Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 31992 kertaa)

Siener

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 627
  • Liked: 3700
Vielä Jim Stonesta lähteenä: joskus osuu naulan kantaan, joskus ampuu viuhuen ohi... Mutta niiden kunnon osumien vuoksi seuraan häntä.

Hän on viettänyt paljon aikaa juutalaisissa seurakunnissa. Sen pohjalta hänellä on syvä epäusko juutalaisiin.

Sen sijaan muslimit näyttäytyvät hänelle hyvinä.

Hän ei pitkään aikaan mitenkään uskonut/myöntänyt, että muslimit Euroopassa voisivat raiskata isäntämaan alaikäisiä tyttöjä. Nykyään jo uskoo...

Lopuksi, hänen oikea sukunimensä on Heikkila.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Lainaus
The new disclosures about the last moments of Flight 302 came as pilots were discussing what they described as the dangerously high speed of the aircraft after it took off from Addis Ababa’s Bole International Airport.

Pilots were abuzz over publicly available radar data that showed the aircraft had accelerated far beyond what is considered standard practice, for reasons that remain unclear.

“The thing that is most abnormal is the speed,” said John Cox, an aviation safety consultant and former 737 pilot.
https://www.nytimes.com/2019/03/14/world/boeing-737-max-ethiopian-airlines.html
Kone ei jostain syystä päässyt ylöspäin. Ehkä pilotti lisäsi moottoritehoa ajatellen, että se auttaisi.

Artikkelin mukaan lennonvalvonta huomasi heti nousun jälkeen, että lentokone oli pahoissa vaikeuksissa.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 179
  • Liked: 9194
^^ "Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
 ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..".

Sikäli kun vehje hajoaa jo ilmassa, rojua löytyy laajemmalta alueelta. Ehjänä maanpintaan niin romppeet ovat aika pienellä alueella.
Etiopian tapauksessa aika helppo juttu, koska lyhyt lentoaika, suora reitti joka tiedetään tarkasti ja vielä kuivan maan yläpuolella. Mereen pudonnut onkin sitten haastavampi juttu.

Ei kylläkään käy yhtään kateeksi turmatutkijoita. Kone täysin silppuna ja siitä sitten pitäisi saada jotain selville ja suhteellisen nopeasti. Koska turvallisuus, bisnes ja media.

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 194
  • Liked: 16279
Etiopialaisen 737:n onnettomuuspaikalta on romuista löydetty korkeusvakaajan trimmiruuvi joka oli "in full nose-down position". Viittaa vahvasti siihen että tuo MCAS-systeemi on osallisena onnettomuuteen.
Trimmi menee täysin työnnetyksi, nopeus kasvaa ja ohjainvoimat kasvaa liian suuriksi, lopputulemana pystyssä tonttiin.

5min video joka selittää asian: https://www.youtube.com/watch?v=AgkmJ1U2M_Q&feature=youtu.be

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 240
  • Liked: 25731
  • Blues for Allah
On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Tässä lisää todisteita huonosta koulutuksesta.
https://ls24.fi/lannen-media/matkustamossa-istunut-lentaja-pelasti-lion-airin-koneen-paivaa-ennen-kuin-se-syoksyi-mereen
« Viimeksi muokattu: 21.03.2019, 09:02:07 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 135
  • Liked: 11262
  • Anyone?
737 Max muistuttaa hieman etäisesti surullisenkuuluisaa A-mallin mersua ja hirvenväistökoetta. Suunnitelumokaa paikataan tietokoneella ja elektroniikalla. Kuitenkin tuollainen rautamötikkä taivaalla on hiukka eri kaliiberia kuin koppi neljällä kumipyörällä. Mokaamisen mahdollisuus siinä elektroniikassakin suurempi, varsinkin kun huhuiltu, että jos lentoyhtiö on nuukaillut, niin sitä elektroniikkaa on jätetty pois. Tiedä sitten mikä on riskiprosentti, mutta itse ainakin hyppäisin ennemmin sellaisen päivittämättömän a-mersun kyytiin syyspimeällä kuin 737 maxiin.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa.

Mutta herää kysymys, että miksi MCAS pitää olla automaattinen. Jos kone sakkaa, niin pilotti voisi nappulasta käynnistää moottoroidun trim-kiekon veivauksen.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin MCAS:issa on ainakin seuraavat suunnitteluvirheet:

1. Single point of failure : yhden AoA-sensorin rikkinäisyys siivessä saa koneen automaattisesti törmäyskurssille maan kanssa.

2. Automaattisuus: pilotti ei hätätilanteessa tajua, mitä kone on tekemässä. Hätätilanteessa täyden kontrollin pitäisi olla pilotilla.

3. Älyn puute: MCAS kääntää nokan kohti maata, vaikka kone olisi aivan matalalla.

4. Riittämätön koulutus: noin vaarallisesta systeemistä olisi pitänyt olla piloteille erikoiskoulutus, niin että he unissaankin osaisivat kytkeä systeemin pois päältä.

Kirjoitin aikaisemmin, että MCAS täytyy olla komiteatyötä. Yksittäinen insinööri ei tekisi noin karkeita virheitä suunnittelussa.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 097
  • Liked: 10760
  • ..and when the machine breaks down, we break down

3. Älyn puute: MCAS kääntää nokan kohti maata, vaikka kone olisi aivan matalalla.

