Toi on tyypillinen muoto valituksessa rikosasiassa. Olen syytön, mutta jos en olekaan, niin ainakaan murhaamassa me ei oltu vaan ihan pahoinpitelemässä. Sinänsä hassua ajatella, että syyttömänä tuomiolle joutunut haluaisi alentaa jonkun toisen tekemän rikoksen vakavuusastetta vain päästäkseen itse lyhyemmällä tuomiolla. Vaan näin on kuulemma tapana, luin jostain.
Jos minut oltaisiin heittämässä oikeasti syyttömänä vankilaan, istuisin mieluummin lievästä rikoksesta lyhyen ajan, kuin vakavasta rikoksesta pitkän ajan. Mites sinä? Ihmisillä on kyllä varmasti erilaisia mieltymyksiä.
Jos minä olisin oikeasti syytön ja vankilassa, niin tekisin kaikkeni suolatakseni oikeat tekijät ja raskaimman kautta.
Jos minä olisin oikeasti syytön ja sormjenjälkeni paketissa ja autoani käytetty ryöstössä, niin kyllä minä puhuisin: Kenen kanssa paketin tein ja milloin, mihin tämä henkilö väitti tarvitsevansa moista pilailupakettia, kenelle lainasin autoni ja mihin he väittivät sitä tarvitsevansa. Siis jos olisin itse syytön.
Ja jos olisin joutunut syyttömänä istumaan tutkintavankeudessa jonkun toisen tekemän rötöksen vuoksi, toivoisin oikeille tekijöille mahdollisimman kovia seurauksia.
-i-