Flighforum.fi:llä on keskusteltu Alitalia-lehtoyhtiöstä
Seppo Kolehmainen
Nöyrä pyyntö: Voisiko joku Flightforumin "juristiosaston" edustaja kertoa meille maallikoille muutamalla sanalla sen, mikä EU:ssa on kiellettyä valtion avustusta ja mikä sallittua. Referenssi on tietenkin Alitalia, mutta sitä ei meistä monikaan tiedä, millä kriteereillä avustusten laillisuus määräytyy...
Mikko Tuomi
Kyse on ns. "Isomman oikeus"-laista. Se on kirjoitettu EU lainsäädäntöön, pitkälti sinne rivien väliin.
...
Seppo Kolehmainen
...
Meillä on paljon opittavaa Italialaisilta. Katolisuudessa saa synnit anteeksi kun välillä käy ne tunnustamassa. Sama pätee tietysti Alitalian johtajiinkin. Ovat varmaan jo tulleet hyvänpäivän tutuiksi pastoriensa kanssa. Se käytäntö antaa uskomattoman paljon voimaa ja itsetuntoa meihin yltiölainkuuliaisiin protestantteihin verrattuna. Joudumme kantamaan syntitaakkamme ikuisesti emmekä uskalla rikkoa sääntöjä. Tämän takia häviämme aina nämä henkien taistelut ja olemme tuomitut olemaan ikuisesti maksumiehiä.
Ilkka Mäkelä
Alitalian kansallistamissuunnitelmat joudutaan pysäyttämään hetkeksi, koska EU:n kilpailukomissaari Margarethe Verstager on ilmoittanut Italian hallitukselle, että tämänhetkinen Alitalia-suunnitelma ei ole hyväksyttävissä ja tarvitaan uusi suunnitelma.
EU-komissio ei normaalioloissa hyväksyisi hallituksen kansallistamissuunnitelmaa, mutta italialaiset luulivat, että koronakriisin johdosta EU:n hyväksyntä olisi taattu käytännössä mille toimenpiteille tahansa.
...
Ryanairin O´Leary aikoo tässäkin tapauksessa mennä oikeuteen, toisinsanoen EU-tuomioistuimeen haastamaan Italian valtion laittomasta valtionavusta Alitalian pelastamiseksi. O´Learyn mukaan Italian hallitus käyttää "Pohjois-Korean tyylisiä sääntöjä" pelastaakseen lentoyhtiönsä, lisäten, että hän yrittää keskustella Italian pääministerin kanssa italialaisesta "protektionistisesta asenteesta".
https://www.flightforum.fi/topic/30959-italia-antaa-alitalialle-300-miljoonaa-euroa-lis%C3%A4%C3%A4-lainaa/?page=3