Kirjoittaja Aihe: Ruotsissa lääkärin voi valita etnisyyden perusteella  (Luettu 3884 kertaa)

Talvetar

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 982
Ruotsalaislehti paljastaa: potilailla mahdollisuus välttää ulkomaalaistaustainen lääkäri aikaa varatessaan
Toimintaa harjoitetaan tutkimuksen mukaan maan jokaisella alueella.
Etnistä erittelyä tehdään yhtälailla julkisilla kuin yksityisilläkin palveluntarjoajilla.

Dagens Nyheterin teettämä tuore tutkimus paljastaa, että Ruotsin jokaisella alueella (region) on sairaanhoidon palveluntuottajia, jotka antavat potilailleen mahdollisuuden suosia etnisesti ruotsalaisia lääkäreitä ja hammaslääkäreitä.

Lukuisat vastaanotot myös jakavat ohjeita siihen, miten ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä voi välttää.

Potilaat toivovat usein varta vasten etnisesti ruotsalaista lääkäriä, vaikka ulkomaalaistaustaisen lääkärin äidinkieli olisikin ruotsi.

Kyseessä melko tavallinen käytäntö
Dagens Nyheter soitti yli 100 eri terveysasemalle ja hammaslääkärin vastaanotolle. Puheluita soitettiin sekä julkiselle että yksityiselle puolelle ympäri maata.

Lähes puolet sallivat lääkärin valinnan etnisyyden perusteella.

Terveysasemat ja vastaanotot käyttävät usein koodinimeä ”vaalea” viitatessaan etnisesti ruotsalaistaustaiseen henkilökuntaansa.

(...)

Östersundissa sijaitseva julkinen hammashoitola kertoo toimittajalle, että ajanvarauksen vahvistettua asiakkaalla on mahdollisuus tiedustella lääkärin etnisyyttä. Mikäli etnisyys ei miellytä, asiakas voi pyytää lääkärin vaihtoa.

Noin puolet klinikoista kuitenkin torppaa toimittajan toiveen heti alkuunsa.

– Ei ole mahdollista tehdä tuollaista valintaa, vaikka teillä toiveita voikin olla. Meidän työntekijämme edustavat montaa eri kansallisuutta emmekä erottele heitä millään tavalla, kerrotaan julkiselta terveysasemalta Linköpinistä.

Sairaalat mahdollistavat toiminnan
Ruotsissa syntynyt päivystyslääkäri Jalal El Ali kertoo, että syrjintä on yleistä.

Esimerkkinä El Ali kertoo päivystykseen saapuneesta kriittisessä tilassa olevasta potilaasta, joka vaati tilanteesta huolimatta etnisesti ruotsalaista lääkäriä.

– Hän sanoi, ettei halua ”arabilääkäriä”, koska emme hänen mukaansa osaa mitään, El Ali kertoo.

El Alin mukaan hän toivoisi ongelmaan ratkaisua. Siitä huolimatta sairaala siirtää hänen potilaitaan osastoille, joissa on etnisesti ruotsalaisia lääkäreitä.

– Se on tässä pahinta. Jos edes sairaala ei puolusta meitä, niin kuka sitten? Olen syntynyt täällä ja kouluttautunut lääkäriksi pitkän prosessin kautta, eikä se edes riitä siihen että potilas katsoisi minua silmiin? El Ali kysyy.

(...)

Suuryritykset mukana
Kokemukset lääkäreihin kohdistuvasta rasismista eivät rajoitu pelkästään pieniin klinikoihin.

Capio, yksi Pohjoismaiden suurimmista yksityisen terveydenhuollon jäteistä, on Dagens Nyheterin mukaan tarjonnut useilla toimipisteillään asiakkailleen mahdollisuuden valita etnisesti ruotsalainen lääkäri.

Sama pätee Smile Tandvård nimiseen hammashoitoketjuun, joilla on klinikoita ympäri Ruotsia. Viidellä klinikalla on mahdollista valita lääkäri tämän etnisyyden perustella.

Yksityinen palveluntarjoaja Kry on korona-aikaan avannut lukuisia terveysasemia Tukholmaan. Kryn asiakaspalvelusta vakuutetaan, että etnisyyden valinta on mahdollista.

– Voimme katsoa minkälaisia lääkäreitä meillä on. Täällä on Andreas Svensson ja Stig Sandgren. Kaksi kappaletta. Jompikumpi heistä, kenties?

Capio ja Smile Tandvård kertovat Dagens Nyheterille, etteivät voi seisoa kuvaillun toiminnan takana. Kry kieltäytyy kommentoimasta.

Toimittaja soitti klinikoille uudestaan ja tiedusteli, miksi asiakkaat voivat valita lääkärinsä etnisyyden perusteella.

