UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 11843 kertaa)

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...

NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...

Rakenteet pettävät liikarasituksen ja ylinopeuden, siis liian nopean ilmavirran takia, kun kone lähtee hallitsemattomaan syöksyyn.

Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
 ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..

Matkustajakone ei ole mikään hävittäjä. Jopa äänennopeus on voinut ylittyä loppusyöksyssä..




« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 21:01:51 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siener

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 628
  • Liked: 950
Vielä Jim Stonesta lähteenä: joskus osuu naulan kantaan, joskus ampuu viuhuen ohi... Mutta niiden kunnon osumien vuoksi seuraan häntä.

Hän on viettänyt paljon aikaa juutalaisissa seurakunnissa. Sen pohjalta hänellä on syvä epäusko juutalaisiin.

Sen sijaan muslimit näyttäytyvät hänelle hyvinä.

Hän ei pitkään aikaan mitenkään uskonut/myöntänyt, että muslimit Euroopassa voisivat raiskata isäntämaan alaikäisiä tyttöjä. Nykyään jo uskoo...

Lopuksi, hänen oikea sukunimensä on Heikkila.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
The new disclosures about the last moments of Flight 302 came as pilots were discussing what they described as the dangerously high speed of the aircraft after it took off from Addis Ababa’s Bole International Airport.

Pilots were abuzz over publicly available radar data that showed the aircraft had accelerated far beyond what is considered standard practice, for reasons that remain unclear.

“The thing that is most abnormal is the speed,” said John Cox, an aviation safety consultant and former 737 pilot.
https://www.nytimes.com/2019/03/14/world/boeing-737-max-ethiopian-airlines.html
Kone ei jostain syystä päässyt ylöspäin. Ehkä pilotti lisäsi moottoritehoa ajatellen, että se auttaisi.

Artikkelin mukaan lennonvalvonta huomasi heti nousun jälkeen, että lentokone oli pahoissa vaikeuksissa.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 918
  • Liked: 2154
^^ "Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
 ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..".

Sikäli kun vehje hajoaa jo ilmassa, rojua löytyy laajemmalta alueelta. Ehjänä maanpintaan niin romppeet ovat aika pienellä alueella.
Etiopian tapauksessa aika helppo juttu, koska lyhyt lentoaika, suora reitti joka tiedetään tarkasti ja vielä kuivan maan yläpuolella. Mereen pudonnut onkin sitten haastavampi juttu.

Ei kylläkään käy yhtään kateeksi turmatutkijoita. Kone täysin silppuna ja siitä sitten pitäisi saada jotain selville ja suhteellisen nopeasti. Koska turvallisuus, bisnes ja media.

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462
Etiopialaisen 737:n onnettomuuspaikalta on romuista löydetty korkeusvakaajan trimmiruuvi joka oli "in full nose-down position". Viittaa vahvasti siihen että tuo MCAS-systeemi on osallisena onnettomuuteen.
Trimmi menee täysin työnnetyksi, nopeus kasvaa ja ohjainvoimat kasvaa liian suuriksi, lopputulemana pystyssä tonttiin.

5min video joka selittää asian: https://www.youtube.com/watch?v=AgkmJ1U2M_Q&feature=youtu.be

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 720
  • Liked: 17493
  • Blues for Allah
On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Tässä lisää todisteita huonosta koulutuksesta.
https://ls24.fi/lannen-media/matkustamossa-istunut-lentaja-pelasti-lion-airin-koneen-paivaa-ennen-kuin-se-syoksyi-mereen
« Viimeksi muokattu: 21.03.2019, 09:02:07 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 743
  • Liked: 9776
  • Anyone?
737 Max muistuttaa hieman etäisesti surullisenkuuluisaa A-mallin mersua ja hirvenväistökoetta. Suunnitelumokaa paikataan tietokoneella ja elektroniikalla. Kuitenkin tuollainen rautamötikkä taivaalla on hiukka eri kaliiberia kuin koppi neljällä kumipyörällä. Mokaamisen mahdollisuus siinä elektroniikassakin suurempi, varsinkin kun huhuiltu, että jos lentoyhtiö on nuukaillut, niin sitä elektroniikkaa on jätetty pois. Tiedä sitten mikä on riskiprosentti, mutta itse ainakin hyppäisin ennemmin sellaisen päivittämättömän a-mersun kyytiin syyspimeällä kuin 737 maxiin.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa.