Kirjoitin aikaisemmin, että MCAS täytyy olla komiteatyötä. Yksittäinen insinööri ei tekisi noin karkeita virheitä suunnittelussa.

Tämä on hämmästyttävintä. Pseudokoodina koko ongelman korjaaminen olisi:

Jos "NOPEUS" Suurempikuin "RAJA-ARVO" Niin "TRIM=0" Ja Jos "KORKEUS" pienempikuin "RAJA-ARVO" niin "TRIM=0", tarkoittaen tässä sitä, että trim=0 on trimmin automaattisen veivauksen lopettaminen. "Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa (pl. hyvin korkealla, jolloin korkeus ylittyy ja trim ok) ja alle kahden kilometrin korkeudessa ei trimmailla nokkaa alas. Sakkausrajaa varten on olemassa täristimet, jotka ravistaa Yokea, jos aletaan läheneen riskirajaa. Täysiä taukkeja ollut Boeingilla koodaamassa ja arvioimassa järjestelmän toimintaa.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 179
  • Liked: 9194
^^"Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa".

En usko että se stabilizer-kiekko on minkäänlainen mekaaninen-suoraveto systeemi kun kaikki muu on fly-by-wire pohjaista.

Henry69

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 237
  • Liked: 137
^^"Jossain arveltiin, että MCAS tarvitaan, koska jossain tilanteessa pilotilta vaadittaisiin liikaa lihasvoimaa veivata stabilizerin trim-kiekkoa".

En usko että se stabilizer-kiekko on minkäänlainen mekaaninen-suoraveto systeemi kun kaikki muu on fly-by-wire pohjaista.

737 MAX 8 toimii ihan vaijereilla, kuten vanhemmatkin mallit. MAX koneessa spoilerit pelkästään "fly-by-wire"
« Viimeksi muokattu: 23.03.2019, 08:50:05 kirjoittanut Henry69 »

Hermit

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 663
  • Liked: 1271
Lainaus
"Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa

Sakkaus ei liity varsinaisesti mitenkään nopeuteen, vaan se johtuu yksinomaan siiven ja ilmavirran välisestä kohtauskulmasta; tätä varten koneessa on kohtauskulma-anturi. Viittäsataa lentävä kone sakkaa siinä missä kahtasataakin, kun kriittinen kohtauskulma ylittyy. Näin voi tapahtua esim. tiukassa kaarrossa.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 770
  • Liked: 24854
Lainaus
"Sakkaava" kone ei lennä viittäsataa

Sakkaus ei liity varsinaisesti mitenkään nopeuteen, vaan se johtuu yksinomaan siiven ja ilmavirran välisestä kohtauskulmasta; tätä varten koneessa on kohtauskulma-anturi. Viittäsataa lentävä kone sakkaa siinä missä kahtasataakin, kun kriittinen kohtauskulma ylittyy. Näin voi tapahtua esim. tiukassa kaarrossa.

Tai pitämällä keula liian ylhäällä, kuten Atlanttiin pudonneen Air Francen koneen kanssa. Kone sakkasi +10 000 lentokorkeudesta mereen.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Tässä lisää todisteita huonosta koulutuksesta.
https://ls24.fi/lannen-media/matkustamossa-istunut-lentaja-pelasti-lion-airin-koneen-paivaa-ennen-kuin-se-syoksyi-mereen

Lainaus
Asiasta kertoivat Indonesian lento-onnettomuustutkintaa tuntevat lähteet. Kone pelastui lisälentäjän ansiosta, joka istuutui lentokoneen ohjaamoon heittoistuimelle opastamaan lentäjiä.

En tiedä, mitä termiä suomeksi käytetään "jump seat"ista, mutta toimittelija Katja Ihatsun "heittoistuin" ei ehkä ole optimaalisin.

Vaikka turma saattoi johtua MCAS-järjestelmästä, olisi tilanteen korjaus pitänyt onnistua vanhempienkin mallien ohjeilla "runaway trim" -häiriönratkaisutoimenpiteillä, häiriön syystä riippumatta.

Lainaus
Erebus says:
March 21, 2019 at 1:03 am GMT • 600 Words
@AaronB
2) On the doomed Lion Air flight, the flight before the crash had the same problem. It appears the main pilots did not remember their training, but a third passenger pilot did and saved the day with a simple switch. The airline did not fix the problem and the plane crashed on the next flight.

Did you read the Preliminary Report on this crash? I posted a link to it on the other thread. If you didn’t, I suggest you read it. If you did, read it again, and you won’t keep repeating the same erroneous information.

Synopsis:
PREVIOUS FLT:
– Aircraft had AoA sensor replaced 2 days previous due to AoA DISAGREE warnings (NB: the MCAS uses only 1 of the 2!)
– Aircraft exhibited crazy behaviour on previous day’s flight early in its approach to Jakarta, including wildly varying altitude and airspeed indicators.
– No mention of 3rd “dead head” pilot turning off the 2 famous switches. PIC is credited with flipping them after 3 successive Nose Down moves by the MCAS. Of course, he knew nothing about the MCAS, so assumed the standard B737 auto-trim system was malfunctioning due to the discrepancy between the 2 AoA indicators.
– Flew and landed manually in Jakarta. Reported sensor issues only.
– All reported sensors were replaced/serviced and tested satisfactory (on the ground) between flights.
LN1610:
– Cockpit crew had combined >9,400hrs B737 flt time. The plane was 2 mos old.
– PIC reviewed Engineer’s service report before the flight.
– Crew reported flight control problems and wildly varying altimeter and air speed indicators to Jakarta ATC shortly after takeoff.
– Air crew repeatedly asked ATC for their speed and altitude, as none of their displays agreed, and were giving wild readings.
– Plane was occasionally diving, but crew was apparently dealing with that “by the seat of their pants” by extending flaps a little.
– ATC recordings indicate no panic in the crew. Normal, professional communications.
– Crew requested and received clearance to return to Jakarta and were flying the plane home.
– Communications switched to ARR ATC Jakarta, crew reported Flt Control Problems, and ATC attached a note to their radar “blip”.
– Last transmission, crew requested Altitude 5,000′ corridor from Jakarta ARR ATC with all other planes kept at least 3,000′ away. Request granted.
– 40 sec later, the aircraft was in the ocean.

