Suomessa mietitään kahta rautatietunnelia: Helsinki - Tallinna rautatietunneli ja Ahvenanmaa - Östhammar rautatietunneli. Helsinki - Tallinna rautatietunneli liittyy Rail Baltica rautatiehankkeeseen
Kun mietitään rakennetaanko Ahvenanmaan ja Östhammarin väliselle meren alittavalle yhteydelle autotunneli vai rautatietunneli
- Autotunnelissa 80 kilomeriä pitkän tunnelin ajaminen nopeudella 80 km/h kestäisi tunnin, autot kulkisivat pysähtymättä koko matkan samalla nopeudella, ja lisäksi polttomoottoriajoneuvojen kohdalla pulma on tunneliin kertyvät pakokaasut
- Rautatietunnelissa 80 kilometriä pitkän tunnelin ajaminen nopeudella 140 km/h kestäisi 34 minuuttia. Juna kulkisi pysähtymättä koko matkan samalla nopeudella. Juna siirtäisi ihmiset ja täysperävaunulliset rekat ja autot nopeasti tunnelin kautta. Rautietunnelin valtti laivaliikenteeseen verrattuna on nopeus
Valinta on rautatietunneli. Ahvenanmaan ja Ruotsin Östhammarin yhdistävä meren alittava tunneli on kolme tunnelia, kaksi rautatietunnelia, ja tunneli huoltoliikenteelle. Rautatietunneleiden kulkumuoto on sähköjuna. Huoltotunnelin kulkumuoto on sähköajoneuvo
Suomen raideleveys on yleisimmin 1524 mm. Ruotsin raideleveys on yleisemmin 1435 mm. Suomalaiset ja ruotsalaiset junat joutuvat aina valtionrajalle saapuessaan säätämään raideleveyttä voidakseen jatkaa matkaa toisen maan rataverkolle. Britannian ja Ranskan raideleveys on 1435 mm. Maailman yleisin raideleveys on 1435 mm (54 prosenttia maailman rautateiden raideleveyksistä)
Euroopan unionilla on projekti kuljetusmuotojen yhtenäistämisessä. Euroopan unionin 27 jäsenmaata säätämässä raideleveyksiä on iso projekti, kun ensiksi pitäisi valita se raideleveys. Ehkä luontevinta on valita raideleveydeksi 1435 mm, ja tukea Euroopan unionin kautta jäsenvaltioita, jotka joutuvat säätämään raideleveyttä
Eurotunneli on kolme tunnelia, kaksi rautatietunnelia ja huoltotunneli. Eurotunnelin pituus on 50,45 kilometriä. Eurotunnelin internetsivun mukaan Ranskan ja Englannin välisessä eurotunnelissa rahtia kuljettava juna kulkee 140 km/h. Matka-aika laiturilta laiturille on 35 minuuttia. Juna kiihdyttää laiturilta lähtiessään ja hidastaa laiturille saapuessaan. Laskin internetsivun laskurin avulla, että jos juna kulkee pysähtymättä 50,45 kilometriä nopeudella 140 km/h niin matka-aika on 21 minuuttia
Ranskan puoleinen rautatietunnelin alku Calaisin vieressä. Englannin puolella rautatietunneli nousee maanpinnalle Folkestonen vieressä
https://www.google.fi/maps/@50.9226664,1.7813185,159m/data=!3m1!1e3