Mutta herää kysymys, että miksi MCAS pitää olla automaattinen. Jos kone sakkaa, niin pilotti voisi nappulasta käynnistää moottoroidun trim-kiekon veivauksen.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin MCAS:issa on ainakin seuraavat suunnitteluvirheet:

1. Single point of failure : yhden AoA-sensorin rikkinäisyys siivessä saa koneen automaattisesti törmäyskurssille maan kanssa.

2. Automaattisuus: pilotti ei hätätilanteessa tajua, mitä kone on tekemässä. Hätätilanteessa täyden kontrollin pitäisi olla pilotilla.

3. Älyn puute: MCAS kääntää nokan kohti maata, vaikka kone olisi aivan matalalla.

4. Riittämätön koulutus: noin vaarallisesta systeemistä olisi pitänyt olla piloteille erikoiskoulutus, niin että he unissaankin osaisivat kytkeä systeemin pois päältä.

Kirjoitin aikaisemmin, että MCAS täytyy olla komiteatyötä. Yksittäinen insinööri ei tekisi noin karkeita virheitä suunnittelussa.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 581
  • Liked: 2270
  • ..and when the machine breaks down, we break down

3. Älyn puute: MCAS kääntää nokan kohti maata, vaikka kone olisi aivan matalalla.

Kirjoitin aikaisemmin, että MCAS täytyy olla komiteatyötä. Yksittäinen insinööri ei tekisi noin karkeita virheitä suunnittelussa.

Tämä on hämmästyttävintä. Pseudokoodina koko ongelman korjaaminen olisi:

Jos "NOPEUS" Suurempikuin "RAJA-ARVO" Niin "TRIM=0" Ja Jos "KORKEUS" pienempikuin "RAJA-ARVO" niin "TRIM=0", tarkoittaen tässä sitä, että trim=0 on trimmin automaattisen veivauksen lopettaminen. "Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa (pl. hyvin korkealla, jolloin korkeus ylittyy ja trim ok) ja alle kahden kilometrin korkeudessa ei trimmailla nokkaa alas. Sakkausrajaa varten on olemassa täristimet, jotka ravistaa Yokea, jos aletaan läheneen riskirajaa. Täysiä taukkeja ollut Boeingilla koodaamassa ja arvioimassa järjestelmän toimintaa.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 918
  • Liked: 2154
^^"Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa".

En usko että se stabilizer-kiekko on minkäänlainen mekaaninen-suoraveto systeemi kun kaikki muu on fly-by-wire pohjaista.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 128
^^"Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa".

En usko että se stabilizer-kiekko on minkäänlainen mekaaninen-suoraveto systeemi kun kaikki muu on fly-by-wire pohjaista.

737 MAX 8 toimii ihan vaijereilla, kuten vanhemmatkin mallit. MAX koneessa spoilerit pelkästään "fly-by-wire"
« Viimeksi muokattu: 23.03.2019, 08:50:05 kirjoittanut Henry69 »

Hermit

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 618
  • Liked: 1122
Lainaus
"Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa

Sakkaus ei liity varsinaisesti mitenkään nopeuteen, vaan se johtuu yksinomaan siiven ja ilmavirran välisestä kohtauskulmasta; tätä varten koneessa on kohtauskulma-anturi. Viittäsataa lentävä kone sakkaa siinä missä kahtasataakin, kun kriittinen kohtauskulma ylittyy. Näin voi tapahtua esim. tiukassa kaarrossa.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 221
  • Liked: 8523
Lainaus
"Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa

Sakkaus ei liity varsinaisesti mitenkään nopeuteen, vaan se johtuu yksinomaan siiven ja ilmavirran välisestä kohtauskulmasta; tätä varten koneessa on kohtauskulma-anturi. Viittäsataa lentävä kone sakkaa siinä missä kahtasataakin, kun kriittinen kohtauskulma ylittyy. Näin voi tapahtua esim. tiukassa kaarrossa.

