Kirjoittaja Aihe: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki  (Luettu 1129 kertaa)

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 699
  • Liked: 2051
  • Aavikolla roskiksessa
Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« : 18.05.2020, 23:49:41 »
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 699
  • Liked: 2051
  • Aavikolla roskiksessa
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #1 : 19.05.2020, 00:18:38 »
Tämänhetkinen Finnairin markkina-arvo on 420 miljoonaa. Ilman 700 miljoonan tukea se siis olisi konkursissa käytännössä välittömästi.

https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FIA1S

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 932
  • Liked: 2812
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #2 : 19.05.2020, 00:53:28 »
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Juuri näin. Pörssiyhtiöltä oikea tapa olisi ollut osakeanti markkihintaan - jonka pääomistaja olisi tietysti voinut sitoutua kokonaisuudessaan.

Goman

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 330
  • Liked: 1038
  • Sol lucet omnibus
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #3 : 20.05.2020, 10:32:47 »
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Jaa että Finnairista 100% valtionyhtiö ? .  Kokemukset 100% valtionyhtiöistä eivät ole kovin hääppöiset. Ovat pikemminkin pohjattomia kaivoja verovaroille. Mikään 100% valtiollinen lentoyhtiö ei ole pärjännyt markkinoilla.

"Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna."    Jaa, mitkä voitot ??   Eipä ole Finnair pahemmin voittoa tehnyt, sen huonompaa tuottoa pääomalle ei juuri löydy.


ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 699
  • Liked: 2051
  • Aavikolla roskiksessa
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #4 : 20.05.2020, 18:38:22 »
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Jaa että Finnairista 100% valtionyhtiö ? .  Kokemukset 100% valtionyhtiöistä eivät ole kovin hääppöiset. Ovat pikemminkin pohjattomia kaivoja verovaroille. Mikään 100% valtiollinen lentoyhtiö ei ole pärjännyt markkinoilla.

"Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna."    Jaa, mitkä voitot ??   Eipä ole Finnair pahemmin voittoa tehnyt, sen huonompaa tuottoa pääomalle ei juuri löydy.

Pörssiyhtiön osakkeet voi aina laittaa myyntiin.

Tässä tapauksessa: 1) Finnair on konkurssikypsä. 2) Valtio lahjoittaa pörssiyhtiölle 700 miljoonaa euroa.

Oikein: 1) Finnair on konkurssikypsä. 2) Valtio huomaa, ettei ole hyvä homma. 3) Valtio liudentaa aiemman omistuksen pois tavalla tai toisella, ja sitä kautta pumppaa rahat Finnairiin. 4) Valtio alkaa miettiä olisiko hyvä laittaa pörssiyhtiö Finnairin osakkeita myyntiin.

Nykytilanne on äärimmäisen korruptiivinen, ja tarjoaa Finnairille kohtuuttoman kilpailuhyödyn markkinoilla.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2020, 18:41:41 kirjoittanut ApuaHommmaan »

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 790
  • Liked: 22185
  • Ego sum Spartacus
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #5 : 20.05.2020, 19:45:38 »
Valtio pumppaa veronmaksajien rahaa ( tai velkarahaa jonka vero-orjat maksavat) Finnairiin koska toisten raha ei ole omasta pussista pois ja Finnairista löytyy politrukeille hyviä kampaviinerin mässytyspaikkoja +20 k€ kuukausipalkalla. Win-Win-tilanne politrukeille. Vero-orja maksaa lystin.

Irwin Goodman - Haistakaa paska koko valtiovalta
https://www.youtube.com/watch?v=kjAqhwa9ATg

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 178
  • Liked: 3802
  • Sus siunatkoon
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #6 : 20.05.2020, 23:10:33 »
Vieläköhän Finski lentää suomalaisten eläkerahoilla? Ainakin parikymmentä vuotta sitten finskin lentsikat eivät olleet finskin vaan mm. eläkeyhtiöiden ja saattoi siellä olla myös erään wihurin tmv. rahaa finskin siivissä kiinni. Tätä taustaa vasten valtion pääomitus- tai tukiperseily on hieman paremmin ymmärrettävää. Finski on eräänlainen pankki ja sen kädessä "too-big-to-fail" -kortti.

Ja tietenkin koneiden markkinahinnat ovat nyt vähän huonot ymmärrettävistä syistä ja...

Lainaus
Kiinan valtiosta tulee Norwegianin suuromistaja

Lentoyhtiö Norwegian kertoo, että kiinalaisesta lentokoneiden leasingyhtiö Boc Aviationista tulee sen suuromistaja. Yhtiö on Kiinan valtion omistama.
[...]

Norwegianin tiedotteen mukaan velkojen uudelleenjärjestely on saatu tänään päätökseen. Järjestely on ehtona sille, että Norjan valtio lainaisi Norwegianille vajaat kolme miljardia kruunua.

Leasingvelkojen muuntaminen johti siihen, että BOC Aviation saa haltuunsa lähes 13 prosenttia Norwegianin osakkeista. Leasingyhtiöillä ei yleensä ole halua pysyä pitkään omistajina lentoyhtiöissä.
Ilta-Sanomat, 20.5.2020

Tiedä sitten miten pitää paikkansa vallanmedian tarjoilema tieto ettei leasingyhtiöillä yleensä ole halua pysyä pitkään omistajana lentoyhtiössä. Mitä sanottiin kiinalaisesta rahasta ja vaikuttamisesta vielä vuoden vaihteessa?
"Kun faktoilla ei enää ole osalle äänestäjistä niin väliä, vaikeuksissa ovat Petteri Orpon kaltaiset sivistysporvarit." -- tähtitoimittaja Lauri Nurmi, Iltalehti

Venne

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 873
  • Liked: 3208
Vs: Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki
« Vastaus #7 : 22.05.2020, 10:43:39 »
Huoltovarmuuden takia valtiolla on oltava lentokoneita, jotta Suomeen voidaan kuljettaa tavaraa kriisin sattuessa. Tämä on täysin perusteltua. Metsään menee siinä kohdassa kun mukaan sekoitetaan massaturistiliikenne ja tienaaminen.

Huoltovarmuuslentokapasiteetin takia valtion pitää verottaa ja se on ok. Kun lennoilla sen sijaan tehdään bisnestä ja skeidan osuessa tuulettimeen otetaan veromaksajilta ja ja maksetaan pääomasijoittajille, on puurot ja vellit sekaisin. Mutta se nyt on maan tapa, kun jokainen tämän kriisin käänne paljastaa.

Lopuksi näillä rahoilla palkataan ulkomaista työvoimaa ja otetaan lisää valtion piikkiin velkaa että voidaan maksaa työttömäksi joutuneelle lentohenkilökunnalle korvauksia.

Tagit: