Katsoin uteliaisuuttani Tuukka Kurun vastaukset
Ylen ja
Hesarin vaalikoneisiin vuodelta 2015, jolloin hän oli Muutos 2011:n ehdokas. Tässä on eräitä mielenkiintoisia kohtia:
Vaalilupaukseni
1. Mielestäni Suomen tulisi luopua EU-jäsenyydestään ja löytää ratkaisut ongelmiinsa itsenäisenä valtiona.
2. Pyrin saamaan sitovat kansanäänestykset osaksi suomalaista politiikkaa.
3. Olen halukas purkamaan nykyisen asevelvollisuuden ja korvaamaan sen vapaaehtoisella asepalveluksella.
MIKSI JUURI SINUT KANNATTAISI VALITA EDUSKUNTAAN?
Koska edustan libertaaria vaihtoehtoa nykyiselle valtiojohtoiselle politiikalle. Olen halukas muuttamaan itse järjestelmää, en ainoastaan sen nykyistä henkilöstöä.
Valtion ja kuntien taloutta on tasapainotettava ensisijaisesti leikkaamalla menoja.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Suomessa tulisi käydä vakavaa keskustelua julkisen palveluntuotannon todellisesta tarpeesta. Valtion tulisi panostaa oikeuslaitoksen, poliisivoimien ja puolustusvoimien rahoitukseen ja jättää muut sektorit pääosin yksityisten toimijoiden huolehdittavaksi.
Nato-jäsenyys vahvistaisi Suomen turvallisuuspoliittista asemaa.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Mielestäni Suomen tulisi hakea Nato-jäsenyyttä. Haluan kuitenkin että kyseinen asia ratkaistaisiin kansanäänestyksellä.
Maahanmuuttoa Suomeen on rajoitettava terrorismin uhan vuoksi.
Samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Maahanmuuton rajoittaminen on ihan perusteltua, mikäli maahan saapuvat ihmisryhmät heikentävät yleistä turvallisuutta ja yhteiskunnan huoltosuhdetta.
Koko Suomi on syytä pitää asuttuna ja valtion tuettava tätä verovaroin.
Täysin eri mieltä
Tuukka Kuru:
Julkista rahaa ei tarvitse haaskata pienten kuntien tekohengittämiseen.
Näyttää siltä, että Kuru on viimeisen kuuden vuoden aikana muuttunut oikeistolibertaarista talouspoliittisesti vasemmistolaiseksi etnonationalistiksi. Silloin maahanmuuton rajoittaminen saati ulkomaalaisten maastamuuton edistäminen ei vaalilupauksista päätellen ollut hänelle edes yhtä tärkeä asia kuin vapaaehtoiseen asepalvelukseen siirtyminen. Etnonationalismista ei ollut vihjettäkään niissä kohdissa, joissa siitä olisi ollut luontevaa mainita.
Totta kai ihmisten mielipiteet muuttuvat, mutta ainakin minulle oli yllätys, että etnonationalistien pääjehuksi on asemoitumassa henkilö, joka on vasta hiljattain löytänyt aatteen. Olisi mielenkiintoista lukea, miten Kurun yhteiskuntafilosofinen ajattelu on hänen elämänsä aikana muuttunut ja mikä muutoksen on aiheuttanut.
Vaikka pidän koneinsinöörin (jolla on tutkintotodistus tallessa) ammattia arvossa, olen itse filosofian maisterina aika vastahakoinen hyväksymään koneinsinööriä minkäänlaiseksi filosofiseksi auktoriteetiksi. Etenkin tässä tapauksessa, jossa hän on selvästi omaksunut aatteen vuosia jälkeeni käytyään sitä ennen hyvin liberaaleissa aatoksissa.