Tai pitämällä keula liian ylhäällä, kuten Atlanttiin pudonneen Air Francen koneen kanssa. Kone sakkasi +10 000 lentokorkeudesta mereen.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Tässä lisää todisteita huonosta koulutuksesta.
https://ls24.fi/lannen-media/matkustamossa-istunut-lentaja-pelasti-lion-airin-koneen-paivaa-ennen-kuin-se-syoksyi-mereen

Lainaus
Asiasta kertoivat Indonesian lento-onnettomuustutkintaa tuntevat lähteet. Kone pelastui lisälentäjän ansiosta, joka istuutui lentokoneen ohjaamoon heittoistuimelle opastamaan lentäjiä.

En tiedä, mitä termiä suomeksi käytetään "jump seat"ista, mutta toimittelija Katja Ihatsun "heittoistuin" ei ehkä ole optimaalisin.

Vaikka turma saattoi johtua MCAS-järjestelmästä, olisi tilanteen korjaus pitänyt onnistua vanhempienkin mallien ohjeilla "runaway trim" -häiriönratkaisutoimenpiteillä, häiriön syystä riippumatta.

Lainaus
Erebus says:
March 21, 2019 at 1:03 am GMT • 600 Words
@AaronB
2) On the doomed Lion Air flight, the flight before the crash had the same problem. It appears the main pilots did not remember their training, but a third passenger pilot did and saved the day with a simple switch. The airline did not fix the problem and the plane crashed on the next flight.

Did you read the Preliminary Report on this crash? I posted a link to it on the other thread. If you didn’t, I suggest you read it. If you did, read it again, and you won’t keep repeating the same erroneous information.

Synopsis:
PREVIOUS FLT:
– Aircraft had AoA sensor replaced 2 days previous due to AoA DISAGREE warnings (NB: the MCAS uses only 1 of the 2!)
– Aircraft exhibited crazy behaviour on previous day’s flight early in its approach to Jakarta, including wildly varying altitude and airspeed indicators.
– No mention of 3rd “dead head” pilot turning off the 2 famous switches. PIC is credited with flipping them after 3 successive Nose Down moves by the MCAS. Of course, he knew nothing about the MCAS, so assumed the standard B737 auto-trim system was malfunctioning due to the discrepancy between the 2 AoA indicators.
– Flew and landed manually in Jakarta. Reported sensor issues only.
– All reported sensors were replaced/serviced and tested satisfactory (on the ground) between flights.
LN1610:
– Cockpit crew had combined >9,400hrs B737 flt time. The plane was 2 mos old.
– PIC reviewed Engineer’s service report before the flight.
– Crew reported flight control problems and wildly varying altimeter and air speed indicators to Jakarta ATC shortly after takeoff.
– Air crew repeatedly asked ATC for their speed and altitude, as none of their displays agreed, and were giving wild readings.
– Plane was occasionally diving, but crew was apparently dealing with that “by the seat of their pants” by extending flaps a little.
– ATC recordings indicate no panic in the crew. Normal, professional communications.
– Crew requested and received clearance to return to Jakarta and were flying the plane home.
– Communications switched to ARR ATC Jakarta, crew reported Flt Control Problems, and ATC attached a note to their radar “blip”.
– Last transmission, crew requested Altitude 5,000′ corridor from Jakarta ARR ATC with all other planes kept at least 3,000′ away. Request granted.
– 40 sec later, the aircraft was in the ocean.

