Niin? Mikä tässä ketjun aiheessa nyt on pointti?
Minusta nykyisen kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat ovat varsin hyvin tiedossa - ainakin nk. kämy-skenessä tai maahanmuuttokriitikoiden piirissä. Pystyn itse muistamaan joitain kohtia jäsen writerin kirjoituksesta tapahtuneiden aikaan. Oma miesmuisti asettaa vuosiluvuiksi 2008 tai 2009, kun koin ensimmäiset mv-kokemukset nimenomaan aikomuksista alkaa muuttamaan kansalaisuuslakia. Tämä oli sen jälkeen, kun Matti Vanhasen hallituksen hallitusohjelman kirjaus "Suomi kuuluu kaikille" aiheutti ensimmäisen mv-kokemuksen.
Yksittäisen henkilön muistelot eivät kuitenkaan mitään ratkaise. Meillä jokaisella on niitä. Ratkaisevaa on se, miten tämä(kin) puliveivaus saisi yli 2 miljoonan äänestävän suomalaisen päässä ratkaisevan muutoksen.
Kirjoituksessaan jäsen writer antaa vihjeitä omasta asemastaan viranomaiskoneistossa. Tämä on ainoa tekijä, mikä antaa uskottavuutta writerin tarjoamalle linjalle, että kansalaisuuslain muutokset tapahtuivat lähes petollisena virkamiestyönä. Silti itse en kykene uskomaan sitä, että sisäministereinä Räsänen, Orpo ja Risikko olisivat olleet niin vietävissä kuin writer kuvaa.
Risikkoa writer ei tainnut edes mainita eikä hänen aikaan taidettu ainakaan kansalaisuuslakia sormeilla, vaikka Risikon kaudella tapahtui 2015 jälkihoito. Orpo oli tehnyt valmistavan työn EU-kabineteissa. Lindströmin ja Häkkäsen (jälkimmäinen nuoruudestaan johtuen potee vielä liiallista pätemisen ja kukkoilun tarvetta sekä liiallista uskoa omiin kykyihin) ovat taas mielestäni voineet hyvin olla virkamiesten vietävissä. En pysty muuten selittämään itselleni sitä, että kokoomuslainen oikeusoppinut Häkkänen oli aktiivinen vihapuheen kriminalisoinnissa ja vähintään hänen myötävaikutuksella valtakunnansyyttäjäksi valittiin vihapuhevainoaja Raija Toiviainen.
Syntyy kysymys, käyttääkö virkamiehistössä jotkut suurempaa valtaa kuin heille on suotu? Onko tämä jutun pointti eikä niinkään kansalaisuuslain sudenkuopat ja valuvirheet? Afganistan, Afganistan, Afganistan -ketju on tarjonnut jo muitakin merkkejä siitä, kuinka lainsäädäntöömme on ammuttu aukkoja "kansainvälisyyden" sisäänmarssille. Tätä lakien rei'ittämistä on ihmetelty muutenkin, mielestäni suurimpina muutokset perustuslakiin. Valtiosääntöön lisäys Suomen EU-jäsenyydestä ja Suomen kansalaisuus -kirjauksien muutos tarkoittamaan kaikkia kansalaisuuteen ym. seikkoihin katsomatta.
Nyt vuosien seuraamisen jälkeen minulla ei ole enää vaikeuksia uskoa, että niin Suomen "poliittisessa tahdossa" kuin johtavissa virkamiehissä on korjattavaa ja esiintyy korruptiota. Tästä tähän mennessä paras ilmentymä oli oikeuskansleri Pöysti ja Valtiontalouden tarkastusviraston ex-pääjohtaja Tytti Yliviikarin touhut. Mutta nämäkin mielestäni vielä kovin pientä - ja onneksi nyt ainakin Yliviikari sai lähteä. Siihen sentään "poliittinen tahto" riitti.
Ja kyllä. Yliviikarin siivoamiseen "poliittinen tahto" syntyi vain, kun valtamedia nosti asian pinnalle. Näytti siltä, että "poliittisen tahdon" oli pakko taipua Yliviikarin siivoamiseen, vaikka rike (bonuspisteiden käyttö henkilökohtaisesti ja asian salaaminen) olivat rahasummiltaan hyvin mitättömiä mutta eivät mitättömiä tarkastusviraston pääjohtajalle.
Pointti edellisessä on, että valtamedia sai aikaan virkamieheen kohdistuneen puhdistuksen. Valtamedialla on valtaa ja se käyttää sitä. Mutta mikä on valtamedian halu ja tahto käydä käsiksi tällaiseen jäsen writerin kuvaamaan virkamiesten petokselliseen lainsäädäntötyöhön, millä on Yliviikarin piittaamattomuuteen ja haluttomuuteen nähden paljon suuremmat taloudellisetkin vaikutukset - puhumattamaan muista vaikutuksista? Vastaan, sitä ei ole.
Olen edelleen itsekin täysin kysymysmerkkinä, miten valtamedian nykytila on mahdollinen. Tietysti valtamedia kertoo itsestään asioita, jotka pönkittävät sen valtaasemaa: "vastuullinen", "vapaa", "riippumaton" jne jne.. Miten valtamedian voi saada vastuuseen jäsen writerin kirjoittamista asioiden vaikenemisesta?
Onko valtamediamme tilan vertaaminen kommunisti-sosialististen nomeklatuurien ja natsisaksan aikaan liiallisia ja vailla perusteita?