Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 6407 kertaa)

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 911
  • Liked: 5813
  • Tempus edax rerum
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...


P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 793
  • Liked: 7717
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...

Rakenteet pettävät liikarasituksen ja ylinopeuden, siis liian nopean ilmavirran takia, kun kone lähtee hallitsemattomaan syöksyyn.

Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
 ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..

Matkustajakone ei ole mikään hävittäjä. Jopa äänennopeus on voinut ylittyä loppusyöksyssä..




« Viimeksi muokattu: 14.03.2019, 21:01:51 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siener

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 578
  • Liked: 843
Vielä Jim Stonesta lähteenä: joskus osuu naulan kantaan, joskus ampuu viuhuen ohi... Mutta niiden kunnon osumien vuoksi seuraan häntä.

Hän on viettänyt paljon aikaa juutalaisissa seurakunnissa. Sen pohjalta hänellä on syvä epäusko juutalaisiin.

Sen sijaan muslimit näyttäytyvät hänelle hyvinä.

Hän ei pitkään aikaan mitenkään uskonut/myöntänyt, että muslimit Euroopassa voisivat raiskata isäntämaan alaikäisiä tyttöjä. Nykyään jo uskoo...

Lopuksi, hänen oikea sukunimensä on Heikkila.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 951
  • Liked: 7641
Lainaus
The new disclosures about the last moments of Flight 302 came as pilots were discussing what they described as the dangerously high speed of the aircraft after it took off from Addis Ababa’s Bole International Airport.

Pilots were abuzz over publicly available radar data that showed the aircraft had accelerated far beyond what is considered standard practice, for reasons that remain unclear.

“The thing that is most abnormal is the speed,” said John Cox, an aviation safety consultant and former 737 pilot.
https://www.nytimes.com/2019/03/14/world/boeing-737-max-ethiopian-airlines.html
Kone ei jostain syystä päässyt ylöspäin. Ehkä pilotti lisäsi moottoritehoa ajatellen, että se auttaisi.

Artikkelin mukaan lennonvalvonta huomasi heti nousun jälkeen, että lentokone oli pahoissa vaikeuksissa.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 808
  • Liked: 1934
^^ "Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
 ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..".

Sikäli kun vehje hajoaa jo ilmassa, rojua löytyy laajemmalta alueelta. Ehjänä maanpintaan niin romppeet ovat aika pienellä alueella.
Etiopian tapauksessa aika helppo juttu, koska lyhyt lentoaika, suora reitti joka tiedetään tarkasti ja vielä kuivan maan yläpuolella. Mereen pudonnut onkin sitten haastavampi juttu.

Ei kylläkään käy yhtään kateeksi turmatutkijoita. Kone täysin silppuna ja siitä sitten pitäisi saada jotain selville ja suhteellisen nopeasti. Koska turvallisuus, bisnes ja media.

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 930
  • Liked: 4360
Etiopialaisen 737:n onnettomuuspaikalta on romuista löydetty korkeusvakaajan trimmiruuvi joka oli "in full nose-down position". Viittaa vahvasti siihen että tuo MCAS-systeemi on osallisena onnettomuuteen.
Trimmi menee täysin työnnetyksi, nopeus kasvaa ja ohjainvoimat kasvaa liian suuriksi, lopputulemana pystyssä tonttiin.

5min video joka selittää asian: https://www.youtube.com/watch?v=AgkmJ1U2M_Q&feature=youtu.be