No indication whether the 2 famous switches were flipped to CUTOUT.
The pilots were dealing with the situation, until suddenly they weren’t.
The wildly varying cockpit indicators before and after sensor repair/replacement suggest that there was more going on than MCAS malfunction. Software/systems collisions comes to mind, but could be almost anything.

As anon[310] #124 showed, there’s more than throwing switches, but his excerpt isn’t the whole story. The trim wheel instruction did not appear in the Boeing Bulletin TBC-19 that followed the Lion Air crash. Bulletin TBC-19 simply noted that:

“Manual stabilizer trim can be used before and after the STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT”

… repeating what was already in the non-MAX B737 manual. TBC-19 was followed by the FAA’s EMERGENCY AIRWORTHINESS DIRECTIVE #2018-23-51 which explicitly added a further instruction. After flipping the switches…

“If the runaway continues hold the stabilizer trim wheel against rotation and trim the airplane manually.”

IOW, Boeing’s passive note regarding trim functionality was changed into an explicitly direct instruction in the FAA’s Directive. I think some disturbing answers lie between those two releases. Namely, Boeing hinted vaguely that there’s more to this than simple trim runaway, and the FAA plainly said there was.

The Preliminary Report is here: https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf
http://www.unz.com/jthompson/boeing-737-max-the-upgrade/

Ikävä dokkari, jonka perusteella myös MAX:ia aiemmat NG:t ovat syöneet ns. cacaa:

problems with Boeing 737 next generation with structural dangers reported SBS​ dateline Australia
https://www.youtube.com/watch?v=vWxxtzBTxGU
Lainaus
WARNING Boeing DID THE REPORT FOR THE FFA OF ITS NON COMPLIANCE 31MIN 02  SECOND IN THE INVESTIGATION THIS IS NOT FOR USA VIEWERS IT IS CENSORSHIP FROM US CITIZENS THIS IS FOR AUSTRALIAN VIEWERS,   SBS news reporting of hazards with the 737 Boeing air crafts when made in 2002 reporting dangerous workmanship and not building to government standards and people who whistle blew got sacked. boeing aircraft have safety issues not dealt with.

Iso paha juttu.
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/MCAS
Järjestelmän monimutkainen nimi Maneuvering Characteristics Augmentation System kielii siitä, että se on komiteatyötä ja nimi on valittu epäselväksi, mahdollisesti peittämään sitä, että MAX sakkaa helpommin kuin vanhemmat versiot.

Parempi nimi olisi vaikkapa Forced Anti-Stall by Trimming - FAST.

ämpee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 17 593
  • Liked: 27660

En tiedä, mitä termiä suomeksi käytetään "jump seat"ista, mutta toimittelija Katja Ihatsun "heittoistuin" ei ehkä ole optimaalisin.

Lienee taitto-istuin lähempänä todellisuutta.
Kyseinen istuin oletettavasti on joko sivuun nostettava tai taitettava tilapäinen istuin.

Heittoistuin olisi aika raju väline matkustajakoneessa jossa ei ole irtoavaa kupua tai katossa luukkua.
Heittoistuin taisi olla ensimmäisiä kertoja käytössä II-maailmansodan loppuvaiheilla saksalaisten suihkukoneissa, ja silloin opittiin sellainenkin asia ettei kannata sitä käyttää jos kone on ylösalaisin ja matalalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 194
  • Liked: 16279
"Software Won’t Fix Boeing’s ‘Faulty’ Airframe" eli moottorien siirto siiven alta siiven etupuolelle muutti koneen ominaisuuksia liikaa, toteaa kirjoittaja.

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1334482

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Lainaus
Ethiopian Crash Data Analysis Points To Vane Detachment

Guy Norris Aviation Daily Apr 10, 2019

LOS ANGELES—As the investigation continues into the causes of the Mar. 10 Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX accident, sources close to the probe say flight data recorder (FDR) data firmly supports the supposition that the aircraft’s left angle-of-attack (AOA) sensor vane detached seconds after take-off and that, contrary to statements from the airline, suggests the crew did not follow all the steps for the correct procedure for a runaway stabilizer.

Detailed analysis of the FDR trace data shows that approximately six seconds after liftoff was signaled by the weight-on-wheels switch data, the data indicate the divergence in angle-of-attack (AOA) and the onset of the captain’s stick-shaker, or stall warning. Almost simultaneously, data shows the AOA sensor vane pivoted to an extreme nose-high position.
https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-197.html#post10445600

Angle of Attack -sensori näyttää rikkoutuneen 6 sekuntia lähdön jälkeen.  Syynä oli ehkä törmäys lintuun. Postauksen mukaan pilotit osasivat kytkeä MCAS:n pois päältä, mutta lensivät ilmeisesti liian kovalla vauhdilla eivätkä jaksaneet tai osanneet vääntää trim wheelin kammesta stabilizeria oikeaan asentoon.