No indication whether the 2 famous switches were flipped to CUTOUT.
The pilots were dealing with the situation, until suddenly they weren’t.
The wildly varying cockpit indicators before and after sensor repair/replacement suggest that there was more going on than MCAS malfunction. Software/systems collisions comes to mind, but could be almost anything.

As anon[310] #124 showed, there’s more than throwing switches, but his excerpt isn’t the whole story. The trim wheel instruction did not appear in the Boeing Bulletin TBC-19 that followed the Lion Air crash. Bulletin TBC-19 simply noted that:

“Manual stabilizer trim can be used before and after the STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT”

… repeating what was already in the non-MAX B737 manual. TBC-19 was followed by the FAA’s EMERGENCY AIRWORTHINESS DIRECTIVE #2018-23-51 which explicitly added a further instruction. After flipping the switches…

“If the runaway continues hold the stabilizer trim wheel against rotation and trim the airplane manually.”

IOW, Boeing’s passive note regarding trim functionality was changed into an explicitly direct instruction in the FAA’s Directive. I think some disturbing answers lie between those two releases. Namely, Boeing hinted vaguely that there’s more to this than simple trim runaway, and the FAA plainly said there was.

The Preliminary Report is here: https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf
http://www.unz.com/jthompson/boeing-737-max-the-upgrade/

Ikävä dokkari, jonka perusteella myös MAX:ia aiemmat NG:t ovat syöneet ns. cacaa:

problems with Boeing 737 next generation with structural dangers reported SBS​ dateline Australia
https://www.youtube.com/watch?v=vWxxtzBTxGU
Lainaus
WARNING Boeing DID THE REPORT FOR THE FFA OF ITS NON COMPLIANCE 31MIN 02  SECOND IN THE INVESTIGATION THIS IS NOT FOR USA VIEWERS IT IS CENSORSHIP FROM US CITIZENS THIS IS FOR AUSTRALIAN VIEWERS,   SBS news reporting of hazards with the 737 Boeing air crafts when made in 2002 reporting dangerous workmanship and not building to government standards and people who whistle blew got sacked. boeing aircraft have safety issues not dealt with.

Iso paha juttu.
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/MCAS
Järjestelmän monimutkainen nimi Maneuvering Characteristics Augmentation System kielii siitä, että se on komiteatyötä ja nimi on valittu epäselväksi, mahdollisesti peittämään sitä, että MAX sakkaa helpommin kuin vanhemmat versiot.

Parempi nimi olisi vaikkapa Forced Anti-Stall by Trimming - FAST.

ämpee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 204
  • Liked: 14065

En tiedä, mitä termiä suomeksi käytetään "jump seat"ista, mutta toimittelija Katja Ihatsun "heittoistuin" ei ehkä ole optimaalisin.

Lienee taitto-istuin lähempänä todellisuutta.
Kyseinen istuin oletettavasti on joko sivuun nostettava tai taitettava tilapäinen istuin.

Heittoistuin olisi aika raju väline matkustajakoneessa jossa ei ole irtoavaa kupua tai katossa luukkua.
Heittoistuin taisi olla ensimmäisiä kertoja käytössä II-maailmansodan loppuvaiheilla saksalaisten suihkukoneissa, ja silloin opittiin sellainenkin asia ettei kannata sitä käyttää jos kone on ylösalaisin ja matalalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462
"Software Won’t Fix Boeing’s ‘Faulty’ Airframe" eli moottorien siirto siiven alta siiven etupuolelle muutti koneen ominaisuuksia liikaa, toteaa kirjoittaja.

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1334482

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
Ethiopian Crash Data Analysis Points To Vane Detachment

Guy Norris Aviation Daily Apr 10, 2019

LOS ANGELES—As the investigation continues into the causes of the Mar. 10 Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX accident, sources close to the probe say flight data recorder (FDR) data firmly supports the supposition that the aircraft’s left angle-of-attack (AOA) sensor vane detached seconds after take-off and that, contrary to statements from the airline, suggests the crew did not follow all the steps for the correct procedure for a runaway stabilizer.