Yleisimmät vastaukset olivat, että toimintatapa on johtunut tietämättömistä kesä-sijaisista tai työntekijöistä, jotka eivät ole olleet tietoisia siitä, että etninen syrjintä ei ole sääntöjen mukaista.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2af159c2-a317-403a-b02c-711a21f2504b

Boldaukset minun, loput linkin takaa.

Kuinka kummassa tässä näin kävi, eikö rehti ja rehellinen työtä tekevä maahantulija kelpaakaan hoitamaan ruotsalaisia, vai mikä tässä mättää? ???

Econ101

• Jäsen^^^
  • Liked: 1440
  • Lääninsomaliksi kelpaamaton
Ruotsissa lääkärin voi valita etnisyyden perusteella
« Vastaus #1 : 28.07.2021, 01:55:10 »
Kun on tosi kyseessä, niin swedukin on rasisti.  ;D

Itsellä oli tovi sitten pieni terveyteen liittyvä ongelma. Sekä lääkärissä että apteekissa olin matun palveltavana. Vaikka en ollut mitenkään kovin sairas, niin kokemus sekä lääkäristä että apteekista oli raskas. Puhuttu suomi oli niin epäselvää, että aika monessa kohtaa kävi mielessä sanoa, että vaihdetaan englantiin. Päätin kuitenkin olla hiljaa ja pitää huolen, että homma on ohi niin pian kuin mahdollista enkä välittänyt siitä, että palvelun suullinen anti jäi vähäiseksi. Jos vaiva ei tokenisi, pääsisin myöhemmin työterveyteen, jossa kantapeikko. Tuo perusswedun toive on täysin ymmärrettävä.

Seuraan melko aktiivisesti Ruotsi-twitteriä. Tuosta jutusta on ollut hirveä itku, johon rasistit heittävät vastapalloon, että miksi musut saavat sitten vaatia sitä ja tätä lääkärikäynneiltään.
Koska Karl Fazer ja Stockmann, siksi myös irakit, afgaanit ja somalit. Suomi on aina ollut kansainvälinen.

Kapseli

• Jäsen^^^
  • Liked: 2616
« Vastaus #2 : 28.07.2021, 02:23:17 »
Voin hyvin ymmärtää, että ennakkoluulot ovat kansainväliset. Kävinpä itse kerran lääkärissä ja sattui ulkomaalainen lääkäri. Siinä se minua väänteli ja käänteli, mutta kielimuurin takia oli hankala ottaa selvää, olinko kunnossa vai en ja ymmärsikö hän edes mikä minua vaivasi.

Onneksi tilanne ei ollut akuutti ja googlekin oli lopulta paljon hyödyllisempi kuin kyseinen lääkäri.
Lähdin kyllä mielelläni pois kun ei siitä mitään tullut. Hauskaahan se oli.

Toivottavasti lääkärin hommissa ei kelpuutettaisi somalian huippuyliopiston antamia superyliaivokirurgian expertin diplomeita vaan käytäisiin ne linjat ihan kotoutumismaan stantardien mukaisesti.

stefani

• Jäsen^^^
  • Liked: 1115
  • sosiaalilaskeutuja
« Vastaus #3 : 28.07.2021, 04:38:13 »
Saattaa olla, että olen ennakkoluuloinen henkilö tämän takia, mutta sen perustella, mitä olen Suomessa kuullut ja kokenut, pidän sanoja "virolainen lääkäri" pelottavina.

VeePee

• Jäsen^^^
  • Liked: 5849
« Vastaus #4 : 28.07.2021, 06:28:44 »
Ymmärrän, että julkisella puolella ei välttämättä ole mahdollisuutta valita lääkäriä etnisyyden tai uskonnollisen taustan perusteella, mutta kyllä yksityisellä lääkäriasemalla sellainen pitää olla mahdollista. Jos ei ole niin asiakas vie rahansa muualle.

Lääkäri-potilassuhde on usein sen laatuinen, että potilaan on voitava tuntea olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Itse voin sanoa, että en halua asioida muslimilääkärien kanssa, koska heidän perusarvonsa poikkeavat suuresti minun arvoistani. Virolaiset ja venäläiset lääkärit on ihan ok, mutta niinä kertoina kun olen julkiselle erehtynyt ja lääkärinä on ollut afrikan lahja Suomelle niin onpa ollut hankalaa. Ei oikein yhteistä ymmärrettävää kieltä ja sitten siinä yhdessä tavataan Pharmaca Fennicaa ja pohditaan, että mikähän se olisi se sopiva lääke. Ei kiitos jos sen pystyy välttämään.

Sääliksi käy vanhuksia joilla muutenkin on hankala ymmärtää ja tulla ymmärretyksi jos lääkärinä on tyystin toisesta kulttuurista tullut kielipuoli.

Yksityiseltä yleensä varataan aika netistä, jolloin näkee lääkärin nimen ja kuvan ja puhelimessakin asiakaspalvelija ehdottaa lääkäriä nimeltä. En näe mitään ongelmaa sanoa ei Jamalille ja Abdille ja kyllä Timolle tai Andrekselle. Ei siinä mitään rasismia ole, jos haluaa saman kulttuuritaustan omaavan lääkärin.

