Kansanedustaja aloitteellinen ketjun aiheessa.
Elomaa: Käteisen käytön alasajo on merkittävä uhka
Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on huolissaan käteismaksamisen tulevaisuudesta, koska sen suosio on pudonnut tuntuvasti viime vuosina.
Ritva ”Kike” Elomaa laati toimenpidealoitteen, jossa hän ehdottaa, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin käteismaksamisen toimivuuden sekä käteisen rahan saatavuuden turvaamiseksi tulevaisuudessa.
– Käteismaksamisen suosio on laskenut vuosien saatossa ja käteisen jakelusta ja pankkiautomaattien toiminnasta vastaavat voittoa tavoittelevat yritykset saattavat päätyä ajamaan alas palveluitaan entisestään erityisesti syrjäseuduilla, Elomaa arvioi.
– Pankkien konttoriverkoston harventuminen on myös ollut jo pitkään trendi ja noin viidennes niistä ei tarjoa asiakkailleen enää käteispalveluja. Käteisen jakelu on jo paikoin todella huonossa jamassa. Vähän lohtua tilanteeseen tuo se, että esimerkiksi osassa kaupoista käteisnostot ovat mahdollisia. Mielestäni myös maaseudun asukkailla on oltava mahdollisuus nostaa käteistä rahaa ja käyttää laillista maksuvälinettä jatkossakin.
[...]
Suomen Pankin mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista käyttää käteistä rahaa toisinaan ja pääasiallisena maksuvälineenä käteinen toimii noin kuudelle prosentille.
[...]
Huoltovarmuuskysymys
Elomaan mukaan käteismaksaminen on tärkeä osa maksamisen kokonaisjärjestelmää. Käteismaksamisen mahdollisuus tuo turvaa myös mahdollisten häiriötilanteiden tai jopa suuremman kriisin varalle. Hän katsoo, että tämän takia käteismaksamisen turvaaminen on myös huoltovarmuuskysymys.
[...]
– On päivän selvää, että jos suurempi kriisi koittaa niin maksamisen turvaaminen on tärkeää ja siinä käteinen on ainutlaatuisessa asemassa, koska sen käyttö ei ole sidottu tietojärjestelmiin tai edes sähkön saatavuuteen, Elomaa sanoo.
Suomen Uutiset, 4.6.2021(Korostukset minulta.)
Jutun perusteella Elomaa on hyvin asian ytimessä. Käteinen raha, teknisistä järjestelmistä riippumaton virallinen maksuväline, on myös huoltovarmuustekijä, mitä tulee ylläpitää. Maksuvälinehuoltovarmuudesta on kertoa pieni omakohtainen kertomus viime talvelta.
Tammikuussa olin käymässä toisella paikkakunnalla päiväreissulla. Pyörin kaupungilla autolla, lykkäsin auton tankkaamista päivän viimeiseksi hommaksi ennen kotimatkaa. Pakkastakin oli ihan kohtuullisesti ja koronarajoitukset päällä. Päivän lopuksi pääsin kylmäaseman pumpulle. Tankkaaja viereisellä pistoolilla sanoi ettei maksukortit toimi ja epäili vian olevan maksuvälineen tarjonneen pankin puolella. Kertoi kokeilleensa tankata toisella eri jakelijan kylmäasemalla ja sama homma.
No minä kuitenkin päätin kokeilla onneani, kun en alkanut utelemaan ennakkovaroittelijan maksuvälineen tarjoajaa. Ei toiminut minunkaan maksuväline, kotimatkalle teki jo mieli lähteä. Ongelma vain oli ettei tankissa ollut menoainetta kuin alle 20 kilometrille. Ei auttanut kuin asettua viereisen kauppamegacentterin parkkipaikalle selaamaan puhelimella oman maksuvälinetarjoajan tiedotteita, milloin maksuväline voisi taas toimia. Missä olisi paikkakunnan viimeinen tai viimeiset käteisasemat ei ollut tiedossani eikä kiinnostanut, kun ei ollut totutusti käteistä mukana kuin parit kolikot.
Ei ilmestynyt tiedotetta pankin verkkopalveluun. Yritin ottaa yhteyttä maksuvälineen (tässä tapauksessa pankin) asiakaspalveluun. Sain jutella vain chatti-botin kanssa - ja puhelimella näpytellen, mikä nosti mieliharmin huippulukemiin. Onneksi saatoin pitää autoa käynnissä ja lämpimänä. Lopulta chatti-botin takaa tuli oikea asiakaspalvelija, joka kertoi ongelman olevan tiedossa, rajautuen vain kyseiselle paikkakunnalle ja korjausta odotetaan parin tunnin sisällä.
Siinä sitten istuskelin autossa talvipakkasessa reilun tunnin tarkkaillen, miten tankkaukset onnistui läheisellä kylmäasemalla. Osa sai tankattua ja osa ei. Välillä kävin kokeilemassa onneani omalla maksuvälineellä, lopulta sain tankattua ja pääsin kotimatkalle. Eikä tullut edes kylmä tai päässyt työntämään autoa pumpulle.

Tapaus opetti. Käteisen lisäksi pitäisi siis olla myös tieto, missä käteinen vielä käy maksuvälineenä. Kylmäasemilta käteinen on poistunut täysin turvallisuuteen vedoten viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tilalle on tullut jakeluyhtiöiden eri apit matkapuhelimeen.
---
Markkinavoimille maksuvälineitä ja asiakkaalle tarjottavien maksuvaihtoehtojen valintaa pelkästään maksuvälineen taloudellisuuteen perustuen ei kannattaisi jättää. Vaikka tietoverkon ja digivälineiden luotettavuus on jo varsin hyvä, silti poikkeustilanteita sattuu ja tällöin vaihtoehtoja on oltava tarjolla. Samankaltaisella periaatteella Suomi on velvoittanut mm. teleoperaattoreita tarjoamaan ja ylläpitämään hätäpuheluja varten vanhempaakin tekniikkaa, vaikka operaattoreilla ja verkkojen omistajalla on ollut kova halu korvata vanhempaa kuparitekniikkaa uudemmalla ja tänään hyvin arkipäiväisellä tekniikalla.