Lueskelin kommentteja Jonni Lehtirannan twiittiin twitterissä. Lähinnä nähdäkseni, että konkretisoiko ideaansa. Intohimoisina pyöräilijöinä itseään markkinoivat idealistivihreät kun eivät usein pyöräile niin kovinkaan paljoa ja tapaavat hassata kaupungin infrabudjetin johonkin hinnakkaaseen pistehankkeeseen keskustassa.
Eipä twiitissä juuri ideoita ollut. Oma mielipiteeni on, että uudisrakentamisessa kevyt liikenne otetaan nykyään hyvin huomioon ja suunnitteluohjeet ovat ajantasalla. Enää ei myöskään todellakaan säästellä louhinnassa, koska sepeliä tarvitaan rakentamiseen ja louhinta on tullut kustannustehokkaaksi. Vanhat väylät nyt ovat mitä ovat profiililtaan ja 6-vuotiaalla on edeltäviin sukupolviin verrattuna helppoa, kun vaikuttaisi alla olevan vaihdepyörä.
Yksi turha mäkityyppi pyöräteillä mielestäni on ja niitä rakennetaan edelleen lisää. Tarkoitan alikulkutunneleille tehtyjä notkoja. Ainakin joissakin paikoissa voisi pyörätie kulkea tunnelin kohdalla myös ajotien viertä eli tunnelin rampilla ajaisivat vain ne jotka kulkevat tunnelista. Joitakin tällaisia on tehty ja ovat paljon turvallisempia ja sujuvampia. Tunneli muutaman metrin pitenee, josta tulee kustannuksia ja talvikunnossapidossa on enemmän hommaa, joten ehkä siksi niitä ei tehdä.
Itse olen pyöräillyt aika paljon ja käytän usein pyöräilyvarusteita, olen siis siis ns. spandexpelle. Yllä oleviin kommentteihin veroista, vakuutuksista ja ajokorteista:
- Aika monella spandexpellellä taitaa olla ajokortti. Toki voisi olla hyvä olla P-kortti vain pyöräilyä varten, ilmeisesti tätä ajatellaan. Eli autonajokortti ei kelpaisi pyöräilyyn.
- Liikennevakuutuksen ottaisin heti, jos sellaisen saisi polkupyörään. Vaikka samalla hintaa, kuin mun 125cc enduroon (102€/vuosi). Olisi erittäin halpa tapaturmavakuutus.
- Ylimääräisiä maksuja ja veroja, pyöräilijän maksaman ALV:n ja kunnallisveron lisäksi, en kannata. Ajelen sen mukaisilla vehkeillä, kuin väylät on. Tarpeen tullen maastopyörällä.