Nykymaailmassa on kiusaus tehostamisen nimissä myydä kaikki, yksityisyydestä lähtien. Tässä tarvittaisiin kaukaa viisasta lainsäädäntöä.
Kaukaa viisasta lainsäädäntöä halutaan tarjota tai pakottaa kovin valikoivasti vaikkapa ilmastonmuutoksen torjuntaan ym. viherpengerrykseen.
Ehkä sinänsä harvinainen kehu EU:lle, että ovat suitsineet noiden henkilötietojen luovutuksia ympäri tietokantoja.
Tälle ehdollinen kyllä. Se näkyy, että webbisivustot kyselevät kiusallisesti, mitä pipareita saavat kerätä ja En hyväksy -napin takaa saa oletuksena hyväksyttyä vain toiminnalliset piparit. Harva sivusto muuten toimii juuri mitenkään ilman edes toiminnallisia pipareita tänä päivänä. Itse kiellän kategorisesti piparit, sallin vain jotkin luottamani sivustot tai sivustot, joihin on pakko luottaa (pankki). Silti niin omassa kuin lähipiirin verkkokokemuksiin on kuulunut hämmästelyä siitä, kuinka toinen sivusto "tietääkin", että juuri minä olen käymässä. Olen järkeillyt, että kehitys on johtanut siihen ettei henkilötietoja siirretä vaan henkilöstä tehdään jokin "toiminnallinen pipari", joita webbisivustot ja eri verkkopalvelut vaihtavat keskenään näin kiertäen jopa suuren ja mahtavan EU:n. Verkon käyttäjälle jää vain jäljelle kyselyt, kuinka paljon pipareita haluat.
Monet käyttämäni verkkokaupatkin tietävät yli kymmenen vuotta sitten tekemäni ostokset ja sen perusteella voinevat vaihtaa tietoa, kuinka paljon rahaa käytän eli kuinka pontentiaalisesta rahan käyttäjästä on kyse. Toisaalta onhan ihmismieli tehnyt tätä jo paljon ennen tietoverkkoaikaa. Laitamme helposti merkille asioita muista kuluttajista. Maksaako henkilö X käteisellä kultaisesta setelipidikkeestä, vetääkö housun taskusta American Expressin tai nouseeko maksuväline jostain hienommasta käsilaukusta, mihin ei ole varaa kuin sellaisella jolla on varaa. Nämä maksajat voivat tietysti itse päättää, miten näyttävät varallisuutensa jos mitenkään. Tiedän, että täälläpäin on monia varakkaita. Se ei vain näy heistä mitenkään. Kuitenkin tieto, tai "tieto", liikkuu. Sitten itse joskus mm. "tiedon" saaneena kiinnittää huomiota, että onpas tuolla kaverilla tai naisella taas uusi pirssi, ehkä siinä "tiedossa" on jotain perää.
Jos edellisestä jaarittelusta ja analogioiden vetelystä voi jotain johtopäätöksiä tehdä, niin aiemmin paremmin paikallisena pysynyt "tieto" onkin nyt tietoverkon myötä globaalia. Jossain Amazon-palvelussa "tiedetään" minusta, että on saita kitupiikki (= köyhä paska) => pommita jatkuvasti pipari-pyynnöillä ja tarjoa hakutuloksiin vain kiinalaista laatua, ehkä joskus tajuaisi mennä suoraan Alibabaan kuluttamasta meidän verkkokaistaa.