Pahin tilanne tietysti on musliminaisille, jotka joutuu käymään muslimilääkärillä. Siinä ei paljoa ehkäisystä puhuta tai naisen oikeudesta väkivallattomaan parisuhteeseen tai oikeudesta itse valita kumppaninsa. Ympärileikkauskin onnistunee ja muutenkin Muhammedin keskiaikaiset uskonopit ajaa modernin lääketieteen edelle.

Fiftari

• Jäsen^^^
  • Liked: 8480
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
« Vastaus #5 : 28.07.2021, 08:30:53 »
Kävin 2006 lääkärillä koska hain virkaa jossa vaadittiin lääkärintodistus. Siihen aikaan se kirjoitettiin vielä sellaiselle kopiopaperille. Oli virolainen naislääkäri joka ei tarkastuksen jälkeen meinannut luovuttaa lappua mulle. Kävi kysymässä kollegalta naapurihuoneesta. No tuli takaisin ja luovutti paperit.

Kyllä asiakkaalla tulee olla oikeus valita keneltä palvelunsa ostaa. Tämä ei tietenkään välttämättä toteudu julkisella puolella, kuten edellä todettu, mutta kyllä yksityisellä puolella tulee olla oikeus valita keneltä palvelua saa. Varsinkin jos kokee että niinkin tärkeä asia kuin terveys on kyseessä niin hoitavan lääkärin tulee ymmärtää potilasta(asiakasta) niin hyvin että tulee kaikki kartoitettua. Vaikkakin välillä tuntuu että lääkäreillä on valikoiva kuulo tyyliin "mä tiedän, sä et".
Kapteeni NN " Kenestäkään ei tule rasistia, mutta jokaisesta tulee realisti kun ollaan tekemisissä kähtävien kanssa"

Beef Supreme

• Vieras
« Vastaus #6 : 28.07.2021, 09:04:33 »
Lainaus
Yleisimmät vastaukset olivat, että toimintatapa on johtunut tietämättömistä kesä-sijaisista tai työntekijöistä, jotka eivät ole olleet tietoisia siitä, että etninen syrjintä ei ole sääntöjen mukaista.

Ketä syrjitään ja kuka syrjii, jos maksava asiakas valitsee itse hoitajansa?

Ymmärrän Ali-hemmon harmin kun myöhemmin maahan tulleet ummikko- ja/tai feikkitohtorit ovat pilanneet myös Ruotsissa syntyneiden ja koulutettujen lääkäreiden maineen, mutta tämähän ei ole potilaan vika. Kyllä kielitaito ja ammattitaito merkitsevät enemmän kuin lääkärin nimi ja väri, mutta kielitaidosta ja ammattitaidosta ei pidä joutua tinkimään vain siksi ettei jollekin Alille tule paha mieli.

Lakkasin käymästä ja käyttämästä lapsiani julkisella silloin kun lääkärikunta muuttui hyvin nopealla tahdilla venäjä- ja virovoittoiseksi. Ei ammattitaidon vaan puutteellisen kielitaidon vuoksi ja siksi että postneuvostolainen hoitokulttuuri haisi läpi. Nyt ei ole mitään kannustinta palata julkiselle koska yksityisellä voi valita lääkärin nimen ja kuvan perusteella itse.

Samalla perusteella en ostaisi taksipalveluja Guleedilta tai siivouspalveluita Allanilta.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 57272
  • Välimallin jätkä
« Vastaus #7 : 28.07.2021, 09:26:46 »
Pari vuotta sitten mumiseva mamulekuri sanoi "tule sitten marraskuussa uudelleen" ja oli valmis ottamaan seuraavaan asiakkaan. Sanoin "tarkoititko maaliskuussa?" Vastaus: "joo, maaliskuuta tarkoitin."

En sano, että kaikki kokemukseni suomalaisista lääkäreistä ovat positiivisia, mutta kyllä mä nyt haluan edes minimissään saada lääkärin, joka ymmärtää puhettani, ja minä ymmärrän hänen puhettaan. Jos menen julkiseen terveydenhoitoon eikä ole kiirettä, vaadin saada lääkärin joka puhuu äidinkielenään suomea. Vetoan siihen, että minulla on huono kuulo, ja on ollut aiemmin vaikeaa saada selvää ulkomaalaisten puheesta.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“...suomalaiset pikku hiljaa havahtuvat siihen, että ilmastotoimissa ei olekaan kyse maitopurkkien kierrätyksestä vaan heidän omaisuutensa takavarikoinnista.”
— Jäsen Roope

“Vähiten asioista tietävät ne jotka eniten tiedostavat.”
— Teemu Keskisarja

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 37813
  • Easter Worshipper
« Vastaus #8 : 28.07.2021, 09:59:05 »
Lakkasin käymästä ja käyttämästä lapsiani julkisella silloin kun lääkärikunta muuttui hyvin nopealla tahdilla venäjä- ja virovoittoiseksi. Ei ammattitaidon vaan puutteellisen kielitaidon vuoksi ja siksi että postneuvostolainen hoitokulttuuri haisi läpi. Nyt ei ole mitään kannustinta palata julkiselle koska yksityisellä voi valita lääkärin nimen ja kuvan perusteella itse.

