Että 200 sivuinen työehtosopimus??? Mitä helvettiä?! Onpa liitto kyllä asiansa hyvin järjestänyt, tuostahan väännetään taatusti työnantajan kanssa kättä koko ajan!
Pakko ihmetellä myös paperiliiton porukkaa, miksi ammattiliitolle on annettu noin paljon valtaa järjestää teidän tekemisiänne? 200 sivuista sopimusta ei maallikko tajua enää mitenkään, ja tuolla tempulla on lähinnä taattu se, että ammattiliittonne on työllistetty jatkuvasti. Tyypillinen teknologia-alan työehtosopimus on 4-5 sivua.
Sitten näistä kustannuksista. Käsittääkseni pitää paikkansa, että palkat itsessään eivät ole varsinainen syy kannattavuuteen. Paperiteollisuuden kannattavuus on vaan laskenut muiden maiden saapuessa markkinoille, esimerkiksi höttösemmällä eukalyptuksella, mutta asiakkaat päättävät tässä eukalyptus-tavaran laadun olevan riittävä heille. Suomalainen paperi on oikeasti korkealuokkaista ja hyvälaatuista, mutta maailmanmarkkinoilla painaa tällä hetkellä hinta enemmän kuin laatu. Tässä asiassa ollaan nukuttu ruususen unta, joka tämä taas kylläkin menee johtoportaan päähän. Meillä on ollut etulyöntiasema (ja on vieläkin) paperitouhuissa, ja herääkin kysymys, että olisiko mahdollista tehdä kotimaisista nopeammin kasvavista raaka-aineista halvempaa tavaraa?
Mutta, tehtaiden alasajoon liittyy myös muita juttuja. Jos tuo työehtosopimus on tosiaan 200-sivuinen, ja ammattiliitto puolustaa sitä kynsin hampain, en ihmettele yhtään paperitehtaiden kommentteja lakkoilusta. Moinen sopimus mahdollistaa lukuisat lakot mitä erinäisimmistä syistä. Ja ongelma ei suinkaan ole välittömät kustannukset, vaan välilliset kustannukset, joita tippuu porukan lakkoillessa ja toimitussopimusten rikkoontuessa. Yksittäinen lakko itsessään ei useimmiten ole ongelma, mutta toistuvat ovat. Kun tähän yhdistetään kauttalinjan palkankorotukset kaikille tuottavuudesta riippumatta, niin kyllähän siinä soppaa syntyy. Etenkin, kun olen jo vuosia nauranut liittojen neuvottelemille "tuntuville" 1.3 %:n vuosittaisille korotuksille, kun itse taas neuvotellessani olen saanut parhaillaan 30 % korotuksen. En tietenkään kysele niitä joka vuosi, ja kattelen pikkasen firman taloudellista tilannetta kun tuohon lähden. Muistakaa, että yksittäisille ihmisille on paljon helpompi myöntää tuottavuuden perusteella palkankorotuksia, kuin koko sakille.
Alan nyt tajuta miksi paikallisesta sopimisesta on puhuttu julkisuudessa enemmän. Olen sitä silloin tällöin ihmetellyt pienissä päissäni, kun en ole sitä itse koskaan nähnyt työurani aikana ongelmaksi. Mutta jos jollain alalla työehtosopimukset ovat noin massiivisia, en kyllä ihmettele enää, ja tällaisen muutosehdotuksen aloitteen on täytynyt tulla paperiteollisuudelta. Nämä olisivat olleet edessä joka tapauksessa, korona taisi vaan nopeuttaa asiaa ja ongelma siirtyi Marinin pöydälle, osittain hänen itsensä aiheuttamana.