MCAS on "turvajärjestelmä", joka teki lentokoneen paljon vaarallisemmaksi, kuin se olisi ilman MCAS:ia.

Tuossa käy myös ilmi se, että kun lentokoneen stabilizerit olivat väärässä asennossa, pilotit eivät osanneet hoitaa tilannetta. Olisi pitänyt hidastaa vauhtia ja vääntää hartiavoimin trimmin kammesta ne oikeaan asentoon.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Dokkari hieman eksyksissä olevasta firmasta, tällä kertaa aiheena 787 Dreamliner.

Ja rahamiehet. Rulettavat.

The Boeing 787: Broken Dreams
https://www.youtube.com/watch?v=rvkEpstd9os
Lainaus
This is a major project by the Al Jazeera Investigative Unit focusing on the 787 “Dreamliner”, the flagship passenger jet of the Boeing Company.
 
Our journalism reveals the deeply-held safety concerns of current and former Boeing engineers, who in some cases fear to fly on the 787, the plane they build.

We uncover allegations of on-the-job drug use, quality control problems and poor workmanship.
 
We explore the roots of the battery problems that led to the plane’s grounding due to safety concerns for three months from January 2013.

For more on the investigation, visit http://www.aljazeera.com/boeing787

Senior Producer/Director: Marc Shaffer
Producer/Director of Photography/Editor: Colin McIntyre
Producer: Kevin Hirten
Reporter/Producer: Will Jordan
Music Composer: Ryan Whittier
Additional Music: Sean Hirten

#AlJazeeraInvestigations #Boeing787 #BrokenDreams
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 006
  • Liked: 10625
Että näin...  :(

Boeing waited until after Lion Air crash to tell Southwest safety alert was turned off on 737 Max

Boeing did not tell Southwest, its largest 737 Max customer, that a safety feature was turned off.
The safety feature is an alert that lights up in the cockpit if a plane’s angle-of-attack sensors transmit faulty data about the pitch of the plane’s nose.

Southwest did not know about the change until after the fatal Lion Air crash.
The FAA even considered grounding Southwest’s Max fleet while they weighed whether or not the airline’s pilots needed additional training about the safety alert, according to The Wall Street Journal.
Boeing did not tell Southwest Airlines, its largest 737 Max customer, that a standard safety feature designed to warn pilots about malfunctioning sensors had been deactivated on the jets.

The safety feature is an alert that lights up in the cockpit if a plane’s angle-of-attack sensors transmit faulty data about the pitch of the plane’s nose. This feature is known as an angle-of-attack disagree light and was included in previous versions of the 737.

Southwest did not know about the change until after the fatal crash of a Lion Air flight in Indonesia. The airline, in a statement to CNBC, said Boeing had indicated through its manual that the disagree lights were functional on the 737 Max.

Southwest said Boeing told the airline that the disagree lights were inoperable only after the Lion Air crash. The airline subsequently took action to turn the alerts on.

https://www.cnbc.com/2019/04/28/boeing-didnt-tell-southwest-that-safety-feature-on-737-max-was-turned-off-wsj.html
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 082
  • Liked: 2243
Kun tämä on suomenkielinen palsta, niin yrittäkää nyt opetella edes terminologian alkeet. V*tuttaa lukea "angle-of-attackista", "stabilizerista" jne., kun niille on ollut liki 100 vuotta suomenkieliset termit (kohtauskulma, vakaaja jne.). Vihoviimeinen apina-anglismi on "pilotti". Se on ohjaaja!
Pesunkestävä militaristivaskisti.

alussaolisana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 275
  • Liked: 3703
  • 17 v.
^

Älä nyt ragee. Ota iisisti.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

migri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 006
  • Liked: 10625
Kun tämä on suomenkielinen palsta, niin yrittäkää nyt opetella edes terminologian alkeet. V*tuttaa lukea "angle-of-attackista", "stabilizerista" jne., kun niille on ollut liki 100 vuotta suomenkieliset termit (kohtauskulma, vakaaja jne.). Vihoviimeinen apina-anglismi on "pilotti". Se on ohjaaja!
Iisisti :roll:

Täältä löytyy mistä pääsee alkuun jos innostaa. Eiköhän täällä näppislentäjille riitä ihan noikin termit.

https://www.flightforum.fi/topic/10666-oikeat-termit-käyttööön-vakaajaperäsinvakautin/

www.ilmailutoimittajat.fi/Infoa/MediaOpasX.pdf
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
5 Things To Know About Boeing’s Ongoing Issues
https://www.theonion.com/5-things-to-know-about-boeing-s-ongoing-issues-1834478172

Sad but true...
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

risto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 121
  • Liked: 2766
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Lainaus
Lentäjät Denis Evdokimov ja Maksim Kuznetsov olisivat venäläisasiantuntijoiden mukaan hyvin voineet lentää pidempään ja tyhjentää hieman täysiä polttoainetankkeja.He päättivät kuitenkin palata Moskovan Sheremetjevon kentälle välittömästi.

Laskeutumisen yhteydessä kone ei laskeutunut kiitotien päähän, vaan keskelle.Mahdollisesti sen vuoksi eli saadakseen koneen maahan, lentäjät painoivat lentokoneen nokkaa voimakkaasti alas ja kasvattivat moottoreiden kierroksia. Kun kone pomppasi ensimmäisen kerran maasta, lentäjien olisi pitänyt aloittaa välittömästi nousu ja yrittää laskeutumista uudelleen. Sen sijaan he painoivat koneen nokkaa entistä alemmas.

Ne olivat venäläisasiantuntijoiden mukaan anteeksiantamattomia virheitä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d58e64c0-4b4c-403e-ae06-9c3983ce2290
Moskovan Sukhoi Superjet -onnettomuus näyttää olleen lentäjien syytä. Lentokoneisiin osuu salama silloin tällöin, mutta en muista pitkään aikaan mitään onnettomuutta salaman takia.

Lainaus
The preliminary report asserts that the thrust remained at takeoff setting (94% N1) and the throttles did not move for the entire flight.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_302
Etiopian onnettomuudessa miehistö osasi kytkeä MCAS:in pois päältä, mutta virhe taisi olla pitää suuri moottoriteho vaakalennon aikana.

Joka tapauksessa Boeingin "turvajärjestelmä" MCAS tuhosi kaksi lentokonetta. Boeing teki törkeän virheen, kun asensi moisen turvajärjestelmän.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Hyvin menee, jee jee...

Boeing's Software Fix For The 737 MAX Problem Overwhelms The Plane's Computer
https://www.moonofalabama.org/2019/06/boeings-software-fix-for-the-737-max-problem-overwhelms-the-planes-computer.html
Lainaus
The Boeing 737 MAX continues to be a troublesome airplane.

Two crashes of the plane type, which cost the lives of 346 people, revealed a significant problem not only with the messed up Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

It then turned out that the manual trim wheels which Boeing advised to use to counter MCAS are impossible to move when needed. Moon of Alabama detailed the problem back in May and last week the Wall Street Journal confirmed the issue. This also affects the older Boeing 737 NG.

While that problem has still not been solved a new one came up.

Boeing promised to release a software fix for the MCAS by April 2019. But that turned out to be more difficult than thought. Three month later there is still no final fix available. Meanwhile a new problem that will cause further delays was revealed only yesterday:
Lainaus
In a flight simulator last week, F.A.A. pilots tested erroneous activations of anti-stall software that pushes down the nose of the Max, two people with knowledge of the matter said. The software, known as MCAS, was involved in two crashes that killed 346 people.
In at least one instance, an F.A.A. pilot was unable to quickly and easily follow Boeing’s emergency procedures to regain control of the plane. The pilot rated that failure as catastrophic, meaning it could lead to the loss of an aircraft midflight, the people said.
...
The issue discovered last week is linked to the data-processing speed of a specific flight control computer chip, according to the two people with knowledge of the matter. In the test, the F.A.A. pilot encountered delays in executing a crucial step required to stabilize an aircraft.

It seems that the additional signal processing and calculations needed for the MCAS fix overload the Flight Control Computer's (FCC) processor and delay its reaction.
Lainaus
Boeing has been developing a software update for the Max for eight months, [a Boeing spokesman] said. It is unclear whether the new flaw can be resolved by reprogramming the software or requires a hardware fix, which would be costlier and could take much longer.

..............................................

The 737 uses only one FCC at a time and the Speed Trim System (STS), of which MCAS is a part, runs only on one of that Flight Computer's two internal processors.

The processors in question are said to be Intel 80286 type CPUs. The original Intel version of that CPU, sold between 1982 and 1991, had a maximum clockrate of 4, 6 or 8 MHz. It was later manufactured by a number of other firms, including by AMD and aeronautics company Harris, with a clockrate of 20 and 25 MHz. It is likely that the Boeing 737 FCC uses these or similar types.

These old processors are very reliable and error free. But they have less than 1/1000nds of the computing capacity of a modern cell phone. According to Lemme one CPU in the flight computer runs up to 11 different processes. All need to receive the input of external sensors, run through their algorithms, and signal a command to the relevant actuators that control the moveable flight surfaces of the plane. That the FAA pilot "encountered delays in executing a crucial step" caused by the computer points to a capacity overload.
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 651
  • Liked: 12545
Kyllä 80286 tai vastaava MS-DOS:ia ajava prosessori aivan helposti hoitaa lentokoneen toiminnot, jos softa on kunnolla kirjoitettu. Se suorittaa miljoonia konekäskyjä sekunnissa. Jos tuo uutinen prosessorin hidastelusta pitää paikkansa, niin softa on huonoa.

En edelleenkään ole nähnyt selitystä, mihin koko MCAS-järjestelmää tarvitaan. Kaksi onnettomuutta olisi vältetty ilman tuota "turvajärjestelmää".

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 194
  • Liked: 16279

En edelleenkään ole nähnyt selitystä, mihin koko MCAS-järjestelmää tarvitaan. Kaksi onnettomuutta olisi vältetty ilman tuota "turvajärjestelmää".

Sitä on tarvittu siihen että lentoyhtiöt säästäisivät kuluissa. Kun 737:aa paranneltiin ja tehtiin tämä MAX jossa isommat moottorit eri paikassa, MCAS:n perimmäinen tarkoitus oli tehdä Max identtiseksi käytökseltään vanhan 737:n kanssa. Siten pilotit joilla on 737-pätevyys saavat lentää Maxia - lentoyhtiö säästää tyyppikoulutuskulut.

Lasse

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 564
  • Liked: 15480
  • Mostly peaceful
Kyllä 80286 tai vastaava MS-DOS:ia ajava prosessori aivan helposti hoitaa lentokoneen toiminnot, jos softa on kunnolla kirjoitettu. Se suorittaa miljoonia konekäskyjä sekunnissa. Jos tuo uutinen prosessorin hidastelusta pitää paikkansa, niin softa on huonoa.

Mutta, mutta, kun bisnesnerot aattelivat säästää vinon pinon fyffeä, kun tämmöset toissijaiset softat väsätään Intiassa:

Lainaus
BOOOOOOM I WAS RIGHT

A while ago I stated that Boeing's problems were caused by "diversity" and the firing of white males. I WAS RIGHT.
Bloomberg has reported that Boeing's problems were caused by firing white male engineers and replacing them with people work farmed from India. I SAID IT FIRST. And I said it without anyone telling me, it was simply obvious.
Boeing's 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers
Here are key quotes from this Bloomberg report
Engineers complain that Boeing is employing programmers for $9 per hour and the software is junk
The Max software -- plagued by issues that could keep the planes grounded months longer after U.S. regulators this week revealed a new flaw -- was developed at a time Boeing was laying off experienced engineers and pressing suppliers to cut costs.

Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

Rabin, a former software engineer, recalled one manager saying at an all-hands meeting that Boeing didn’t need senior engineers because its products were mature. "I was shocked that in a room full of a couple hundred mostly senior engineers we were being told that we weren’t needed, " said Rabin, who was laid off in 2015.

"It was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code, " Rabin said. Frequently, he recalled, "it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly."

The 787 entered service three years late and billions of dollars over budget in 2011, in part because of confusion introduced by the outsourcing strategy. Under Dennis Muilenburg, a longtime Boeing engineer who became chief executive in 2015, the company has said that it planned to bring more work back in-house for its newest planes.

My comment: The paper under the text is screaming, YES, and when you do it in house, BRING BACK THE ANGRY WHITE MALES.

And here is my previous post on this topic. I do not claim to be a prophet, but well, there is this:
I still stand by my original statement that there is WAY MORE than software wrong with this plane, and this post lays it all out PERFECT with cream and sugar on top.
BOEING HAS QUALITY PROBLEMS
That's what happens when you stop hiring white people and go to the lowest common H1B visa denominator,
THERE. I had the guts to say it like it is, and did it in a single short sentence.

As it turns out, the recent Ethiopian air Boeing 737-MAX crashed due to structural failure, and not a nose down causing pitot tube. I called B.S. on the pitot tube the first time around, and was reluctant to the second time around because it got blamed again and I thought "Maybe". However, the real problem is that the plane is a PIECE OF CRAP that fell apart in flight. Why? Just LOOK HERE.
FACT: Boeing products were without question, NO QUESTION WHATSOEVER, the best in the world until this diversity crap took center stage. Boeing rose to greatness with the work of the WHITE RACE. That is a completely, totally, irrevocable WRITTEN IN BEDROCK FACT. But I'll be a racist for pointing that out I guess. Now that Boeing has called diversity the most important thing they can be a part of, rather than building quality aircraft, we have crap like what just happened with Ethiopian air having a BRAND NEW 737 MAX fall apart in mid air.
It was not the pitot tube. It was not a software issue. Eyewitness accounts clearly prove the airplane simply fell apart in the sky so badly it was dropping "clothes and papers" and creaking and rattling from failing metal.

Now the only question is whether or not Al Bajeeb did not laminate something on the assembly line, or if Phi Bhopar screwed up the engineering somewhere, and ALL OF THESE PLANES need to be thrown in the trash! FACT: The 737 MAX is the first Boeing plane produced with "diversity" being a key component of it all. And what is now happening clearly proves that WHITE LIVES MATTER. THERE. Said it again. And I admit that I am a bigoted racist homophobic intellectually stunted ANTI SEMITE for saying it!

FACT: It takes growing up in the first world to fully understand how important it is to GET THINGS RIGHT. It takes growing up in the first world to fully understand that all of these great inventions DO NOT RUN ON MAGIC and "white boy" did not rise to greatness by screwing everyone and snorting fairy dust. Hiring someone who cooked with cow dung for the first 30 years of life just because a piece of paper said he was qualified does not cut it in the real world, Predominantly these H1B visa engineers are nothing but software jockeys who simply lack the sense they need to see a fatal flaw the software, for some reason, does not point out. AND GUESS WHAT: America invented the airplane, mastered electrical distribution and designed nuclear reactors WITHOUT that software. Go figure. How the hell did that happen? YOU GUESS.

/rant.

Here are the eyewitness testimonies that prove the all new "strength from diversity" Boeing simply built a horse sh*t product:

"It was a loud rattling sound. Like straining and shaking metal, " said Turn Buzuna, a 26-year-old housewife and farmer who lives about 300 meters (328 yards) from the crash site.

"Everyone says they have never heard that kind of sound from a plane and they are under a flight path, " she added.

Malka Galato, 47, a barley and wheat farmer whose field the plane crashed in, also described smoke and sparks from the back. "The plane was very close to the ground and it made a turn... Cows that were grazing in the fields ran in panic, " he said.

HERE'S THE CLINCHER, THAT PROVES IT CRASHED SIMPLY BECAUSE IT FELL APART:
Tamirat Abera, 25, was walking past the field at the time. He said the plane turned sharply, trailing white smoke and items like clothes and papers, then crashed about 300 meters away.
"It tried to climb but it failed and went down nose first, " he said. "There was fire and white smoke which then turned black."

My comment: There is ONE THING that matters: It was trailing debris before it hit and sounded like shaking and straining metal. No reports of explosions (no bomb) just reports of it making loud noises, falling apart, and crashing. That blows control software and pitot tube B.S. straight into the trash. No software update is going to fix this problem!

The white smoke was probably from debris damaging the engines. People noticed the noises of metal coming apart, not the engines, which can only mean the structural failures were so massive they were louder than the engines.

This type of failure was not possible in new aircraft from the original, no diversity, classic Boeing the company built it's reputation on. If this kind of crap is going on, Boeing is now below the quality threshold of 1970's vintage Tuopolev craft, and if they don't stop focusing on diversity and START FOCUSING ON QUALITY, they are going down, it won't be limited to this one POS.

ONLY WHITE AMERICAN MALES ARE GOING TO BE ABLE TO FIX BOEING'S PROBLEM. But no self hating snowflake liberal in the hiring department is ever going to own up to that reality, I predict that once all the aircraft produced before the 737 Max 8 obsolete out, Boeing is history. UNINTENDED CONSEQUENCE: When Trump blocked Iran from receiving all those "nice new Boeing" aircraft, all he did was prevent them from importing CRAP!

UPDATED COMMENT: Interesting it is that Bloomberg said the exact same thing a lot more nicely quite a while later. Boeing had DAMN WELL BETTER bring back the American white male, and the Jews had damn well better stop maiming all the little white boys with shots that are called vaccines yet are not, if they don't stop doing that EVERYTHING is going to eventually fall apart and they'll be walking in the sand again praying for a snake on a stick to save them.
http://82.221.129.208/.wh1.html
Lainaus käyttäjältä: Joutselkä
minun mielestäni suomalaisia ovat kaikki Suomen kansalaiset asuinpaikasta ja äidinkielestä riippumatta.

writer

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 303
  • Liked: 12424
Kyllä 80286 tai vastaava MS-DOS:ia ajava prosessori aivan helposti hoitaa lentokoneen toiminnot, jos softa on kunnolla kirjoitettu. Se suorittaa miljoonia konekäskyjä sekunnissa. Jos tuo uutinen prosessorin hidastelusta pitää paikkansa, niin softa on huonoa.

Mutta, mutta, kun bisnesnerot aattelivat säästää vinon pinon fyffeä, kun tämmöset toissijaiset softat väsätään Intiassa:

Lainaus
BOOOOOOM I WAS RIGHT

A while ago I stated that Boeing's problems were caused by "diversity" and the firing of white males. I WAS RIGHT.
Bloomberg has reported that Boeing's problems were caused by firing white male engineers and replacing them with people work farmed from India. I SAID IT FIRST. And I said it without anyone telling me, it was simply obvious.
Boeing's 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers
Here are key quotes from this Bloomberg report
Engineers complain that Boeing is employing programmers for $9 per hour and the software is junk
The Max software -- plagued by issues that could keep the planes grounded months longer after U.S. regulators this week revealed a new flaw -- was developed at a time Boeing was laying off experienced engineers and pressing suppliers to cut costs.

Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

Rabin, a former software engineer, recalled one manager saying at an all-hands meeting that Boeing didn’t need senior engineers because its products were mature. "I was shocked that in a room full of a couple hundred mostly senior engineers we were being told that we weren’t needed, " said Rabin, who was laid off in 2015.

"It was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code, " Rabin said. Frequently, he recalled, "it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly."

The 787 entered service three years late and billions of dollars over budget in 2011, in part because of confusion introduced by the outsourcing strategy. Under Dennis Muilenburg, a longtime Boeing engineer who became chief executive in 2015, the company has said that it planned to bring more work back in-house for its newest planes.

My comment: The paper under the text is screaming, YES, and when you do it in house, BRING BACK THE ANGRY WHITE MALES.

And here is my previous post on this topic. I do not claim to be a prophet, but well, there is this:
I still stand by my original statement that there is WAY MORE than software wrong with this plane, and this post lays it all out PERFECT with cream and sugar on top.
BOEING HAS QUALITY PROBLEMS
That's what happens when you stop hiring white people and go to the lowest common H1B visa denominator,
THERE. I had the guts to say it like it is, and did it in a single short sentence.

As it turns out, the recent Ethiopian air Boeing 737-MAX crashed due to structural failure, and not a nose down causing pitot tube. I called B.S. on the pitot tube the first time around, and was reluctant to the second time around because it got blamed again and I thought "Maybe". However, the real problem is that the plane is a PIECE OF CRAP that fell apart in flight. Why? Just LOOK HERE.
FACT: Boeing products were without question, NO QUESTION WHATSOEVER, the best in the world until this diversity crap took center stage. Boeing rose to greatness with the work of the WHITE RACE. That is a completely, totally, irrevocable WRITTEN IN BEDROCK FACT. But I'll be a racist for pointing that out I guess. Now that Boeing has called diversity the most important thing they can be a part of, rather than building quality aircraft, we have crap like what just happened with Ethiopian air having a BRAND NEW 737 MAX fall apart in mid air.
It was not the pitot tube. It was not a software issue. Eyewitness accounts clearly prove the airplane simply fell apart in the sky so badly it was dropping "clothes and papers" and creaking and rattling from failing metal.

Now the only question is whether or not Al Bajeeb did not laminate something on the assembly line, or if Phi Bhopar screwed up the engineering somewhere, and ALL OF THESE PLANES need to be thrown in the trash! FACT: The 737 MAX is the first Boeing plane produced with "diversity" being a key component of it all. And what is now happening clearly proves that WHITE LIVES MATTER. THERE. Said it again. And I admit that I am a bigoted racist homophobic intellectually stunted ANTI SEMITE for saying it!

FACT: It takes growing up in the first world to fully understand how important it is to GET THINGS RIGHT. It takes growing up in the first world to fully understand that all of these great inventions DO NOT RUN ON MAGIC and "white boy" did not rise to greatness by screwing everyone and snorting fairy dust. Hiring someone who cooked with cow dung for the first 30 years of life just because a piece of paper said he was qualified does not cut it in the real world, Predominantly these H1B visa engineers are nothing but software jockeys who simply lack the sense they need to see a fatal flaw the software, for some reason, does not point out. AND GUESS WHAT: America invented the airplane, mastered electrical distribution and designed nuclear reactors WITHOUT that software. Go figure. How the hell did that happen? YOU GUESS.

/rant.

Here are the eyewitness testimonies that prove the all new "strength from diversity" Boeing simply built a horse sh*t product:

"It was a loud rattling sound. Like straining and shaking metal, " said Turn Buzuna, a 26-year-old housewife and farmer who lives about 300 meters (328 yards) from the crash site.

"Everyone says they have never heard that kind of sound from a plane and they are under a flight path, " she added.

Malka Galato, 47, a barley and wheat farmer whose field the plane crashed in, also described smoke and sparks from the back. "The plane was very close to the ground and it made a turn... Cows that were grazing in the fields ran in panic, " he said.

HERE'S THE CLINCHER, THAT PROVES IT CRASHED SIMPLY BECAUSE IT FELL APART:
Tamirat Abera, 25, was walking past the field at the time. He said the plane turned sharply, trailing white smoke and items like clothes and papers, then crashed about 300 meters away.
"It tried to climb but it failed and went down nose first, " he said. "There was fire and white smoke which then turned black."

My comment: There is ONE THING that matters: It was trailing debris before it hit and sounded like shaking and straining metal. No reports of explosions (no bomb) just reports of it making loud noises, falling apart, and crashing. That blows control software and pitot tube B.S. straight into the trash. No software update is going to fix this problem!

The white smoke was probably from debris damaging the engines. People noticed the noises of metal coming apart, not the engines, which can only mean the structural failures were so massive they were louder than the engines.

This type of failure was not possible in new aircraft from the original, no diversity, classic Boeing the company built it's reputation on. If this kind of crap is going on, Boeing is now below the quality threshold of 1970's vintage Tuopolev craft, and if they don't stop focusing on diversity and START FOCUSING ON QUALITY, they are going down, it won't be limited to this one POS.

ONLY WHITE AMERICAN MALES ARE GOING TO BE ABLE TO FIX BOEING'S PROBLEM. But no self hating snowflake liberal in the hiring department is ever going to own up to that reality, I predict that once all the aircraft produced before the 737 Max 8 obsolete out, Boeing is history. UNINTENDED CONSEQUENCE: When Trump blocked Iran from receiving all those "nice new Boeing" aircraft, all he did was prevent them from importing CRAP!

UPDATED COMMENT: Interesting it is that Bloomberg said the exact same thing a lot more nicely quite a while later. Boeing had DAMN WELL BETTER bring back the American white male, and the Jews had damn well better stop maiming all the little white boys with shots that are called vaccines yet are not, if they don't stop doing that EVERYTHING is going to eventually fall apart and they'll be walking in the sand again praying for a snake on a stick to save them.
http://82.221.129.208/.wh1.html

Kuinka monessa suomalaisessa systeemissä on paskaa koodia kun sen tehneen yhtiön johto on tuonut Suomeen 3000 euron intialaisia koodaajia että "säästävät" kun suomalaiselle ohjelmoijalle joka osaa ohjelmoida pitäisi maksaa 4500-5000 euroa kuussa?

Kuinka monella amerikkalaisella yhtiöllä on sama juttu kuin Boeingilla että on tuotu intialaisia jenkkeihin H1B-viisumeilla (joille maksetaan paljon pienempää palkkaa kuin amerikkalaisille ja jotka ovat H1B-viisumin sääntöjen mukaan sidottu yhtiöön joka toi heidät jenkkeihin eli tavallaan koodi-orjia) tai ulkoistettu ohjelmointi Intiaan ja ohjelmoinnissa tehdyt virheet vain odottavat paljastumistaan ja tuhoavat yrityksen brändin ja osakekurssin paljastuessaan ja voivat tuhota koko yhtiön?

Jos on osakkeenomistaja niin kannattaa kysellä johdolta Suomessakin että onko ohjelmointi-riskit ja laadunvalvonta kunnossa vai mennäänkö niin että intialaisten yliopistojen todistuksilla (joista osa ei ole minkään arvoisia koska Intiassa on opiskelussa helvetisti korruptiota koska opettajien palkat huonot) otetaan työntekijät ja johto ei tiedä mitään ohjelmoinnista vaan katsoo palkkoihin kuluvaa rahaa ja luulee olevansa hyviä johtajia...



Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.