Detailed analysis of the FDR trace data shows that approximately six seconds after liftoff was signaled by the weight-on-wheels switch data, the data indicate the divergence in angle-of-attack (AOA) and the onset of the captain’s stick-shaker, or stall warning. Almost simultaneously, data shows the AOA sensor vane pivoted to an extreme nose-high position.
https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-197.html#post10445600

Angle of Attack -sensori näyttää rikkoutuneen 6 sekuntia lähdön jälkeen.  Syynä oli ehkä törmäys lintuun. Postauksen mukaan pilotit osasivat kytkeä MCAS:n pois päältä, mutta lensivät ilmeisesti liian kovalla vauhdilla eivätkä jaksaneet tai osanneet vääntää trim wheelin kammesta stabilizeria oikeaan asentoon.

MCAS on "turvajärjestelmä", joka teki lentokoneen paljon vaarallisemmaksi, kuin se olisi ilman MCAS:ia.

Tuossa käy myös ilmi se, että kun lentokoneen stabilizerit olivat väärässä asennossa, pilotit eivät osanneet hoitaa tilannetta. Olisi pitänyt hidastaa vauhtia ja vääntää hartiavoimin trimmin kammesta ne oikeaan asentoon.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
Dokkari hieman eksyksissä olevasta firmasta, tällä kertaa aiheena 787 Dreamliner.

Ja rahamiehet. Rulettavat.

The Boeing 787: Broken Dreams
https://www.youtube.com/watch?v=rvkEpstd9os
Lainaus
This is a major project by the Al Jazeera Investigative Unit focusing on the 787 “Dreamliner”, the flagship passenger jet of the Boeing Company.
 
Our journalism reveals the deeply-held safety concerns of current and former Boeing engineers, who in some cases fear to fly on the 787, the plane they build.

We uncover allegations of on-the-job drug use, quality control problems and poor workmanship.
 
We explore the roots of the battery problems that led to the plane’s grounding due to safety concerns for three months from January 2013.

For more on the investigation, visit http://www.aljazeera.com/boeing787

Senior Producer/Director: Marc Shaffer
Producer/Director of Photography/Editor: Colin McIntyre
Producer: Kevin Hirten
Reporter/Producer: Will Jordan
Music Composer: Ryan Whittier
Additional Music: Sean Hirten

#AlJazeeraInvestigations #Boeing787 #BrokenDreams
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 657
  • Liked: 4734
Että näin...  :(

Boeing waited until after Lion Air crash to tell Southwest safety alert was turned off on 737 Max

Boeing did not tell Southwest, its largest 737 Max customer, that a safety feature was turned off.
The safety feature is an alert that lights up in the cockpit if a plane’s angle-of-attack sensors transmit faulty data about the pitch of the plane’s nose.

Southwest did not know about the change until after the fatal Lion Air crash.
The FAA even considered grounding Southwest’s Max fleet while they weighed whether or not the airline’s pilots needed additional training about the safety alert, according to The Wall Street Journal.
Boeing did not tell Southwest Airlines, its largest 737 Max customer, that a standard safety feature designed to warn pilots about malfunctioning sensors had been deactivated on the jets.

The safety feature is an alert that lights up in the cockpit if a plane’s angle-of-attack sensors transmit faulty data about the pitch of the plane’s nose. This feature is known as an angle-of-attack disagree light and was included in previous versions of the 737.

Southwest did not know about the change until after the fatal crash of a Lion Air flight in Indonesia. The airline, in a statement to CNBC, said Boeing had indicated through its manual that the disagree lights were functional on the 737 Max.

