Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 31985 kertaa)

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 150
  • Liked: 6999
  • Sus siunatkoon
^Molempia ovi- ja luukkutyyppejä on ollut painerungollisissa ilma-aluksissa kautta aikojen. Mutta tuo Boing 737-MAX 9 hätäaukon rakenne kuulostaa erikoiselta: avattava hätäpoistumistieaukon ovi aukeaa sisälle ja kiinteä ei-avattavaksi tarkoitettu ovi luukku ulospäin. Nopeasti ajatellen luulisi molemmissa tapauksissa avauksen tapahtuman samaan suuntaan sisälle, jolloin molemmissa aukon käyttötapauksissa konstruktio olisi jokseenkin sama. Tällöin kiinteä luukkuasennus olisi vähemmän kriittinen osa painerungossa koko koneen elinkaaren ajan.

Muoks.: nimityksiä, ovia ja luukkuja.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 07:06:25 kirjoittanut repo »
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Vesihiisi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 158
  • Liked: 376
Japanissa ei kuollut ketään, koska siellä ihmiset noudattavat sääntöjä ja tekevät, mitä heidät määrätään tekemään.

Jos tämä onnettomuus olisi sattunut Venäjällä, olisi jälki ollut taatusti rumaa.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 179
  • Liked: 9192
Japanissa ei kuollut ketään, koska siellä ihmiset noudattavat sääntöjä ja tekevät, mitä heidät määrätään tekemään.

Jos tämä onnettomuus olisi sattunut Venäjällä, olisi jälki ollut taatusti rumaa.

Paitsi ne neljä siinä toisessa koneessa. Eivät varmaankaan noudattaneet sääntöjä. Mutta odotellaan tutkinnan tuloksia, kuka töppäsi. Rajavartijoiden koneen kapteeni vai lennonjohto.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^Molempia ovi- ja luukkutyyppejä on ollut painerungollisissa ilma-aluksissa kautta aikojen. Mutta tuo Boing 737-MAX 9 hätäaukon rakenne kuulostaa erikoiselta: avattava hätäpoistumistieaukon ovi aukeaa sisälle ja kiinteä ei-avattavaksi tarkoitettu ovi luukku ulospäin. Nopeasti ajatellen luulisi molemmissa tapauksissa avauksen tapahtuman samaan suuntaan sisälle, jolloin molemmissa aukon käyttötapauksissa konstruktio olisi jokseenkin sama. Tällöin kiinteä luukkuasennus olisi vähemmän kriittinen osa painerungossa koko koneen elinkaaren ajan.

Muoks.: nimityksiä, ovia ja luukkuja.

Jep. Varsinkin, kun se ulospäin aukeava käyttää samaa karmirakennetta kuin se sisään aukeava tulppaovi/pelastautumisovi. Miksi suunnitella sen tialle tuollainen poikkeava ja selkeästi vaarallinen rakenne? Miksi ei käyttää sen tulppaoven karmia ja ovirunkoa "kiinteästi" paikalleen varmistettuna...  Ei ainakaa lennä se luukku taivaantuuliin lennesssa, kuten nykyinen viritys.

Ylipäätään, miksi siihen on pitänyt suunitella täysin erilainen rakenne? Ihan järjetöntä touhua...  Boeingilla vaikuttaa olevan sisäisiä turvallisuuteen jo suunnittelussa vaikuttavaia ongelmia? MCAS ja nyt tämä. Kaikki nämä onnettomuudet on valmisteltu jo suunnitteluvaiheessa tehtaalla.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
Japanissa ei kuollut ketään, koska siellä ihmiset noudattavat sääntöjä ja tekevät, mitä heidät määrätään tekemään.

Jos tämä onnettomuus olisi sattunut Venäjällä, olisi jälki ollut taatusti rumaa.

Paitsi ne neljä siinä toisessa koneessa. Eivät varmaankaan noudattaneet sääntöjä. Mutta odotellaan tutkinnan tuloksia, kuka töppäsi. Rajavartijoiden koneen kapteeni vai lennonjohto.

Ennakkotietojen valossa, esim. radioliikenteen valossa rajavartioston Dash 8:n miehistö luultavimmin töppäsi. Heille ei ollut annettu lupaa siirtyä kiitotielle, vaan odottaa. Syy miksi ilmeisesti ajoivat oli ehkö se, että kentällä oli turvallisuussyistä pysäytysvalot paikoissa, joissa kiitoradalle ajetaan/ se ylitetään. Nyt ne vaan olivat poissa päältä ja asiasta oli mainittu NOTAMissa. Voi olla, että koneen miehistö jotenkin sekosi siinä, onko heillä lupa ajaa kiitoradalle ja luultavasti päätteli siitä, että pysäytysvalot eivät palaneet, että oli? Tai sitten kämmäsivät jotenkin sen risteyksen, kun niitä varoitusvaloja ei ollut silloin käytössä?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 773
  • Liked: 12883

Ylipäätään, miksi siihen on pitänyt suunitella täysin erilainen rakenne? Ihan järjetöntä touhua...  Boeingilla vaikuttaa olevan sisäisiä turvallisuuteen jo suunnittelussa vaikuttavaia ongelmia? MCAS ja nyt tämä. Kaikki nämä onnettomuudet on valmisteltu jo suunnitteluvaiheessa tehtaalla.

Ehkä on töppäilty myös kokoomavaiheessa.  Asennetaanko tehtaan duunareille kypärään kamera taltioimaan työvaiheet?   

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
Toisin kuin täällä on väitetty niin plugi nimenomaan puristuu paikoillen kun kone paineistetaan. Sekä ovessa, että rungossa on 12 "käpälää" (kuvassa fittings), 6 kummallakin puolella. Oven käpälä tulee sisäpuolelle ja ylipaine puristaa sen rungon vastinparia vasten! Ovi pystyy avautumaan kun 4 lukituspulttia on poistettu ja ovea nostetaan niin että käpälät pääsevät toistensa ohi. Lukituspulteilla ei ole käytännössä rasitusta lainkaan.
On melko ilmiselvää että noita pultteja ei siellä ole ollut paikallaan!

Edellisellä sivulla linkitin Chris Bradyn videon jossa on kädestä pitäen selitetty tämä ovioptio: Mid-cabin emergency exit door plug option - technical explanation video

Chris on tehnyt eilen videon jossa plugin kiinnitys on esitetty yksityiskohtaisesti:
Technical Aspects of AS1282 FAQ's

Suosittelen katsomaan ainakin jälkimmäisen videon.

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
Köysi kiristyy..

https://theaircurrent.com/aviation-safety/undamaged-plug-exit-on-alaska-max-9-had-fasteners-tightened-during-assembly/
Lainaus
The NTSB said that its preliminary examination of the missing left-hand plug exit, recovered in suburban Portland, showed that its guide roller tracks were fractured. The NTSB said it is not yet known when or how the guide tracks were fractured during the accident, but noted that the four bolts that restrain the plug from vertical movement were missing. “We don’t know if there were bolts there, or if they are just missing and departed when the door plug departed,” said NTSB Chair Jennifer Homendy.
(boldaus oma)

Eli niistä neljästä pultista, jotka estävät oven nostamisen ylös (ja siten aukeamisen), ei ole merkkiäkään...
Eihän ne sieltä mihinkään olisi hävinneet jos kruunumuttereissa on sokat paikoillaan.
Artikkelissa mainittiin myös tarkastuksissa löytyneen löysällä olevia pultteja oven yläpään ohjurin kiinnityksissä (Alaska Airlinesin tapauksessa nämä olivat ainakin paikallaan)

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 50 142
  • Liked: 91471
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
— Monikulttuuri ei ole yhteiseloa vaan kulttuurien sotaa.
— Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.
— Hiilineutraalisuus ei ole vetotekijä vaan hirttosilmukka.
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi.
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa.
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 192
  • Liked: 16274
Boeingin suunnalta on kuulunut vuosia sitten että wokeväki hankkiutui eroon tylsistä, liian kalliiksi tulevista valkonaama-insinööreistä jotka osasivat asiansa ja pitivat tasoa ja laatua. Asettivat sitten suoraan koulusta tulleita affirmative action-ruskeampia tilalle. Halavalla.
Laatu kärsi, laadunvalvonta kärsi, ja kuten nyt nähdään koko yhtiö kärsii. Go woke jne.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^United - lentoyhtiö haluaa kaksinkertaistaa nais-, mustien ja hispano-lentäjiensä määrän... Ihonväri ja sukupuoli, sehän onkin oiva palkkausperuste lentäjille...

