UmmaGumma

Äänestys

Valitse kantasi ja kerro ikäsi

Korona on kausiflunssa ja rajoitteet ovat turhia, olen 20-29v
4 (1.7%)
Korona on kausiflunssa ja rajoitteet ovat turhia, olen 30-39v
17 (7.1%)
Korona on kausiflunssa ja rajoitteet ovat turhia, olen 40-49v
8 (3.3%)
Korona on kausiflunssa ja rajoitteet ovat turhia, olen 50-59v
8 (3.3%)
Korona on kausiflunssa ja rajoitteet ovat turhia, olen 60v+
6 (2.5%)
Korona on vaarallinen ja rajoitteet ovat OK, mutta en ota rokotetta heti, olen 20-29v
5 (2.1%)
Korona on vaarallinen ja rajoitteet ovat OK, mutta en ota rokotetta heti, olen 30-39v
22 (9.1%)
Korona on vaarallinen ja rajoitteet ovat OK, mutta en ota rokotetta heti, olen 40-49v
35 (14.5%)
Korona on vaarallinen ja rajoitteet ovat OK, mutta en ota rokotetta heti, olen 50-59v
24 (10%)
Korona on vaarallinen ja rajoitteet ovat OK, mutta en ota rokotetta heti, olen 60v+
9 (3.7%)
Korona on vaarallinen, rajoitteet ovat OK ja otan rokotteen heti kun saan, olen 20-29v
2 (0.8%)
Korona on vaarallinen, rajoitteet ovat OK ja otan rokotteen heti kun saan, olen 30-39v
17 (7.1%)
Korona on vaarallinen, rajoitteet ovat OK ja otan rokotteen heti kun saan, olen 40-49v
47 (19.5%)
Korona on vaarallinen, rajoitteet ovat OK ja otan rokotteen heti kun saan, olen 50-59v
26 (10.8%)
Korona on vaarallinen, rajoitteet ovat OK ja otan rokotteen heti kun saan, olen 60v+
11 (4.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 241

Kirjoittaja Aihe: Keskisuuri Korona Kalluppi  (Luettu 10285 kertaa)

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 5855
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Vs: Keskisuuri Korona Kalluppi
« Vastaus #120 : 21.12.2020, 22:20:00 »
Tuolta puuttuu vaihtoehto "olen yli 60v. enkä mieti, onko juuri tämä pöpö vaarallinen tai onko rajoitteet ok koska minun elämääni ei ole "rajoitettu" mutta ehdottomasti otan rokotteen, ensimmäisenä, koska kukaan ei menetä mitään, jos saan pahoja komplikaatioita ja nuoremmat säästyvät niiltä. Olen sitä kuonaa, josta pitää päästä eroon ennen kuin pääsen eläkkeelle t. spicegirls.
Auringonvalo tappoi virukset? Ainakin virus riehaantui, kun valon määrä väheni...

nochWunder

• Jäsen^^^
  • Liked: 2771
« Vastaus #121 : 21.12.2020, 22:53:46 »
Korona on vaarallinen kausiflunssa, joka vaatisi sairaaloiden kapasiteetin uutta sovittamista. Ja se onkin ainut "uusi normaali", johon olen valmis sopeutumaan. Elämä on elämistä varten, ja eläminen tarkoittaa myös riskien ottamista aivan joka päivä. Veikkaukseni on, että tämä korona ei varsinaisesti lopu sillä tavalla kuin ihmiset toivoisivat. Ainut tapa lopettaa korona, on hyväksyä riski ja ajaa vallanhimoiset byrokraatit ja lainsäätäjät suohon.
Aina kun sosialismi nousee, vuotaa veri! Kenen veri? Se riippuu niiden rohkeudesta, joilla on yhä kosketus todellisuuteen.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 50223
  • Kyllä tästä vielä selvitään, kaikesta huolimatta!
« Vastaus #122 : 21.12.2020, 22:54:35 »
Jäsen Seurailija on tilastollisesti oikeassa: n.500 kuollutta koronaan Suomessa per 9 kuukautta (ensimmäinen ilmoitettu kuolema 21.3-21.12) tekee n. 1.8 kuollutta päivää kohden. Joka ei ole paljoa.
Ennen lopullista arvioita pitäisi huomioida jälkioireet, jotka ovat toistaiseksi vielä iso kysymysmerkki.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros

“Rajat auki ja Suomi kiinni tai rajat kiinni ja Suomi auki.  Kas siinä pulma.”
— Jäsen Valtakunnanpärkhele

“Järjestelmän tavoitteena on epänormaaliuden normalisointi ja normaaliuden epänormalisointi.”
— Jäsen Marcus Porcius Cato

Ajatolloh

• Jäsen^^^
  • Liked: 4434
« Vastaus #123 : 21.12.2020, 22:57:14 »
230 henkilön todettiin Suomessa saaneen narkolepsian rokotuksen seurauksena. Kaikkiaan rokotteen otti 2,76 M suomalaista. Näin ollen 0,0083 % rokotteen ottaneista sai narkolepsian. Syynä narkolepsiaan oli rokotteen saaneen perinnöllinen alttius ja narkolepsiarokotteen erityinen rakenne.

Noin asia alunperin tosiaan laskettiin eikä lukua ole pyritti korjaamaan tai edes arvioimaan virhettä.