Southwest said Boeing told the airline that the disagree lights were inoperable only after the Lion Air crash. The airline subsequently took action to turn the alerts on.

https://www.cnbc.com/2019/04/28/boeing-didnt-tell-southwest-that-safety-feature-on-737-max-was-turned-off-wsj.html

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 392
  • Liked: 1104
Kun tämä on suomenkielinen palsta, niin yrittäkää nyt opetella edes terminologian alkeet. V*tuttaa lukea "angle-of-attackista", "stabilizerista" jne., kun niille on ollut liki 100 vuotta suomenkieliset termit (kohtauskulma, vakaaja jne.). Vihoviimeinen apina-anglismi on "pilotti". Se on ohjaaja!
Pesunkestävä militaristivaskisti.

alussaolisana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 970
  • Liked: 2349
  • 17 v.
^

Älä nyt ragee. Ota iisisti.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 657
  • Liked: 4734
Kun tämä on suomenkielinen palsta, niin yrittäkää nyt opetella edes terminologian alkeet. V*tuttaa lukea "angle-of-attackista", "stabilizerista" jne., kun niille on ollut liki 100 vuotta suomenkieliset termit (kohtauskulma, vakaaja jne.). Vihoviimeinen apina-anglismi on "pilotti". Se on ohjaaja!
Iisisti :roll:

Täältä löytyy mistä pääsee alkuun jos innostaa. Eiköhän täällä näppislentäjille riitä ihan noikin termit.

https://www.flightforum.fi/topic/10666-oikeat-termit-käyttööön-vakaajaperäsinvakautin/

www.ilmailutoimittajat.fi/Infoa/MediaOpasX.pdf

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
5 Things To Know About Boeing’s Ongoing Issues
https://www.theonion.com/5-things-to-know-about-boeing-s-ongoing-issues-1834478172

Sad but true...
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

risto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 045
  • Liked: 2637
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Lainaus
Lentäjät Denis Evdokimov ja Maksim Kuznetsov olisivat venäläisasiantuntijoiden mukaan hyvin voineet lentää pidempään ja tyhjentää hieman täysiä polttoainetankkeja.He päättivät kuitenkin palata Moskovan Sheremetjevon kentälle välittömästi.

Laskeutumisen yhteydessä kone ei laskeutunut kiitotien päähän, vaan keskelle.Mahdollisesti sen vuoksi eli saadakseen koneen maahan, lentäjät painoivat lentokoneen nokkaa voimakkaasti alas ja kasvattivat moottoreiden kierroksia. Kun kone pomppasi ensimmäisen kerran maasta, lentäjien olisi pitänyt aloittaa välittömästi nousu ja yrittää laskeutumista uudelleen. Sen sijaan he painoivat koneen nokkaa entistä alemmas.

Ne olivat venäläisasiantuntijoiden mukaan anteeksiantamattomia virheitä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d58e64c0-4b4c-403e-ae06-9c3983ce2290
Moskovan Sukhoi Superjet -onnettomuus näyttää olleen lentäjien syytä. Lentokoneisiin osuu salama silloin tällöin, mutta en muista pitkään aikaan mitään onnettomuutta salaman takia.

Lainaus
The preliminary report asserts that the thrust remained at takeoff setting (94% N1) and the throttles did not move for the entire flight.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_302
Etiopian onnettomuudessa miehistö osasi kytkeä MCAS:in pois päältä, mutta virhe taisi olla pitää suuri moottoriteho vaakalennon aikana.

Joka tapauksessa Boeingin "turvajärjestelmä" MCAS tuhosi kaksi lentokonetta. Boeing teki törkeän virheen, kun asensi moisen turvajärjestelmän.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 325
  • Liked: 6689
  • Burn
Hyvin menee, jee jee...

Boeing's Software Fix For The 737 MAX Problem Overwhelms The Plane's Computer
https://www.moonofalabama.org/2019/06/boeings-software-fix-for-the-737-max-problem-overwhelms-the-planes-computer.html
Lainaus
The Boeing 737 MAX continues to be a troublesome airplane.