"United rolls out ambitious new plan to train at least 2,500 women and people of color as pilots by 2030"



https://www.cbsnews.com/news/united-airlines-plan-train-women-people-color-pilots-2030/
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
Toisin kuin täällä on väitetty niin plugi nimenomaan puristuu paikoillen kun kone paineistetaan. Sekä ovessa, että rungossa on 12 "käpälää" (kuvassa fittings), 6 kummallakin puolella. Oven käpälä tulee sisäpuolelle ja ylipaine puristaa sen rungon vastinparia vasten! Ovi pystyy avautumaan kun 4 lukituspulttia on poistettu ja ovea nostetaan niin että käpälät pääsevät toistensa ohi. Lukituspulteilla ei ole käytännössä rasitusta lainkaan.
On melko ilmiselvää että noita pultteja ei siellä ole ollut paikallaan!

Edellisellä sivulla linkitin Chris Bradyn videon jossa on kädestä pitäen selitetty tämä ovioptio: Mid-cabin emergency exit door plug option - technical explanation video

Chris on tehnyt eilen videon jossa plugin kiinnitys on esitetty yksityiskohtaisesti:
Technical Aspects of AS1282 FAQ's

Suosittelen katsomaan ainakin jälkimmäisen videon.

Tuo on ulospäin aukeava viritys, eikä mikään oikea plugi-ovi tai -luukku! Ja se aukesi lennolla ulos ja irtosi!

Oikea plugi-ovi puristuu tiukemmaksi runkoon kun se paineistetaan, koska se "aukeaa" sisäänpäin. Siis ovi on teoriassa isompi kuin reikä rungossa, eikä tarvitse teoriassa paikallaan pysymiseen mitään lukkoja, pultteja, yhtään mitään, koska paine-ero hoitaa homman, koska ovi on reikää isompi.

Tuo plugi-oven delete-viritys, jota jostain syystä myös "plugiksi" kutsutaan ei ole oikeasti "plugi", koska se aukeaa ulospäin. Ja ei tosiaankaan "kiristy" rungon paineesta, vaan pyrkii aukeamaan ulospäin... Jos vaan lukitukset pettävät. Sellainen ei ole plug-, eli tulppaovi!

On vaikea käsittää miksi tuolainen kötöstys on suunniteltu, kun olisi voitu käuttää oikeaa plugi/tulppaoven runkoa, jollainen on olemasssa reikää varten ja se olisi vain käytännössä pultattu kiinni ja jätetty verhouspaneelin alle. Nyt suunniteltiin ulosaukeava kötöstys, jota kutsutaan plugi-luukuksi, vaikka se ei sellainen ole.

EDIT:

Lue vaikka tuo...

"A plug door is a door designed to seal itself by taking advantage of pressure difference on its two sides and is typically used on aircraft with cabin pressurization. The higher pressure on one side forces the usually wedge-shaped door into its socket, making a good seal and preventing it from being opened until the pressure is equalised on both sides. A non-plug door relies on the strength of the locking mechanism to keep the door shut. "


https://en.wikipedia.org/wiki/Plug_door

Ja kuuntele linkkaamasi video, jonka olin itse jo aikaisemmin katsonut. Videossa selitetään kyllä, että kyseessä EI OLE plug-ovi/luukku, vaikka optiossa sitä sellaiseksi nimitetäänkin.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 20:00:08 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
Tuo on ulospäin aukeava viritys, eikä mikään oikea plugi-ovi tai -luukku! Ja se aukesi lennolla ulos ja irtosi!

Oikea plugi-ovi puristuu tiukemmaksi runkoon kun se paineistetaan, koska se "aukeaa" sisäänpäin. Siis ovi on teoriassa isompi kuin reikä rungossa, eikä tarvitse teoriassa paikallaan pysymiseen mitään lukkoja, pultteja, yhtään mitään, koska paine-ero hoitaa homman.

Tuo plugi-oven delete-viritys, jota jostain syystä myös "plugiksi" kutsutaan ei ole oikeasti "plugi", koska se aukeaa ulospäin. Ja ei tosiaankaan "kiristy" rungon paineesta, vaan pyrkii aukeamaan ulospäin... Jos vaan lukitukset pettävät. Sellainen ei ole plug-, eli tulppaovi!

EDIT:

Lue vaikka tuo...

