UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Rahankeräyslaki 1.3.2020 > Pienkeräys = 10 000€ /3kk ilmoitusmenettelyllä  (Luettu 1025 kertaa)

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 220
  • Liked: 43291
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
Tämä muuttaa pelikenttää. Pienkeräyksellä voidaan kerätä rahaa ilmoitusmenettelyllä (lupaa ei tarvitse hakea) erilaisiin projekteihin. Väärinajattelijoiden sakkojen maksaminen tulee ensimmäisenä mieleen. 

Pienkeräys
1. Toiminnan yleishyödyllisyys ei ole tarpeen.

2. Elinkeinotoimintaa ei saa tukea.

3. Oikeushenkilön varallisuutta ei saa kartuttaa.

    - Ihmiset ovat luonnollisia henkilöitä, eivät oikeushenkilöitä.
    - Oikeushenkilöitä ovat mm. yhdistykset (sisältäen puolueet) ja yritykset.
    - Oikeushenkilön taseen "vastaavaa" ei siis saa kasvaa. Varallisuus sisältää käteisen lisäksi mm. saamiset, arvopaperit, varastossa olevat tavarat, kalusto, kiinteistöt, oikeudet ja patentit. Tulkintani mukaan siis keräyksellä pitäisi hankkia "lyhytaikainen tuotannontekijä", joka kirjataan kertakuluksi, EI "pitkäaikainen tuotannontekijä" josta tehdään poistoja.
    - Yksityinen elinkeinonharjoittaja, ns. "toiminimiyrittäjä", ei ole oikeushenkilö (huom kohta 2).


4. Tuotto saa olla korkeintaan 10 000€.

5. Keräys saa kestää max 3kk.

6. Ilmoitus poliisilaitokselle tarvitaan.

7. Onko tämä veronalaista tuloa saajalleen? Pitääkö verottajalle ilmoittaa? Tätä tarina ei kerro.

Millaista nuivatoimintaa pienkeräys mielestäsi mahdollistaa?

Lainaus
Uusi rahankeräyslaki voimaan keväällä 2020
Sisäministeriö 4.7.2019 | Tiedote 51/2019

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410869/uusi-rahankerayslaki-voimaan-kevaalla-2020 (koko artikkeli)

Ensi keväänä voimaantuleva uusi rahankeräyslaki sujuvoittaa keräyksiä merkittävästi. Valtioneuvosto esitti uuden rahankeräyslain vahvistamista 4.7. Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa laki 5.7. ja se tulee voimaan 1.3.2020.

Uuden lain myötä rahankeräysluvat myönnetään aina toistaiseksi voimassa olevina.

Uusi laki mahdollistaa myös ilmoituksenvaraisesti järjestettävät pienimuotoiset kansalaiskeräykset (pienkeräykset).

Rahankeräyksen järjestämisen edellytyksenä on jatkossa joko rahankeräysluvan hakeminen Poliisihallitukselta tai ilmoituksen tekeminen poliisilaitokselle pienkeräyksen järjestämisestä. Rahankeräyslaissa säädetään eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä, joihin ei tarvitse hakea lupaa tai joista ei tarvitse tehdä ilmoitusta.

Uusi laki valmisteltiin tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Valmistelun aikana sisäministeriö kuuli kansalaisjärjestöjä, kansalaisaktiiveja ja muita sidosryhmiä ministeriön järjestämissä kuulemistilaisuuksissa, työpajoissa, verkkokyselyn ja lausuntokierroksen avulla.

Vaihtoehtoina jatkuva rahankeräyslupa tai kertaluontoinen pienkeräys

Hakuprosessia kevennetään huomattavasti nykyisestä. Myöntämisen edellytyksenä on pääsääntöisesti keräyksen järjestäjän toiminnan tarkoituksen ja keräystarkoituksen yleishyödyllisyys. Rahankeräysluvan haltijan tulee tehdä vuosittain Poliisihallitukselle ilmoitus rahankeräysten järjestämisestä, keräystuotosta ja tuoton käyttämisestä sekä vuosisuunnitelma tulevista rahankeräyksistä.

