Kiertotalous on paljon muutakin kuin kierrättämistä. Se on kokonaisvaltainen ajattelutavan, talouden ja kulutuksen muutos. Kiertotaloudessa tuotteet suunnitellaan kestäviksi ja korjattavaksi. Kerran käyttöönotettu raaka-aine käytetään säästeliäästi ja pidetään kierrossa pitkään. Kaikkea ei tarvitse omistaa itse, vaan tavaroita jaetaan, lainataan, korjataan ja vuokrataan, mikä synnyttää myös aivan uudenlaista liiketoimintaa.
Kannattaisi siis vihreiden lopettaa Applen tuotteiden hankkiminen lammaslauman lailla, koska ne on tarkoituksella tehty monin tavoin vaikeasti korjattavaksi ja varaosien saatavuus huonoksi (iPhonelle tosin softapäivitysten saatavuus on sentään pitkä). Oma näppituntumani on kuitenkin se, että tämä punavihreiden "individualisten" lauma tuntuu olevan Applen tuotteisiin yhä pahasti liimautunut kuin kehitysmaista tänne muuttava väki.
Jos esimerkiksi pensasleikkuria käyttää omalla pihallaan vain kerran vuodessa, eikö leikkurin voisi omistaa yhdessä naapuruston kanssa tai vuokrata yritykseltä?
Joku yksittäinen pensasleikkuri tai edes muutama vastaava työkalu on melko vähäpätöinen asia suhteessa vaikkapa vihreiden pakonomaiseen lentelyyn ympäri maailmaan ja muuhun vastaavaan huuhaaseen. Ja tuotteiden kestävyyden kannalta lainaaminen tai yhteiskäyttöisyys tuppaa tuhoamaan tuotteet paljon nopeammin kuin niiden omistaminen itse. Liian moni on piittaamaton pitämään huolta esineistä, joita ei itse ainakaan pääosin omista. Jonkun kalliin tuotteen kannalta vuokraaminen voi joskus olla järkevää esinettä tarvitsevalle, mutta useimmiten muuten tällainen tulee kalliimmaksikin.
Moni meistä haluaisi korjauttaa esimerkiksi vanhan kodinkoneen tai kännykän uuden ostamisen sijaan, mutta korjaaminen on kallista tai jopa mahdotonta. Kiertotaloudessa korjaaminen olisi aina mahdollista edulliseen hintaan.
Kannattaisi ennen tuotteen hankkimista miettiä vähän sitä, että onko se helposti korjattavissa vaiko ei, onko muovia paljon osissa mikä voi rajoittaa kestävyyttä jne. Esimerkiksi Applen tuotteet ovat tunnettuja vaikeasta korjattavuudestaan.
Myös varaosien saatavuuteen, siihen miten laitteen saa auki yms kannattaa kiinnittää huomiota. Ja koska työvoimakustannukset ovat Suomen kaltaisessa maassa kalliitta, niin edulliseen hintaan korjaaminen usein kyllä edellyttää sitä, ettei korjaamista osta keltaan, vaan tekee sen itse. Jos korjattava osa ei ole hyvin helposti vaihdettavassa olevassa paikassa, niin laitteen purkamiseen, kasaamiseen ja mahdolliseen vianetsintään menee väkisinkin niin paljon aikaa, ettei se voi pysyä kustannuksiltaan kovin edullisena jo ihan työkustannusten vuoksi.
Kannattaisi siis vihreidenkin alkaa itse korjata niitä omia tai muidenkin laitteita. Jos minäkin olen korjannut vaikka mitä, niin kai sentään edes osa vihreistäkin tähän kykenisi, jos vähän viitsisi paneutua asiaan. Nykyään saa netin kautta monia varaosiakin (ei toki kaikkia) ja välillä aika edullisestikin ja netistä löytää esimerkiksi ohjevideoita erilaisten tuotteiden avaamiseen ja korjaamiseen, samoin kuin piirikaavioita, manuaaleja jne. Siellä Oodi-kirjastossakin on ilmeisesti mm. jotain elektroniikan työkalujakin, kun siellä kerran jossain akvaariossa on oskilloskooppejakin ollut näkösällä ja hyvin suureen osaa korjauksista ei tarvita edes oskilloskooppia, vaan esimerkiksi ruuvarit, yleismittari ja juotin riittävät jo monen ongelman korjaamiseen - ja mielellään jotain muitakin halpoja perustyökaluja, kuten jakoavoin, muovinen plektra ja ehkä kuumailmapuhallin. Ja usein vaikka ei olisi ihan oikeanlaista työkalua, niin vähän soveltamalla voi hyödyntää vaikka kynsiviilaa vuotaneen patterin aiheuttaman korroosion viilaamiseen pois kontaktin saamiseksi, maalinpoistoon tarkoitella kuumailmapuhaltimella (tällaisella viimeksi vajaa kuukausi sitten korjasin yhden television, josta oli näytön taustavalona toimineita ledejä palanut, eikä sillä hetkellä ollut käsillä parempaakaan tapaa tehdä juotoksia niin voimakkaasti lämpöä muualle johtavalla piirilevyllä), uunilla tai hellan levyllä voi tehdä joitain yksinkertaisimpia pintaliitosjuotoksia jos on varovainen jne.