"A plug door is a door designed to seal itself by taking advantage of pressure difference on its two sides and is typically used on aircraft with cabin pressurization. The higher pressure on one side forces the usually wedge-shaped door into its socket, making a good seal and preventing it from being opened until the pressure is equalised on both sides. A non-plug door relies on the strength of the locking mechanism to keep the door shut. "


https://en.wikipedia.org/wiki/Plug_door

Ei se ole sanan varsinaisessa merkityksessä mikään PLUG, mutta sitä kutsutaan plug type dooriksi. Varmaan ihan turha alkaa nyt siitä kinaamaan mikä sen oikea nimitys on! Chris itsekkin tuossa videolla sanoi että nimitys on hänen mielestään hieman virheellinen. Katsoitko edes?

Katso itse miten tänä päivänä koneiden ovet aukeaa! Kyllä ne aukeaa pääsääntöisesti kaikki aina ULOSPÄIN.

Olet siinä kyllä oikeassa että tuollainen "aito tulppa" on pomminvarma kuin kaivon kansi.


Edit. enkä sen paremmin halua ottaa siihen kantaa millainen sen exit-door-delete-kitin olisi pitänyt, kunhan olen noita vastaan tulleita uutisia tänne kirjoitellut. Enkä näe että tuo toteutus olisi mitenkään vaarallisempi kuin mikään muu osa lentokoneissa, kunhan kaikki pultit ja mutterit on paikoillaan :P
Laadunvalvonta tässä on pettänyt.

Arvailen, että siellä on annettu ohje: "suunnittele siihen plugi joka menee suoraan olemassaoleviin kiinnikeisiin ja insinööri on tehnyt työtä käskettyä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 20:10:39 kirjoittanut mck »

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^Katsoin nuo videot itse aikaisemmin, kuin edes niitä tänne linkkasit. Ja ainakin toisessa selitetään, että tuo viritys ei ole plug-ovi/luukku,vaikka sitä sellaiseksi jostain syystä Boeing kutsuukin. Sen rakenne on alytön, kun samaan aukkoon olisi ollut valmis plug-oven runkokin, joka ei aukea ulos, eikä irtoa tai aukea paineistettuna, vaikka siinä ei olisi lainkaan lukitusta.

Se että turvallisen rakenteen tilalle on suunnniteltu tuollainen ulosaukeava kötöstys on käsittämätöntä. Miksi? Koko onnettomuus on käytännössä tuon älyttömän rakenteen syytä.

Ja tosiaan ne ovet eivät aukea ulos, kuin vasta viimeisenä vaiheena. Ne ovat ns. semi-plug-type. Eli ovi kiinni asennossaan on tulppaovi. Se avataan siksi ensin sisään. Sitä käännetään siellä koneen sisällä ja sitten se liutetaan tietyssä aukiasennossa ulos.

Ulos aukeavia ovia ei taida missään koneissa juuri olla. Oliko se jossain bisnesjeteissä saattoi sellaisia olla. Sellainen tappoi taannoin miehistönjäseniä, kun kone oli kentällä päässyt paineistumaan sisältä ka avasivat ulos aukeavat oven, joka kiitos paineen hoiteli ainakin yhden pois päiviltä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 20:13:19 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
Arvailen, että siellä on annettu ohje: "suunnittele siihen plugi joka menee suoraan olemassaoleviin kiinnikeisiin ja insinööri on tehnyt työtä käskettyä.

Jotenkin noin se on varmaan mennyt, mutta..

Tuollainen tehtävä kyllä oli älytön, koska siihen reikään oli valmis oikea tulppaovi. Helpointa olisi ollut käyttää sellaisen oven runkoa. Tehdä siihen pysyvämpi lukitus. Pistää verhouslevy päälle.

Nyt siihen on suunniteltu erikseen ulos aukeava kötöstys, joka vaatii pultit pitämään sitä paikoillaan.

Tuossa touhussa ole ollut mitään järkeä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
^ P
Juu olen ollut about vuorokauden myöhässä seurannassa kun en ole ehtinyt joka uutista lukemaan.

Varmaan siihen olisi voinut suunnitella pomminvarman ratkaisunkin.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^Juu. Se olijo suunniteltu, kuten jo totesin. Se tulppaovi, jota tuolla korvattiin. Olisivat ottaneet vain sen rungon...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
Meinasin, etten keskustele sen enempää ovista yleisesti  :) , mutta ainakin A320 ovet aukeaa ihan samalla tavalla, ensin ylös ja sitten ulos... https://www.youtube.com/watch?v=1rOI-4oGj7c

Betonikostaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 930
  • Liked: 5020
^United - lentoyhtiö haluaa kaksinkertaistaa nais-, mustien ja hispano-lentäjiensä määrän... Ihonväri ja sukupuoli, sehän onkin oiva palkkausperuste lentäjille...

"United rolls out ambitious new plan to train at least 2,500 women and people of color as pilots by 2030"



https://www.cbsnews.com/news/united-airlines-plan-train-women-people-color-pilots-2030/
Onneksi Berner ei ole enää ministeri. Muuten Suomen ilmatila vilisisi yönmustia lentäjiä ja äbäläwäbäläfirmojen koneita. Kentilläkin otettaisiin aina kunnon myllyjä siitä, kuka saa matkustajat kyytiinsä.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 50 142
  • Liked: 91471
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
DEI = perseestä.. Tuota ensimmäistä en saanut pois koska X.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2024, 00:18:13 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Monikulttuuri ei ole yhteiseloa vaan kulttuurien sotaa.
— Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.
— Hiilineutraalisuus ei ole vetotekijä vaan hirttosilmukka.
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi.
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa.
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
Meinasin, etten keskustele sen enempää ovista yleisesti  :) , mutta ainakin A320 ovet aukeaa ihan samalla tavalla, ensin ylös ja sitten ulos... https://www.youtube.com/watch?v=1rOI-4oGj7c

No kyllä tuossa selkeästi hyödynnetään sitä semi-plug ideaa? Siis oven asento on eri, kiinni, kuin auki. Siis jotenkin se siihen oviaukoon kiilautuu siten, että ilmanpaine estää aukaisemisen?

Näyttäisi, että ne A320 ovet ovat myös "tulppaovia".

Sivu 3. tuolta:
https://www.smartcockpit.com/docs/A320-Doors.pdf
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^United - lentoyhtiö haluaa kaksinkertaistaa nais-, mustien ja hispano-lentäjiensä määrän... Ihonväri ja sukupuoli, sehän onkin oiva palkkausperuste lentäjille...

"United rolls out ambitious new plan to train at least 2,500 women and people of color as pilots by 2030"



https://www.cbsnews.com/news/united-airlines-plan-train-women-people-color-pilots-2030/
Onneksi Berner ei ole enää ministeri. Muuten Suomen ilmatila vilisisi yönmustia lentäjiä ja äbäläwäbäläfirmojen koneita. Kentilläkin otettaisiin aina kunnon myllyjä siitä, kuka saa matkustajat kyytiinsä.

Eikös Suomessa kärsinyt työttömyydestä rasismmin ja matkalla hukkuneiden todistusten vuoksi eräs klassikoksi muodostunut Lentäjän sekä lennonjohtajan pätevyyden omannut? Kaikkea se yhteiskunnan syvä rasismi teettääkin... :-X
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
Meinasin, etten keskustele sen enempää ovista yleisesti  :) , mutta ainakin A320 ovet aukeaa ihan samalla tavalla, ensin ylös ja sitten ulos... https://www.youtube.com/watch?v=1rOI-4oGj7c

No kyllä tuossa selkeästi hyödynnetään sitä semi-plug ideaa? Siis oven asento on eri, kiinni, kuin auki. Siis jotenkin se siihen oviaukoon kiilautuu siten, että ilmanpaine estää aukaisemisen?

Näyttäisi, että ne A320 ovet ovat myös "tulppaovia".

Sivu 3. tuolta:
https://www.smartcockpit.com/docs/A320-Doors.pdf
Tuo sivu 3 näyttää liitteen mukaiselta ja en nyt ihan pääse ideasta kiinni?
Ja oliko tässä nyt enää muusta kysymys kuin se ketä on oikeassa PLUG määritelmastä?

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 768
  • Liked: 24851
^Siis kuka on. ;)  Emme syytä ketään syyttä. Plug-ovi tiivistyy ihan oikeasti paine-erolla, vaikka lukot eivät toimisi tai pultteja puuttuisi. Boeingin ovi ei läpäissyt testiä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mck

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 507
^Siis kuka on. ;)  Emme syytä ketään syyttä. Plug-ovi tiivistyy ihan oikeasti paine-erolla, vaikka lukot eivät toimisi tai pultteja puuttuisi. Boeingin ovi ei läpäissyt testiä.