Kävin aikanaan valkovenäläisellä lääkärillä, joka "haistoi" hengityksestäni streptokokin. Määräsi penisilliinikuurin. Kun olin lähdössä lääkäriasemalta, hoitaja tuli kertomaan, että pikanielu oli negatiivinen. Lääkäri kurkisti ovesta ja kysyin mitäs tällä penisilliinikuurilla tehdään? Viittasi kädellään vain poispäin....

No kurkku oli sen verran kipeä, että vedin sen penisilliinikuurin ihan varoiksikin. Oli sentään pelkkä penisilliini (tai amoksisilliini, en muista) missä ei ole niin isoja riskejä, jos joku pöpö sille resistenttiytyy, kun vahvempaa tavaraa löytyy tuosta vielä viljalti.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope2

• Jäsen^^^
  • Liked: 6840
« Vastaus #9 : 28.07.2021, 11:19:24 »
Kontulan terveysasemalta löytyy taatusti jokaiselle mieluisan sukunimen omaava lääkäri.

Aru, Boikov, Golubeva, Mickos, Mohamed, Moroz, Naeem, Niironen, Ruzhechko, Vurmaz, Zahier

https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/terveysasemat/terveysasemien-yhteystiedot/kontulan-terveysasema
Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

Augustus

• Jäsen^^^
  • Liked: 1138
« Vastaus #10 : 28.07.2021, 11:29:53 »
Samoin Jakomäessä, lääkärit:

Afrina Rupa
Efimova Irina
Gassanov Irina
Helo Kristina
Orkolainen Yulia
Skoks Vladimirs

https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/terveysasemat/terveysasemien-yhteystiedot/jakomaen-terveysasema

Muistan ajan jolloin Helsingin terveysasemissa oli pelkästään suomalaisia lääkäreitä, nykyään lähes pelkästään ulkomaalaisia. Ilmeisesti julkisen puolen sairaanhoito on sellainen kaatopaikka, jonne voidaan sijoittaa kaikki monikulttuuriset lääkärit, ja se köyhä kansa (koti- ja ulkom.), joka sitten saa nämä riesaksensa. Jonkun politiikon kyllä pitäisi puuttua tähän. >:( ja  :'( ja  :facepalm:

F1nka

• Jäsen^^^
  • Liked: 1996
« Vastaus #11 : 28.07.2021, 18:29:05 »
^Onko näitä ulkomaalaisia jyvitetty myös ruotsinkielisiin hoitolaitoksiin?
Tottelematon tieto aktivismissa

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 24319
  • Rokotettu kaikkea vastaan
« Vastaus #12 : 28.07.2021, 18:49:33 »
Lainaus
Kokemukset lääkäreihin kohdistuvasta rasismista..

Voi hyvää päivää..

Eihän tällä ole mitään tekemistä rasismin kanssa! Omarotuinen lääkäri tahdotaan siksi, että edellytykset keskinäiselle ymmärrykselle kielen, koulutuksen ja kulttuurin suhteen olisivat mahdollisimman hyvät.

On kiistämätön tosiasia, että kehitysmaalaiset lääkärit ovat keskimäärin kielitaidottomampia ja huonommin koulutettuja. Tähän vielä lisähankaluutena todennäköisyys kulttuurilliseen osaamattomuuteen, taikauskoisuuten tai tabuihin, uskonnolliseen kiihkoiluun.

Jokaisella on oikeus valita saatavilla olevista lääkäreistä itselleen sopivin, terveys on sen verran tärkeä asia  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 42264
  • Hän tuhoaa ja tappaa, silti aina hymyilee
« Vastaus #13 : 28.07.2021, 18:59:05 »
Kontulan terveysasemalta löytyy taatusti jokaiselle mieluisan sukunimen omaava lääkäri.

Aru, Boikov, Golubeva, Mickos, Mohamed, Moroz, Naeem, Niironen, Ruzhechko, Vurmaz, Zahier

https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/terveysasemat/terveysasemien-yhteystiedot/kontulan-terveysasema

Varmaan mielenkiintoista olla ainoana suomalaislääkärinä neuvostovälskäreiden ja afrikkalaisten poppamiesten joukossa.   :roll:
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
« Vastaus #14 : 28.07.2021, 19:03:33 »
Lääkärin valitseminen kansallisuuden perusteella on sitten muka paha asia, vaikka toisaalta lääkärin valitseminen sukupuolen perusteella on varmasti hyvin yleistä ja jopa hyväksyttyä. Miksi näin?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 6814
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Vs: Ruotsissa lääkärin voi valita etnisyyden perusteella
« Vastaus #15 : 28.07.2021, 21:23:38 »
Äitini oli ihan kusessa 90-luvun alun Lahdessa, joka oli edellä kävijä itä-lääkäreiden halpis-palkkaajana. Joka toisella käynnillä verenpainelääkeannos tuplattiin ja joka toisella lääke otettiin pois. Onneksi huomasimme ajoissa, että äitillä ei ole asiat hyvin, ja kun syy selvisi, veimme äidin yksityisen puolen geriatrille. Sama lääkäri sitten loppuelämän ajan ja äitillä oli hyvä olla.

