, with less than 350 aircraft in service.

Maybe it's a coincidence. Maybe the Ethiopian carrier has a bad rep for pushing pilots beyond prudent flying limits. But maybe there's something wrong with the plane!

The first crash was IMO almost 100% on Boeing. They significantly changed the operating behavior of the aircraft and didn't prominently publicize that.

I hope there won't be a third crash anytime soon. Right now if I were Boeing I'd be 100% in emergency design review mode. How would you like to be an engineer at Boeing right now? 346 people are dead. Is it something you did or failed to do? Did you fuck up what was a relatively minor re-design of a plane that started flying 52 years ago?

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191
...
I agree with you. The FAA obviously knows that there are issues with MCAS, since it's been working with Boeing on finalizing a software update that fixes some of them for months. Grounding the fleet at least until that software update can be deployed seems prudent the moment there's objective reasoning to suspect MCAS was at play in this crash too. (And I think we might already be there.)
...
Please read the article below taking about MCAS, which is the prime suspect, and tell me if you still think that it’s a political move from the Chinese to ground them, or quite the opposite, a political move from the western world to keep them flying.

https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

multsi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 192
  • Liked: 340
mielenkiinnosta, niin jääkö tuollaisessa tunteja kestävässä alumiinin ja kaiken sulattavassa bensakrematoriossa kenestäkään mitään haudattavaa?

Voidaanko näissä tapauksissa puhua mistään ruumiiden tunnistamisesta vai tapahtuvatko polttohautaus ja tuhkaus siinä samassa?

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 581
  • Liked: 2270
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Missä on sanottu että Indonesiassa olisi ollut väärin asennettu angle of attack -sensori?

Alustava raportti turman syystä on julkistettu:

On 28 November, the Indonesian National Transportation Safety Committee (NTSC) released its preliminary accident investigation report.[144] After airspeed and altitude problems, an AoA sensor was replaced and tested two days earlier on the accident aircraft.[145] Erroneous airspeed indications were still present on the subsequent flight on 28 October, which experienced automatic nose down trim.[145] The runaway stabilizer non-normal checklist was run, the electric stabilizer trim was turned off, and the flight continued with manual trim; the issues were reported after landing.[145] Shortly after takeoff on 29 October, issues involving altitude and airspeed continued due to erroneous AoA data and commanded automatic nose-down trim via the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).[145] The flight crew repeatedly commanded nose-up trim over the final ten minutes of the flight.[145] The report does not state whether the runaway stabilizer trim procedure was run or whether the electric stabilizer trim switches were cut out on the accident flight.[145]


Onko tässä mahdollista seuraava tapahtumaketju?

Sakkauksenesto trimmaa koneen nokan alas ja nollaa korkeusvakaajien asennon väärin -> Pilotti vetää ylös -> Sakkauksenesto trimmaa uudelleen nokan alas ja nollaa asennon uudelleen yhä enemmän väärin -> Pilotti vetää entistä kovemmin ylös -> Sakkauksenesto trimmaa entistä jyrkemmin alas ja nollaa asennon väärin -> oikaisematon syöksy.

Tämä kävisi lentoprofiilin ja lopputuloksen kanssa yhteen. Kumpikin kone on tullut kuin pommi maahan. Kielii siitä, että pilotilla ei ole enää ollut mitään saumaa vetää ylös, koska kaikki "trimmivara" sähköisessä systeemissä on käytetty loppuun.

Jos näin, niin Boeingin päivät 737MAXin kanssa alkaa olla taputeltu. Koko laivasto lentokieltoon ja miljardiluokan vahingonkorvaukset päälle sekä onnettomuuksista, että menetystä bisneksestä. Airbussilla tilauskirjat paisuu.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
from CNN.COM

---""Gebeyehu Fikadu, an eyewitness to Sunday's fatal crash about two-hour drive south of the Ethiopian capital of Addis Ababa, told CNN that the plane was "swerving and dipping" and belching smoke as it came down. 

"I was in the mountain nearby when I saw the plane reach the mountain before turning around with a lot of smoke coming from the back and then crashed at this site," said the 25-year-old, who was collecting firewood on the mountain with three other locals when it happened.

"It crashed with a large boom. When it crashed luggage and clothes came burning down.

"Before it crashed the plane was swerving and dipping with a lot of smoke coming from the back and also making a very loud unpleasant sound before hitting the ground."
https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-19.html#post10413513

Jos silminnäkijän havainto pitää paikkansa, niin turmalla ei ole mitään tekemistä koneen ohjauksen kanssa. Kone on ollut tulessa ennen putoamista, mikä tarkoittaa pommia tai muusta syystä syttynyttä tulipaloa.

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065
Kapteeni vääntänyt hanikat täysille yrittäessään estää putoamisen, siitä savu.
Todennäköisesti varoitukset sakkausnopeudesta kilahtaneet päälle jos samankaltainen onnettomuus kuin Indonesiassa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Nimimerkki toumasho, noinhan se kone putosi Indonesiassa, koska pilotti ei osannut kytkeä sakkauksenestoa pois. Lue aikaisemmat viestini, mikä törkeä huolimattomuus Lion Airin taholta johti tuohon putoamiseen.

Addis Abebassa lentokone näyttää päässeen vain 300 metrin korkeuteen maanpinnasta mitattuna. Tämä tarkoittaa, että heti lähdön yhteydessä koneessa räjähti jotain ja syttyi suuri tulipalo. Pommi on näillä tiedoilla todennäköisin selitys.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
Heikosti koulutetut keharilentäjät eivät ehkä osaa tehdä mitään, jos automatiikka pettää.

Sitten voi miettiä, mikä porukka noita maxeja ruuvaa kasaan. Minulta jäi kerran yksi työvuoro tekemättä, kun norskin pariviikkoa vanha flygari ei suostunut starttaamaan. Toinen piloteista oli vielä Seattlen miehiä, mutta maahan jäätiin. (Joka saattoi olla ihan kiva, noin loppupeleissä.)

OL3, eihän sillä lennetä...
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

Spesialisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 024
  • Liked: 2607
  • Intelligent blue eyes!
Ethiopian on ymmärtääkseni kohtuullisen asiallinen lentoyhtö ollakseen kehitysmaalainen? Wikipedian mukaan yhtiöllä on 1970 lähtien ollut vain yksi fataali crashi joka on johtunut teknisestä viasta tai ammattitaidon puutteesta.

"Viranomaisilla on erittäin hyvä tilannekuva siitä, mitä tässä maassa tapahtuu. Se on hämmentävän hyvä" -Päivi Nerg

Bwana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 133
  • Liked: 2917
  • Ihmis-perse natsi.
Koska näissä tapauksissa aina nousee esiin se pomminkin mahdollisuus niin spekuloidaan sitten ja tinapipoillaan. Korostan ja alleviivaan että itse en pommia pidä todennäköisenä syynä tälle hallitsemattomalle alastulolle vaan epäilen vahvasti syyn lankeavan lentokonevalmistaja Boeingille (olisipa ollut miljoona pelattavaksi pörssissä, sanoin jo eilen että maanantaina kannattaa myydä lyhyeksi):

Afrikan sarvessa on tapahtunut vilkkaasti viime aikoina ja on lukuisia tahoja, joiden pirtaan Etiopian pääministeri Abiyn toiminta ei käy. Tavallaan mies on tällä hetkellä vähän yhden miehen show ja vastustusta riittää, alkaen Etiopiassa vallan menettäneestä Tigrayn alueen TPLF:stä. Jolle ei tehnyt vallassa ollessaan tiukkaa polttaa opposition poliitikkoja massoittain vankiloidensa selleihin. Lisätietoja voi kysellä vaikka oromoilta.

Eritrean hallinto on yksi planeetan nihilistisimmistä. Heillä on Etiopian ja Eritrean rauhansopimuksen tiimoilta paljon menetettävää, Etiopia kun tulee jollain aikataululla pelkän taloutensa kokonsa vuoksi käytännössä annexoimaan Eritrean, jonka hallinnolle ei välttämättä yksi matkustajakoneellinen merkitse yhtään mitään. Pommilla saataisiin mukavasti rauhanprosessiin kapuloita rattaisiin, onhan Etiopian Abiye jo viitannut Assabin satakaupungin sijaitsevan Eritrean etiopialaisessa provinssissa. Tosin pommilla annettaisiin Etiopialle käytännössä casus belli... Eritrean hallinto on myös historiassaan tukenut Al Shabaabia.

Normi-somali-islamisti tahot.

Saudien ja UAE:n vaikutusvalta sarvessa on kasvussa. Jemen...

Kyllähän noita sekopäitä alueella riittää.
Jees pox holiray!

Veikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 165
  • Liked: 13123
  • "Ich bin Jude"
Ethiopian on ymmärtääkseni kohtuullisen asiallinen lentoyhtö ollakseen kehitysmaalainen? Wikipedian mukaan yhtiöllä on 1970 lähtien ollut vain yksi fataali crashi joka on johtunut teknisestä viasta tai ammattitaidon puutteesta.

Lainaus käyttäjältä: Wiki
Prior to the 2019 accident, a hijacking was the carrier's deadliest accident, when an aircraft crashed into the Indian Ocean due to fuel starvation in 1996. The third-deadliest accident occurred in 2010, when an aircraft crashed into the Mediterranean Sea shortly after it departed Beirut–Rafic Hariri International Airport, killing all 90 people on board. The crash of a Boeing 737-200 in 1988 led to 35 fatalities and ranks as the fourth most deadly accident experienced by the company.

Siinä ainakin kolme fataalia onnettomuutta lentoyhtiöllä vuoden 1970 jälkeen ennen tätä viimeistä (leike aikaisemmin postaamastani Wiki-sitaatista, joka näkyy tällä sivulla). Nämä tiedot riippuvat ihan siitä minkäkielistä Wikpediaa katsoo. Toisella kielellä Wiki tietää enemmän kuin toisella. Lisäksi Wiki ei aina tiedä kaikkea - tai tietää väärin.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
March 11, 2019 / 9:19 AM /

Ethiopian plane smoked and shuddered before deadly plunge

Duncan Miriri

GARA-BOKKA, Ethiopia (Reuters) - The Ethiopian Airlines plane that crashed killing 157 people was making a strange rattling noise and trailed smoke and debris as it swerved above a field of panicked cows before hitting earth, according to witnesses.Flight 302 took off from the Ethiopian capital on Sunday morning bound for Nairobi with passengers from more than 30 countries. All on board the Boeing 737 MAX 8 died.

The pilot had requested permission to return, saying he was having problems - but it was too late.

Half a dozen witnesses interviewed by Reuters in the farmland where the plane came down reported smoke billowing out behind, while four of them also described a loud sound.

“It was a loud rattling sound. Like straining and shaking metal,” said Turn Buzuna, a 26-year-old housewife and farmer who lives about 300 meters (328 yards) from the crash site.

“Everyone says they have never heard that kind of sound from a plane and they are under a flight path,” she added.

Malka Galato, 47, a barley and wheat farmer whose field the plane crashed in, also described smoke and sparks from the back. “The plane was very close to the ground and it made a turn... Cows that were grazing in the fields ran in panic,” he said.

Tamirat Abera, 25, was walking past the field at the time. He said the plane turned sharply, trailing white smoke and items like clothes and papers, then crashed about 300 meters away.

“It tried to climb but it failed and went down nose first,” he said. “There was fire and white smoke which then turned black.”

“When it was hovering, fire was following its tail, then it tried to lift its nose,” said another witness, Gadisa Benti. “When it passed over our house, the nose pointed down and the tail raised up. It went straight to the ground with its nose, it then exploded.”
https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-21.html#post10414027
Tuossa on lisää silminnäkijähavaintoja. Gadisa Bentin mukaa perässä näkyi tulenlieskoja, kun kone vielä oli ilmassa. Edelleen on pommi todennäköisin syy.

Tulee mieleen Concorden tuho Pariisissa. Siellä rikkoutuneen renkaan palaset lävistivät polttoainetankin. Kyseessä oli tunnettu suunnitteluvirhe Concordessa, että tankkeja ei ollut suojattu.