Two crashes of the plane type, which cost the lives of 346 people, revealed a significant problem not only with the messed up Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

It then turned out that the manual trim wheels which Boeing advised to use to counter MCAS are impossible to move when needed. Moon of Alabama detailed the problem back in May and last week the Wall Street Journal confirmed the issue. This also affects the older Boeing 737 NG.

While that problem has still not been solved a new one came up.

Boeing promised to release a software fix for the MCAS by April 2019. But that turned out to be more difficult than thought. Three month later there is still no final fix available. Meanwhile a new problem that will cause further delays was revealed only yesterday:
Lainaus
In a flight simulator last week, F.A.A. pilots tested erroneous activations of anti-stall software that pushes down the nose of the Max, two people with knowledge of the matter said. The software, known as MCAS, was involved in two crashes that killed 346 people.
In at least one instance, an F.A.A. pilot was unable to quickly and easily follow Boeing’s emergency procedures to regain control of the plane. The pilot rated that failure as catastrophic, meaning it could lead to the loss of an aircraft midflight, the people said.
...
The issue discovered last week is linked to the data-processing speed of a specific flight control computer chip, according to the two people with knowledge of the matter. In the test, the F.A.A. pilot encountered delays in executing a crucial step required to stabilize an aircraft.

It seems that the additional signal processing and calculations needed for the MCAS fix overload the Flight Control Computer's (FCC) processor and delay its reaction.
Lainaus
Boeing has been developing a software update for the Max for eight months, [a Boeing spokesman] said. It is unclear whether the new flaw can be resolved by reprogramming the software or requires a hardware fix, which would be costlier and could take much longer.

..............................................

The 737 uses only one FCC at a time and the Speed Trim System (STS), of which MCAS is a part, runs only on one of that Flight Computer's two internal processors.

The processors in question are said to be Intel 80286 type CPUs. The original Intel version of that CPU, sold between 1982 and 1991, had a maximum clockrate of 4, 6 or 8 MHz. It was later manufactured by a number of other firms, including by AMD and aeronautics company Harris, with a clockrate of 20 and 25 MHz. It is likely that the Boeing 737 FCC uses these or similar types.

These old processors are very reliable and error free. But they have less than 1/1000nds of the computing capacity of a modern cell phone. According to Lemme one CPU in the flight computer runs up to 11 different processes. All need to receive the input of external sensors, run through their algorithms, and signal a command to the relevant actuators that control the moveable flight surfaces of the plane. That the FAA pilot "encountered delays in executing a crucial step" caused by the computer points to a capacity overload.
NOVUS ORDO HOMMARUM
”Perustavoitteemme on Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa ja sen myötä huolenpito kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä kulkee kaiken muun edellä."

Kupletin juoni

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 342
  • Liked: 8614
Kyllä 80286 tai vastaava MS-DOS:ia ajava prosessori aivan helposti hoitaa lentokoneen toiminnot, jos softa on kunnolla kirjoitettu. Se suorittaa miljoonia konekäskyjä sekunnissa. Jos tuo uutinen prosessorin hidastelusta pitää paikkansa, niin softa on huonoa.

En edelleenkään ole nähnyt selitystä, mihin koko MCAS-järjestelmää tarvitaan. Kaksi onnettomuutta olisi vältetty ilman tuota "turvajärjestelmää".

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 175
  • Liked: 5462

En edelleenkään ole nähnyt selitystä, mihin koko MCAS-järjestelmää tarvitaan. Kaksi onnettomuutta olisi vältetty ilman tuota "turvajärjestelmää".

Sitä on tarvittu siihen että lentoyhtiöt säästäisivät kuluissa. Kun 737:aa paranneltiin ja tehtiin tämä MAX jossa isommat moottorit eri paikassa, MCAS:n perimmäinen tarkoitus oli tehdä Max identtiseksi käytökseltään vanhan 737:n kanssa. Siten pilotit joilla on 737-pätevyys saavat lentää Maxia - lentoyhtiö säästää tyyppikoulutuskulut.