UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 11842 kertaa)

Ernst

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 26 676
  • Liked: 18407
Kaikenlaisiin taivaalla rinkiä lentäviin peleihin saattaa tavismatkustajakin istuutua. Finnnairkin lentää esimerkiksi brasilialaisella Embraer-koneella. Kokemus oli ihan ok, kyyti tasaista ja hyvin nukutti Keski-Eurooppaan asti, eikä noita finskin väreihin maalattuja ole pudonnut taivaalta kertaakaan.

Brasilialaisvalmistaja yhteistyöskentele McDonnel Douglasin kanssa.

Kehitysmaiden lentoyhtiöt työskentelevät näemmä ainakin YK:n ja Punaisen Ristin kanssa, kun matkustajissa oli paljon ns. hyväntekijöitä tai heillä töissä käyviä.

Päätelmä: jos ilmastovaalit olisivat tulossa, sopisi kysyä hyvinkin, millä idealla valkonaamahyväntekijät lentelevät pitkin Afrikkaa ja millä idealla mustanaamapahantekijät kansainvaeltavat maalla, merellä ja ilmassa pitkin EUrooppaa ja Eurooppaan?

Ethiopian Airlines täyttänee YK:n ja Punaisen ristin työntekijöiden vakuutusyhtiöiden standardit. Miten paljon sekin yhtiö on lopulta olemassa pelkän kehitysavun varassa?
Meillä oli peli käynnissä, mustavalkoinen peli ja niistä oli mukava leikkiä. Boyer tuli luokseni, kosketti minua käsivarteen ja sanoi:
-"Veli, jos minulla olisi sinun väritys niin minä olisin miljonääri".
-"Takuulla olisit Boyer. Valkoinen nahkahan siihen vaan vaaditaan.

Charles Bukowski: Postitoimisto

Julleht

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 420
  • Liked: 738
Lainaus
Boeing: UK joins countries blocking aircraft

The UK's Civil Aviation Authority has banned the Boeing 737 MAX from operating in or over UK airspace "as a precautionary measure".

The decision comes after an Ethiopian Airlines Boeing Max 8 crashed on Sunday, killing 157 people on board, the second fatal accident involving that model in less than five months

The UK joins Malaysia, Singapore, China and Australia, in banning the aircraft.

The CAA said the directive would remain in place until further notice.

Tui Airways and Norwegian both operate the Boeing Max 8 in the UK as part of their fleets.

"The UK Civil Aviation Authority has been closely monitoring the situation, however, as we do not currently have sufficient information from the flight data recorder we have, as a precautionary measure, issued instructions to stop any commercial passenger flights from any operator arriving, departing or overflying UK airspace," a CAA statement said.

[...]
https://www.bbc.com/news/world-asia-47536502

Kai tuo sitten tosiaan johonkin tekniseen mallivikaan ennemmin viittaa, tuskin mahdollisten pommien myötä yksittäisiä konetyyppejä sorsisivat.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 918
  • Liked: 2154
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 126
  • Liked: 34498
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.
"Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan."
- Mikhail Gorbachev

”Mitä perverssimpää asiaa osataan suvaita, sitä enemmän suvaitsemisesta saa hyvepisteitä.”
- https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/2336133563173491

Rantasalmen Sulttaani

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^
  • ****
  • Viestejä: 475
  • Liked: 1047
  • Teillä oli unelma
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.

Tuo oleellinen täsmennys oli varmaankin kirjoitettu viimeiselle riville ohjeen loppuun.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
U.S., Ethiopia Maneuver Over Crashed Plane’s Black Boxes

Washington wants NTSB to download data from recorders, while African nation’s officials prefer U.K. experts
https://www.wsj.com/articles/u-s-ethiopia-maneuver-over-crashed-planes-black-boxes-11552444534
Etiopiassa mietitään, lähetetäänkö tallentimet Britanniaan vai USA:an tutkittaviksi. Koneet ovat nyt lentokiellossa suurimmassa osassa maailmaa, joten tutkimusten voi odottaa etenevän vauhdilla.

Tämä MAX 8:n sakkauksenestojärjestelmä MCAS vaikuttaa hölmöltä idealta. Sakkauksessa pilotin pitää toimia heti. Mitä hyötyä on hitaasti käynnistyvästä automaattisesta systeemistä, joka sotkee koneen ohjausta? Pilotti kääntää korkeusperäsintä ja, jos se ei riitä, trimmaa stabilizeria. Maallikon näkökulmasta koko systeemi on suunnitteluvirhe.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 126
  • Liked: 34498
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.

Tuo oleellinen täsmennys oli varmaankin kirjoitettu viimeiselle riville ohjeen loppuun.

Ei. Se oli mekaanikon ns. "hiljaista tietoa", jossa hän kertoi kapteenille, miten virheilmoitus saadaan katoamaan, ilman että virheen syyhyn puututaan ollenkaan.
"Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan."
- Mikhail Gorbachev

”Mitä perverssimpää asiaa osataan suvaita, sitä enemmän suvaitsemisesta saa hyvepisteitä.”
- https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/2336133563173491

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065

Ei. Se oli mekaanikon ns. "hiljaista tietoa", jossa hän kertoi kapteenille, miten virheilmoitus saadaan katoamaan, ilman että virheen syyhyn puututaan ollenkaan.

Kippari napsautti mekaanikon näyttämän sulakkeen auki mutta systeemin nouseminen pystyyn totaalisen blackoutin jälkeen otti "hivenen" liikaa aikaa.

Tässä Etiopian tapauksessa matala lentokorkeus yhdistettynä automaattiseen sakkauksenestojärjestelmään taitaa olla Indonesian kaltaisesti onnettomuuden syy.
Savut ja lieskat selittyvät ohjaajan hätäisillä viimetoimilla tai silminnäkijöiden vilkkailla mielikuvituksilla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 126
  • Liked: 34498
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Savut ja lieskat selittyvät ohjaajan hätäisillä viimetoimilla tai silminnäkijöiden vilkkailla mielikuvituksilla.

Odotellaan rauhassa, mitä mustat laatikot kertovat.
"Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan."
- Mikhail Gorbachev

”Mitä perverssimpää asiaa osataan suvaita, sitä enemmän suvaitsemisesta saa hyvepisteitä.”
- https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/2336133563173491

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462
Tämä MAX 8:n sakkauksenestojärjestelmä MCAS vaikuttaa hölmöltä idealta. Sakkauksessa pilotin pitää toimia heti. Mitä hyötyä on hitaasti käynnistyvästä automaattisesta systeemistä, joka sotkee koneen ohjausta? Pilotti kääntää korkeusperäsintä ja, jos se ei riitä, trimmaa stabilizeria. Maallikon näkökulmasta koko systeemi on suunnitteluvirhe.

En kommentoi mielipidettäsi, mutta koko MCAS piti tehdä koska yli 40-vuotiasta 737-konseptia piti muuttaa kun vanhaan runkoon piti istuttaa isommat moottorit.

dothefake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 305
  • Liked: 20715
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Musta laatikko kuulostaa rasistiselta, etenkin kun se on oranssi.
Sanokaa Fazer, kun haluatte mamuja.
Suomi, kestitysleirien saaristo.
Olin siellä minäkin.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
Haastatellut lentäjät kertoivat olleensa tilanteessa, jossa kone oli äkillisesti mennyt väärään asentoon, eli nokka oli kääntynyt alaspäin. Tämä oli aiheuttanut vaarallisia tilanteita, mutta niissä lentäjä oli ymmärtänyt sammuttaa automaatiojärjestelmän.

Eräs kapteeni kertoi kokeneensa kauhunhetkiä ohjaamossa kytkettyään MCAS-toiminnon päälle. Koneen nokka oli ruvennut uhkaavasti laskemaan ja perämies oli huutanut:

– Älä vajoa! Älä vajoa!
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3
Riippumatta siitä, mistä Addis Abeban turma johtui, niin tuo vaikuttaa sudelta tuo MCAS. "Tekoäly" ei ota huomioon sitä, mitä pilotti tekee tai tietää.

Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 235
  • Liked: 3028
  • Harvinainen valkoinen leijona
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla...

Oli koulutettu vaan ei auttanut, kertoo CNN:n uutinen ja valottaa että nykytiedoin automaatiota pidetään todennäköisenä syynä - joka on selvinnyt koneen nousua seuranneiden satelliittien antamasta vertikaalisen profiilin muutoksista:
Lainaus
Ethiopian Airlines CEO Tewolde GebreMariam told CNN that the company's pilots had received additional training on the flight procedures involving the 737 Max 8 after the Lion Air crash...
...One of the pilots reported flight control problems and asked to return to the base.

FAA identified similarities between the crash of an Ethiopian...Indonesia, leading the agency to ground all Boeing 737 Max planes on Wednesday.
...satellite tracking data collected when certain aircraft take off -- specifically the vertical profile of the aircraft -- was analyzed by officials and was the reason they decided to ground...

Canadian Minister of Transport...similarities
the China's aviation administration...similarities
Ethiopian Airlines CEO...similarities
US officials and Trump...similarities
Boeing "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution..."
Samankaltaisuuksista, joita sateliittitiedoista on selvinnyt, mainittiin ainakin: molemmissa onnettomuus tapahtui nousuvaiheessa, nousuvaiheet kestivät vain minuutteja ennen kääntymistä alaspäin, lentoradassa on samankaltaisuuksia.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 918
  • Liked: 2154
On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Siener

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 628
  • Liked: 950
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Puuha-Pepe

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 402
  • Liked: 130
  • Go Jessi!
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D ;D ;D ;D

Pakko olla totta, kun interwebissä näin lukee. Samalla sivulla HAARP, 9/11 mind control yms. salkkarilinkkejä.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D ;D ;D ;D

Pakko olla totta, kun interwebissä näin lukee. Samalla sivulla HAARP, 9/11 mind control yms. salkkarilinkkejä.

Luulisi, että koko järjestelmälle olisi yksinkertaisempi ohitus, kuin kolme neljä vaihetta, jossa napilla ja korkeusperäsimellä pitää taistella tietokonetta vastaan, vaarana, että trimmi menee yli väärään suuntaan ja kone todella sakkaa..

Samoin joku varoitus siitä, että se järjestelmä on aktivoitu olisi varmaan kiva, että sillä hetkellä muutenkin kuormitetut lentäjät ymmärtäisivät heti, mikä on pielessä..

Ja koulutuskin olisi kiva. Nyt systeemi lisättiin ilman lisäkoulutusta lentäjille, koska haluttiin säästää. Puikoissa oleva vanhemmalla 737:kalla lentänyt ei välttämättä ollut edes tietoinen koko uudesta järjestelmästä.

Olivat ketkä tahansa systeemin suunnittelun ja koulutuksessa säästävän linjauksen takana, niin käteen meni ja paljon ruumiita tuli.

Vastaavankaltainen ongelma oli kai myös jossain muussakin konetyypissä, joka aktivoituessaan vian vuoksi syöksytti konetta alaspäin. Jossain Australiassa ottivat jokusen Geen syöksyjä ja turvavyöttömiä matkustajia ja ohjaamohenkilökuntaa loukkaantui.

Siellä onnena onnettomuudessa oli vain lentokorkeus, kone oli matkalentokorkeudessa, niin lentäjille jäi aikaa taistella vastaan ja sulkea järjestelmiä.

Kun matalalla tietsikka alkaa painaa konetta syöksyyn, kolmevaiheisen systeemin suorittaminen, kun kone on menossa tonttiin, voi vaatia liikaa aikaa.

Varsinkin, kun ensiviesti on väärä - sakkausvaroitin.. Kun miehistö tajuaa, mikä on vikana, voi olla jo liian myöhäistä..
« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 14:39:18 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Savi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 59
  • Liked: 154
Lentokoneen angel of attack sensori on varmaankin vikaantunut joilloin autopilotti aiheuttanut koneelle sakkaamistilanteen. Miehistö ei ole ajoissa pystynyt ymmärtämään ja korjaamaan vikatilannetta. Tämän liittäminen maahanmuuttoon on mielestäni virheellistä.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D

Jos ymmärsin sakkaukseneston MCAS oikein, järjestelmä on niin tyhmä, että sen täytyy olla komiteatyötä, johon määräys on tullut korkealta johdosta. Tuskin insinööri tekisi tuollaista mokausta.

Mitä tulee intialaisiin insinööreihin, niin IT-alalla on laaja kokemus heistä. Jim Stone näköjään on kuullut näitä juttuja.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D

Jos ymmärsin sakkaukseneston MCAS oikein, järjestelmä on niin tyhmä, että sen täytyy olla komiteatyötä, johon määräys on tullut korkealta johdosta. Tuskin insinööri tekisi tuollaista mokausta.

Mitä tulee intialaisiin insinööreihin, niin IT-alalla on laaja kokemus heistä. Jim Stone näköjään on kuullut näitä juttuja.

"Komitea" halusi, että kone ei tarvitse lisäkoulutusta entisiin 737:koihin verrattuna. Systeemi lisättiin kompensoimaan uusien isompien moottoreiden sijoitusta hieman erikohtaan pituus ja korkeusuunnassa, joka aiheutti lisää pitkittäissuuntaista epävakautta, verrattuna aikaisempiin versioihin..

Koulutussäästösyistä järjestelmää ei erikseen koulutettu, sillä haluttiin, että vanhemmille 737:koille koulutetut voisivat lentää maxxia ilman uutta tyyppikoulutusta..

Kiva, kun tuollainen systeemi tulee yllärinä lentäjille matalalla. Ja, että sen poistaminen käytöstä vaatii monia vaiheita, joita ei ole koulutettu. Koneen syöksyessä matalalla ei ole hirveästi aikaa lueskella manuaaleja.. :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 15:16:34 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
Monikulttuurilla lennät mukavammin:

http://www.boeing.com/principles/diversity.page
Lainaus
Diversity and inclusion are part of Boeing's values at the highest level. Having diverse employees, business partners and community relationships is vital to creating advanced aerospace products and services for our diverse customers around the world.

The company's commitment to diversity means providing a work environment for all employees that is welcoming, respectful and engaging, with opportunities for personal and professional development. This in turn increases productivity, quality, creativity and innovation.

Boeing has a formal, companywide diversity strategy, mission and goals, which guide a variety of internal programs and events. Our business excellence reaches new heights every day ... powered by Boeing people.
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Minuutti oli aikaa ratkoa ongelma, jota ei ollut koulutettu lentäjille. Manuaalissa olisi ollut ohjeet kolmivaiheiseen järjestelmän ohitukseen. No manuaalia on kiva lukea syöksyssä maata kohti.

Käsittämätöntä, että eivät tehneet mitään ongelman ratkaisemiseksi ensimmäisen koneen pudotua? Siis tarjonneet pakollista lisäkoulutusta/kehittäneet nopeampaa keinoa ohittaa häiriötilan saanut järjestelmä..


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/etiopian-turmakoneen-lentajilla-oli-alle-minuutti-aikaa-toimia-kun-kone-alkoi-pudota-sanoo-suomalaisasiantuntija-aiheuttiko-jarjestelmahairio-onnettomuuden/7323144#gs.1fsm6j
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Peltipaita

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 652
  • Liked: 8633
  • Politiikan tutkija ja taidekriitikko
Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Peltipaita

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 652
  • Liked: 8633
  • Politiikan tutkija ja taidekriitikko
Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.
Eikä kun joo, jäsen P tuossa kirjoittikin että moottorisijoitus, joka on tässä tyypissä erilainen, vaatii tämän järjestelmän, tai sitten lisäkoulutuksen lentäjille.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2019, 15:41:34 kirjoittanut Peltipaita »
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

ismolento

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 969
  • Liked: 4893
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462

n.n.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 457
  • Liked: 1994
  • nuivaantunut
Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.
Voi olla niinkin, että vika on koneen, mutta aiemmin asiansa osaavat lentäjät ovat onnistuneet pelastamaan tilanteen. Ylläoleva voi sitten selittää, miksi tilanne ei tällä kertaa pelastunut.
”Feminismin kemiallinen määritelmä: sama kuin linoleenihappoanionin - negatiivisesti varautunut monityydyttämätön rasvahapporadikaali.” -hikipedia

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.
Voi olla niinkin, että vika on koneen, mutta aiemmin asiansa osaavat lentäjät ovat onnistuneet pelastamaan tilanteen. Ylläoleva voi sitten selittää, miksi tilanne ei tällä kertaa pelastunut.

No lentäjien tasoon on vaikea sanoa mitään, riippuu aikalailla vikaantumiskorkeudesta ja siitä, onko asia koulutettu.
Jos on matalalla minuutti aikaa, eikä ole tietoa järjestelmästä, jonka Boeing lisäsi tarjoamatta koulutusta, niin ei taida aika riittää selata prosessia manuaalista, kun keula osoittaa maata. Siis olisi mikä hyvänsä lentäjä-ässä puikoissa.

Kyllä se kone ja järjestelmät, sekä koulutusohjelma pitää muokata sellaiseksi, että näissä kahdessa onnettomuudessa eteen tulleeseen tilanteeseen ei jouduta.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 20:09:43 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.

Varmasti koneella voidaan lentää manuaalitrimmillä.

Se syy, miksi sitä automatiikkaa ei haluta kytkeä pois, on se syy, miksi se lisättiin. Uudet moottorit ja niiden uusi sijoitus tekivät koneesta epävakaamman, se sakkaa helpommin.

Siksi sakkauksenestoautomatiikka.
Nyt se automatiikka näyttää vikaantuvan helposti, eikä ilmeisesti anna varoitusta, että systeemi on käytössä, vaan lentäjien pitää itse se päätellä. Ja poiskytkeminen on monipolvinen prosessi.

Ja ilmeisesti ilman järjestelmää koneita voisi tippua sakkauksiin, koska tämä Maxx nostaa vanhempaa 737:kaa herkemmin keulaa..

Tilanne on siis kuin harakalla tuoreesti tervatulla katolla. Ensin tarttuu pyrstö kiinni, ja se irtirepiessä nokka..

Saa nähdä miten Boeing tuon ratkoo?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Keza

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 024
  • Liked: 1036
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.

Täytyy muistaa, että etiopialaisista n. 2/3 on kristittyjä ja 1/3 muslimeja, joten todennäköisemmin pilotit ovat olleet kristittyjä jos ovat olleet uskovaisia.