Veljeni toipui silmäoperaatiosta ja kävi kolme kertaa viikossa jälkitarkastuksessa. Kahden viikon jälkeen oli umpimusta silmälääkäri tutkimassa, veljen mielestä ihan asiansa osaava. Veli kysyi, joko voisi mennä saunaan, kun ei viikkokausiin ollut päässyt lääkärin kieltämänä. Musta lääkäri sanoi suht selvällä suomella "Mene vaan sauna, älä ota löyly"  ;D

Itselläni ei ole ollut huonoa tuuria ulkomaalaistaustaistenkaan lääkäreiden kanssa. Monta kertaa olen maailmallakin ollut niin julkisen puolen kuin huippu-yksityislääkärin vastaanotolla ja homma on toiminut. Osaan kieliä ja olen perusterve, niin mikäpä tässä.
Ymmärrän kyllä, että potilaalle on vaikeaa ellei mahdotonta tilanne, jossa ei ymmärretä toisiaan. Potilaalla on oltava mahdollisuus valita sellainen lääkäri, johon voi luottaa. Ei kahta sanaa.
Auringonvalo tappoi virukset? Ainakin virus riehaantui, kun valon määrä väheni... <- Hellekesä 2021 näköjään kumosi tuonkin. Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää!

Kni

• Jäsen^^^
  • Liked: 17684
  • Kertaluonteinen ja ainutlaatuinen yksittäistapaus.
« Vastaus #16 : 28.07.2021, 21:25:21 »
Lainaus käyttäjältä: Uuno Nuivanen
Varmaan mielenkiintoista olla ainoana suomalaislääkärinä neuvostovälskäreiden ja afrikkalaisten poppamiesten joukossa.   :roll:

Varmaan neuvostovälskärit ja poppamiehet saavat lääkärien kuukausipalkkaa riippumatta siitä onko asiakkaita vai ei. Bruttokansantuote kaiketi tässäkin tilanteessa kasvaa.  ???
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Hae-won

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 340
« Vastaus #17 : 28.07.2021, 21:32:36 »
Itse olen saanut hyvää palvelua afrikkalaistaustaiselta lääkäriltä. Ei valitettavaa.

Ulkomaiset lääkärit ovat tervetulleita, mutta kielitaito on kieltämättä asia, josta terveydenhuollossa ei voida joustaa. Englantia osaavana asia ei ole minulle ongelma, mutta varsinkin vanhemmalta väestöltä voi puuttua riittävä kielitaito ulkomaisen lääkärin kanssa asioimiseksi. Lääkärien koulutusmääriä voitaisiin kasvattaa Suomessa.

Vierasperäinen nimi ei toki automaattisesti tarkoita, etteikö henkilö osaisi Suomea natiivitasolla. Voihan vierasperäisen nimen omaava henkilö olla Suomessa syntynyt ja kasvanut toisen polven maahanmuuttaja.
Ateisti. Feministi. Markkinatalouden kannattaja. Seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolella. Humaanin päihdepolitiikan kannattaja. Ilmastonmuutoksen torjumisen puolella. Kannatan työ- ja opiskeluperäistä maahanmuuttoa. Kansainvälisyyden ystävä. Etnonationalismia vastaan. Humanitaarisen maahanmuuton kriitikko.

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
« Vastaus #18 : 28.07.2021, 21:41:59 »
Englantia osaavana asia ei ole minulle ongelma, mutta varsinkin vanhemmalta väestöltä voi puuttua riittävä kielitaito ulkomaisen lääkärin kanssa asioimiseksi.

Eipä ne nuoretkaan osaa englantia niin hyvin, että joku lääketieteellinen sanasto olisi hallussa. Osataan kyllä tilata ruokaa jossain espanjalaisessa ravintolassa tai vähän jutella jonkun paikallisen kanssa jos ollaan otettu viiniä rohkaisuksi. Mutta siihen se jää aika monella kolmekymppiselläkin. Yleisesti ottaen suomalaisten englannin kielen taso on kurja, omassanikaan ei ole juuri kehumista, vaikka olenkin lukenut satoja englanninkielisiä kirjoja. Silti en hallitse lääketieteellistä englantia enkä usko sen olevan kovin yleinen taito maassamme.

Asiaa hankaloittaa vielä se, että varsinkin afrikkalaistaustaisten aksentti englannin suhteen on niin karmea, että usein kuluu tovi, ennenkuin edes tajuaa, että toinen puhuu englantia.. sama taitaa olla myös esimerkiksi kiinalaisten kohdalla. Sen sijaan hollantilaisten ja tanskalaisten englanti on monille jo aika ymmärrettävää erityissanasto poislukien.. mutta eihän tänne noista maista saada lääkäreitä..

Kyllähän se on niin, että kun olemme Suomessa niin lääkärin on osattava korkealuokkaista suomea. Ei meidän tehtävämme ole opetella englantia vain siksi, että saisimme lääkäriltä apua. 

Pölhökustaa

• Jäsen^^^
  • Liked: 5209
« Vastaus #19 : 28.07.2021, 21:50:12 »
Yhtäältä ymmärrän tämän ongelman täysin. Varsinkin vanhemmilla ihmisillä voi olla merkittäviä kommunikointiongelmia ei-suomalaisten lääkärien kanssa.

Itse olen asioinut niin kotimaisten kuin ei-kotimaisten lääkärien kanssa. Melkeinpä sanoisin että jaottelu ei mene niinkään etnisyyden tai äidinkielen mukaan, eikä edes niin paljon julkinen/yksityinenkään, vaan ikä/kokemus -akselilla. En usko että lääkörinkoulutus Suomessa olisi mitenkään merkittävästi parempaa kuin muuallakaan maailmassa, mutta kielitaito/kommunikointi on merkittävä aspekti kun potilas ja lääkäri kohtaavat. Kokemuksella on iso merkitys, uskoisin. Sekä myös sillä kokeeko lääkäri hänellä olevan aikapainetta hoitaa potilas pois vartissa.

Itselläni parhaat lääkärit ovat olleet kantasuomalaisia, mutta ennenkaikkea heillä on ollut aikaa kuunnella ja tutkia, sekä ovat olleet jo ammatissaan pitkään, eli kokeneita.

Itse olen saanut hyvää palvelua afrikkalaistaustaiselta lääkäriltä. Ei valitettavaa.

Ulkomaiset lääkärit ovat tervetulleita, mutta kielitaito on kieltämättä asia, josta terveydenhuollossa ei voida joustaa. Englantia osaavana asia ei ole minulle ongelma, mutta varsinkin vanhemmalta väestöltä voi puuttua riittävä kielitaito ulkomaisen lääkärin kanssa asioimiseksi. Lääkärien koulutusmääriä voitaisiin kasvattaa Suomessa.

Vierasperäinen nimi ei toki automaattisesti tarkoita, etteikö henkilö osaisi Suomea natiivitasolla. Voihan vierasperäisen nimen omaava henkilö olla Suomessa syntynyt ja kasvanut toisen polven maahanmuuttaja.

Hae-won

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 340
« Vastaus #20 : 28.07.2021, 21:55:06 »
Eipä ne nuoretkaan osaa englantia niin hyvin, että joku lääketieteellinen sanasto olisi hallussa. Osataan kyllä tilata ruokaa jossain espanjalaisessa ravintolassa tai vähän jutella jonkun paikallisen kanssa jos ollaan otettu viiniä rohkaisuksi. Mutta siihen se jää aika monella kolmekymppiselläkin. Yleisesti ottaen suomalaisten englannin kielen taso on kurja, omassanikaan ei ole juuri kehumista, vaikka olenkin lukenut satoja englanninkielisiä kirjoja. Silti en hallitse lääketieteellistä englantia enkä usko sen olevan kovin yleinen taito maassamme.

Asiaa hankaloittaa vielä se, että varsinkin afrikkalaistaustaisten aksentti englannin suhteen on niin karmea, että usein kuluu tovi, ennenkuin edes tajuaa, että toinen puhuu englantia.. sama taitaa olla myös esimerkiksi kiinalaisten kohdalla. Sen sijaan hollantilaisten ja tanskalaisten englanti on monille jo aika ymmärrettävää erityissanasto poislukien.. mutta eihän tänne noista maista saada lääkäreitä..

Kyllähän se on niin, että kun olemme Suomessa niin lääkärin on osattava korkealuokkaista suomea. Ei meidän tehtävämme ole opetella englantia vain siksi, että saisimme lääkäriltä apua.
Olen täysin eri mieltä suomalaisten englannin osaamisesta erityisesti nuorten osalta. Suomalaiset osaavat englantia varsin hyvin ottaen huomioon ettei englanti ole Suomen virallinen kieli. Pääkaupunkiseudulla ulkomaalainen asiantuntija tai opiskelija pärjää hyvin pelkästään englannilla eikä hänellä siten ole tarvetta opetella suomea. Moni ulkomaalainen onkin yllättynyt suomalaisten hyvästä englannin taidosta.

