Toisaalta tänne.
@TottiMark Cuban on tullut tutuksi ohjelmasta Shark Tank, jossa sijoittajat arvioivat erinäisiä projekteja sijoitusmielessä. Cuban on tunnetusti vasemmistoliberaali ja kannattaa siten nykyään Harrista.
...
Shark Tankista sen verran, että olen aina välillä seurannut ohjelmaa ja Cubanin sijoitusperustelut ovat usein täysin käsittämättömiä. ... Vielä 2022 hänen yli 10 vuoden aikana tehdyt Shart Tank -sijoitukset olivat kokonaisuudessaan tappiolla, joten mistään sijoittajanerosta ei voida puhua.
Ohjelman seuraajana olen pitänyt Cubanin kommenteista, siis etenkin hyvistä neuvoista yrittäjille, joihin hän ei ole sijoittanut.
Mutta hänen wokettamisensa paljastumisen jälkeen olen alkanut seuraamaan uusintoja asiaa kriittisemmällä silmällä. Ja sieltähän löytyy osastoa "olemme alan johtava
värillisten yritys". Kuka ostaisi mitään siksi se että se on värillisen tekemä? Ehkäpä joku valkoinen liberaali kissanainen?
Järkyttävä uittupää Mr. Wonderful on suosikkini. Hän perustaa investointinsa ahneuteen ja matematiikkaan. Ylipäätään, miksi kukaan antaisi rahaa tuoreelle yrittäjälle? Syyt:
1. Yrittäjä on luotettava ja tervejärkinen, ja sopeutuu nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin.
2. Rahoittaja tajuaa liikeidean nerokkuuden. Mitä selkeämpi idea, sen parempi.
3. Yritysidean voi suojata (patenteilla tms.) ja skaalata maailmanlaajuisesti.
Ymmärtääkseni noilla perusteilla (kaikki ehdot pitää läpäistä) "bisnes-enkelit" heittävät rahaa tuuleen. Se ei haittaa, että yhdeksän tapauksesta tuottaa tappiota, jos yksi tuottaa yli satakertaisen tuoton.
Mutta Cubanille riittää värillisyys. Se ei ole bisnestä, vaan maailman n3Eqerö1nt|ä. Minkäs heimon edustaja Cuban taas olikaan?