Kun olen lukenut uutisia tästä opiskelijoiden roudaamisesta ulkomailta, niin ei yksikään (!) lukemani juttu vastaa siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että kenen rahoilla nämä uzbekit/vietnamilaiset opiskelijat sitten elävät täällä Suomesssa. Jutuissa toistuu tuo kunnan maksama tonni / opiskelija Vesterbackalle ja valtion maksama 6000e/vuosi/ opiskelija kunnalle. Olenko sitten lukenut uutiseni huonosti, voi toki olla, mutta en vain ole nähnyt mitään arvioita aiheesta.
Suomessa on kai minimissään mahdollista elää itsenäisenä opiskelijana n. 400-500 e/kk budjetilla, jos asuu opiskelijasäätiön tms. soluasunnossa. Tuota summaa voisi teoriassa vielä pienentää, koska lukion ruoka/kirjat ym. eivät maksa mitään opiskelijalle. No summa vuodessa on sitten vaikka pyöreät 4000 euroa, niin jonkunhan tämäkin on maksettava. Olisi nyt kiva olla toimittaja ja kysyä, että onko tämän neljän tonnin maksajana:
a) opiskelija / opiskelijan vanhemmat
b) Kela eli opiskelija saa suomalaista opintotukea
c) kunnan sosiaalitoimi
d) joku muu, mikä?
Mua jotenkin häiritsee vielä lisäksi se, että opiskelijat ovat ala-ikäisiä muuttaessaan Suomeen, niin kuka toimii täällä jonain huoltajana, edunvalvojana tms. En tunne yhtään lakia tältäosin, pitääkö sellainen olla vai saako 16v olla kuin aikuinen, jos on kyse tälläisestä pitkäkestoisesta oleskelusta Suomessa?
Mulla vaan jotenkin tuli mieleen se, että melko nopeasti ne vanhemmat muuttavat tänne perässä, koska onhan lapsella oikeus vanhempiin jne.
edit: pari kirjvirhettä