Ok, ei väitellä tästä sen enempää.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 179
  • Liked: 9192
Myytinmurtajat-tyylinen ratkaisu tipahteleviin koneen osiin.

ikki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 005
  • Liked: 344
Onneksi Berner ei ole enää ministeri. Muuten Suomen ilmatila vilisisi yönmustia lentäjiä ja äbäläwäbäläfirmojen koneita. Kentilläkin otettaisiin aina kunnon myllyjä siitä, kuka saa matkustajat kyytiinsä.

Kun se varsinainen idea oli saada satelliittivalvonta jokaiseen autoon, mukamas verottamaan kilometrejä. Ois ihan suoraan sanonu että tavoitteena on totalitäärinen kontrolliyhteiskunta jossa ulkomainen firma yhdysvaltojen cia;n valvonnassa päättää kuka saa minnekkin kulkea ja milloin tai auto suljetaan etävalvonnalla. Sinipunavihreät umpifasistit eduskunassa ois ulvonu ilosta ja äämestäny läpi.

Taxit oli vaan sivuhuitaisu yleisessä tavoitteessa saattaa lisää köyhyyttä ja turvatonta marginalisointia yhteiskuntaan.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 50 142
  • Liked: 91471
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
Gay -sivuhuitaisu. Tällaista se on, kun BlackRockit pakottavat kontrolloimansa firmat DEIhin.

" Why must they make an airplane gay? You don’t need a drag queen flight attendant. The DEI definitely had a part in this one. "

"Is there a single normal company left?"

"This in some of the cringiest shit ever."


Lainaus
In case you’re wondering what
@Alaskaair
 has been focusing on, it’s diversity & inclusion, making their planes gay, and having drag queen flight attendants.

If you’re on an Alaska plane, just pray their diversity hires don’t screw up and they’re putting this same energy into safety.

Lainaus
Gonna be a bumpy ride if they cant fly straight

Lainaus
Alaska Airlines is focusing on promoting the leftist gender ideology instead of making flying safe and affordable.

No wonder their planes are suffering potentially deadly accidents.

If you value your life don’t fly Alaska Airlines.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2024, 14:25:57 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Monikulttuuri ei ole yhteiseloa vaan kulttuurien sotaa.
— Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.
— Hiilineutraalisuus ei ole vetotekijä vaan hirttosilmukka.
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi.
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa.
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 734
  • Liked: 3619
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Tarkempia kuvia ovirakennelmasta pultteineen kruunumuttereineen:

Sepittelee, koska sepitekin voi toimia oikein hyvin

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 150
  • Liked: 6999
  • Sus siunatkoon
Tarkempia kuvia ovirakennelmasta pultteineen kruunumuttereineen:

Totean ilmeisen ääneen: kuvat ovat ehjästä hätäaukon peitosta/luukusta. Suomalainen ilmailu-uutisiin keskittynyt lentoposti.fi on julkaissut hyvän kirjoituksen NTSB:n julkaisemien tietojen valossa jo viisi päivää sitten. Jo kirjoituksen otsikko tarjosi käänteentekevän tiedon, ainakin minulle, mitä en ole vielä noteerannut tästä ketjusta.

Lainaus
NTSB: ovitulpan ohjaimet olivat murtuneet - neljä pystysuuntaisen liikkeen estävää pulttia kateissa

Alaska Airlinesin AS1282-lentoturman tutkinta etenee. NTSB:n mukaan Boeing 737 MAX 9 (737-9) -koneen ovitulpan yläosan ohjainkiinnikkeet olivat murtuneet ja tulppa oli päässyt liikkumaan pystysuunnassa pois sitä runkoa vasten kiinni pitävistä kiinnikkeistä. Neljä ovitulpan pystysuuntaisen liikkeen estävää pulttia on edelleen kateissa, mikäli niitä oli edes asennettu paikalleen.

NTSB tietää jo mikä Boeing 737 MAX 9 -koneen keskirungon taaemman hätäpoistumistiepaikan ovitulpparakenteessa oli mennyt rikki, mutta ei vielä syytä miksi kyseiset osat olivat murtuneet tai mikä siihen johti.
...

NTSB:n mukaan ovitulpan kaksi yläosan ohjainta oli murtunut eikä vielä tiedetä oliko rakenteessa alunperinkään paikallaan pystysuuntaisen liikkeen osalta sitä estäviä neljää pulttia vai irtosivatko ne väkivaltaisesti oven lentäessä pois paikaltaan ja ovat edelleen kateissa. Myös ovitulpan alasaranat ovat tällä hetkellä edelleen kateissa.
...