Nykyään tiedämme, että myös itse H1N1 virus aiheutti narkolepsiaa. Osa todetuista narkolepsiatapauksista olikin sairastetun viruksen aiheuttamia, mutta ne kaikki tilastoitiin Pandemrixin syyksi.

Juurisyy narkolepsiaan oli, että viruksen ytimessä esiintyvä proteiini opetti immuunipuolustuksen hyökkäämään ihmisen omia valvetilaresepteroita vastaan. Viruksessa tuota oli siis luonnostaan, rokotteessa sitä pidetään nykyään epäpuhtautena, koska rokotteen toimivuuden kannalta tuolla proteiinilla ei ole merkitystä.
l'uomo normale: "Sitten kun Suomi on EU:n ainoa ja viimeinen jäsenmaa, suomalaiset saavat EU:n elimistä paljon hienoja virkoja."

Ajatolloh

• Jäsen^^^
« Vastaus #124 : 21.12.2020, 23:03:11 »

Yllättävän moni hommalainen uskoo virallista propagandaa.  :facepalm: Itse henkilökohtaisesti en pidä koronaa sen haitallisempana kuin tavallista kausi-influenssaa, joka sekin tappaa vuosittain noin 1500-2000 vanhusta. En aio myöskään ottaa koronarokotetta, kun sellainen tulee saataville. Edellinen possuflunssa narkolepsioineen vuosilta 2009-2010 on vielä tuoreessa muistissani.

230 henkilön todettiin Suomessa saaneen narkolepsian rokotuksen seurauksena. Kaikkiaan rokotteen otti 2,76 M suomalaista. Näin ollen 0,0083 % rokotteen ottaneista sai narkolepsian. Syynä narkolepsiaan oli rokotteen saaneen perinnöllinen alttius ja narkolepsiarokotteen erityinen rakenne.

Eli niiden sairastuneiden ei olisi kannattanut ottaa rokotetta. Mutta he eivät tienneet sitä.

Nytkään ei kukaan voi tietää, tuleeko itse peruuttamattomasti sairaaksi rokotteesta vai onko sillä muita haittavaikutuksia.

Ei ole noin yksioikoista. Kukaan ei ole tehnyt analyysiä.

Narkolepsianhan sai sikainfluenssaa sairastamalla. Osa tapauksista oli varmasti itse patogeenista saatua, ei rokotteesta.

Rokotteessa ongelmallista proteiinia oli kuitenkin hyvin rajallinen määrä. Hyvällä tuurilla narkolepsia jäi kehittymättä vaikka geneettinen alttius olisi ollutkin. Rokotteen antama immunisaatio esti H1N1 tartunnan eli rokotetulta sikainfluenssan JA NARKOLEPSIAn. Tuo on aivan mahdollinen skenaario ,mutta tutkimatta!

Herkimillä toki rokote laukaisi narkolepsian. Siinäkin saattoi silti käydä niin, että tautli tuli lievempänä kuin olisi tullut sikainfluenssa sairastamalla. Aina kun virustautia sairastetaan, varsinkin kun on kyseessä elimistölle uusi patogeeni, virus kerkiää replikoitumaan aivan perkeleesti elimistössä. Altistus narkolepsiaa aiheuttavalle ydinproteiinille on ollut totaalista sillä, joka on H1N1 infektion saanut.  Tuotakaan tulokulmaa ei ole juuri tarkasteltu, koska tietämys sikainfluenssan narkolepsian todellisesta luonteesta ei ole kovin vanha. Eikä ketään taida kiinnostaa asiaa tutkiakkaan, kun tämä korona-sexy ajaa kaiken muun ohi.... ;D
l'uomo normale: "Sitten kun Suomi on EU:n ainoa ja viimeinen jäsenmaa, suomalaiset saavat EU:n elimistä paljon hienoja virkoja."

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 50223
  • Kyllä tästä vielä selvitään, kaikesta huolimatta!
« Vastaus #125 : 21.12.2020, 23:11:24 »
Elämä on elämistä varten, ja eläminen tarkoittaa myös riskien ottamista aivan joka päivä.

Jeps! Aluksihan tämä korona tarkoitti omalla kohdallani, riskiryhmäläisenä, että joka helvetin elintarvike desinfidaan. Mutta sitä se elämä sitten olisi ollut, desinfiointia desinfioinnin perään. Sitten välillä nukkumista, ja sitten taas desinfiointia.

Ei elämä ole desinfiointia, vaan elämistä varten. Pahimmat riskit eliminoidaan, mutta absoluuttisen nollariskin tavoite tarkoittaisi elämisen vaihtamista epäelämään. 80% riskeistä voi karttaa 20% toimenpiteillä. Sillä mennään.

Sananvapauden nimissä kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä koronasta, ja sitä kunnioitan, vaikka olisin eri mieltä.

Mutta jos joku naamariton pelle tunkee ruotsalaisetäisyydelle vaikkapa kaupassa, niin helvetinmoinen huuto siitä seuraa. Ja minusta lähtee ääntä!
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros

“Rajat auki ja Suomi kiinni tai rajat kiinni ja Suomi auki.  Kas siinä pulma.”
— Jäsen Valtakunnanpärkhele

“Järjestelmän tavoitteena on epänormaaliuden normalisointi ja normaaliuden epänormalisointi.”
— Jäsen Marcus Porcius Cato

JoKaGO

• Jäsen^^^
« Vastaus #126 : 21.12.2020, 23:18:26 »
Ei ole noin yksioikoista. Kukaan ei ole tehnyt analyysiä.

Narkolepsianhan sai sikainfluenssaa sairastamalla. Osa tapauksista oli varmasti itse patogeenista saatua, ei rokotteesta.

Rokotteessa ongelmallista proteiinia oli kuitenkin hyvin rajallinen määrä. Hyvällä tuurilla narkolepsia jäi kehittymättä vaikka geneettinen alttius olisi ollutkin. Rokotteen antama immunisaatio esti H1N1 tartunnan eli rokotetulta sikainfluenssan JA NARKOLEPSIAn. Tuo on aivan mahdollinen skenaario ,mutta tutkimatta!

Herkimillä toki rokote laukaisi narkolepsian. Siinäkin saattoi silti käydä niin, että tautli tuli lievempänä kuin olisi tullut sikainfluenssa sairastamalla. Aina kun virustautia sairastetaan, varsinkin kun on kyseessä elimistölle uusi patogeeni, virus kerkiää replikoitumaan aivan perkeleesti elimistössä. Altistus narkolepsiaa aiheuttavalle ydinproteiinille on ollut totaalista sillä, joka on H1N1 infektion saanut.  Tuotakaan tulokulmaa ei ole juuri tarkasteltu, koska tietämys sikainfluenssan narkolepsian todellisesta luonteesta ei ole kovin vanha. Eikä ketään taida kiinnostaa asiaa tutkiakkaan, kun tämä korona-sexy ajaa kaiken muun ohi.... ;D

Mites selität sen, että suomalaisilla testattu kalliimpi rokote, jota mm. Saksa ja Ranska käyttivät, ei aiheuttanut noissa maissa mitään sivuvaikutuksia? Suomella ei ollut muka varaa ostaa tuota rokotetta, jolle suomalaisia käytettiin koekaniineina.

Suomi otti korruptoidun Terhi Kilven (tämä ei ole maalittamista vaan historiallinen totuus) saamalla valtuutuksella jotain tiettyä jenkkirokotetta GlaxoSmith vaimikäselahjojanytolikaan, joka oli paljon halvempaa ja se aiheutti narkolepsiaa.
Yksikään rokottamaton possunuhan sairastanut ei ole saanut narkolepsiaa.
Auringonvalo tappoi virukset? Ainakin virus riehaantui, kun valon määrä väheni...

Mindy

• Jäsen^^^
  • Liked: 920
« Vastaus #127 : 21.12.2020, 23:28:33 »
Tulin viikko sitten joululomalle Suomeen enkä enää yhtään ihmettele, että täällä ollaan koronan leviämisvaiheessa. Koronaa torjutaan täällä "perse edellä puuhun"-menetelmin, kun kaikki huomio kohdistuu maskeihin ja rokotteisiin.

Ottakaa huomioon, että olen koko ajan elänyt maassa, jossa koronaa on enemmän kuin Suomessa ja selvinnyt ilman tartuntaa tähän asti. Itse asiassa Noord-Brabantin maakuntaan asetettiin Hollannissa ensimmäiset koronarajoitukset. Kun muualla Hollannissa vielä eleltiin ihan ilman ohjeistuksia, meitä kehotettiin välttämään matkustamista muualle Hollantiin ja muualta välttämään matkustamista Noord-Brabantiin. Meille annettiin ensimmäiset suositukset tehdä töitä kotoa käsin, jos mahdollista. Siinä vaiheessa, kun koko maassa oli alle 20 tartuntaa, kylässämme todettiin tartuntarypäs Italiassa lomailleessa perheessä (eivät kylläkään olleet henkilökohtaisia tuttaviani).

Sitten korona liippasi läheltä. Pomoni tuli eräänä maanantaina töihin ja sanoi yskän iskeneen. Pidimme välimatkaa häneen, mutta työskentelimme vielä muutaman päivän samassa tilassa hänen kanssaan. Hallitus vahvensi pari päivää myöhemmin etätyösuositusta ja meidänkin firmassa alettiin siirtämään porukkaa kotiin ja eri huoneisiin toimistolla. Itse tein vielä töitä useimmiten toimistolla, kunnes firman läppäri saatiin järjestettyä käyttööni. Olin tiimimme viimeinen, joka työskenteli pomomme kanssa yhtä aikaa toimistolla. Hän tosin toisessa huoneessa ja keskustelin hänen kanssaan huoneen ovelta 2-3 metrin etäisyydeltä. Seuraavalla viikolla maanantaina pomo jäi kotiin tekemään töitä, kun yskä oli pahentunut ja 2 päivää myöhemmin hän ilmoittautui sairaaksi. Lauantaina sain soiton kollegaltani: pomo oli perjantai-iltana viety hengitysvaikeuksien takia sairaalaan teho-osastolle. Diagnoosi oli korona eikä tiedetty, selviäisikö hän viikonlopun yli. Tämä siis maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa, jolloin koronan hoidosta ei vielä edes paljoa tiedetty. Hän oli 7 viikkoa keinotekoisessa koomassa ja selvisi hengissä, vaikka olikin reilusti ylipainoinen ja hänellä oli muitakin riskitekijöitä. Pahimmat vauriot johtuivat teho-osastolla makaamisesta, sillä samassa asennossa liian kauan makaaminen sai olkapäät sijoiltaan ja aiheutti puristusta hermoihin. Kukaan muu firmassamme ei tähän päivään mennessäkään ole sairastunut koronaan. Paitsi eräs uunituore kollegani kertoi sairastaneensa keväällä koronan, joka hänellä oli paha flunssa hajuaistin menetyksineen. Mutta silloin hän ei ollut vielä meillä töissä.

Kun korona iski, ensimmäinen toimenpide kaupoissa oli laittaa ostoskärryn käyttöpakko jokaiselle yli 10-vuotiaalle (kauppojen oma aloite). Näin saatiin ihmiset pitämään 1,5 m turvavälejä. Ihmiset tottuivat pitämään ostoskärryn verran etäisyyttä ja odottamaan, että halutun hyllyn vieressä seisova ihminen lähti pois ennen rynnimistä hyllylle. Maskeja ei käyttänyt lähes kukaan, paitsi julkisissa kulkuvälineissä, joissa ne olivat pakollisia etäisyyden pitämisen hankaluuden vuoksi. Kauppoihin kassajonojen väliin ripustettiin pleksilevyt vyötärön korkeudelta ylöspäin ehkäisemään roiskeita kahden kassajonon välillä.

Belgiassa taas maskipakko laitettiin jo aika alussa eivätkä ihmiset tottuneet pitämään etäisyyttä. Kävin elokuussa belgialaisessa Prisman tai Citymarketin tapaisessa kaupassa, jossa maskit olivat pakollisia. Arvatkaa miten hämmästyin, kun ihmiset ihan pokkana kävelivät kahdestaan yksien ostoskärryjen kanssa. Muutamaan otteeseen ihmiset tulivat ihan viereeni ottamaan tavaraa hyllystä. Ei meillä Hollannissa tuollaista käytöstä kaupoissa suvaittu korona-aikaan. Useimmissa kaupoissa Hollannissa työasuun muuten myös lisättiin huomioliivi, jonka selkämyksessä pyydettiin pitämään 1,5 m etäisyyttä työntekijöihin joka suuntaan.

Maskeja aloin nähdä kaupoissa suuremmassa määrin vasta syyskuussa, kun Rutte antoi "vahvan suosituksen" maskien käyttöön ja uhkasi tehdä maskipakkolain, jos positiiviset testitulokset eivät vähene. Samaan aikaan lapset eivät saaneet mennä kouluun, jos oli vähänkin nuhaa tai köhää säiden vaihtuessa aamun syksyisestä kylmyydestä keskipäivän yli 15 asteen ja usein jopa yli 20 asteen saman päivän aikana. Lapset eivät saaneet palata kouluun ennen negatiivista testitulosta ja useilla työpaikoilla vaadittiin vanhempia käymään testissä, jos lapsella oli nuhaa. Vielä kesällä kukaan ei mennyt testiin ilman selkeitä koronaepäilyjä, mutta koulujen alun jälkeen oireettomienkin piti usein testauttaa itsensä, jotta lapsi pääsisi takaisin kouluun ja itse takaisin töihin. Testimäärät moninkertaistuivat, joten tartuntaluvut saatiin nousuun.

Maskipakkolaki tuli marraskuussa, joten kaupoissa ollaan nyt Hollannissa maskit päässä. Mahtaako se vaikuttaa mihinkään, mene ja tiedä. Onneksi ostoskärrypakko on vieläkin ja sitä myöten turvaväleistä pidetään kiinni.

Toisin on Suomessa. Porukka kulkee lammasmaisesti maskit päässä ulkoilmassakin, mutta kaupoissa ei mitkään turvavälit pysy. Koko ajan varsinkin vanhempi sukupolvi (60+ vuotiaat) tunkee puolen metrin päähän ja kuvittelee olevansa turvassa, kunhan vain naamarätti tai roiskesuoja on päässä. Yhdessäkään kaupassa ei näkynyt suosituksia tehdä ostoksia mieluiten yksin eikä missään vaadittu jokaista asiakasta ottamaan oma ostoskärry turvavälien varmistamiseksi. Niin kauan kuin turvavälien pitämistä ei tehosteta, maskit osoittautunevat tehottomiksi ja lisää kovennuksia rajoituksiin tullaan vaatimaan.

Jos haluat palata joskus täysjärkiseen maailmaan ilman diktatoriaalisia rajoituksia, kampanjoi mieluummin ostoskärrypakon kuin maskien pakollisuuden puolesta. Ostoskärrypakko ei haittaa ketään ja se toimii tehokkaasti etäisyyden mitta- ja valvontalaitteena. Ostoskärryn kanssa sinun on pakko antaa ja ottaa tilaa, jotta saat kärryn kulkemaan. Maskit auttavat vain turvavälien ja käsien pesun lisänä, eivät niiden korvikkeena. Jos terveenä pysyminen riippuisi maskin käytöstä, olisin sairastunut jo kuukausia sitten. Minä kun en ole käyttänyt maskia ennen lokakuuta kuin kerran Belgiassa ja olen viikoittain käynyt useissa eri kaupoissa koko korona-ajan lokakuulle asti. Satutin silloin selkäni, joten olin pitkään sairaslomalla enkä viikkoihin käynyt muualla kuin fysioterapiassa (missä oli maskipakko). Pääsin vasta marraskuun lopulla enemmän liikkeelle ja sitten olikin jo maskilaki tullut. En tehnyt sitä ennen mitään muuta koronan välttämiseksi kuin pidin turvavälit, pesin kädet useasti ja söin enemmän vitamiineja. Niin joo, lisäksi tein töitä usein kotona, mutta myös koko ajan vähintään päivä viikossa myös toimistolla. Jos maskit ovat ratkaiseva tekijä, miksi minä en ole sairastunut huolimatta maskittomuudesta koronan leviämisalueella? Selitäpä se itsellesi ja mieti, kannattaisiko ostoskärrypakosta ottaa Suomessakin oppia.
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Ajatolloh

• Jäsen^^^
« Vastaus #128 : 21.12.2020, 23:29:53 »
Mites selität sen, että suomalaisilla testattu kalliimpi rokote, jota mm. Saksa ja Ranska käyttivät, ei aiheuttanut noissa maissa mitään sivuvaikutuksia? Suomella ei ollut muka varaa ostaa tuota rokotetta, jolle suomalaisia käytettiin koekaniineina.

Kyseinen rokote oli puhdistettu paremmin kuin GSK:n Pandemrix. Se ei sisältänyt juurikaan ongelmalliseksi osoittautunutta, viruksen ytimestä peräisin olevaa proteiiniketjua.

On toki.

JoKaGO

• Jäsen^^^
« Vastaus #129 : 21.12.2020, 23:34:47 »

On toki.

Lähde? THL ei kelpaa  8)

JoKaGO

• Jäsen^^^
« Vastaus #130 : 21.12.2020, 23:37:34 »

Kyseinen rokote oli puhdistettu paremmin kuin GSK:n Pandemrix. Se ei sisältänyt juurikaan ongelmalliseksi osoittautunutta, viruksen ytimestä peräisin olevaa proteiiniketjua.

Ja mikä vatun peruste tuo on yhtään millekään! Aika paha tyrä Terhi Kilveltä ja edelleen elää meidän verovaroillamme ja GSK:n lahjusrahoilla leveästi.

Mikke70

• Jäsen^^^
  • Liked: 327
« Vastaus #131 : 22.12.2020, 06:38:12 »
Mindy... Mielestäni kuitenkin Suomessa koronan vastainen taistelu on onnistunut huomattavan hyvin. Vaikkapa verrattuna siihen Hollantiin.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don’t find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Lobotomite

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 754
« Vastaus #132 : 22.12.2020, 07:11:09 »
Mindy... Mielestäni kuitenkin Suomessa koronan vastainen taistelu on onnistunut huomattavan hyvin. Vaikkapa verrattuna siihen Hollantiin.

Suomessa ei ole koronaa oikeastaan hoidettu mitenkään, paitsi pahasti jälkijunassa. Tämä pätee sekä kansalaisiin että valtioon. Vieläkin näkee ihmisiä kaupoissa ilman maskia ja valtion suositukset (ei määräykset) ovat yhtä sekavia kuin ennenkin. On puhdasta onnea tai jotain geneettistä lottovoittoa, ettei korona ole levinnyt täällä kuten muualla.

Mikke70

• Jäsen^^^
« Vastaus #133 : 22.12.2020, 07:35:37 »

Suomessa ei ole koronaa oikeastaan hoidettu mitenkään, paitsi pahasti jälkijunassa. Tämä pätee sekä kansalaisiin että valtioon. Vieläkin näkee ihmisiä kaupoissa ilman maskia ja valtion suositukset (ei määräykset) ovat yhtä sekavia kuin ennenkin. On puhdasta onnea tai jotain geneettistä lottovoittoa, ettei korona ole levinnyt täällä kuten muualla.

Itse en usko onneen tai lottoon. Virheitä on varmasti tehty ja tehdään jatkossakin. Silti luvut ovat kohtuullisella tasolla Suomessa..
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don’t find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Lobotomite

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #134 : 22.12.2020, 07:43:35 »
"Ovat kohtuullisella tasolla" ei tarkoita "hyvin hoidettu".

Esimerkiksi, tyttöhallitus epäonnistui täysin maskien kanssa. Ruotsin raja on ollut auki koko ajan. Jne. Tästä kaikesta huolimatta tauti ei levinnyt yhtä pahasti kuin muualla Euroopassa. Tätä on vaikea muuntaan muotoon "hyvin hoidettu".

Mikke70

• Jäsen^^^
« Vastaus #135 : 22.12.2020, 07:44:56 »

Esimerkiksi, tyttöhallitus epäonnistui täysin maskien kanssa. Ruotsin raja on ollut auki koko ajan. Jne. Tästä kaikesta huolimatta tauti ei levinnyt yhtä pahasti kuin muualla Euroopassa. Tätä on vaikea muuntaan muotoon "hyvin hoidettu".

Juu minä tiedän, että jos täydellisyyttä halutaan, niin itse nämä jutut pitäisi hoitaa. Mutta valitettavasti ei tässä ihan kaikkeen pysty.

Lobotomite

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #136 : 22.12.2020, 07:52:13 »

Juu minä tiedän, että jos täydellisyyttä halutaan, niin itse nämä jutut pitäisi hoitaa. Mutta valitettavasti ei tässä ihan kaikkeen pysty.

Ei ole täydellisyyden vaatimista vaatia maskipakkoa tai edes suositusta. Tuo on ihan perusjuttu, jolla hillitään pandemian leviämistä. En ymmärrä miksi haluat puolustella tyttöhallituksen epäonnistumisia.

Mindy

• Jäsen^^^
« Vastaus #137 : 22.12.2020, 08:15:02 »

Juu. Onhan se tähän mennessä onnistuttu pitämään aika hyvin poissa. Mutta ongelmana onkin, ettei täällä osata toimia koronan kanssa silloin, kun se täällä on leviämisvaiheessa. Porukka kiinnittää huomiota vääriin asioihin, jolloin toimet jäävät tehottomiksi. En halua täällä ihmisten joutuvan elämään ylitiukkojen rajoitusten kanssa, joten haluan kiinnittää huomiota siihen, minkä olen havainnut toimivaksi ja mitä kautta rajoitusten lisäämistä voidaan estää, samalla kun koronaa torjutaan tehokkaasti.
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Mindy

• Jäsen^^^
« Vastaus #138 : 22.12.2020, 08:53:54 »

Ei ole täydellisyyden vaatimista vaatia maskipakkoa tai edes suositusta. Tuo on ihan perusjuttu, jolla hillitään pandemian leviämistä. En ymmärrä miksi haluat puolustella tyttöhallituksen epäonnistumisia.

Ja kun minä justiinsa kerkesin kertoa, ettei se maskipakko ole mikään onni ja autuus. OSTOSKÄRRYPAKKO JOKAISELLE ASIAKKAALLE KAUPPOIHIN! Ei kärryä, ei pääsyä kauppaan. Kun jokainen kaupassa olija työntää edellään kärryä, porukka ei mahdu tunkemaan koko ajan aivan toisten viereen, jolloin turvavälit pitävät paremmin. Lisäksi kahden kassan välille kannattaa laittaa pleksilevy katosta roikkumaan hieman korkeammalle kuin ostoskärryjen kahvat. Näin suojataan asiakkaat, jotka kahden kassan välillä eivät voi pitää suojaväliä viereisellä kassalla asioivaan asiakkaaseen. Pienempiin liikkeisiin, joissa kärryjä ei ole, hyllyjen siirtoa niin, että muodostuu enemmän yksisuuntaisia kävelyreittejä tai ainakin lattiaan tarroja osoittamaan kävelysuuntaa.

Kun kerran näillä resepteillä ja tosiaankin ilman maskeja (koska niitä näki yleensä odotusarvoisesti vähemmän kuin yhden per kauppakäynti) päästiin keväällä Hollannissa alkuperäisestä koronasulusta lievennettyyn versioon ja monien palveluiden uudelleen avaamisen sallimiseen jo toukokuun puolivälissä, eikö näitä miltei maksuttomia keinoja kannattaisi käyttää täällä ehkäisemään yliampuvia rajoituksia? Hollannin pääministeri Mark Rutte on kohtalaisen järkevä mies, joka huolimatta viimeaikaisesta kääntymisestä määräilevään suuntaan kyllä ymmärtää käsitteen porkkana ja keppi sekä ihmisten oman vastuun ja vapauden tasapainon tärkeyden. Sanna Marin taas on määräilemään pyrkivä kana-aivo, joka ei ymmärrä ihmisten toiminnan syitä ja seurauksia. Muistelkaapa vaikka hänen kommenttejaan liittyen hänen hallituksensa aiheuttamaan Varkauden paperitehtaan sulkupäätökseen. Eikö ensin kannattaisi käyttää näitä ehdottamiani tehokkaita mutta ihmisten elämää vähemmän häiritseviä keinoja, kuin suoraan vaatia Marinia lisäämään pakkotoimia? Itse ainakin haluaisin nähdä Marinin hallituksen saavan mahdollisimman vähän valtaa ihmisten elämään, koska Spice Girlsit ja managerisedät eivät ole sen enempää päteviä hommiinsa kuin halukkaita toimimaan Suomen kansan parhaaksi. Nähtiinhän se taaskin tässä Haavisto- ja Äiti Terroristi -jupakassakin.

Ajatolloh

• Jäsen^^^
« Vastaus #139 : 22.12.2020, 12:43:28 »
Lähde? THL ei kelpaa  8)

Duodecimin tietokannat.

Mikke70

• Jäsen^^^
« Vastaus #140 : 22.12.2020, 16:19:14 »
No eipä ihme, että Hollannissa tartuntamäärät on niin vähäiset, kun siellä on oikein määrätty ostoskärrypakko kaupoissa.  ;D

Mindy

• Jäsen^^^
« Vastaus #141 : 22.12.2020, 23:57:42 »
No eipä ihme, että Hollannissa tartuntamäärät on niin vähäiset, kun siellä on oikein määrätty ostoskärrypakko kaupoissa.  ;D

Virnistä vain, mutta vertaapa huviksesi näitä kahta linkkiä:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_the_Netherlands

https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Belgium

Lähes samat todetut tartuntaluvut koronan aikana yhteensä, ja etniseltä koostumukseltaan suhteellisen samanlaiset maat. Molemmissa maissa on paljon maahanmuuttajataustaisia, joko muinaisia vierastyöläisiä jälkeläisineen tai tuoreempaa tulokaserää. Asutustiheys on myös kohtalaisen samaa luokkaa. Niitä voi siten verrata toisiinsa ja katsoa, selittääkö eroja jokin erilainen toimintamalli.

Heti ensimmäisenä on huomautettava, että Belgiassa asukkaita on vähän yli 10 miljoonaa ja Hollannissa vähän yli 17 miljoonaa. Se, että Belgian todettujen tartuntojen lukemat ovat niin lähellä Hollannin lukemia, on väestön suuruus huomioon ottaen huono juttu Belgian kannalta. Jotain on mennyt pieleen, kun Belgiassa todennettuja tartuntoja on ollut 626911 kpl ja Hollannissa 628577 kpl. Lisäksi Belgiassa on enemmän kuolleita kuin Hollannissa.

Kuten tiedät, asun Hollannissa ja kävin Belgiassa elokuussa. Olen siis itse havainnoinut maissa voimassa olleita koronarajoituksia kaupoissa. Belgiassa oli viranomaisten asettama maskipakko, muttei kauppaketjujen vapaaehtoisesti asettamaa ostoskärrypakkoa ja asiakkaiden käytös lähelle tunkemisineen oli lähellä Suomessa havaittavaa käytöstä. Hollannissa ei ollut maskipakkoa (sen enempää viranomaisten kuin kauppojen itsensä asettamaa) ennen syksyä, mutta oli heti alusta alkaen kauppaketjujen vapaaehtoisesti asettama ostoskärrypakko turvavälien varmistamiseksi, eikä kukaan tunge toisten viereen kaupoissa.

Ottaen huomioon näiden kahden melko vertailukelpoisen naapurimaan tähänastiset todetut tartuntamäärät ja kuolemat sekä asukaslukujen erot (varsinkin kun Hollanti on näistä kahdesta tiheämmin asuttu), kumman maan koronan torjuntamenetelmistä olisi tilastollisesti viisaampaa Suomen ottaa oppia? Onko todennäköisempää saada hyviä tuloksia nykyisellä Belgian metodin soveltamisen jatkamisella, vai kannattaisiko torjuntaa Suomessa tehostaa ottamalla oppia Hollannista? Kysyn vaan.

Ai niin, sen tempun unohdin mainita omasta selviytymisstrategiastani, että olen myös vältellyt mamurikkaita kauppoja. Mamujen social distancing sääntöjen noudattaminen on useimmissa maissa ollut vähän niin ja näin, joten lisäetäisyyden pitäminen mamuihin ei ainakaan lisää henkilökohtaista tartuntariskiä. Kuulemma Suomessakin mm. Kotkassa tartunnoista noin puolet ovat olleet venäläisiä ja puolet somaleita. 

Maalaistollo

• Jäsen
  • *
  • Liked: 140
  • Perunanenä
« Vastaus #142 : 24.12.2020, 10:30:21 »
Laitoin että korona vaarallinen, minä nelkyt, rajoitteet OK ja en kiirehdi ottamaan rokotetta. Jos näitä nyt avaisi hieman, kun kerran on kalluppi ja kirjauduin.

Tammikuussa en tiennyt juuri mitään. Jaa, Kiinassa taas jotain; ainahan siellä, ketä kiinnostaa. Helmikuussa aloin havahtua että kyllä sieltä nyt on tulossa jotain ikävämpää... mutta ei huolta, ei se tänne leviä. Kyllä meillä osataan ainakin viranomaistasolla, olipa hallitus miten sekava kanalauma hyvänsä. Kevään kuluessa viranomaisuskoni kärsi kolauksen toisensa jälkeen. THL:n ja STM:n merkillinen runkkurinki vain pyöri pyörimistään, viruskuriirit kulkivat lentokentiltä minne lystäsivät, ei suosituksia, ei selkeää ohjeistusta, ei maskeja, ei mitään muuta kuin propagandaa, selittelyä ja tengelöintiä. Sitten kun toimiin ryhdyttiin, ne tulivat yleensä viikon tai kaksi jälkijunassa.

Nyt on ainakin paikallisesti ollut ihan erilainen meininki kuin keväällä. Harvemmin näkee kylillä (siis liiketiloissa yms.) ihmisiä maskitta, pikemminkin erikoista jos joku naama paljaana kulkee. Tänään näin keskustassa tasan yhden maskittoman ihmisen. Melkein jokainen antaa hyvin tilaa toisille kaupassa. Ei mikään ihme jos meillä on Euroopan mittapuulla epätavallisen hyvä tilanne taudin kanssa, mutta siitä on kiittäminen kansalaisia, ei hallitusta tai virkamiehiä.

Itse ryhdyin käyttämään hengityssuojainta pari viikkoa sitten. Keväästä lähtien olen noudattanut hyvin kurinalaisesti välimatkan pitämistä muihin, tarpeettomien kinkerien ja kissanristiäisten väliin jättämistä ja ostosreissujen järjestämistä joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Omasta puolestani en ole erityisen huolissani, sillä en ole niin vanha tai huonokuntoinen että olisi syytä odottaa ongelmia. Olen kuitenkin päivittäin tai viikoittain tekemisissä vanhempien sukulaisteni kanssa, eikä minulla ole mitään kiirettä perinnönjakoon. En kuvittele maskin suovan minulle täydellistä suojaa tartuntaa vastaan, vaan käytän sitä vähentääkseni mahdollista viruskuormaa samalla kun jatkan välimatkan pitämistä. Järkeviä toimia järkevällä tavalla, jota voin tarvittaessa jatkaa vaikka maailman tappiin saakka. Kyseessä on siis kakkos/kolmostason puolinaamarisuojain, eikä mikään lappu suun edessä.

Koronasta on maailmalla paljon informaatiota, osa ristiriitaista. En epäile hetkeäkään, etteikö tauti olisi vaarallinen. Tappava tuomiopäivänvirus, joka pyyhkäisee ihmiskunnan sukupuuttoon? Ei suinkaan. Mutta kyllä se vaarallinen on ja kaikin puolin haitallinen. Kymmenen kertaa flunssaa tappavampi tauti tekee jo jonkinlaista tuhoa ja aiheuttaa kovat kustannukset sekä taloudellisesti että inhimillisesti. Kun otetaan huomioon mahdolliset jälkivaivat ja henkiset vaikutukset, päivänselvistä talousvaikeuksista puhumattakaan, ei ole mitään syytä olla käyttämättä kaikkia tarpeellisia keinoja pandemian pysäyttämiseen. Tämä on vain tehtävä johdonmukaisesti ja määrätietoisesti kokonaiskuvaa ajatellen.

Ei ole mielekästä määrätä tiukkoja rajoituksia alueelle, jolla ei ole mainittavaa määrää tartuntoja. On täysin vastuutonta jatkaa viruskuriirien lennättämistä maahan Skopjesta tai päästää uusia kurpitsavaunuja parkkipaikalle. Yksi Essoten ukoista erehtyi sanomaan, että laajoihin tartuntaketjuihin liittyy ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. Minä teen tästä sellaisen rassistisen päätelmän, että vokista on käyty lomalla siellä Varmassa Kuolemassa, missä jyystetään hanuriin jo lentokentällä ja sitten viedään heti tapettavaksi, ja tuotu tänne tuliaisiksi vähän epävarmaa kuolemaa. Niin kauan kuin tämä meno jatkuu, mikään määrä kantaväestön kärsivällistä koronakuria ei lopeta taudin leviämistä. Toisella laidalla venettä äyskäröidään hiki hatussa, toisella laidalla kiilusilmät poraavat reikiä vesirajaan. Ei toimi. Yhdessä upotaan, kiitos ihmisoikeususkonnon. Uikoon ken osaa.

Rokotteen suhteen olen varovaisen toiveikas. Eihän tuo mRNA-systeemi ole mikään juosten kustu kolikonkuvat silmissä markkinoille kiirehditty viritelmä, vaan huippumoterni näyttö tieteen osaamisesta. Tuleeko sivuvaikutuksia tai muita ropleemoita, sen näkee mennessä. Kallistun ajattelussani sille kannalle että rokotteen mahdollisesti aiheuttamat vaivat ovat sekä epätodennäköisempiä että lievempiä kuin itse taudin kehossa möyhimisen aiheuttamat. En kuitenkaan kiirehdi ensimmäisten joukossa rokotetta ottamaan, eikä sitä minulle kunnalliselta puolelta heti annettaisikaan. Voin siis rauhassa tarkkailla tapahtumia ja seurata seurauksia. Jos ei ala rokotetuista puskemaan lonkeroita, ehkä menen sitten joskus piikitettäväksi minäkin. Siihen saakka pidän etäisyyttä ja nousen kylillä autosta maski naamalla.

Ajatolloh

• Jäsen^^^
« Vastaus #143 : 24.12.2020, 12:39:59 »
^Hyvä kirjoitus Maalaistollo.

Itse olen tällä hetkellä eniten "huolissani" siitä, että kun minun vuoroni tulee, niin jaossa ei ole mRNA rokotetta vaan hompanssia.

Suomeksi: mulle tarjotaan AZOksfoordia. Edes pyytämällä en saa Modernaa tai bioNTekkiä. Se kyllä vituttaisi.

Hompanssirokotetta en pidä niin turvallisena, siinä sivuvaikutusten mahdollisuus on suurempi. Onhan se lisäksi aika paljon tehottomampi nyt julkaistujen tutkimusten mukaan. Luultavasti ottaisin nurinan kera sitäkin, jos muuta ei saisi. Senkin rokotteen terveyshyöty olisi mittavasti suurempi kuin olla ilman.

Viruksen väistely on nyt suhteellisen helppoa. Maskinpidosta ja etäisyyksistä on tullut uusi normi. Jossain vaiheessa rokotettuja alkaa olla aika paljon keskuudessamme (keväällä, ehkä maalis-huhtikuu?). Rokotetut eivät varmaankaan jatka enää talkoilua. Hetken aikaa voi olla niinkin, että jopa rokotetut linkoavat osaltaan virusta liikenteeseen (ei varmaa, mahdollisuus). Tuossa tilanteessa ei kannata olla ilman rokotetta, hompanssirokotekin on parempi kuin ei mitään.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2020, 12:42:22 kirjoittanut Ajatolloh »

Pellonpekko

• Jäsen^^^
  • Liked: 526
« Vastaus #144 : 24.12.2020, 19:55:17 »

Onhan se. Suomi parin parhaan maan joukossa Euroopan tasolla eli hyvin vaikea sanoa että kamalasti on epäonnistuttu. Enkä edelleenkään ole ensimmäisten joukossa ottamassa rokotetta.

John Johnson

• Jäsen^^^
  • Liked: 527
  • Klaatu Verata Nikto!
« Vastaus #145 : 03.01.2021, 19:27:55 »
Jos mahdollisimman moni rokotekriittinen jättäisi rokotteensa ottamatta, niin voisin saada sen tästä erästä muita aiemmin.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Seurailija

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 398
  • Korona-Suomen virallinen ilonpilaaja
« Vastaus #146 : 03.01.2021, 20:19:55 »
Jos mahdollisimman moni rokotekriittinen jättäisi rokotteensa ottamatta, niin voisin saada sen tästä erästä muita aiemmin.

Luovutan oman annokseni sinulle ilomielin. Ole hyvä!
On muuten jämäkintä Halla-aho-kritiikkiä pitkään aikaan!  ;D

Tagit: