Olen tästä aiheesta aiemminkin täällä kirjoitellut. Olin jo silloin sillä mielellä, että Suomessa ei ole pulaa luovutetusta verestä, koska sitä kerätään monopolin nimissä, sillä tehdään bisnestä ja täällä metsä-Suomessa luovutus on mahdollista kerran 2-3 kk, ja yleensä sellaiseen aikaan, että ihmiset ovat töissä. Mielipiteeni ei ole muuttunut.
Jokainen terveyskeskus Suomessa pystyisi toimimaan verenluovutuspaikkana. Jos byrokratia hankaloittaa asiaa (esim. veren säilömisen tai kuljetusaikojen suhteen), niin takuulla verenluovutus onnistuisi ainakin 1-3 päivänä viikossa. Mutta koska näin ei ole, eikä tätä ilmeisesti edes vakavissaan mietitä, verestä ei voi olla pula.
Olen luovuttanut verta muistaakseni kolme kertaa, en tiedä tuleeko seuraavaa kertaa koskaan. Itsellä on kyllä vakava eettinen ongelma tässä, koska läheiseni henki on pelastunut siirretyn veren ansiosta ja olen kyllä verenluovutuksen kannattaja ollut jo ennen sitä tapahtumaakin, mutta mielestäni SPRn monopoli leikkiä ihmishengillä ja SPRn toimet haitatakseen Suomea ja suomalaisten elämää ovat toistaiseksi kallistaneet vaakakupin niin, etten anna niiden tehdä bisnestä verelläni.
Jos tuo yllä mainitsemani vaihtoehtoinen - tai jokin sen tapainen - systeemi tulee verenluovutukseen, minusta tulee vakituinen verenluovuttaja, jos vain terveys kestää.