Ihan mahtavaa, kun kaikkensa The Puolueen kanssa salaliitossa Halla-ahon Perussuomalaisten kaatamiseksi tehnyt Soini arvostelee Halla-ahoa siitä, että hän ei pyrkinyt tosissaan pääministeriksi.
Soini toistaa vuoden 2017 tarinaansa, että Halla-aho "ei ole johtaja", vaikka hän kaksinkertaisti PS:n kannatuksen siitä, mihin Soini oli sen myyräntyöllään romauttanut.
Helsingin Sanomat 25.5.2022
Soinin petoksellisuus ja syntitaakka on niin raskas, ettei minulla ole suurta halua puolustaa häntä. Halla-aho toki kaksinkertaisti perussuomalaisten kannatuksen, mutta millä ansioilla näin tapahtui? Halla-aho jatkoi Soinin viitoittamaa EU- ja eurokriittistä tietä. En ole keksinyt, millä muilla teemoilla perussuomalaisten kannatus olisi noussut kuin näillä vanhoilla lupauksilla paitsi ehkä Halla-ahon omalla kulttimaineella.
Halla-ahon EU- ja eurokriittiset puheet ovat sittemmin osoittautuneet samanlaisiksi pelkkien tyhjien tynnyrien kolisteluksi kuin Soinilla. En näe heidän välillään tässä suhteessa mitään eroa. Perussuomalaisten nykyversion maahanmuuttopolitiikkakin on ollut epämääräistä tasapainottelua työperäisen ja humanitaarisen maahanmuuton välillä nyt kun tulijat ovat olleet Ukrainasta.
Pääministerihaastajalla oletan Soinin viittaavan Halla-ahon jättäytymiseen pois puheenjohtajan tehtävästä. Tästä on vaikea sanoa juuta tai jaata puoleen tai toiseen, koska tiedote on salainen seuraavat kolme eduskuntavaalikautta. Ainakaan minua tämä spektaakkeli ei saanut vakuuttumaan, että kyse olisi ollut poikkeuksellisesta uhrautumisesta Suomen hyväksi. Vajaa puoli vuotta myöhemmin vallanhimo vei Halla-ahon ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajan tehtävään erittäin huonosti näytellyllä poliittisella teatterilla.
Nykyisen perussuomalaisen puolueen poliittinen uskottavuus punnitaan seuraavissa vaaleissa. Onko mikään, millä puolue on kannatuksensa tähän asti hankkinut, ollut paljon muuta kuin pelkkää sanahelinää. Tekeekö puolue soinit pettämällä äänestäjänsä samalla tavalla kuin edeltäjänsä. Minun puolestani Soini saisi avautua enemmän menneisyydestä, mutta ehkä on niin, ettei hän itse ymmärrä tehneensä mitään väärää.