NTSB on nyt edennyt paikkatutkinnassa loppusuoralle. Seuraavaksi edessä on vielä mm. 3D-skannaus ovitulpan ympäristöstä, jota tullaan vertaamaan rakenteen alkuperäisiin suunnittelupiirustuksiin. Mahdollinen osien puuttuminen saadaan myös selville NTSB:n laboratoriossa Washington D.C.:ssä. Lentokoneen toisen puolen eli oikeanpuoleisen ovitulpan rakenteista tai kiinnityksestä NTSB ei löytänyt ongelmia.

NTSB on tarjonnut osallistumismahdollisuutta tutkintaan Boeingille eri rakenteita valmistavalle Spirit AeroSystemsille sekä sen työntekijöitä edustavalle liitolle.
...

"Keskitymme nyt tähän lentokoneeseen ja selvitämme mitä on tapahtunut, mutta tarvittaessa laajennamme tutkintaa mikäli meillä on käsissämme järjestelmäongelma tai laivasto-ongelma", sanoi NTSB:n johtaja Jennifer Homendy.

"Seuraamme todisteita ja katsomme mihin se johtaa. Katsomme faktoja emmekä spekuloi", jatkoi Homendy.
...
lentoposti.fi, 9.1.2024

Lainauksen korostukset minulta, suositus lukea koko kirjoitus linkistä. (En ole minäkään ehtinyt tutustua kaikkeen ketjussa tarjottuun materiaaliin, joten tää on on niin tätä - löysää seuraamista,  spekulointia ja taivastelua.)

Tuosta hätäuloskäynnin aukon peiton, tai luukun, konstruktiosta voisi tarinoida pidemminkin, mutta säästän itseni ja ketjun seuraajat ovikeskustelulta. Sen haluan vain sanoa, että konstruktio on kriiittinen osa painerungon toiminnassa ja turvallisuudessa, mikä tuli hyvin esille tässä onnettomuudessa. Kriittisenä rakenteena kyse ei ole vain suunnittelun osuudesta vaan myös laadun- ja lentokelpoisuuden valvonnan puutteesta tai virheestä. Näin on varsinkin, jos pystyliikkeen estäviä pultteja on jäänyt puuttumaan ja niiden puuttumisen myötä oviaukon rakenteeseen on kohdistunut rasitus, joka on murtanut osia. Laadun- ja lentokelpoisuuden valvontaa tekevät sekä valmistaja Boing että koneen operaattori. Tuollaista aukkoa ei saa peittää sisustuspaneleilla ennen kuin se on useampaan kertaan tarkastettu, mikä tekee liki mahdottomaksi sen, että varmistavat pultit olisivat jääneet puuttumaan jo valmistuslinjalla. Ellei sitten ole kehitys ole taas kehittynyt ja vanha perinteinen tarkastustoiminta on heitetty romukoppaan taantumukselliisena, vääräoppisena ja/tai tuottamattomana menettelynä.

Toinen minusta mielenkiintoinen seikka on hätäpoistumistien koko. Pystysuunnassa aukko on kasvanut niistä ajoista, kun itse pääsin ilma-alusten teknisten järjestelmien kanssa puuhailemaan - tai sitten muistan jo huonosti. Tosin omaa kokemusta ei ole Boingeista, joten suoraa tuntumaa ei ole, onko juuri 737:n hätäpoistumistien aukon mitat kasvaneet. Helppoja vastauksia kasvattamiseen ovat matkustajakapasiteetin kasvattaminen, hätäpoistumistien avauksen nopeus (siitä hetkestä, kun kapteenilta tulee käsky avata hätäpoistumistiet siihen hetkeen, kun ensimmäinen matkustaja voidaan ohjata aukosta ulos) ja sitten ylipainoiset sekä muuten liikuntarajoitteiset matkustajat.

Edellisten kuvien mukaan silmiini näyttää jo tuo istuintiheys suurelta, jos kuvat ovat kyseisestä Alaska Airlinesin koneesta. Ja kerrotun mukaan tämä olisi istuinmäärä pienemmälle matkustajakapasiteetille, jossa ei tarvita lennolla auenneessa aukossa avattavaa hätäpoistumistien luukkua. ??? Ehkä kuvat vain hämäävät.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo