Kirjoittaja Aihe: 2020-07-17 Pekka Kataja (ps) pahoinpideltiin → käräjäoikeus hylkäsi syytteet  (Luettu 520382 kertaa)

Lahti-Saloranta

• Jäsen^^^
  • Liked: 40185
  • Eläkeikää lähestyvä keittiömies

Ylipäätään KO ei noita todisteita sen enempää tutkiskellut, koska keskittyi ihan toiseen näkökulmaan. Siksi on yksi ja sama mitä toteavat autosta tai laatikosta, koska eivät niitä valituksessa tutkineet. Ja ilmeisesti eivät lainkaan tutkineet, koska se olisi ollut ajanhukkaa, koska keskittyivät ydinkysymykseen, vaikka syytetty olisikin lainannut autonsa ja on selkeästi osallistunut laatikon tekoon - tiesikö hän, että niitä tullaan käyttämään murhayrityksessä? 

Tuon pohdintaan keskittyessä ne todisteet ja niiden tonkiminen on hukattuja resursseja, joiden merkitys tuossa näkökulmassa on ihan +-0, jos oikeus päätyi päätelmään, että "ei välttämättä tiennyt"... Silloin noilla todisteilla, vaikka ne olisivat kiistattomaksi todettuja ei ole enää merkitystä. Siis siksi koko asiaa ei sen enempää kaiveltu.
En muista sitä millainen tuo Lindroosin valitus oli. Hatara muistikuva on että valituksessa keskityttiin juuri tuohon seikkaan mistä k k o antoi vapauttavan päätöksen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 69002
  • Kekkosen re-inkarnaatio

Ylipäätään KO ei noita todisteita sen enempää tutkiskellut, koska keskittyi ihan toiseen näkökulmaan. Siksi on yksi ja sama mitä toteavat autosta tai laatikosta, koska eivät niitä valituksessa tutkineet. Ja ilmeisesti eivät lainkaan tutkineet, koska se olisi ollut ajanhukkaa, koska keskittyivät ydinkysymykseen, vaikka syytetty olisikin lainannut autonsa ja on selkeästi osallistunut laatikon tekoon - tiesikö hän, että niitä tullaan käyttämään murhayrityksessä? 

Tuon pohdintaan keskittyessä ne todisteet ja niiden tonkiminen on hukattuja resursseja, joiden merkitys tuossa näkökulmassa on ihan +-0, jos oikeus päätyi päätelmään, että "ei välttämättä tiennyt"... Silloin noilla todisteilla, vaikka ne olisivat kiistattomaksi todettuja ei ole enää merkitystä. Siis siksi koko asiaa ei sen enempää kaiveltu.
En muista sitä millainen tuo Lindroosin valitus oli. Hatara muistikuva on että valituksessa keskityttiin juuri tuohon seikkaan mistä k k o antoi vapauttavan päätöksen.

Lainaus käyttäjältä: KKO
L on valituksessaan vaatinut ensisijaisesti, että asia palautetaan hovioikeuteen ja toissijaisesti, että syyte hylätään tai hänen syykseen luetaan enintään avunanto törkeään pahoinpitelyyn ja rangaistusta joka tapauksessa alennetaan. Vielä L on vaatinut, että valtio velvoitetaan korvaamaan hänen asianosaiskulunsa hovioikeudessa.

Toi on tyypillinen muoto valituksessa rikosasiassa. Olen syytön, mutta jos en olekaan, niin ainakaan murhaamassa me ei oltu vaan ihan pahoinpitelemässä. Sinänsä hassua ajatella, että syyttömänä tuomiolle joutunut haluaisi alentaa jonkun toisen tekemän rikoksen vakavuusastetta vain päästäkseen itse lyhyemmällä tuomiolla. Vaan näin on kuulemma tapana, luin jostain.

-i-
« Viimeksi muokattu: 31.08.2024, 09:14:03 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jmk

• Jäsen^^^
  • Liked: 7789
Toi on tyypillinen muoto valituksessa rikosasiassa. Olen syytön, mutta jos en olekaan, niin ainakaan murhaamassa me ei oltu vaan ihan pahoinpitelemässä. Sinänsä hassua ajatella, että syyttömänä tuomiolle joutunut haluaisi alentaa jonkun toisen tekemän rikoksen vakavuusastetta vain päästäkseen itse lyhyemmällä tuomiolla. Vaan näin on kuulemma tapana, luin jostain.

Jos minut oltaisiin heittämässä oikeasti syyttömänä vankilaan, istuisin mieluummin lievästä rikoksesta lyhyen ajan, kuin vakavasta rikoksesta pitkän ajan. Mites sinä? Ihmisillä on kyllä varmasti erilaisia mieltymyksiä.

Lahti-Saloranta

• Jäsen^^^
  • Liked: 40185
  • Eläkeikää lähestyvä keittiömies
Kyllä tuo korkeimman oikeuden ratkaisu oli aivan oikea. Näyttö ei ollut riittävä siihen että Lindroos olisi ollut mukana pieksämässä katajaa jolloin hän on syytön murhan yritykseen. Sitten jäljelle jää tuo avunanto mutta mihin. Sitä on erittäin vaikea todistaa että
Lindroos tiesi että pakettia ja autoa tultaisiin käyttämään murhan yritykseen. Yhtä hyvin kaksikko olisi voinut käydä leppäsemässä Katajaa sieraimeen kuin muksimassa häntä vasaralla päähän. Toisessa tapauksessa kyse olisi ollut avunanto lievään pahoinpitelyyn ja toisessa avunanto murhan yritykseen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ikuturso

• Jäsen^^^

Jos minut oltaisiin heittämässä oikeasti syyttömänä vankilaan, istuisin mieluummin lievästä rikoksesta lyhyen ajan, kuin vakavasta rikoksesta pitkän ajan. Mites sinä? Ihmisillä on kyllä varmasti erilaisia mieltymyksiä.

Jos minä olisin oikeasti syytön ja vankilassa, niin tekisin kaikkeni suolatakseni oikeat tekijät ja raskaimman kautta.

Jos minä olisin oikeasti syytön ja sormjenjälkeni paketissa ja autoani käytetty ryöstössä, niin kyllä minä puhuisin: Kenen kanssa paketin tein ja milloin, mihin tämä henkilö väitti tarvitsevansa moista pilailupakettia, kenelle lainasin autoni ja mihin he väittivät sitä tarvitsevansa. Siis jos olisin itse syytön.

Ja jos olisin joutunut syyttömänä istumaan tutkintavankeudessa jonkun toisen tekemän rötöksen vuoksi, toivoisin oikeille tekijöille mahdollisimman kovia seurauksia.

-i-
« Viimeksi muokattu: 31.08.2024, 13:46:59 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

dothefake

• Jäsen^^^
  • Liked: 23561
  • Imaaminoloinen kaktuslakkisetä. Rutinuiva.
Onko tietoa, kuinka kauan tuo tutkintovankeus kesti?
”Oma kansa ensin” -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ikuturso

• Jäsen^^^
Onko tietoa, kuinka kauan tuo tutkintovankeus kesti?

En muista oliko ensin tutkintavankeutta, mutta hovioikeus antoi langettavan tuomion ja määräsi vangittavaksi tammikuussa -23 ja KKO keskeytti tuomion toimeenpanon syyskuussa -23.

-i-

IDA

• Jäsen^^^
  • Liked: 15971
  • qui enim non est adversum vos pro vobis est

Jos minä olisin oikeasti syytön ja vankilassa, niin tekisin kaikkeni suolatakseni oikeat tekijät ja raskaimman kautta.

Voi olla vankilassa myös tietämättä keitä ovat oikeat tekijät.

Korkeimman oikeuden päätöksessä ei ratkaistu sitä, ketkä ovat oikeat tekijät, vaan se olivatko perustelut syyllisyydestä tarpeeksi vahvat. Syytettyä ei kyetty linkittämään rikokseen niin, että olisi selvää hänen tietäneen miten rikos on tapahtunut.
qui non est mecum adversum me est

ikuturso

• Jäsen^^^

Voi olla vankilassa myös tietämättä keitä ovat oikeat tekijät.

Korkeimman oikeuden päätöksessä ei ratkaistu sitä, ketkä ovat oikeat tekijät, vaan se olivatko perustelut syyllisyydestä tarpeeksi vahvat. Syytettyä ei kyetty linkittämään rikokseen niin, että olisi selvää hänen tietäneen miten rikos on tapahtunut.

Lue uudelleen ne kaksi seuraavaa kappaletta. Puhun nyt nimenomaan tästä casesta. Jos olisin syytön ja vankilassa JA sormenjälkeni on ollut paketissa ja autoni rikospaikalla, niin puhuisin kyllä varsin avoimesti kuka ja missä niitä on minulta lainannut ja mitä minulle väittänyt niillä tekevänsä. Siis jos TIETÄISIN että minulla ei ole MITÄÄN tekemistä rikoksen kanssa ja olen vankilassa jonkun toisen tekemistä rikoksista, koska minua on KÄYTETTY HYVÄKSI, niin puhuisin kyllä suuni puhtaaksi.

-i-

Tagit: pekka kataja