Kertaluontoisen pienkeräyksen järjestämisestä riittää ilmoitus poliisilaitokselle. Pienkeräyksen järjestäjältä ei edellytetä toiminnan tarkoituksen yleishyödyllisyyttä, ja keräyksen voi järjestää muuhunkin kuin yleishyödylliseen tarkoitukseen, ei kuitenkaan elinkeinotoiminnan tukemiseen tai oikeushenkilön varallisuuden kartuttamiseen. Pienkeräyksen tuotto saa olla korkeintaan 10 000 euroa ja se saa kestää enintään kolme kuukautta.


Poliisihallitus tiedottaa asiasta tarkemmin lähempänä uuden lain voimaantuloa.

Lisätietoja:
neuvotteleva virkamies Elina Rydman, p. 0295 488 586, elina.rydman@intermin.fi
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 12:06:01 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 575
  • Liked: 26237
Valtakunnansyyttäjä varmaan kertoo seuraavaksi että rahan kerääminen ei-kommunisteille ei ole sallitun rajoissa...
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 13:06:21 kirjoittanut foobar »
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 458
  • Liked: 14652
  • Kuka jos en minä
Ainakin tarvikehankinta erilaisiin tarkoituksiin tulee ensimmäisenä mieleen. Kerätään rahoitus soppatykkiin, kuvauskalustoon, tapahtumaan, jne tarvikkeisiin jonkin toteuttamiseksi.

Myöskään tuo ei kerro montako noita saa olla päällekkäin menossa. Jos nyt esimerkiksi laittaisin 9900e kamerakaluston, dronen, valaistusvälineistön, jne hankinnat puolelle tusinalle tätä varten avattavalle tilille, joiden tilinumerot avaan ja jaan someissani täten harrastustani kansallismielisen striimauskaluston kartuttamiseksi, ja parempien striimien tekemiseksi.

Myös esim avustustoiminta tyyliin kattoremppa, tms talkootyö saa ihan uutta pontta, kun alle 10keur toimintaa pystyy järjestämään ilmoitusmenettelyllä. Tähän perustuen ehdottaisin uuden kansallismielisen toimijan perustamista ihan vain erilaisten keräysten listaamiseksi. Eli yksinkertaisimmillaan nettisivu, jossa olisi listattuna kaikki kansallismieliset lahjoitusprojektit(tosin ilman takaisinmaksuvelvoitetta) samaan tapaan kuin kiva-mikrolainoissa, ja jota kautta pystyisi suoraan tukemaan asunnoton Btä, vähävaraista lapsiperhettä y jne kuka haluaisikaan. Muistelen ettei pelastusarmeijan joulupadan pottikaan ole hommalta ole ollut hurjasti yli 10 000e, joten jouluiloa perheet z, x, y, v, b, n, m jne 100e mikrolahjoitukset, km-toimija Hn 5000e muuttoavustustavoite jolla hankkii parempikuntoisen kämpän jne

Näissä lähinnä avustusta hakevan mielikuvitus on rajana.

Teknisesti sivustolle riittäisi kolme-neljä sivua. Etusivu, eli listaus auki olevista hankkeista, vakiomuotoinen hakulomake, jossa hakija laittaa tietonsa, maksuyhteystiedot jne sekä tuon lomakkeen versio täytetystä hakemussivusta joka aukeaa klikkaamalla kyseistä hakemusta. Mahdollisesti yhteystietosivut ylläpitoon. Ja sivuston ylläpitoon voisi tietysti hakea yhden 10 000e hakemuksen jolla maksettaisiin serveriä/osoitetta/haittohjelman torjuntaa yms taustatoimijoita x vuotta eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 15:37:49 kirjoittanut Tabula Rasa »
Hedelmistään puu tunnetaan.