Ainakin minun tuttavapiirissä englannin kohtuullinen on se normi ja englannin osaamattomuus on poikkeus. Toisaalta tuttavapiirini koostuu paljolti pääkaupunkiseudulla asuvista koulutetuista ihmisistä, mutta toisaalta eivätpä maaseudulla asuvat kouluttamattomatkaan ole koko kuva Suomen kansasta. Mutta toki suomalaisilla ja myös osalla nuorista on parantamisen varaa englannin osaamisessaan, onhan sitä myös osalla sitä äidinkielenään puhuvista.

EF rankkaa maita englannin osaamisen mukaan. Suomi on vuodesta toiseen kärkisijoilla.

https://www.ef.com/wwen/epi/

Lääketieteellinen sanasto kieltämättä voi olla ongelma.

Paras ratkaisu olisi kasvattaa lääkärien koulutusmääriä Suomessa.
Ateisti. Feministi. Markkinatalouden kannattaja. Seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolella. Humaanin päihdepolitiikan kannattaja. Ilmastonmuutoksen torjumisen puolella. Kannatan työ- ja opiskeluperäistä maahanmuuttoa. Kansainvälisyyden ystävä. Etnonationalismia vastaan. Humanitaarisen maahanmuuton kriitikko.

Ajatolloh

• Jäsen^^^
  • Liked: 6912
« Vastaus #21 : 28.07.2021, 22:09:16 »
Buukkailin tuossa ei niin kauan aikaa sitten itselleni lääkäriaikaa erään suuren suomalaisen yksityisen lääkäriasemaketjun kautta.

Ei vaatinut edes teekkarin vertaa älliä tajuta, että kaiken maailman Sairastanoff ja Mohammad el-Abdullah nimisillä lääkäreillä oli vapaita aikoja vaikka kuinka paljon, jopa tunnin varoitusajalla olisi päässyt.

Lisäksi selvästi rahanahneet suomilääkärit (sellaisiakin on) erottuivat joukosta. Nekin ovat sankoin joukoin näin loma-aikaan ja ties muulloinkin saalistamassa kärsimättömien rahoja kun hyvät lääkärit pitävät vähän lomaa. Näin vähän vaivaa ja valkkasin hyvät arviot ammattitaidosta ja palveluhalukkuudesta saaneen suomi-lääkärin,jolle pääsin parin päivän venttauksen jälkeen.

Koska itsekin valkkasin lääkäreistä kaiken maailman r***ät ja ä****it veks - sekä kiinnitin huomiota kyseistä osaamisalaa edustavien lääkärien huomattavaan not-booked-tuntisaldoon, väitän ilmiön esiintyvän Suomessakin.
Eikka Keravalta: "Kehitysmaaperäisen maahanmuuton väistämättä aiheuttamat 'lieveilmiöt' ovat aina 'huolestuttava ilmiö', mutta itse ongelman aiheuttaja, kehitysmaaperäinen maahanmuutto on sen sijaan välttämättömyys ja hyväksi maallemme."

Ajatolloh

• Jäsen^^^
  • Liked: 6912
« Vastaus #22 : 28.07.2021, 22:13:59 »

Zuomeen muuttanut paennut buurilääkäri  Etelä-Afrikasta tai Zimbabvesta on afrikkalaistaustainen  ;D

Sellaisen minäkin saattaisin hyväksyä lääkärikseni.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2021, 22:18:04 kirjoittanut Ajatolloh »
Eikka Keravalta: "Kehitysmaaperäisen maahanmuuton väistämättä aiheuttamat 'lieveilmiöt' ovat aina 'huolestuttava ilmiö', mutta itse ongelman aiheuttaja, kehitysmaaperäinen maahanmuutto on sen sijaan välttämättömyys ja hyväksi maallemme."

Augustus

• Jäsen^^^
  • Liked: 1138
« Vastaus #23 : 28.07.2021, 22:17:10 »
...
Ainakin minun tuttavapiirissä englannin kohtuullinen on se normi ja englannin osaamattomuus on poikkeus. Toisaalta tuttavapiirini koostuu paljolti pääkaupunkiseudulla asuvista koulutetuista ihmisistä, mutta toisaalta eivätpä maaseudulla asuvat kouluttamattomatkaan ole koko kuva Suomen kansasta. Mutta toki suomalaisilla ja myös osalla nuorista on parantamisen varaa englannin osaamisessaan, onhan sitä myös osalla sitä äidinkielenään puhuvista.
...
Mielestäni tämä vaikuttaa koulutetun ihmisen kuplalta, jonka sisällä kaikki tuttavat ja työkaverit ovat sellaisia, jotka puhuvat sujuvasti englantia ym. Ihminen vaan valikoi tuttavapiiriinsä samankaltaisia yksilöitä. Muistan vuosien takaa jonkun HS/Yle-haastattelun tai vastaavan, jossa helsinkiläinen kulttuuripersoona, jolla oli sanojensa mukaan laaja tuttavapiiri, vastasi kysyttäessä että tunteeko hän ketään joka äänestäisi hänen mielestään persuja, niin vastauksena oli ei ketään.

Se osa suomalaisia, jotka eivät osaa englantia, kuin välttävästi, jos sitäkään,  on valitettavasti hyvin näkymätön joukko, media ei ole heistä kiinnostunut, eikä politiikot. Heitä kuitenkin on ja paljon. Peruskoulun päättäneet ja opiskelunsa lopettaneet ns. syrjäytyneet nuoret ovat yksi suuri joukko ikäihmisten ohella.

edit: kielioppia
« Viimeksi muokattu: 28.07.2021, 22:19:55 kirjoittanut Augustus »

jka

• Jäsen^^^
  • Liked: 8630
  • Kuka vei meidän munat?
« Vastaus #24 : 28.07.2021, 22:22:28 »
Koska itsekin valkkasin lääkäreistä kaiken maailman r***ät ja ä****it veks - sekä kiinnitin huomiota kyseistä osaamisalaa edustavien lääkärien huomattavaan not-booked-tuntisaldoon, väitän ilmiön esiintyvän Suomessakin.

Totta hitossa. Mitenköhän muuten mahtaa olla jakauma yksityisen ja julkisen puolen osalta. Voisin veikata että ei yksityisellä kannata listoilla edes pitää mamuja jos vain jostain saa suomalaisen kaivettua. Kaikille pitää vastaanottohuoneet varata kuitenkin ja jos kukaan ei tule niin persnetolle menee. Julkisella ei ole tätä ongelmaa.

Täytyy kyllä myöntää että yksityisellä alkaa olla palvelut kohdillaan. Kaikista lääkäräistä on CV tarjolla ja valitset vain parhaan.

Econ101

• Jäsen^^^
  • Liked: 1440
  • Lääninsomaliksi kelpaamaton
« Vastaus #25 : 28.07.2021, 22:28:14 »
Täytyy kyllä myöntää että yksityisellä alkaa olla palvelut kohdillaan. Kaikista lääkäräistä on CV tarjolla ja valitset vain parhaan.

Tilanne muuttuu, kun mennään maaseudulle ja maaseututaajamiin. Tarjonta, kohtuullisen ajomatkan päässä, on aika rajoitettu - varsinkin viikonloppuisin.
Itse olen valinnut oman asuinpaikkani, ja tuon kanssa on vain elettävä. Onneksi arkipäivisin tilanne on aika ok - täälläkin.
Koska Karl Fazer ja Stockmann, siksi myös irakit, afgaanit ja somalit. Suomi on aina ollut kansainvälinen.

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 6814
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
« Vastaus #26 : 28.07.2021, 22:30:14 »

Neuvostoliitto loppui vuoden 1991 lopussa. Neukkumeininki Suomessakin alkaa vähitellen loppua, eikä siihen mennyt kuin 20 30 vuotta

Tunsin itseni yht'äkkiä nuoremmaksi... No, onneksi se meni ohi yhtä nopeasti  8)
« Viimeksi muokattu: 28.07.2021, 22:36:13 kirjoittanut JoKaGO »
Auringonvalo tappoi virukset? Ainakin virus riehaantui, kun valon määrä väheni... <- Hellekesä 2021 näköjään kumosi tuonkin. Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää!

jka

• Jäsen^^^
  • Liked: 8630
  • Kuka vei meidän munat?
« Vastaus #27 : 28.07.2021, 22:33:41 »

Tilanne muuttuu, kun mennään maaseudulle ja maaseututaajamiin. Tarjonta, kohtuullisen ajomatkan päässä, on aika rajoitettu - varsinkin viikonloppuisin.
Itse olen valinnut oman asuinpaikkani, ja tuon kanssa on vain elettävä. Onneksi arkipäivisin tilanne on aika ok - täälläkin.

Juu, tämä on varmasti ihan totta.

Maastamuuttaja

• Jäsen^^^
  • Liked: 3532
« Vastaus #28 : 28.07.2021, 22:51:58 »
Arvioidessani muukalaisten kompetenssia erilaisiin puuhiin otan huomioon tilastolliset tosiasiat. Ne toimivat riskimäärittelyssä mm. terveyteeni liittyvissä valinnoissa.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 57272
  • Välimallin jätkä
« Vastaus #29 : 28.07.2021, 23:00:52 »
Minua ei kiinnosta puhua englantia edes parhaan parturini kanssa, koska hän puhuu sitä vahvalla ranskan aksentilla. Siksi en enää käytäkään hänen palveluitaan. :P
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“...suomalaiset pikku hiljaa havahtuvat siihen, että ilmastotoimissa ei olekaan kyse maitopurkkien kierrätyksestä vaan heidän omaisuutensa takavarikoinnista.”
— Jäsen Roope

“Vähiten asioista tietävät ne jotka eniten tiedostavat.”
— Teemu Keskisarja

Tagit: