^No salasanojan vaihtaminen tai yleensä asettaminen ei maksa mitään. Eikä se, että joku idiootti avaa portin näkyväksi julkisesti ja jattää sen auki vuosiksi...
Ihan täyttä perseilyä se on ollut niiden duunareidenkin osalta.
Vastaamon Malmin toimipisteessä luotiin vuonna 2012 työasemille salasana ”malmi70” – sitten sitä käytettiin kaikkialla vuosien ajan
https://yle.fi/a/74-20020562"Rikoksesta epäiltynä kuultu IT-työntekijä kertoi, että hän, muut IT-työntekijät ja toimitusjohtaja Ville Tapio käyttivät tietokantaa yhteisillä käyttäjätunnuksilla. Käyttäjätunnusta ja salasanaa ei vaihdettu käytännössä koskaan, ja se oli ollut käytössä vuodesta 2012."
"Toinen rikoksesta epäiltynä kuultu tietoturva-asiantuntija kertoi, että yhtiön tietohallintokonsepti oli sellainen, että oli täysin mahdotonta vaihtaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja, koska se olisi aiheuttanut kaaoksen toimipisteissä. Hänen mukaansa jokaisessa työasemassa oli sama salasana, jota käytettiin myös hälytysjärjestelmissä ja koodisanana vartiointiliikkeille.
Kuulusteltu arveli, että salasanan olivat aikoinaan määritelleet omistajat, jotka aloittivat työt ensimmäisellä toimipisteellä Malmilla.
Torstaiaamuna syyttäjä luki Helsingin käräjäoikeudessa Ville Tapiolle syytteen tietosuojarikoksesta. Syyttäjän mukaan Tapio ei ilmoittanut tietokannan murrosta viranomaisille vaan salasi sen ilmoittamalla sen käyttökatkokseksi ja huolloksi."
Lue koko juttu.Siinä ei jotkut it-työntekijät voi tehdä mitään jos pj sanoo ettei mitään saa tehdä.
/offtopica
Kannattaa muistaa että vpn on hidas eikä kaikkialle ole ollut saatavilla tolloin nopeampia yhteyksiä niin toi suojaamaton yhteys on ollut ehkä sillä hetkellä helpoin vaihtoehto.2012 ilmestyi windows 8 ja android 4.1 jelly beam.Intelillä oli i7-2700k ja amd:llä ekat Bulldozer fx prossut.Nopein yhteys mitä saanut tonne tainnut olla joku adsl?.
/edit
Se että joku portti on ollut auki etäyhteyttä varten taitaa olla yhdentekevää jos noiden tunnukset ja salasanat on ollut tiedossa?.Se että "portti" on auki firewallista ei tarkoita sitä että kone olisi vaarassa.
