En oikein keksinyt tälle nostolle muuta sopivaa paikkaa, joten aloitus foorumin nurkalla "Muut puolueet ja poliittiset vaikuttajat" keskustelua tästä(-kin) "muusta vaikuttajasta".
Kommentti: Konsulttitoimistot imevät puolue- ja mediavaikuttajia – vihreät on tässä oma lukunsa
Media- ja konsulttitoimistot imevät media- ja poliitikkoväkeä. Kysymys alkaa kuulua, johdetaanko puolueitakin jo mediatoimistoista. Esimerkiksi vihreiden kaikki varapuheenjohtajat ovat töissä lobbarifirmoissa, ihmettelee politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.
Päivän mediauutinen on, että Ylen A-Studion Katri Makkonen, entinen presidentti Sauli Niinistön tiedotuspäällikkö, siirtyy konsulttitoimisto Milttonille. Siirtymä ei ole poikkeuksellinen. Mediasta moni on tehnyt saman tempun.
Mutta kyse ei ole pelkästä mediaväestä.
Kahdenkaan käden sormet eivät riitä laskemaan niitä politrukkeja, jotka ovat siirtyneet leveämmän leivän perässä muodikkaiden media- ja konsulttifirmojen palvelukseen.
Kaukaa ei ole haettu enää kysymys, ovatko helsinkiläiset mediatoimistot korvaamassa myös suomalaisen puoluelaitoksen.
Kokoomuksen politrukit ovat aina haistaneet isot rahat ja paremmat palkat. Heitä on viestintätoimistot pullollaan, mutta fiksuimmat kokoomuksen erityisavustajat ja ex-kansanedustajat ymmärsivät hypätä suoraan politiikasta terveysalan jättien palvelukseen. Siirtymisen järkevyyden voi nähdä verotiedoista.
Mutta vihreät ovat kuitenkin tässä suhteessa oma lukunsa.
[...]
IS, Timo Haapala, 27.8.2020Juttu kokonaan linkistä. En nyt keksi nostaa mitään yksittäistä asiaa Haapalan kommentista keskusteluun. Mielestäni Haapala tiivistää asian hyvin. Foorumilla on eri ketjuissa ja aiheissa pähkäilty samaa jo vuosia.
Ehkä Haapalan jutussa toteutuu vain valtamedian vaikutus. Kun jokin asia on kirjoitettu valtamedian palstoilla, niin sitten se olisi ikään kuin virallista tai jotenkin siunatumpi totuus kuin some-viesteihin pirskottu havainnointi. No näin ei tietenkään ole, vaikka valtamedia ja sen toimitukset haluavat luoda ja pitää itsestään mielikuvaa luotettavana ja totuudellisena toimijana. Silti Haapalalle kuuluu kiitos ja tunnustus tehdystä työstä. Hän on selvästi hieman kaivanut taustoja, vaikkei hän muuta todistetta esitä kuin omat sanansa ja sen panttina Timo Haapalan uskottavuus.
Kirjoituksessa Haapala nostaa tikun nokkaan Vihreät ja muutoin mediassa meritoituneet henkilöt, jotka haetaan konsultti- ja lobbaustoimistoihin hommiin. Haapala ei kuitenkaan edes vihjaa tai pöyhi sitä, miten nämä henkilöt ja niiden konsultti- ja lobboustoimistot pääsevät vaikuttamaan valtamedian toimituksiin ja valtamedian sisältöihin. Haapala tyytyy käsittelemään vain puolueiden sekä konsultti ja lobbaustoimistojen yhteyttä.
Ei kahta ilman kolmatta. Se kolmas tekijä yhtälössä on valtamedia ja sen toimitukset. Mikä vaikutusvalta on konsultti- ja lobbaustoimistoilla valtamedian toimituksiin ja toimittajiin? Se on selvästi suuri. Suurta vaikutusta on taas nähty paljon, kun pääministeri Sanna Marin on nostettu valtakunnan missiksi hänen olematta missi tai edes missikilpailussa. Nämä voisi tietysti kuitata Human Interest -juttuina, aivan kuten vastaavia juttuja tehtiin ennen pääministeriyttä Juha Sipilästä ja hänen rakentamasta ElCamino häkäpönttöautosta.
Silti itse en tyydy kuittaamaan konsultti- ja lobbaustoimistojen vaikutusta vain Human Interest -juttujen laatimisella. Ovatko valtamedian toimitukset osittain siirtyneet konsultti- ja lobbaustoimistoihin? Tämä voisi selittää sen, miten toimistot tienaavat ja vaikuttavat, eli suoraan tuottavat, valtamedian sisältöjä. Konsultti- ja lobbaustoimistoihin on virrattava jostain paljon rahaa sisään, jotta niistä on tullut monelle mediahenkilölle houkuttelevampia työpaikkoja kuin tässä viimeisessä tapauksessa tasavallan presidentin kanslia on ollut.