Chrattac

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 229
  • Liked: 961
  • Todesstoß
Tässä varmaan taustalla osittain se, että rahankeräyslaki on aika jäljessä aikaansa. Ymmärtääkseni yksityiset sisällöntuottajat Twitchissä ja vaikka YouTubessa ovat käytännössä olleet laittomia, kun palveluissa katsojat lahjoittavat rahaa entistä enemmän esimerkiksi Patreon.com:in kautta tai ihan suorilla PayPal -lahjoituksilla. Erityisesti, kun Google on sössinyt nyt kunnolla tuolla jenkkilässä ja sisällöntuottajat on FTC:n ja Googlen sopimuksen vuoksi tulilinjalla tuon sinällään tarpeellisen YouTuben COPPA-uudistuksen vuoksi.

Mahdollistaa myös erilaiset Gofundme ja Kickstarter-tyyppiset viritykset.

Tarpeellinen laki.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 15:11:13 kirjoittanut Chrattac »
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 575
  • Liked: 26237
^ Tuo uudistus ei edelleenkään sallisi rahankeräystä joka kartuttaisi kohteensa varallisuutta, mitä moni mainitsemistasi "keräyksistä" käytännössä tekee.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Chrattac

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 229
  • Liked: 961
  • Todesstoß
^ Ymmärsinkö oikein, että puhuttaessa oikeushenkilöstä se ulottuukin myös luonnollisiin henkilöihin?

Aloituspostauksesta jäi jotenkin sellainen kuva, ettei oikeushenkilöiden varallisuutta saa kartuttaa, mutta luonnollisia tämä ei koske.

Jos tämä on totta, niin sittenhän laki on täysin hölmö, kun ei ota huomioon tuota alati kasvavaa itsensä suoraan "asiakkailla" työllistävien joukkoa, joka ei halua toiminimellä tehdä.

En ole perehtynyt itse, kuinka esim. tämän hetken pientubettajat kotouttavat mainostulonsa Suomessa. Suurilla tietty varmaan ihan yritys taustalla, kun tekevät käytännössä työkseen ko. hommaa.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 575
  • Liked: 26237
^ Kas, hyvä pointti. Enpä sitten tiedäkään luonnollisten henkilöiden kohtelusta lainsäädäntömuutoksen suhteen.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 220
  • Liked: 43291
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
^ Ymmärsinkö oikein, että puhuttaessa oikeushenkilöstä se ulottuukin myös luonnollisiin henkilöihin?

Aloituspostauksesta jäi jotenkin sellainen kuva, ettei oikeushenkilöiden varallisuutta saa kartuttaa, mutta luonnollisia tämä ei koske.

Jos tämä on totta, niin sittenhän laki on täysin hölmö, kun ei ota huomioon tuota alati kasvavaa itsensä suoraan "asiakkailla" työllistävien joukkoa, joka ei halua toiminimellä tehdä.

Hyvä pointti.

Pienkeräyslahjoitus tulee tuskin olemaan vähennyskelpoinen yrityksen kirjanpidossa, ja se vähentää yrityksen halukkuutta ryhtyä pienkeräyslahjoittajaksi.

Perustan spekulointini siihen, että nykysääntöjen mukaan verovähennysoikeus edellyttää, että lahjoituksen saajana tulee olla yliopisto tms, tai verohallinnon nimeämä yhdistys tms, jonka varsinaisena tarkoituksena on tieteen tai taiteen tukeminen tms.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48721/lahjoitusvahennys_yhteisoverotuksess/
---
Jos kuitenkin asiantuntija lopettaa toiminimensä tai ei aloitakaan sitä, ja alkaa "laskuttamaan" yhdeltä tai useammalta "asiakkaalta" rahaa pienkeräyksillä, niin arvelen varovasti, että tuo tultaisiin tulkitsemaan

a) työsuhteeksi, jolloin työntantaja maksaisi ennakonpidätykset sun muut kilkatteet, ja asiantuntija saisi verotettavaa tuloa, ja siihen sitten jotain kivaa penalttia päälle molemmille, tai

b) yksityisyrittämiseksi ja veronkierroksi.

- Tulevaisuus näyttää miten tässä tulee käymään. Voisin kuvitella, että lahjoittajien määrällä ja summien koolla olisi vaikutusta siihen miten viranomaiset asioita tulkitsevat.

Sitten tässä on tietenkin vielä kysymys siitä, miten pienkeräys vaikuttaa saajan
- ansiosidonnaiseen
- työmarkkinatukeen, vai mikä se nyt oli.
- asumis- ja kelatukiin

Lähtisin olettamuksesta, että negatiivisesti.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 16:06:50 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 220
  • Liked: 43291
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
En ole perehtynyt itse, kuinka esim. tämän hetken pientubettajat kotouttavat mainostulonsa Suomessa.

En ole minäkään. Mutta ymmärtääkseni Paypal -tilille tulevat rahat tilin rehellinen omistaja ilmoittaa itse verottajalle. Paypal ei sitä tee, eikä verottaja ymmärtääkseni pääse käsiksi kansalaisten Paypal -tileihin. Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 220
  • Liked: 43291
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
Kappas! Kaverini kyseli, jakoi tiedon minulle, ja minä jaan sen teille.

Lainaus käyttäjältä: kaverin kirjeenvaihtoa asiantuntijan kanssa
Hei,

1. Onko pienkeräys verotettavaa tuloa luonnolliselle henkilölle? Esimerkkejä:

- Pienkeräys Andy McCoyn uusia leegoja varten.
- Pienkeräys kansalaistottelemattoman sakkojen maksamista varten.

2. Miten pienkeräys kirjataan vastaanottavan oikeushenkilön (yrityksen, yhdistyksen) kirjanpitoon?

3. Miten pienkeräys kirjataan luovuttavan oikeushenkilön  kirjanpitoon?

4. Onko tässä mitään arvonlisäulottuvuuksia?

---
Vastaus:

Kiitos viestistäsi.

Sisäministeriö vastasi uuden rahankeräyslain valmistelusta. Poliisihallituksen arpajaishallinto vastaa puolestaan rahankeräysten toimeenpanon yleisestä valvonnasta ja ohjauksesta.

Kysymyksesi liittyvät pienkeräysten verotuksellisiin ja kirjanpidollisiin näkökohtiin.

Rahankeräyslaissa ei säädetä rahankeräyksellä saatujen tulojen verotuksesta tai arvonlisäverosta.

Laissa ei myöskään säädetä kirjanpidollisista seikoista, mutta muutamilla säännöksillä on liittymäkohta kirjanpitoon. Laissa esimerkiksi säädetään,

- miten rahankeräysvaroja on säilytettävä (selkeästi erillään keräyksen järjestäjän omista varoista) ja
- miten rahankeräyksen järjestäjän on raportoitava viranomaiselle rahankeräyksistä.

Lisäksi laissa säädetään velvollisuudesta tietyissä tilanteissa toimittaa tilintarkastajan lausunto.

Uutta lakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 214/2018 vp) todetaan verotuskysymysten osalta seuraavasti:

s. 90: Rahankeräyksen järjestäjän vastuulla olisi tehdä verotuksellinen arvio järjestettävästä rahankeräyksestä aiheutuvista veroseuraamuksista. Suurin osa rahankeräyksistä olisi edelleen yleishyödyllisten yhteisöjen järjestämiä ja näiden osalta verokohtelu olisi lähtökohtaisesti selvä. Yleishyödylliseen keräystarkoitukseen kerätty rahankeräystulo on yleishyödylliselle yhteisölle verovapaata tuloa.

Erityisesti pienkeräyksen järjestäjän osalta veroseuraamusten selvittämisvelvollisuus kuitenkin korostuisi, sillä pienkeräysten osalta rahankeräyksen järjestäjän toiminnalta ei edellytettäisi yleishyödyllisyyttä.

Rahankeräyksen järjestäjän ja myös rahankeräyksen kohteena olevan tahon tulisi aina selvittää, onko rahankeräyksellä kerättävien varojen osalta kyseessä
- tulo vai jossakin tapauksessa
- lahja.

Lisäksi olisi arvioitava, kenen tulosta on kysymys esimerkiksi kolmen henkilön järjestäessä keräyksen.

s. 96. Osa pienkeräysten järjestäjistä ei täyttäisi tuloverolain 22 ja 23 §:ssä asetettuja edellytyksiä yhteisön yleishyödyllisyydelle ja keräystulon verovapaudelle.

Tällaisissa tapauksissa keräysten verotuskohtelu riippuisi kulloisenkin keräyksen olosuhteista ja tosiseikoista. Tulkinnanvaraisuutta voisi olla esimerkiksi sen suhteen, minä tulona keräysvaroja pidetään.

Keräystuottoa voitaisiin esimerkiksi pitää tapauksesta riippuen lahjana tai ansiotulona verotettavana tulona.

Myös se, ketä pidettäisiin keräystulon saajana, voi olla yksittäistapauksessa epäselvää. Verohallinto ratkaisisi pienkeräystulojen verotuksen aina tapauskohtaisesti. Verohallinnolla olisi myös mahdollisuus tarpeen vaatiessa antaa yleistä ohjeistusta rahankeräystulojen verotuksesta.

Näin ollen pyytäisin ystävällisesti olemaan yhteydessä Verohallintoon verotuskysymysten osalta.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 16:29:51 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 458
  • Liked: 14652
  • Kuka jos en minä
^ Ymmärsinkö oikein, että puhuttaessa oikeushenkilöstä se ulottuukin myös luonnollisiin henkilöihin?

Aloituspostauksesta jäi jotenkin sellainen kuva, ettei oikeushenkilöiden varallisuutta saa kartuttaa, mutta luonnollisia tämä ei koske.

Jos tämä on totta, niin sittenhän laki on täysin hölmö, kun ei ota huomioon tuota alati kasvavaa itsensä suoraan "asiakkailla" työllistävien joukkoa, joka ei halua toiminimellä tehdä.

En ole perehtynyt itse, kuinka esim. tämän hetken pientubettajat kotouttavat mainostulonsa Suomessa. Suurilla tietty varmaan ihan yritys taustalla, kun tekevät käytännössä työkseen ko. hommaa.

Yritys on vain +100 000 tilaajan kanavien keino. Niissä puhutaan oikeasti yli 10 000e vuosituloista. Käytännössä muuteman tusina koko maassa. Suurimmalla osalla on alle tuhat, ja tuhannesta muutemaankymmenentuhatta on joitain satoja/tuhat kanavaa. Noilla mainostulot joitain kymppejä/satasia vuodessa joka menee yleensä palkkaverotuksella siinä kuin mikä hyvänsä sivutyötulo.

Paypal-lahjoitukset menevät ko. henkilön omalla veroprosentilla, ja ne pitäisi ilmoittaa itse, tuskin verottajalla on jokaisen maksunvälittäjän tietoja olemassa. Mitä hankalampi ja vähemmän käytetty metodi, kuten altcoinit, tms sitä epätodennäköisempää että tuollaisesta olisi tietoa. Itsellä ~600 tilaajaan kanavana mainostulot nolla(alkavat vasta siellä 1000 kohdalla jolloin noin 60-80e/vuosi) ja lahjoitustulot kolmen vuoden aikana ~100e, joten mistään mainittavista tulosita on turha puhua. Varsinkaan kun menoja on kolmatta tonnia kalustoon jo tähän mennessä. Lähinnä harrastus jossa voi tuurilla saada pientä tunnustusta.

Vielä noista isommista kanavista, niidenkin mainostulot voivat olla alle 10 000e riippuen mm. panostavatko videonsa muuhun aikaan kuin joulumainostuskauteen jolloin mainostulot per videon katsontakerta korkeimmillaan, tuottavatko säännöllisesti viikoittain/päivittäin videoita, vai epäsäännöllisemmin kuukausittain tai harvemmin. Tuben algoritmi pyörii aika pitkälti mainostajaedullisesti jolloin sitä seuraamalal voi teoriassa maksimoida tulonsa. Kuitenkin suurimmat tulot tulee yhteistyövideoista erilaisten yritysten yms toimijoiden kautta. Tms tuben ulkopuolisesta keikkailusta tyyliin promootiot, tapahtumat jne.
Hedelmistään puu tunnetaan.

Tagit: